Inger Annes akvarieprosjekt (side 76)

I går fikk jeg endelig hentet sumpa jeg fikk slått kloa i (jeg er forresten litt usikker på om jeg har skrevet det her: det blir ingen DIY sump, da jeg fikk tak i en for en meget pen pris!). Samtidig fikk jeg en titt i saltvannskarene der i huset, og jeg ble fullstendig forelsket i en fisk, en salarias, trolig denne. Det så ut til å være en fisk med massevis av personlighet! Det var en kvikk raring, som virket litt oppsetsig og med masse selvtillit, akkurat som enkelte kulefisker kan være. Jeg har sjekket litt med andre kulefiskeiere, og det ser ut til at dette faktisk er en fisk som kan gå sammen med kula mi! Jeg ble svært glad da jeg fikk det svaret, for jeg hadde egentlig ikke ventet at det kan gå bra. Så da vet jeg hva min første saltvannsfisk (unntatt kula mi) blir når jeg kommer så langt. Jeg har sjelden blitt så totalt forelsket i en fisk første gang jeg ser den! Men akkurat nå som jeg skriver her, slo det meg en tanke jeg ikke har tenkt før (vel, jeg har vel egentlig tenkt den, men så glemt den igjen). Fillern, jeg må jo ha et karantenekar for saltvannsfisker. Det er særdeles viktig, ettersom saltvannshvitprikk er noe usannsynlig dritt å bli kvitt, hvis det skulle dukke opp. Og ny fisk i huset er alltid en mulig kilde til sånt. Jeg må gruble litt hvordan jeg skal gjøre dette.
Gøy du ble forelsket i Personligheten vår ,ja den heter faktisk det , og er en kjempeartig fisk

Håper du blir fornøyd med sumpen også .Ønsker deg lykke til med saltvannsprosjektet ditt .

Ser deg vel gjerne i morgen på strorauksjonen
Ja, det ser ut til at jeg dropper en liten tur innom auksjonen, for å høre på foredraget og hilse på andre akvarister. Selve auksjonen, derimot, dropper jeg. Jeg har ikke penger til å kjøpe noe som helst, og blir bare deprimert over å se alt jeg har lyst til å kjøpe.
I dag har jeg jeg vært i akvariet i Bergen. Ettersom som kameraet mitt har gått fløyten, så måtte jeg låne meg kamera for dagen. Og dermed så måtte jeg ta bilder med et ukjent kamera som heller ikke ga verdens beste bilder. Og kombinert med en dårlig fotograf, ble det ikke så altfor mange gode bilder. Men noen sjarmerende fisker og reptiler fikk jeg fanget på minnekortet:
Steinbitene i akvariet var virkelig noen sjarmtroll. Bildene mine kommer ikke opp mot de Tante Astrid la ut, men jeg må bare legge noen ut selv:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Blåstål:

[External Image]

Taskekrabbe (jeg fikk veldig lyst til å stjele en og koke. Disse smaker deilig!):

[External Image]
Så en kongekrabbe på tur rett foran vinduet. Dessverre rakk jeg ikke å ta bilde av da den stod fullstendig på bakbeina og viste hele undersiden.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
En snåling:

[External Image]

Denne flyndra ville vise seg fram:

[External Image]

Før den gjemte seg på bunnen:

[External Image]
Rødnebb og blåstål. Det er utrolig at disse fiskene er samme art:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Litt av et tryne:

[External Image]

Deilig matfisk:

[External Image]

To sjøstjerner som ville tøffe seg litt for publikum:

[External Image]
Et deilig syn for en sportsfisker:

[External Image]

[External Image]

De hadde en kulefisk også, og jeg gjettet riktig art da jeg så den: Colomesus psittacus. Litt skeptisk ble jeg riktignok, da jeg synes det så ut som om den gikk i ferskvann. Dette er nemlig ei brakkvannskule. Men det var utrolig å se ei kule i sin voksne størrelse. Men ut fra størrelsen på kula, synes jeg ærlig talt at den hadde for liten plass.

[External Image]

I det hele tatt likte jeg ikke helt avdelingen der de hadde vanlige akvariefisk. Jeg så nemlig med grøss og gru at gjengen med Corydoras sterbai gikk på grus og ikke sand. Det frister å sende en e-post til akvariet og informere om at dette ikke er heldig for coryene.
Denne karen forelsket jeg meg fullstendig i. Det er en vannvaran, og den var diger! Den hadde en fantastisk lang, Y-formet reptiltunge, med en fantastisk blålig farge på. Dessverre fikk jeg ikke tatt noen særlig gode bilder av monsteret. Dette er det beste bildet jeg fikk til:

[External Image]

Dette var også en svært sjarmerende kar:

[External Image]

Lang, lang rekke...

[External Image]
En amerikansk alligator, fra et fiskeperspektiv:

[External Image]

En krokodille, jeg husker ikke hvilken art (det kan også ha vært en kaiman):

[External Image]

Denne kompisen sjarmerte meg i senk:

[External Image]
Det samme sjarmtrollet litt nærmere:

[External Image]

Et landlevende sjarmtroll:

[External Image]

Dette siste sjarmtrollet bodde sammen med noen nydelige øgler/firfirsler. Det så forresten ut som om øglene var svært god stemning i dag. En litt mindre en (som jeg regner med var en hunn) hadde flere andre som forsøkte å klatre opp på henne hele tiden (jeg antar det var hanner). Hun lå oppå en kant, og gang på gang greide de å velte henne utfor. Jeg synes ikke det var tvil om at det var litt øglekos som var på gang - uten at jeg helt vet hvordan disse bruker å gjøre det.

[External Image]
Først trodde vi denne hadde lagt egg - helt til vi oppdaget at egget var stemplet. Jeg tviler på at øgler legger Prior-egg. Det var nok deilig øglemat i stedet. Etter litt jobbing, fikk den endelig hull på herligheten, og slikket sakte i seg godisen som var på innsiden.

[External Image]

En gangske sosial slange:

[External Image]

Jeg er såpass ukvinnelig at jeg liker reptiler (som dere kanskje ser av alle bildene), og slanger er intet unntak. De er utrolig pene, disse her:

[External Image]

Det var det jeg ville vise fra rundturen i dag. De hadde i tillegg en egen krokodilleutstilling nå, og det satte jeg virkelig pris på. Dessverre var det to lag med netting (jeg skjønner jo i grunnen hvorfor) der dyrene holdt til, og det gjorde det svært vanskelig å ta bilder. Jeg får greie meg med bildene jeg har i hodet mitt.
fantastiske amfibier/reptiler!!!!!!!
lurer på hvorfor det er ulovelig med skilpadder i norge, men det er lov med giftige skanger, edderkopper, skorpioner osv. skilpadder er jo ikke giftige!!!! jeg fikk lov av foreldrene mine p søke til mattilsynet om jeg kunne ha dette. jeg er meget allergisk mot dyrepels: marsvin,katt,hund, og de fleste pelsdyr så dette burde jo gå bra, ettersom jeg fikk vite om at de som er alergiske og tåler ikke pelsdyr, kan sende inn spørsmål om tilatelse av skillpadder.
mvh bernard
Se der ja... Bildene ble jo ikke så ille, de... Fryktet at de skitne vinduene ville komme mer fram.
Takk for i dag, forresten. Det var veldig kjekt.
Bernie, det er totalforbud på hold av amfibier og reptiler i Norge, men det kan søkes om å få holde skilpadder hvis man er allergisk. Selvsagt er det gjort unntak for dyreparker, da. Men ellers er reptilene som holdes rundt om i de 1000 hjem (eller trolig flere, man regner med at det holdes ca. 200 000 reptiler ulovlig i Norge, hvis jeg husker riktig) rett og slett ikke lovlige. Hvis politiet eller mattilsynet kommer over dem, blir de svært ofte avlivet. Bare et fåtall får leve, og blir da gitt bort til dyreparker.

Aggi: dette var de aller beste bildene. Jeg skal love deg at minst halvparten av bildene måtte slettes. Takk for i dag, ja! Jeg hadde en utrolig hyggelig dag! Jeg var dødssliten da jeg kom hjem, og la meg og sov i 3 timer etterpå!
Ååååh, jeg elsker reptiler! *misunnelig* Bergen skulle vært nærmere... Men, jeg har hatt en tre meter lang tigerpyton rundt skuldrene og holdt en krokodilleunge i armene.
Inger Anne
[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/13436_081011212036_3.jpg[/IMG]

Hmmm. Hvor er trollet?
SoVe
Hmmm. Hvor er trollet?

Trollet (i form av en krokodille) kan sees i bakgrunnen på bildet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap