Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 75)

Avdeligen for dårlige bilder, min kjære er ikke helt venner med speilrefleks....


Må ha vært noe ekstra nammenam på hånden min i dag
[External Image]

for de bare strømmet til
[External Image]

så jeg ble helt skjelven. Holder tross alt i en slage med fullt sug!
[External Image]

[External Image]

Reker rett ut i hagen skulle jeg visst ikke ha noe av, ser jo hvorfor jeg var helt nummen i hånda etterpå ;o)
[External Image]
Hi,hi, de skal jo være med på alt disse rekene ;D

Dette er det fine (eller en av de fine tingene) med hjørnefiltere; Man kan tappe ut vannet fra inni dem...
Sotus synes vannskift er uhyre interessant. Ute. Inne blir det bare vann på gulvet og en masse håndklær og spetakkel. I dag skulle jeg nemlig bevise at jeg er sånn nogenlunde påkoblet virkeligheten, og skred årvåkent til verket med pust helt ned i magen og planen klar. Men det tar jo litt tid å fylle på, så jeg tok fatt i andematen - og nå har vi rent stuegulv igjen. Sukk. Er jo helt Dory jo! Det får jeg nok leve med, selvpålagt ny regel: Holde i slangen og se på at vannet strømmer - oppi karet...

Så til glassrengjøring. Det var helt garantert ikke ett eneste egg på glasset hos venezuelanusene da jeg tømte vann, det er en del skivesnegler i karet og jeg plukket over alt. Fylte på vann, gikk over gulvet etter algeskrapen - og skrapte sikkert tyve egg ned på sanden. Skrev jo det i Sissimors tråd i går - de ser at jeg at jeg henter skrapa, og bare dytter på med egg!

Nå skinner alle kar, men jeg har endelig klart å ta noen skarpe plantebilder, og ettersom Dory-effekten henger ved nekter jeg å stille om på kameraet før de siste er fotografert. Vannet blir fryktelig fort grumsete av å flytte på planter, og skifter jeg vann må jeg vente på at det har boblet fra seg. Fortsetter i morgen, nå har jeg vann til lufting og håper det blir lettere da. Skiferen fra Sissimor var helt strålende som bunnlag for å skjule røtter!

Når det skal skiftes vann i ni kar har en katt mye å fordrive tiden med. Har blåsvamp i andre enden så det kommer ikke ting susende, aner ikke hva som er så fascinerende...
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Spisestuebordet vi aldri bruker som spisestuebord, for der symaskinen sto står det et akvarium. Dette er en av akrylboksene jeg fant på Kremmerhuset, det blir bra bilder gjennom det glasset når vannet har boblet fra seg...
[External Image]
Sissimor
Hi,hi, de skal jo være med på alt disse rekene ;D Dette er det fine (eller en av de fine tingene) med hjørnefiltere; Man kan tappe ut vannet fra inni dem...


Du kan tro jeg gleder meg til å få ut det innvendige filteret her! Glasslister er kappet, svamp innkjørt, men så kom jo denne reolplanen. Tro meg, disse er de første som flytter over når alt er på plass! Har blitt bedre nå med et litt kraftigere filter da, det må ikke gjøres noe to ganger i uka lenger. Kanskje det er derfor de er så innpåslitne, det går for mange dager mellom hver rens!
Så fin en pus! Og rennende vann er alltid spennende - her også.. ;ø)
Den Kremmerhusboksen ble skikkelig fin! Og skifer'n gjorde seg ja

Nå er jeg helt mett av å rote opp planter, de store blir det ikke noe orden på i akrylboksen, og kjedelig blir det også med samme bakgrunn på alle planter. De som kan det får vurdere, jeg bare bombarderte løs igjen...

Cryptocoryne undulata, denne vil liksom overhode ikke...
[External Image]

Hygrophila angustifolia
[External Image]

Echinodorus vesuvius - den ble tålelig bra i det lyset...
[External Image]

Echinodorus parviflorus 'Tropica' undervannsform
[External Image]

Cryptocoryne pontederiifolia, enda en trassigpomp. Denne blir helt annerledes i dårlig lys, men ingen av versjonene vil vise seg fra sin beste side! Grrr. Tolvåringsplanter!
[External Image]

Cryptocoryne crispatula var. balansea. Den er det jo ikke mulig å fotografere i det hele tatt, 50 cm høy som den er. Men jeg forsøker fordi folk selger 'usteriana' for småpenger på auksjon, de er forskjellige!
[External Image]

Tilbake til redigering av musketerer. Har bare en fire-femhundre bilder igjen, og så må jeg gå løs på de første omigjen fordi de skal skrives ut. Jaja, man lærer ikke av å skli motstandsløst gjennom livet...
Man ser ikke så mye på bakgrunnen i det hele tatt, for plantene er så flotte at man ikke legger merke til annet likevel.
Syns bildene er flotte jeg, og den angustifoliaen ser så spennende ut!.

Echinodorus parviflorus 'Tropica' har jeg to av, de ble høvelig høye når den satt i grus (og med juwel-lys) - i sand og biltema-lysrør ble de myyee lavere, men like frodig. Synd den er så irriterende på undersiden da, den skal liksom samle mest mulig bøss under bladene, og jeg får ikke satt den dypt nok i sanda uten at den drukner helt, bah humbug.
Takk for en usedvanlig flott tråd
Som ny på forumet surfer jeg rundt og "blir kjent", men noe gjorde at jeg ble hengende in din tråd, og lest med stor iver fa første til siste side.
Fantastiske bilder, drama, og massevis av informasjon.
Denne tråden har det aller meste. Og jeg har lært meg en hel masse nytt.

Mange tusen takk!!
Takker og bukker KLB - og rødmer nesten litt her jeg sitter. For det var de personlige trådene til flinke folk som har holdt på lenge som gjorde at jeg ikke kastet akvariet ut på plenen helt i starten. Som tråden til Mona O for eksempel, der er det mye for ikke-Cory-frelste. Og Sissimor, hun ordner og greier også med spennende ting. Tante Astrid har surret med mye gøy, og maaange flere også. Har du flaks finnes det Malawifolk med skrivekløe også :o)
I dag har jeg vært hos Dahls, for de skrev at Sri Lankasendingen var på plass. Hjelpe meg - det var ingen underdrivelse, har aldri sett karene så stapp fulle av så mye rart! Leverandøren driver ikke med "oppdrett" og sender det de har plukket forsto jeg, så jeg tror det blir litt sånn som på hytta i gamledager - vi la lapp i en postkasse i et tre, og noen dager etter sto det varer på trappa. Hadde vi bestilt ti ting fikk vi ti ting, men det kunne komme blyanter istedet for ketchup...

Gøy at det ikke er flaut å glemme plantenavnene for en gangs skyld da, måtte jo plukke med meg mer enn jeg har plass til, for det lyste av flotte hvite røtter og begynnende tilvekst. Aner ikke hva det blir av disse, så jeg har fotografert.

Aponogeton 'no idea' muligens grønn
[External Image]

Aponogeton 'aner ikke' muligens rød, eller den samme som den ovenfor...
[External Image]

Aponogeton 'regidifolius' hvis bladet på bildet er ny tilvekst og regidifolius betyr det jeg tror. Hvis ikke er det en 'no photo pease'
[External Image]

Cryptocoryne 'høy og mørk'
[External Image]

Cryptocoryne 'lav og lys' ettersom stilkene på ny tilvekst også er lyse...
[External Image]

Cryptocoryne 'skinny redhead'
[External Image]

Cryptocoryne 'bredbladet spørsmålstegn'
[External Image]

Cryptocoryne fantastisk var.'fix ferdig', skulle egentlig hatt fler av den kjenner jeg...
[External Image]

Hygrophila 'hakke sett før', kan ha glemt hva den heter og bli overrasket fordi det er en overvannsform kanskje...
[External Image]
Oi, her var det mye spennende
Blond undersverd med ekkel utvekst...
Vrang dag. Startet med at jeg hentet min gamle surrete mor som skulle ta MR av hoftene fordi hun ikke kan gå, og CT av hodet fordi hun er surrete. Er ikke spesielt imponert over vedkommende som da ordnet det så fint at hun hadde time på Oslo City 12:45, og på Ullevål 13:10, innkallingene kom i samme konvolutt. Hvordan hadde luringen tenkt seg at det skulle gå for seg tro? Det er jo ikke all gamle surrete damer med dårlige hofter som har en ganske høy og talefør datter med ild i blikket og autoritet når hun må til å følge seg. Ingen stoppet oss da hun kom til MR en halv time før tiden, og ingen stoppet oss da hun kom til CT ti minutter for sent. Stakkars mamma, hun kommer til å sove uken ut...

Var jo et snev stressa, det ble ikke bedre av at jeg ikke kunne dy meg for å lage litt brudulje om et "Happy Life"-kar på veggen hos røntgeninstituttet. Med fullvoksne sverddragere, en enslig diger perlegurami, fire halvdøde planter på bunnen og to maller str XXL som ikke kunne snu seg. Tok bilde. Med mobilen. Med blits. Tar med voksenkamera neste gang, det ble selvportrett av opprørt dame med mobil ;o)

Skulle bare synke ned i sofaen da jeg kom hjem, men Ove kom fykende helt opprørt og sa "du må ta ut en guppydame NÅ!!!" Det var helt riktig observert, for fysjameg. Damen er helt ok i oppførsel, alle disse raseguppyene er vant til å bli fisket opp og ned av kar og stå litt i bokser under godt lys tror jeg, de kan plukkes med hånden, og stiller seg opp i overflata for å få godis. Det har hun fått. Og så fikk hun slippe...

En normalt groteskt diger dame
[External Image]

Ikke spesielt vakker struttemage, men hun suser rundt i boksen på helt vanlig svinse-etter-mat-vis...
[External Image]

Strutteskjell og buken full av noe som ikke var yngel, bare en glatt fast rosa masse...
[External Image]

Og sånn skal det absolutt ikke se ut!
[External Image]

[External Image]

Usjamei

Høres ikke ut som du har hatt noe særlig til dag. Satser på det blir likar i morra...
Skikkelig fotohelg, har vaset rundt i skogen i småsko og fotografert bekk, men det er en annen historie. Ergrer meg nemlig veldig over det stusselige basebildet milleriene er utstyrt med, og nå når de går i minikar tenktle jeg det skulle være mulig å få til noe bedre, særlig fordi hannen sto helt borti glasset og maste om mat.


Så fort jeg kom borti gjorde han seg til og så dødssyk og utsultet ut..
[External Image]

Hunnen smatt bak en busk...
[External Image]

Ville så gjerne ha bilde av begge for å illustrere størrelsesforskjellen, de sto helt stille med bredsiden til men da det sa "klikk"...
[External Image]

Så stilte de seg opp hver sin vei midt i fokus over hverandre, men da det sa "klikk" - legg merke til den sorte tuten, begge hadde blitt sylskarpe!
[External Image]

Selv på avstand trollet de seg til...
[External Image]

Så den endte med innsendelse av nok et middelmådig bilde av hunnen
[External Image]

og hannen. Gir meg ikke, en dag skal jeg...
[External Image]
Disse bildene er ihvertfall mye bedre enn det jeg har fått til! Men vi gir oss ikke vi
Reolen har flyttet til garasjen!
I helgen flyttet reolen fra Bauhaus til garasjen. Og entreen. Fra før bor jo akvariene i klinkken og atelieret, fisken bor på kjøkkenet sammen med de plantene som ikke fikk plass der symaskinen skulle stått, i tillegg til alt som står i den lekre garasjereolen midt i stua. Så nå fikk Ove helt nok helt plutselig, og dro meg med til Bauhaus...


Fortsatt helt tomt akvarium
[External Image]

Vakkert treverk
[External Image]

Og prisen så langt. Gikk for forskalingsplater, de tåler vann og vekt, og det vi sparte ved ikke å kjøpe møbelplater ble brukt på sirkelsag husfar har ønsket seg lenge...
[External Image]

Mangler noe smart å kle inn med, har en ide om våtromsplater, og så er det disse lukene. Har noen ideer der også, det går seg sikkert til...

Har vært dårlig med oppdateringer her, forrige uke var en ordentlig klubb-uke med møte i MAK på mandag og OAK på torsdag. Kom hjem med Dronningrasbora fra Jarle, hva i all verden var det jeg tenkte på tro? Det var jo ikke det jeg hadde fra før! Vakker fisk da, og veldig koselig med en gjeng som følger spent med på all gjøren og laden på kjøkkenbenken. De får ikke flytte inn noe sted før materialene er skåret og stablet på plass. Noe som ikke vil skje før kjøkkenet er fullbrakt og avfotografert. Like før nå...

Fotograferer i vilden sky om dagen, Ove knipset fra kjøkkenvinduet, tittel "Frustrerte fruer". Elgen fordi jeg avbrøt et stevnemøte med Skogens Konge, jeg fordi en elgku ikke er noe innlysende makromotiv, og fordi det var usedvanlig kjølig i gresset...
[External Image]
Trigonostigma espei, dronningrasbora
Får legge inn et skrytebilde av nyfisken Jarle F var så grei å ta med på møtet torsdag. De er litt bleke av all fotograferingen, stimfisk er en ny og artig utfordring. I alle fall når de har veldig markert mønster, da holder det liksom ikke at de fleste er skarpe, de skal stå med hodet nogenlunde samme vei også! Litt furteberter med nedovertrut og se til, men veldig interessert i alt som foregår på kjøkkenbenken og supersjarmerende i motlys når blått og orange bare spraker i sola. Vil ha dem der jeg, men blir vel nedstemt...

[External Image]
Fisk er virkelig fantastisk vakre når sollyset treffer dem! Det kommer litt inn i noen av mine kar i korte perioder, og det er tydelig at fiskene liker det, for de er raske til å stille seg i strålene. Og så glitrer de i vakre farger
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap