Revestrekenes akvarieverden (side 75)

Jeg hører til den rare rasen som av en eller annen grunn ikke blir sjarmert i senk av disse laserne, men akkurat nå...
Åh, sukker henført. Så flotte bilder av de skjønne grønne!!
Plussmedlem
Fantastiske bilder! Og Linda, hvordan kan du la være å like denne fantastiske arten med den UTROLIGE fargen? Vi har våre forskjellige meninger
Har du noen tips å dele om innstillinger på kameraet osv til disse bildene Rita? Jeg fikler og fikler, men alt blir bare verre når jeg prøver! :p
Da har jeg et problem Mona, jeg er selvlært etter prøve- og feilemetoden og kan egentlig ikke forklare hvilke innstillinger jeg bruker bortsett fra at jeg som oftest har kameraet på TV og ikke bruker blitz eller stativ. Jeg har lært meg at om bildet f.eks er for mørkt så skrur jeg bare noe opp og noe ned og så blir det bedre, skikkelig amatørfotograf med andre ord )) Legger ved bildeinfoen til et av bildene i innlegget over. Jeg har gått inn i menyen på kameraet og endret bildestil til en egendefinert (der kan man endre fargemetning, fargetone, skarphet og kontrast, jeg endrer også fargene med WB komp i menyen alt etter hvilke farge det er på lyset i karet.

[External Image]

[External Image]
Bildet før behandling i Adobe (bildet er i utgangspunktet 5184x3456 piksler), der fjerner jeg flekkene og ripene i glasset og beskjærer bildet.

[External Image]
Ferdig behandlet og tilpasset AF størrelse på 500x333px.

[External Image]


Hm, der ble jeg ikke så mye klokere. Men jeg får vel bare eksperimentere på TV innstillingene og se hva som skjer TV er en innstilling på kameraet jeg aldri har brukt, faktisk. M og AUto er de to jeg har brukt, stort sett.
Har du forresten brukt 100 mm makro linsen til bildene ovenfor, der fisken er i bevegelse?

PS! Takk for svaret! )
Jeg får ikke fram infoen i ditt galleri Rita, men hos meg ligger all info i Picasa. Hvis du klikker på "full details page" øverst til høyre etter å ha åpnet bildet kommer en ny side opp med all mulig rar informasjon, den øverste er nyttig synes jeg. Det ser ut til at jeg som oftest velger f2.8, 1/100 sek og lar ISO seile sin egen sjø hvis fisken rører på seg. Derfor har jeg satt ISO til maks 1600 på kameraet, høyere blir for kornete...


[External Image]
Gratulerer så mye med månedens akvarium! Dette elvekaret ditt er jo bare helt fantastisk, så det var egentlig på tide ;D
Gratulerer Rita! Fantastisk akvarium med fantastiske bilder så det var på høy tid!
Tusen takk Sissimor og Linda, det var en artig overraskelse at dette karet ble valgt ut

Mona, ja bildene av grønningene er tatt med makrolinsen.
Gratulerer så masse ,det er favorittkaret mitt
Slenger meg på gratulasjonene, mitt favorittkar. Vært perfekt for apistogramma

RHD
Ja, gratuler med et fantastisk kar.

Jeg er 13 År å nermest nybegynner. Startet i mars. Har nå 14 kar ( å har planer for fler).
Takket være deg. Du er en av de jeg har fått mest innssperesjon fra. Å det er ikke så vanskelig å skjønne når man ser på det fantastiske karet.

Gratuler tok en liten applaus for deg her jeg sitter å skriver.
Må bare hive meg på gratulasjonene! Velfortjent!!!
Godt nyttår, hilsen Pål
Gratulerer Rita. Et utrolig flott akvarium.
Tusen takk alle sammen

Emil Engø
Fant du ut dette med coryene som ikke tålte så mye mygglarver? :)


Nå har jeg fått svar fra en annen på CW Emil, og det har ikke noe med dårlig nedfryste/halvtinte mygglarver å gjøre.

"Hi ,It carries a lot of pathogens and basically is 90% poor water in its body ..So fish that live in clean water eat clean foods .So avoid foods collected from dirty water ,Tubifex,bloodworm and sometimes cyclops are from poor water quality areas."

Det er jo ganske logisk egentlig, jeg har til og med lest om dette for ikke så lenge siden ang andre arter som ikke skal ha mygglarver på grunn av "forurenset" innhold i larvene, men det er ikke alltid man kobler det man har lest til praksis. Godt man lærer så lenge man lever ))
[External Image]
Nå er det 14 dager siden jeg oppdaget de første apistoynglene, de utvikles fint og nå ligner de mer på miniatyr-apisto enn papegøyer som de gjorde i innlegg 1451

[External Image]

[External Image]
Ancistrus dolichopterushannen ligger med yngel i hulen og denne gangen har han valgt karets desidert minste bolig til eggene.

[External Image]
1 uke gammel halvnebb
Rita Revestrek
Nå har jeg fått svar fra en annen på CW Emil, og det har ikke noe med dårlig nedfryste/halvtinte mygglarver å gjøre. "Hi ,It carries a lot of pathogens and basically is 90% poor water in its body ..So fish that live in clean water eat clean foods .So avoid foods collected from dirty water ,Tubifex,bloodworm and sometimes cyclops are from poor water quality areas." Det er jo ganske logisk egentlig, jeg har til og med lest om dette for ikke så lenge siden ang andre arter som ikke skal ha mygglarver på grunn av "forurenset" innhold i larvene, men det er ikke alltid man kobler det man har lest til praksis. Godt man lærer så lenge man lever :)))


Jeg tror det er mest en personlig sak hva man gjør. Jeg har f.eks. sett at Ian Fuller skriver at han gir "blood worms" til fiskene sine i mange, mange år, og han virker ikke å dele den oppfatningen.
Etter min mening har røde mygglarver så stor "trivselsverdi" at jeg kommer til å fortsette med de. Jeg kan aldri huske å kunne spore dem tilbake til noe negativt som har skjedd med fisk e.l. Hvis det noen gang skulle skje, er jeg beredt til å evt skifte mening, men etter årevis med å gi røde mygglarver tror jeg ikke de er den skurken noen vil ha det til.
Faktisk har jeg en katastrofe-episode relatert til SVARTE mygglarver istedet... så jeg bruker ikke svarte.

Skal du slutte med røde mygglarver nå pga dette skriveriet, Rita? Du har jo brukt det med stort hell i flere år, og erfaringen din skulle jo tilsi at det er ikke så farlig som enkelte vil ha det til...?



Jeg oppfatter det slik at enkelte arter kommer fra renere vann enn andre og da er det nok disse artene som ikke skal ha mygglarver Det samme gjelder jo bråe endringer i/eller dårlig vannkvalitet også, noen arter er hardføre og tåler mye mens andre arter dør av "ingenting". Jeg fortsetter med mygglarver, men ikke til C071
Ok. Men eh... det er jo umulig for oss å vite hvem som kommer fra skittent vann og hvem som kommer fra rent vann da? Unntatt som med C071 der du spesifikt og tilfeldigvis fikk beskjed om det.

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Elnan
Reklame for plussmedlemskap