Anders' akvarierom [NR. 1] (side 75)

Cherry-barber er utrolig fine
Hadde sånne for noen år siden og hadde jeg hatt plass så kunne det ha været fristende å ha de igjen.
Disse barbene er veeeldig lette å drette, sånn om du vil ha større stim
Plussmedlem
Det var godt å høre, Sissimor, da satser jeg på å øke stimen av denne fisken ved hjelp av eget oppdrett Kanskje da, om jeg gidder å gjøre noe hvis de finner på å "egge" :p

Når jeg slo på lysene i akvarierommet oppdaget jeg at Corydoras adolfoi holdt på med lek og egglegging En hunn svømte rundt med egg i bukfinnepungen. Kanskje jeg skulle forsøkt nok et oppdrett - nå i vanlige plasttanker!

__________________________________

Jeg tenker fortsatt på akvarieløsningen her i huset, og har absolutt ikke slått fra meg planene om å "flytte". Gjør jeg det, blir det kanskje en ny reol, med akvarier med målene 110x40x30 LBH, kanskje jeg kutter ned 5 cm. i høyde. Det tror jeg vil bli fine mål! Tenker på to akvarier i høyden, tre blir litt vel dyrt, tror jeg...
Har fått pris fra Akvariekjellern på spesialbestilte kar og porsareol, men jeg har også sendt en mail til Aquamanias og spurt om pris på en reol. Kanskje kan de levere enda billigere, men prisen hos Akvariekjellern var veldig fin, det må jeg si!

Blir litt enkel lys-løsning, da... egentlig kunne jeg tenke med Woha-armaturer som jeg har på reolen min med 98 litere, men jeg tror ikke jeg har råd til så dyre armaturer, dessverre :-/ Blir jo masse penger i frakt også fra Tyskland (tror det er der de produseres).
Plussmedlem
Et nytt prosjekt er igang! :-)
Da er jeg igang med det som en gang (forhåpentligvis...) skal bli akvarierommet i kjelleren!

Bestemte meg i dag etter en liten prat med de andre i huset om det, og jeg har allerede begynt å bære ut ting fra det fulle kjellerrommet Det er ganske MYE som er der nede, så det er litt av en jobb. Og etterhvert som jeg bærer vekk ting, ser jeg at mer og mer av gulvet er helt oppsmuldret...

Jeg har båret ut det meste av det JEG alene kan bære ut nå, nå er det mest store hyller, skap, kommoder o.l igjen der inne. Det må foreldrene mine rydde og hjelpe meg med. Det er også en svær reol-hylle-sak som dekker mesteparten av den ene langveggen, og den må vi ha brekkjern for å fjerne, og brekkjernet er lånt bort til folk som ikke er hjemme Det ordner seg vel, kan vel alltids låne noe av en nabo eller noe sånt.

Jeg må etterhvert begynne å tenke på å selge det jeg skal selge, også, for jeg kommer til å "rydde opp" litt under prosessen. Mulig noen Coryer skal ut, også tenker jeg å selge det største akvariet mitt, 230 literen. Men det er ingen nedtrapping (selv om jeg skulle trappe ned en periode!), for en ny reol med to lange, lave akvarier kommer til å erstatte det i stedet


AKVARIENE SOM JEG SKAL HA, ER FØLGENDE:

- Reol med 6 x 85 liter
- Reol med 3 x 98 liter
- 54 liter
- En reol med 2 x 110 litere
, med målene 110x40x25 LBH vil, hvis alt går etter planen, også kjøpes. Det er altså langt ifra vanlig 110 liter-mål, men lave, lange akvarier.
Jeg har jo ikke avgjort 100% sistnevnte reol, da, men planen er "noe sånt".

Også har jeg et 30 liters som jeg selvsagt beholder, da, men den er ikke er i konstant bruk engang, og vil sikkert settes bort inntil videre.



FISKENE JEG SKAL BEHOLDE, ER ETTER PLANEN:

Corydoras adolfoi, Corydoras C121, C. panda, C. eques, C. Green Laser, C. vittatus, CW032, og de to CW006, da.
Av ikke-Corydoras selger jeg vel ikke noe, men av Coryene som ikke er nevnt er det litt åpent.

Det vil bli litt kostbart dette prosjektet her, men alt for en morsom hobby! Hehe

ENDRET:
Glemte å føye til at jeg beholder C. venezuelanus! Disse er flotte, fikk de i gave av Kaja her inne på forumet, faktisk


Det å realisere drømmen om eget akvarierom nå når du står på spranget inn i den videregående skolen er spenstig gjort , Anders! Det blir spennende å følge prosjektet ditt
Plussmedlem
Det er nok kanskje litt halvsprøtt i skolesituasjonen jeg er i for tiden, men... jeg tar ting litt som det kommer. Blir det for mye er det null problem å legge ned noen kar og selge noen fiskegrupper. Vi har nok av plass til tomme akvarier i kjeller'n, så ingenting trenger å selges om jeg skulle finne ut at det blir litt for mange
Jeg skal jo forresten gå på skole her på byen, da, så sånn sett er det jo ikke noen problemstilling lenger! Hadde jeg skullet gå på skole utenbys, hadde jeg aldri gyvet løs på noe sånt.

Dessuten blir den nye løsningen enda mer praktisk enn dagens rom. Sluk og kran i et annet rom ikke langt unna gjør vannbytter enkelt og enda mindre tidkrevende enn slik det er i dag.

Også blir mulighetene for økning av akvarier etter ønske (og økonomi...) også større, for nå blir det jo ikke lenger fare for store ødeleggelser ved lekkasje, eller at gulvet ikke skal tåle vekten.
Plussmedlem
Det går fremover i kjelleren Ikke fort nok, selvfølgelig, men sakte men sikkert

Nå har jeg tømt og fjernet en gammel seksjon som stod på den ene kortveggen. Og kjære vene, det er jo så utrolig mye rart i den kjelleren her at det er jo helt ufattelig! Jaja, litt morsomt er det jo også; vet aldri hva man finner

Etterpå skal jeg tvinge brutter'n til å hjelpe meg med å bære ut en kommode som står der som er for stor til at jeg får løftet den selv. Når den er ute er den en svær hyllesak som dekker mesteparten av høyre langvegg, OG en seksjon til som dekker en del av venstre langvegg... ja, det er (var) ganske fullt i det rommet.

Når alt er ute kan jeg omsider begynne å skrape det forferdelige gulvet. Det er jo helt oppsmuldret! Det blir litt av en jobb. Jeg må gå til innkjøp av epoxymaling, jeg skal nemlig bruke det på gulvet. Jeg tror det vil bli bra.
Egentlig tenkte jeg på å ha gulvbelegg på dette igjen, men jeg er ikke like sikker på om det vil bli særlig bra. Dessuten er det dyrt - dyrere enn jeg trodde! Det blir mange tusenlapper uansett, så jeg må faktisk prøve å begrense litt.

Veggen må pusses og hull etter alt mulig rart må fylles, og så kan den lyseblå fargen males bort
Jeg tør ikke legge ut bilder, da, for det ser såpass fryktelig ut... :p

Håper jeg kan få gjort en del nå i påsken.
Anders K
...en ny reol, med akvarier med målene [B]110x40x30 LBH[/B], kanskje jeg kutter ned 5 cm. i høyde. Det tror jeg vil bli fine mål! :) Tenker på to akvarier i høyden, tre blir litt vel dyrt, tror jeg...

Eg har selv flere akvarier med spesialmål. På dem har eg valgt 35 cm høyde, og eg ville ihvertfall ikke hatt dem lavere enn 30 cm selv for coryer.
Det blir selvsagt endel dyrere med tre kar i høyden enn med to, men eg tror sjansen er veldig stor for at du vil angre hvis du ikke utnytter kapasiteten


Anders K
Blir litt enkel lys-løsning, da... egentlig kunne jeg tenke med Woha-armaturer...

Eg har to Woha-armaturer, og eg er veldig misfornøyd med dem av tre grunner: lokkene "slår seg" slik at de ikke er rette, ved arbeid i karet er og blir lyset i veien selv om det kan skyves på, og det verste av alt er at det mange steder lekker vann fra topprammene nedover utsiden av glassene.

Kyrre (Akvariekjellern) har etter min mening geniale lysløsninger der lysstoffrørene er festet i porsaen over karet kombinert med skyvedører og dekkglass Eg har disse på seks kar, og eg er strålende fornøyd med dem
Donald
Eg har to Woha-armaturer, og eg er veldig misfornøyd med dem av tre grunner: lokkene "slår seg" slik at de ikke er rette, ved arbeid i karet er og blir lyset i veien selv om det kan skyves på, og det verste av alt er at det mange steder lekker vann fra topprammene nedover utsiden av glassene.


??? Dette var snodige greier. Du må ha hatt maks uflaks!? Jeg har aldri opplevd noen av de tingene du beskriver på noen av mine Woha armaturer.

At det føles som lyset er i veien selv om bjelken kan skyves på er selvsagt en smakssak, så det kan jeg forstå, og du har jo større og lengre armer enn en gjennomsnittlig kvinne som jeg, selvsagt. Men du har vel tatt av transportskruene, så da er det bare å løfte av lysbjelken om det er det du vil? Med unntak av hvis jeg skal løfte ut en trerot, så har jeg aldri hatt behov for å gjøre noe annet enn å skyve lysbjelken bakover, det har vært nok rom for meg og mine armer å jobbe i akvariet med normalt vedlikehold mens lyset ligger på (men bakoverskjøvet bare).

Men de to andre tingene du nevner har jeg aldri opplevd noensinne, og jeg har hatt ganske mange Woha armaturer etterhvert. Hvordan du får vann rennende ned på utsiden av karet er et mysterium, men antageligvis er det en powerhead eller filter eller noe som skvulper vannet over kanten på glasset så det renner ned på utsiden. Kondens er det ikke, pga utformingen av rammen. Kanskje du må justere noen utblås og evt se om du kanskje fyller akvariene for høyt opp med vann?

At lokkene slår seg har jeg heller aldri opplevd, og det var veldig rart at du har "fått til" det.
Transportskruene er fjernet, ja.

I karene er det moderat sirkulasjon grunnet coryer, og vannstanden er såvidt over nederste kant på rammen. Eg har vurdert å tette innvendig med silikon, eller å fjerne toppene og kjøre Kyrremetoden. Det siste blir selvsagt dyrt, spesielt siden eg allerede har lystopper.
Toppen er bare satt løst nedpå uten bruk av silikon?

At dekslene har slått seg er nok dårlig forklart. De har mer bøyd seg endel, slik at hjørnene ikke går skikkelig nedpå. Fukt skal de jo unektelig tåle, så da gjenstår egentlig bare varme, og også det høres merkelig ut.

Det er faktisk reolen eg kjøpte av deg det gjelder Så den begynner jo å bli noen år nå.
Plussmedlem
Det blir, etter MYE tenking, 30 cm. høyde. Klarte ikke bestemme meg. Først tenkte jeg 30, så 25, men nå har jeg landet på 30. Syntes 25 hørtes litt lavt ut...

Når det gjelder lys blir det nok også nettopp det du nevnte, Terje. Akvariekjellern kaller det "belysning integrert i reol" eller noe i den duren, så jeg satser på det og skyveluker i stedet for sånne enkle armaturer jeg har til den ene reolen min. Blir nok finere, det førstnevnte, og mer praktisk
Jeg kommer til å bestille absolutt alt fra Akvariekjellern. Ikke langt unna her, og enkelt (og billigst) å bestille alt fra ett sted.
Det blir nok to akvarier, for jeg føler at jeg har litt lite penger for tiden til tre. Men, for all del... hadde jo selvsagt vært lurt å kjøpe tre i "samme slengen".

Når det gjelder Armaturene fra Woha har jeg generelt vært veldig fornøyd (har 3 av dem). Kan ikke si jeg har lagt merke til noe spesielt med lokkene, men det skal jeg sjekke for moro skyld.
Selv om jeg er ganske stor og har kraftige armer er det egentlig fin plass til det meste av arbeid i akvariene - med visse unntak. Det aller beste med Woha-armaturene er vel egentlig utseendet. Jeg for min del syntes de ser veldig bra ut, men det er det nok mange som er uenig med meg i.
MEN... prisen er litt drøy, så de er ikke verdt pengene akkurat nå. Går da mye heller for skyveluker og "integrert belysning" fra Akvariekjellern
For et spennende prosjekt du har gitt deg i kast med! Jeg gleder meg til å se hvordan det tar form underveis, og ikke minst når det er ferdig.

Men en annen sak; min kjære assistent og gemal, fotografen, er så imponert over bildene du tar. Jeg har derfor fått i oppdrag å spørre hva slags kamera og objektiv(er) du bruker til fotografering av fisk / akvarium? Han syns fiskefotografering er litt vanskelig, og er spent på hva slags utstyr du bruker.
Jeg vet du har svart før, men jeg husker ikke hvor i tråden jeg så svaret ditt.

Godt å høre at du skal gå videregående i hjembyen, og kan fortsette hobbyen i like stor og enda større skala enn før.
Trivselen ved hobbyen vil ha positiv innflytelse på skoleresultatene dine, tro meg! Og så strukturert som du virker, balanserer du skole og hobby på en briljant måte, slik som jeg har oppfattet deg. Dette blir bra!

Ha ei riktig god påske, Anders!

Plussmedlem
Takk for fine ord om både fotografering og "andre ting", det var hyggelig!
Jeg bruker Canon EOS 600D, men 18-55 mm linse... ganske enkelt og greit, ikke noe kjempeproft utstyr Har lurt på å kjøpe meg litt andre linser etterhvert også, da, men jeg klarer meg veldig fint med det jeg har nå.


Også, til både deg, Nina, og de andre som titter innom;

Jeg ønsker alle en riktig god påske! Jeg for min del skal nok bruke ferien til en del jobbing med akvarieprosjekter, tenker jeg, noe jeg virkelig liker, med andre ord! Ellers skal jeg puste ut og kjenne på hvor deilig det er å ikke måtte gjøre noe som har meg skole å gjøre.
Har jo akkurat fyllt vann i 30 cm dypt kar Anders, og noe lavere ville jeg ikke gått for hvis du vil ha planter i karet. Sanda tar 5 cm, et par cm klaring i toppen blir det fort...

Har også oppdaget noe genialt med disse Forex-lukene - begge får plass i forrerste spor på skinna, noe som eliminerer lysglippe midt på karet! Blir stadig mer fornøyd med løsningen må jeg si...

God påske!
Plussmedlem
Ikke verst, Linda, dette høres bare mer og mer lovende ut - så lovende, at DETTE tror jeg at jeg går for
Det BLIR 30 cm. Ingen tvil om det lenger!
______________________

Nå er lysene akkurat slukket på akvarierommet for natten. C121 var i full fart rundt omkring der nå. En utrolig flott art, 8 eksemplarer er bare ikke nok! Må nok drette litt her etterhvert ja, de må bare vokse seg til først. Men de har nok vokst en del siden de kom, da, jeg ser de begynner å bli feite og fine, noen av dem. Hehe :p
Plussmedlem
Hurra, yippi, johoo! Det er nesten så jeg føler at jeg skulle sprettet en flaske med champagne her nå, for så lykkelig er jeg Jeg har bestilt ny akvariereol!

Ahh, dette skal bare blir så herrrrlig Sånne lave, lange akvarier som dette har jeg ønsket meg i flere år. Nå blir det endelig realisert!

Det vil bli to akvarier med målene 110x40x30 LBH, litt mer nøyaktig 132 liter. Også blir det jo reol i svart porsa
Jeg gleder meg skikkelig. Det blir første gangen jeg kjøper ny reol, da, og det vil nok svi litt i lommeboka, for det ble ganske mange tusenlapper. Uansett, jeg føler at det er verdt det, og akvariehobbyen er jo noe jeg liker å bruke penger på.

De er ikke betalt ennå, da, men jeg har sendt bestillingen og bestemt meg ordentlig etter mye tenking. No way back...! Og glad er jeg for det.
Det tar en stund før de er leveringsklare, for i følge Kyrre i Akvariekjellern var det stor pågang for tiden. Om en måneds tid vil reolen være klar.
I mellomtiden får jeg prøve å få solgt 230 literen, for jeg har lovet meg selv å selge det for å få litt penger til reol, da. Men det nye blir selvsagt mange lapper dyrere enn jeg får solgt 230 literen for.

Nå er det bare å glede seg Også må jeg jo klargjøre det nye akvarierommet i kjelleren i mellomtiden. I morgen sender jeg fatter'n til Biltema på Kongsberg for å handle inn epoxymaling og støvmasker. Når jeg skraper malingen av kjellergulvet svever betongstøvet som bare søren, så det er jo helsefarlig å gjøre noe uten en slik maske, så det må jeg ha.

Gratulerer Anders! Blir veldig moro å følge med fremover
Dette blir bra, Anders! I første omgang får eg gratulere med bestillingen av reolen
Gratis Anders, har nettopp hentet reol fra Kyrre selv så jeg skjønner godt du gleder deg, selv om 4 uker kan føles leeenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap