- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 75)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 75)
Postet 17.09.10 kl 00:12
Postet 17.09.10 kl 10:10
Postet 17.09.10 kl 12:59
Postet 17.09.10 kl 14:59
I dag er det visst en skikkelig akvariedag
Det først jeg så da jeg sto opp i morges var CW023(orange lasere ) i full gang med egglegging.
De små C. venezuelanus var også igang selv om jeg trodde de var for ung til dette og jammen ser det ut til at sp. black har tenkt å legge noen egg i dag og .De er ihvertfall hyper he he. det er forøvrig Weitzmaniene også ,så blir spennende om det skjer noe der og snart.
Men har egentlig ikke så store forhåpninger til at det blir noe særlig av disse eggene denne gangen dessverre.
Venezuelanus er førstegangs-eggleggere og ikke alltid så flinke første gangen.
De orange har gått så lenge nå uten å ha lagt egg at jeg regner med at det er gamle egg og ikke noe tess. Litt synd siden de legger haugevis av egg og da blir det til at jeg må skarpe ruter og fjerne blader med egg i morgen
De svarte kan jeg håpe litt mer på hvis det skjer noe for de la "gamle" egg for to dager siden Så da er det bare å håpe på nye ,friske egg.
Men fiskene er igang igjen ser det ut til etter lang tørketid
Har nok bidratt litt selv til at de har begynt leke
venezuelanus
Har som tidligere skrevet satt opp 2 nye kar og disse ble tildelt Adolfoi i et kar og venezuelanus i det andre , så nå fikk de egne kar .
Weitzmaniene delte kar med de orange ,men nå fikk disse kar for seg selv også . Egne kar og nye omgivelser trigger jo til lek .
Sp.black går normalt i 222 literen og legger ikke egg der. Derfor tok jeg 2 hanner og 2 hunner over i et 74 liters kar i håp om litt egg igjen. Etter 2 dager la de egg men som sagt ubefruktete .De skal få gå der litt til ,har veldig lyst på yngel av disse igjen.
Så fikk jeg besøk av Espen og vi fikk oss en hyggelig prat og bytte av fisk og planter mm. Alltid kjekkt med "fiskefolk" på besøk
I postekassen lå det også en pakke fra en hyggelig dame som har sendt meg flyteplanter jeg har vært på jakt etter ( Ceratopteris pteroides ) pluss noen Blyxa japonica-planter http://akvaforum.no/images/plant/blyxa_japonica_01.jpg
.Disse har jeg heller aldri hatt før , de ser utrolig artig og spennende ut .Så krysser fingerne for at jeg skal få disse til .
Nå skal jeg snart spise årets første fårikål nam,nam og slappe av litt før jeg går igang med vannbytte og litt rydding i 222-literen.
En skikkelig akvariedag i dag
Det først jeg så da jeg sto opp i morges var CW023(orange lasere ) i full gang med egglegging.
De små C. venezuelanus var også igang selv om jeg trodde de var for ung til dette og jammen ser det ut til at sp. black har tenkt å legge noen egg i dag og .De er ihvertfall hyper he he. det er forøvrig Weitzmaniene også ,så blir spennende om det skjer noe der og snart.
Men har egentlig ikke så store forhåpninger til at det blir noe særlig av disse eggene denne gangen dessverre.
Venezuelanus er førstegangs-eggleggere og ikke alltid så flinke første gangen.
De orange har gått så lenge nå uten å ha lagt egg at jeg regner med at det er gamle egg og ikke noe tess. Litt synd siden de legger haugevis av egg og da blir det til at jeg må skarpe ruter og fjerne blader med egg i morgen
De svarte kan jeg håpe litt mer på hvis det skjer noe for de la "gamle" egg for to dager siden Så da er det bare å håpe på nye ,friske egg.
Men fiskene er igang igjen ser det ut til etter lang tørketid
Har nok bidratt litt selv til at de har begynt leke
venezuelanus
Har som tidligere skrevet satt opp 2 nye kar og disse ble tildelt Adolfoi i et kar og venezuelanus i det andre , så nå fikk de egne kar .
Weitzmaniene delte kar med de orange ,men nå fikk disse kar for seg selv også . Egne kar og nye omgivelser trigger jo til lek .
Sp.black går normalt i 222 literen og legger ikke egg der. Derfor tok jeg 2 hanner og 2 hunner over i et 74 liters kar i håp om litt egg igjen. Etter 2 dager la de egg men som sagt ubefruktete .De skal få gå der litt til ,har veldig lyst på yngel av disse igjen.
Så fikk jeg besøk av Espen og vi fikk oss en hyggelig prat og bytte av fisk og planter mm. Alltid kjekkt med "fiskefolk" på besøk
I postekassen lå det også en pakke fra en hyggelig dame som har sendt meg flyteplanter jeg har vært på jakt etter ( Ceratopteris pteroides ) pluss noen Blyxa japonica-planter http://akvaforum.no/images/plant/blyxa_japonica_01.jpg
.Disse har jeg heller aldri hatt før , de ser utrolig artig og spennende ut .Så krysser fingerne for at jeg skal få disse til .
Nå skal jeg snart spise årets første fårikål nam,nam og slappe av litt før jeg går igang med vannbytte og litt rydding i 222-literen.
En skikkelig akvariedag i dag
Postet 22.09.10 kl 15:58
Endret: 22.09.10 kl 16:04
Sølvi GullaksenI dag er det visst en skikkelig akvariedag :) Det først jeg så da jeg sto opp i morges var CW023(orange lasere ) i full gang med egglegging. De små C. venezuelanus var også igang selv om jeg trodde de var for ung til dette og jammen ser det ut til at sp. black har tenkt å legge noen egg i dag og .De er ihvertfall hyper he he. det er forøvrig Weitzmaniene også ,så blir spennende om det skjer noe der og snart. Men har egentlig ikke så store forhåpninger til at det blir noe særlig av disse eggene denne gangen dessverre. Venezuelanus er førstegangs-eggleggere og ikke alltid så flinke første gangen. De orange har gått så lenge nå uten å ha lagt egg at jeg regner med at det er gamle egg og ikke noe tess. Litt synd siden de legger haugevis av egg og da blir det til at jeg må skarpe ruter og fjerne blader med egg i morgen :( De svarte kan jeg håpe litt mer på hvis det skjer noe for de la "gamle" egg for to dager siden Så da er det bare å håpe på nye ,friske egg. Men fiskene er igang igjen ser det ut til etter lang tørketid :) Har nok bidratt litt selv til at de har begynt leke ;) venezuelanus Har som tidligere skrevet satt opp 2 nye kar og disse ble tildelt Adolfoi i et kar og venezuelanus i det andre , så nå fikk de egne kar . Weitzmaniene delte kar med de orange ,men nå fikk disse kar for seg selv også . Egne kar og nye omgivelser trigger jo til lek . Sp.black går normalt i 222 literen og legger ikke egg der. Derfor tok jeg 2 hanner og 2 hunner over i et 74 liters kar i håp om litt egg igjen. Etter 2 dager la de egg men som sagt ubefruktete .De skal få gå der litt til ,har veldig lyst på yngel av disse igjen. Så fikk jeg besøk av Espen og vi fikk oss en hyggelig prat og bytte av fisk og planter mm. Alltid kjekkt med "fiskefolk" på besøk :) I postekassen lå det også en pakke fra en hyggelig dame som har sendt meg flyteplanter jeg har vært på jakt etter ( Ceratopteris pteroides ) pluss noen Blyxa japonica-planter http://akvaforum.no/images/plant/blyxa_japonica_01.jpg .Disse har jeg heller aldri hatt før , de ser utrolig artig og spennende ut .Så krysser fingerne for at jeg skal få disse til . Nå skal jeg snart spise årets første fårikål nam,nam og slappe av litt før jeg går igang med vannbytte og litt rydding i 222-literen. En skikkelig akvariedag i dag :)
mine c.Aeneus(albino) har også lagt egg for første gang for noen dager siden,, har lyst til at de skal leke igjen hvordan kan man trigge dem til å gjøre det
Postet 22.09.10 kl 16:24
mine c.Aeneus(albino) har også lagt egg for første gang for noen dager siden,, har lyst til at de skal leke igjen hvordan kan man trigge dem til å gjøre det
Tja ,foring med røde mygglarver pluss gode kaldtvannsbytter pleier å hjelpe.
Ekstra sirkulasjon kan også føre til egglegging og selvsagt nye omgivelser. Hvis du ikke kan flytte de over i et annet kar ,så er jo muligheten ta de ut av karet ,ommøblere og så sette de tilbake igjen.Da tror de at de har fått et nytt hjem he he.
Håper du får de igang igjen da ,lykke til
Tja ,foring med røde mygglarver pluss gode kaldtvannsbytter pleier å hjelpe.
Ekstra sirkulasjon kan også føre til egglegging og selvsagt nye omgivelser. Hvis du ikke kan flytte de over i et annet kar ,så er jo muligheten ta de ut av karet ,ommøblere og så sette de tilbake igjen.Da tror de at de har fått et nytt hjem he he.
Håper du får de igang igjen da ,lykke til
Postet 22.09.10 kl 16:31
Postet 22.09.10 kl 16:36
Da har 222 literen fått seg en real omgang og det trengtes
Dekkglasset som er under lysrørene var så full av andemat at det tok av for masse lys . Ikke rart plantene ikke trivdes så godt lenger
Tok noen bilder fra det nye oppsettet i stuen for å vise hvordan det har blitt. Som alltid så synes jeg det virker så rotete når møblene rundt vises men det får stå sin prøve.
Dekkglasset som er under lysrørene var så full av andemat at det tok av for masse lys . Ikke rart plantene ikke trivdes så godt lenger
Tok noen bilder fra det nye oppsettet i stuen for å vise hvordan det har blitt. Som alltid så synes jeg det virker så rotete når møblene rundt vises men det får stå sin prøve.
Postet 22.09.10 kl 22:28
Endret: 22.09.10 kl 22:29
Postet 22.09.10 kl 22:34
Endret: 22.09.10 kl 22:55
Arrgh midt under opplastingen av bilder ble jeg plutselig logget ut
Er så lei av hele tiden å måtte logge meg på på nytt på alle forumene,skjønner ikke hvorfor dette skjer
Jaja forsøker på nytt
Midterste kar har Weitzmani som beboere og av planter er det gulrotgress,en plante jeg ikke husker navnet på og Hydrocotyle leucocephala .
Eikeløv er selvfølgelig med i alle kar
Er så lei av hele tiden å måtte logge meg på på nytt på alle forumene,skjønner ikke hvorfor dette skjer
Jaja forsøker på nytt
Midterste kar har Weitzmani som beboere og av planter er det gulrotgress,en plante jeg ikke husker navnet på og Hydrocotyle leucocephala .
Eikeløv er selvfølgelig med i alle kar
Postet 22.09.10 kl 22:45
Endret: 22.09.10 kl 22:47
Postet 22.09.10 kl 22:52
Endret: 22.09.10 kl 23:05
Postet 23.09.10 kl 00:27
Inaktiv bruker
Så stilig det ble!
Og, ja, er enig med Espen. Den "gress-aktige" planter var utrolig stilig!
-Erik
Og, ja, er enig med Espen. Den "gress-aktige" planter var utrolig stilig!
-Erik
Postet 23.09.10 kl 07:48
Hei sølvi :-)
Heisann Sølvi. Veldig lenge siden nå Jeg er faktisk 8 mnd. gravid, og har termin 18/11 Det jeg ville spørre deg om, var om du har 5 Sp.Black og 5 Red Laser for salg i nærmeste fremtid? Isåfall er jeg mega interresert Gi meg svar her på forumet da, så snakkes vi Hils Johnny fra Jørgen og meg da Hilsen Jannicke. PS.. Nå er vi på nett for evig og alltid
Postet 23.09.10 kl 08:41
Ja det "gresset" er jeg veldig fornøyd med ,så håper det vil trives hos meg. I så fall blir det noen til deg og Espen.
Fikk forresten vite navnet på mosen i dag.Det er Fissidens fontanus og visst nok ikke av de letteste få til uten Co2 men krysser fingrene for at jeg skal få den til likevel.
Kjekkt at du er på nett igjen Jannicke og gratulerer så masse med graviditeten.
selv blir jeg bestemor til nr. 5 om 3 ukers tid og gleder meg veldig.
Når det gjelder Red laser ,så har jeg ikke disse lenger dessverre. Sp.black holder jeg på å forsøke oppdrett på igjen nå.De la masse egg for et par dager siden men de var gamle og ubefruktete. Så håper de legger noen flere og gode egg.
Dere har ikke fått noe oppdrett på disse selv da ?
Postet 23.09.10 kl 10:11
Postet 23.09.10 kl 10:31
Takk skal du ha Tonje
Bordet er nok hjemmesnekret,kjekkt å ha en handyman i hus
Karene en litt mindre enn jeg egentlig planla men det er nå så. De to på sidene er 31,5 liter og det i midten er 37,5liter. Så så mange fisker er det ikke plass til,ei heller fisk med litt størrelse på. Men nå er ikke de fiskene jeg har oppi de så veldig store heller,de ser faktisk veldig små ut der de suser av gårde.
Er derfor litt fasinert over at C.Venesuelenas legger egg allerede ,de ser så små ut. Eggene fra i går ser forresten overraskende bra ut og i dag er de igang igjen
Blant eggene til CW023 ,de orange laserne,ser det også ut til å være endel befruktete egg også og det hadde jeg ikke trodd.
Så kanskje det blir småttiser i karene igjen
Postet 23.09.10 kl 11:14
Postet 23.09.10 kl 12:27
Hadde vært litt kjekkt da
Kommer nok ikke til å stresse med disse oppdrettene ,er litt for sliten til akkurat det for tiden. Derfor kommer jeg til å forsøke å la de vokse opp i foreldrekarene .Ofte går jo dette bra ,ingen av disse ser ut til å spise eggene heldigvis. I karet med de orange laserne har det vokst opp endel yngel tidligere så får bare krysse fingrene for at det vil skje igjen.
Kommer nok ikke til å stresse med disse oppdrettene ,er litt for sliten til akkurat det for tiden. Derfor kommer jeg til å forsøke å la de vokse opp i foreldrekarene .Ofte går jo dette bra ,ingen av disse ser ut til å spise eggene heldigvis. I karet med de orange laserne har det vokst opp endel yngel tidligere så får bare krysse fingrene for at det vil skje igjen.
Postet 23.09.10 kl 12:36