Leifs verden (side 75)

og til slutt noen av cory bildene fra i kveld

Bilde 3 viser hvordan enkel reolen ble ette ommøbleringen

Ha en fortsatt hyggelig kveld (natt) alle lesere ;- =)
takk og god morgen.
Auksjon i Bergen så må begynne å gjøre meg klar.
Tidlig tidlig på morgenen da.

Flotte bilder og gøy å se hvilke fisk du har.

Espen
For tredje gang er det er et kritisk døgn her på akvarierommet i Hof. Apistogramma Cacatuoides F1 eggene har i dag klekket. Dette er tredje gangen de klekker egg dette paret. Som nevnt tidligere er hua denne gangen alene med den nyklekkede yngelen. Jeg tar i utgangspunktet tankene tilbake til de to første kullene som ble spist, og tenker at det samme skjer denne gangen, for ikke å bli skuffet. Skjer det at den nyklekkede yngelen blir spist, tar det kun 11 dager ca før det er nye egg. Klarer yngelen seg mot all forhåpning, vil jeg bli både glad og stolt av et nytt oppdrett. Yngelen har blitt spist døynet etter klekking, så som sagt blir dette et "kritisk" døgn.
Da gjelder det å krysse fingrene!!!
Har sett at mating av fisk under klekking forstyrrer mer enn det gjør godt.
De mister fokus,og resultat er mindre yngel. ...spist sammen med maten ...

Lykke til denne gangen
frosken
Har sett at mating av fisk under klekking forstyrrer mer enn det gjør godt. De mister fokus,og resultat er mindre yngel. ...spist sammen med maten ... Lykke til denne gangen :-)



Takk takk sissimor. Frosken, da antar jeg at du tolker det dithen at mating de første dagene bør unngåes? Hun klarer seg nok greit uten mat noen dager. Tolker jeg deg rett? Hadde bare vært så artig, gøy og herlig blandet med stolthet å fått frem yngel på denne nydelige VF utgaven, som skiller seg veldig ut mot oppdrettsvariante. Tok et flott bilde av hannen som jeg tenkte jeg skulle bruke i fotokonken neste mnd, men om jeg finner det igjen i et hav og kaos i bildemappa mi, legger jeg det ved her og får satse på nye objekter for neste konkurranse.

Jepp jeg fant det (håper ikke jeg har brukt dette bildet før)
Min erfaring er at en liten matstopp er ok,akkurat nå mens det klekker og mammaen legger yngelen sammen i en liten grop.
Det var en virkelig flott fisk!

Lykke til med yngeloppdrett, er jo bare så morsomt når det går bra!
Anna U.
Det var en virkelig flott fisk! Lykke til med yngeloppdrett, er jo bare så morsomt når det går bra!



Takk Anna. Ja han er flott. Det er han som er far til disse nyklekkede eggene det her er snakk om. Men ender han opp som stolt far noen gang mon tro?
Satt lenge oppe i natt da jeg har fri fra jobben i dag. Når jeg la meg, lå yngelen i kokkosnøtta. Når jeg nå ser inn i hula......... Jeg antar de er spist igjen, for det er vel ikke vanlig at de blir flyttet så kjapt? Men som de sier, tolmodighet er en dyd. For å si det slik, gikk dyden min for over 30 år siden...... Tolmodighet er ikke min sterke side, men dette er noe en må ha når det gjelder ungfisk. Alt skal læres før en kan mestre ting en skal videreføre. Jeg har ikke gitt opp enda, de kan være flyttet til et annet sted, men har ikke veeldig stort håp for å være ærlig.
Hei Loffa

Serpå bildene med kokosnøttene at de ligger med åpningen i bunnen opp. Som jeg sa når du var hos meg var at huleåpningen skal være så liten som mulig, akkurat så stor at hua kommer seg inn. Så om dette stemmer så bør du sørge for mindre åpning, for det er kunn hua som skal inn i hula, ikke hannen. Ca 10 dager etter egglegging så komme hua ut med yngelen og svømmer rundt på tur.

Hvis andre fisk kommer seg inn i hula vil hua bli stresset og med stor sansynelighet ete egga/ynglene sine selv da hun legger mye energi i disse småtassene.

Er hua knallgul og det ligger en liten sandhaug på utsiden av hula så kan du ta dette som en pekepinn på at det er egg/yngel der, man trenger jo ikke å se på egga
[b]jippy, yngelen lever[/b]
Som nevn for få minutter forsvant dyden min for over 30 år siden, det vil si tolmodigheten min. Når jeg tittet inn i hula hadde jeg vel få forhåpninger om å se yngel, så det ble en kjapp titt. Jeg har nå tatt meg TID til å se nøye, og ja det er yngel inni der, jippy. Det ser ut som det er litt mindre, men er ikke sikker. Vil ikke lyse for mye inn i hula, slik at jeg stresser henne for mye. Da er iallefall det første døgnet passert og det er yngel der enda. Et fremskritt fra de 2 første egg -leggingene.
Dette høres bra ut Loffa, og som sagt hu tar ikke ynglen ut av hula før etter ca 10 dager, så om du ikke stresser henne så går dette iorden
Tom K
Hei Loffa Serpå bildene med kokosnøttene at de ligger med åpningen i bunnen opp. Som jeg sa når du var hos meg var at huleåpningen skal være så liten som mulig, akkurat så stor at hua kommer seg inn. Så om dette stemmer så bør du sørge for mindre åpning, for det er kunn hua som skal inn i hula, ikke hannen. Ca 10 dager etter egglegging så komme hua ut med yngelen og svømmer rundt på tur. Hvis andre fisk kommer seg inn i hula vil hua bli stresset og med stor sansynelighet ete egga/ynglene sine selv da hun legger mye energi i disse småtassene. Er hua knallgul og det ligger en liten sandhaug på utsiden av hula så kan du ta dette som en pekepinn på at det er egg/yngel der, man trenger jo ikke å se på egga;)




Hei Tom K.

Det er alltid gøy å få svar fra deg, med hjelp og god veiledning. Setter stor pris på det. Ja åpningen er nok i største laget på den hula. Men hun går alene i det karet og har ingen andre fisk som kan være noen stressfaktorer, selv hannen er fjernet, selv om du ikke anbefalte dette. Om åpningen skal være så liten som du beskriver, tror jeg det vil bli et slit å få ut kokkosmassen av hula. Så i den forbindelse lurer jeg på om du har noen tips. Eller om andre huler er av det bedre? Fiskene var flotte når jeg hentet de hos deg, men har blitt enda flottere nå og jeg er en stolt eier. Hannen skifter ofte "drakt" har jeg sett, fra lys til mørk og tilbake. Virkelig flott, men hva er det som gjør at han endrer farge? Akkurat nå går han sammen med 3 typer corydoras ungfisk, og det er vel først nå jeg har lagt merke til farge endringene i drakten hans.

Har virkelig fått sansen for Apistogramma folkens. Det er nå ønske om iallefall en type til i "samlingen", Hongsloi. Denne skal heller ikke være vanskelig etter hva jeg har lest meg til. Så det blir vel i løpet av kort tid endringer i karene her. Noen av corygruppene vil da bli solgt og gjør plass til Apistoer. Blir da mest sannsynlig å selge black, C001 og arcutausene. Pandaene er også en mulighet. Panda har jeg hatt oppdrett på, så dette vil være en vurdering om kanskje vil gå først. Etterspørselen vil også avgjøre litt. Oppdrett har liksom blitt min store lidenskap, og ser at med mine hittil 11 registrerte oppdrett i år, ligger ganske høyt oppe på lista her på Akvaforum. Synes dette er gøy. Blir liksom å kjempe i toppen med oppdrettskampanjen i klubben også da, og har rette konkkurase instinktet ;- =)
Kan ikke tenke meg noe mer spennende innen denne lidenskapen enn å se fiskene leike, legge egg og se yngel vokse opp og bli de skjønne skapningene de er. Sist møte i klubben ble også bredde oppdrett registrert, dvs 5 forskjellige familier fisk. Dette er for meg veldig gjevt og noe som kommer som en perle i min samling av oppdrettsdiplomer på veggen her i akvarie rommet


Hei igjen

Ikke noe problem å få ut massen, del nøtta i to, kok dem slik at kjøttet løsner lett. Borr så et hul i hver del på ca 8-10mm
De trenger ikke større hule en en halv nøtt.

Poenget er at så lenge det er et stort hull i nøtta så føler ikke hunnen seg altfor trygg, selv om det ikke er andre fisker i karet. Jo mindre hullet er og hun kommer inn jo bedre, da blir det flere egg og dertil flere yngel. Siden hua da føler at ingen kan komme inn i hula, siden hu blokkerer inngangen med kroppen. Dermed vil hu satse mere på egglegginga.

Riktig nok så får ikke du sett egg og yngelen før hua tar dem med på oppdagelses tur, men så tolvmodig må du være hehe.

Takk igjen for svar Tom K. Er ikke helt sikker på hvordan befruktningen av disse eggene fåregår, men må ikke hannen inn i hula for å befrute eggene? Da må evnt åpningen være så stor at han på det tidspunktet kommer inn for å gjøre dette? Eller er eggleggingen slik som hos cory at hunnen legger eggene ferdig befruktet? Har som nevnt tidliger ikke helt den store kompetansen på Apistogramma enda, men kommer i tiden fremmover til å lese mye og lære av de erfaringer jeg høster.
Angående fargedrakt endringer på hannen, kunne du kommet med litt info til meg om dette også, hadde dette vært en lærdom for meg. Mulig det har noe med leiksdrakt å gjøre?

Har ellers etter siste innlegg fått hentet meg et leikspar med Ancistrus. Med på kjøpet fikk jeg med 13 yngel som er fra et annet par, hvor mor er albino og far er slør ancistrus, samt er rør hule og ei skifer hule. En ser allerede antydninger til slør på noen av dem ;- =)

Er en som var aktivt medlem her for en tid siden, som nå skal legge ned, som av og til ringer meg og spør om jeg har vært intr i fisk han skal selge. Han sier; jeg ringer deg først jeg Leif, før jeg legger ut en annonse, for jeg vet du tar godt vare på fisken og at de får det godt hos deg. Slikt syntes jeg er gøy å få høre fra andre akvarister. Han er vel av samme mening som meg, at så lenge fiskene får det godt, er det viktigere enn at en får en kjempe god pris. Kan vel si at jeg ga mindre for alt enn hva jeg får igjen for yngelen som fulgte med. Han ringte meg i går og handelen er i boks allerede. Han skal selge sin 500Liter, et kar han byttet til seg fra meg for en tid tilbake. Visst har jeg lyst til å ha det tilbake i mitt eie, men desverre har jeg ikke plass i stua. Ps! Håper ikke han måtte tørke opp sikkel etter meg når jeg reiste.

Skulle ta noen bilder av de nye ancistrusene, som er plassert i karet som C. Black gikk i inntil helgen. Hva får får jeg se når bildene kommer opp på pcen? Jo, egg! Jaggu har disse C Black lagt egg uten at jeg har oppdaget det ; )
Riktig nok ser jeg kun 4 egg hvor kun er et som er befruktet, men likevel. Er det andre egg i karet, blir nok ikke disse gamle, da ancistrus er en av de største eggtyvene som finnes. Men likevel var det veldig gøy. Første gang jeg har hatt egg på Corydoras black.
Når det kommer til befruktning så trenger ikke hannen å komme inn i hula, han står bare i åpninga og sprøyter melke inn i hula, dermed blir eggene befruktet.

Når det kommer til at apistogrammaen skifter farge så kommer dette av mange ting, om de trives/mistrives, når dem skal hevde revir mot andre hanner m.m.

Det gjelder de fleste dvergciklider jeg har hatt opp igjennom åra.
Tom K
Når det kommer til befruktning så trenger ikke hannen å komme inn i hula, han står bare i åpninga og sprøyter melke inn i hula, dermed blir eggene befruktet. Når det kommer til at apistogrammaen skifter farge så kommer dette av mange ting, om de trives/mistrives, når dem skal hevde revir mot andre hanner m.m. Det gjelder de fleste dvergciklider jeg har hatt opp igjennom åra.





Tusen takk for alle dine svar Tom K. Du er en stor ressurs og din vekt verdt i gull for flere enn meg. Nettopp slike som deg gjør det verdt å være medlem her på AF.
Liv og røre
Er fart i flere kar her i dag og det er gledelig å se at de trives. Ynglene til fru Apisto F1, er fortsatt til stede så kanskje alle gode ting ER 3. Hannen er jo sammen med coryene og han har skiftet til leiksdrakt og er med i leiken til C. Black. Et artig skue. C125 ynglene som går sammen med annen yngel her trives med sitt nye hjem i reolen. Ja de fikk jo ca 3x større plass og boltre seg på og det tyder på at de må utforske. Når det gjelder A. Macmasteriene fikk jeg et hyggelig skue etter jobb i dag. Den ene hua var i den ene hula og i den andre hula.... ja der var den andre hua med hannen. Ser de jager litt på hverandre, så det ser lovende ut. Men tenker ikke så mye på det, men tar det som kommer som en glede evnt. Macmasteriene går i et 100L artskar med to kokkoshuler med DIGRE åpninger, så de må byttes ut. De spytter sand omtrent som discus kastere, mon tro om de var det i sitt forrige liv? Hehe. Mere maller skal hentes i dag, så det blir mer å glede seg over
I trådinnlegg 1500 vil jeg si først at jeg er kjempe glad for å se yngelen fortsatt lever i nøttehula. Er nok over den kritiske tiden nå, og ser bare frem til at hun tar de med seg på tur i karet ;- =)
I dag er det møte i akvarieklubben, en dag jeg ser frem til hver mnd. Kjøpe fisk, selge fisk, snakke fisk og treffe mange koslige mennesker. For de av dere som ikke er medlem i noen klubb er det å anbefale et møte i din lokale klubb for å utforske om dette også er noe for deg. Et nytt yngelkar og pumpe kommer i hus i dag, i bytte for den ene Corygruppa mi. Er en del yngel her og håper seff på mer. Så det må flere småkar inn for å ta av for dette. Skal også ha med litt fisk på møte i dag, blant annet noen slør ancistrus. Synes de er kjempe flotte og har ca 13 yngel som jeg fikk med et vanlig ancistrus leikspar jeg kjøpte her forrige dagen. Vil beholde noen selv, så selger noen på klubben og noen i en annonse her når jeg får tid til å sette opp en. C125 yngelen går vel også snart ut dørene her, da de har fått en grei str. Tror det er 13 av de også faktisk. Hatt et frafall på en del i de siste par kullene. Er vel på tide det kommer mer egg igjen der.... Venter TOLMODIG som vanlig. Eller er de sesong arbeidere mon tro?...... Får vel sette igang å pakke fisk her for møte i kveld. Legger samtidlig ut noen bilder fra i dag, bl annet ved foring

Den ene Apistogramma Macmasteri fruen
Matgilde med bla ancistrus, sverddrager og C125
Corydoras Black og C001. Sistnevnte bytter hybel i kveld
Tilbake fra akvariemøte i Drammen. Det var mye folk, og en del nye fjes å se. Kjempe hyggelig. Fikk solgt det jeg hadde med meg, men hjem igjen ble det kun en plante, samt noe nytt for. Akkurat som jeg trengte det..... Ble et nytt kar da som tidligere nevnt i dag. Ca 30L og passet i reolen ved siden av 43L. 5 mm å gå på så dette var nesten for godt til å være sant. Solgte også panda gruppen min i dag, og har derfor to kar ledig i hovedreolen samt 2 yngel kar (30+43L) Bruker vann fra hovedkarene her, så de er kjappe å sette igang. Ha en god natt alle sammen.....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap