Elins lille hjørne (side 76)

ElinH
PS. Eggene ser fine ut enda ;-) Hehehee

Åh, det var godt! Jeg begynte å lure på om du ikke skulle skrive noe snart, det er nesten en time siden siste eggrapport! *knegg*
Killiene mine har greid å få barn igjen. Det er to uspiste små sammen med foreldrene.
Hihi forventer eggerapport hver time natta gjennom, antar du sitter med lommelykta? Skal forsøke å sove med fingrene krysset for deg
Huff, det er opptil flere TIMER! siden forrige eggrapport!

Status kl. 06.25 i dag: Alt vel, ingen hår eller andre hvite utvekster på noen av eggene
Status egg kl. 16.45: De ser så fine ut!!

Jeg tør ikke håpe, men hjelpe meg så fine de er. Ikke antydning til pels, mugg, hår, rusk eller noenting. Og så mørke og fine også!

På denne tiden sist var det allerede kommet antydninger til hår på eggene, men det var ikke så mye at det var krise. Så om ikke annet holder de lengre denne gangen.

Eggene i foreldrenes akvarie ser bra ut også. Jeg ser at noen er borte, men de kan jo ikke ha klekket allerede. Mener at tempen i akvariet og klekkeboksen er rimelig lik. Spørs om de som er borte er de som ikke var befruktet? Hmm, litt usikkert.

Etter planen skal jeg jo plukke de eggene i dag... de som er igjen i akvariet altså. Men jeg tror ikke at jeg tør å putte de i samme boks som de jeg plukket i helga... tenks hvis de mugner og ødelegger de jeg plukker i dag også!

Hadde jeg hatt tro på at eggene i plastboksen skal klekke, skulle jeg latt de andre eggene bli i akvariet og se om noen yngel vokser opp av seg selv.
Dette høres jo veldig lovende ut syns jeg
Status kl. 20.45 (litt sent postet, fikk en telefon. Jeg antar at status ikke er endret mellom 20.45 og 21.23 *hehehe*):

Dette ser fortsatt bra ut! Lurer på om et av eggene i javamosen har et eller annet som sitter fast på seg. Skal ta frem forstørrelsesglass og lommelykt. Men alle de andre ser uforskammet bra ut.

Har tatt et par bilder. Det første viser hele klekketanken. Husk at vannet er brunt på grunn av sortvannsekstraktet

Alt det brune er små biter eikeblader. For å unngå å ta i eggene, og samtidig ikke fylle tanken med eikeblader, brukte jeg saks og klippet ut bitene det satt egg på. Så det er masse små biter med eikeblader, hvor det sitter alt fra 1 egg til 10 egg på hver bit. I tillegg sitter det en god del egg i den dotten med javamose. De som ligger løst har sittet fast i javamosen, men falt av (lite klebrige egg).

Det andre viser noen av eggene på litt nærmere hold (her skulle jeg hatt makrolinse!). De ser da vitterlig bra ut?!

Skal få sjekket det ene egget - er det antydning til hår så ryker det ut.

[External Image]

[External Image]

Må bare legge til at det hvite som kan ses er biltemasand... sannsynligvis festet fordi de klistrer eggene på undersiden av blader som ligger på bunn, så da kommer eggene i kontakt med sanda
Så flott da ,håper det lykkes denne gangen
Da er det mistenkelige egget studert med lommelykt og forstørrelsesglass, og alarmen er avblåst. Vet ikke hva jeg så, men hår/mugg var det ikke.

Sjekket de andre også, og de ser så lovende ut! På denne tiden sist gang var det tydelig pels på eggene, selv om de ikke var hinsides håp enda. Men jeg trengte slett ingen forstørrelsesglass for å kunne se pelsen.

Så om ikke annet holder disse seg lengre. Tør ikke håpe på klekking enda, dette kan være snudd på hodet innen jeg kommer hjem i morra.

Men jeg har faktisk ikke plukket eggene som sitter i akvariet enda. De kan få lov å sitte der. Vokser det opp en par yngel hos foreldrene er det flott, og hvis ikke kommer det nok flere sjanser
Atroene klekker! :o
Å dæven sier jeg bare. Kom akkurat hjem, og av en eller annen grunn gikk jeg på soverommet først. Satt på veien hjem og tenkte at jeg kan da ta en isboks og plukke de siste eggene.

De har klekket i løpet av natta/dagen alle som en. Bare små flekker igjen på glasset. Det var ver rundt 20 egg som satt klistret rundt omkring, men jeg tror jo ikke at alle disse overlever. Men moro om en eller to karer seg.

Da måtte jeg jo bare sjekke klekketanken også! Første jeg ser er et enslig egg intullet i mugg, så det ble pellet ut umiddelbart.

ALLE de andre eggene ser bra ut! Og når jeg pirket borti bitene med eikeblader pilte det et par yngel bortover bunnen. Så nå klekker de pinadø, og det er nesten 150 egg nedi der!

Jeg har et kjempemessig plassproblem, men hjelp så moro det er.

Sortvannsekstrakt er genialt!
Åh gratulerer!!!! Så gøy og så vel fortjent Gjett om vi gleder oss til bilder av atrostim
Herregud. Jeg aner ikke hvor jeg skal plassere alle disse etterhvert.

Nå må jeg bare slutte å plukke egg. Det er sprengfullt her - og mere til. Jeg ligger faktisk våken om kvelden og lurer på hvordan jeg skal få plass til alt!

Alle eggene har jo ikke klekket enda, og jeg vet jo ikke hvor mange som klekker heller, men de ser jo veldig bra ut, så... skal hvert fall bli moro å telle yngel i morra og se status. Dersom alle har klekt innen da
Dette høres jo bare helt knallbra ut, Elin! Du må nok begynne og selge unna litt av tidligere oppdrett for å frigi plass

Tror vi trygt kan konkludere med at sortvannsekstraktet jeg sendte virket etter hensikten? (jeg hadde fått forferdelig dårlig samvittighet om det ikke hadde funka...! Hehe)

Leste nettopp innlegget ditt i akvarietråden min, og javisst, jeg er veldig glad for at det fremdeles er såpass mange igjen. Dyrebare småtasser! Vi får ta en byttehandel om noen måneder, Elin. Du får Green Laser av meg, og jeg får Atropersonatus av deg ? Hvis jeg ikke er begynt å bli selvforsynt med den arten selv, da...hehe. Jeg håper jo de skal starte og legge egg hos meg også en dag!

Jeg kan ikke skjønne annet enn at sortvannsekstraktet funket knallbra, jeg Mona! Helt utrolig at noe brun "gugge" skal ha så mye å si.

Nå skal jeg ikke si for mye - alle har jo ikke klekket enda. Men, på denne tiden sist hadde de eggene som skulle mugne, mugnet.

Klekkeprosenten første gang ble på 14%, sist gang på 8% og nå har jeg plukket ut ET muggent egg av 147(ca) egg?!

ANg. å selge... ja jeg tror rett og slett at jeg må Paleatusene er egentlig klare sånn ut fra størrelse, de er vel rundt 3 cm nå. Har skjønt på CW at folkene der heller ser på størrelse enn alder. Men jeg har så innmari lite lyst til å selge de så tidlig.

Samtidig er jeg så frustrert fordi:

1. alle ynglene bortsett fra det første kulle atro går ALT for trangt
2. filtreringen jeg har hjelper ikke akkurat på trange forhold. Skulle hatt utvendige filtre når jeg har fisk gående så trangt. 2 fóringer per dag hjelper ikke det heller.

Jeg tenker og tenker på om det er noen omrokkeringer jeg kan gjøre for å bedre situasjonen, men enten finnes det ingen bedre måte, eller så ser jeg ikke løsningen selv om den ligger rett foran nesa mi.

Hadde jeg hatt plass, skulle jeg ha løpt ut og kjøpt den første 160 literen jeg snublet over. Men plassen finnes rett og slett ikke.

Fatter ikke hvordan jeg kunne sette meg - og fisken - i en slik situasjon. Argh.

Byttehandelen høres knall ut
Det er lys i enden av tunnelen!

Innimellom ser ikke jeg løsningen om den så ligger rett foran nesa mi

I helga blir det omrokkeringer. Det er jo så skjevt fordelt her...! F. eks så har jeg altså c. black i en 54 liter. De er FIRE stykk! Helt tullete å ha en 54 liter til de

Og det siste jeg trenger nå er flere coryegg, så sånn sett kan jeg jo bare sette sammen de voksne. Har fått lagt en kabal som fortsatt innebærer forholdsvis trange kår, men ikke så ille som nå.

Det må da jammen gå. Jeg er oppe i 385 liter vann som byttes hver uke nå... det er 770 liter vann som bæres i 10 liters bøtter det. Skal da ikke stå på vannbyttene i hvert fall

Det tar jo 6 - 8 uker før atroene må inn i større "bolig", og innen den tid tror jeg faktisk at hvert fall paleatusene og kulle med apisto kan selges. Apistoene går fortsatt på artemia-diett, slik at veksten skal være så bra som mulig. Enklere å fóre de med artemia i en 54 liter, siden de spiser artemia som hopper oppover mot lyset også
Jeg tror du kommer til å trenge et nytt sted å bo...

Mye tyder på at det kommer masse yngel, disse trenger mer plass, noe som tilsier flere akvarier. Akvarier tar opp dyrebare kvadratmeter. Du er etter det jeg forstår i ferd med å få et problem. Et plassproblem.

Du får lese boligannonsene mellom vannbyttene!
Heheh, sant nok

Men det holder lenge om snekkeren min blir frisk slik at vi får bygd på huset. Etter planen blir det akvarierom i løpet av sommeren og plass til hvert fall dobbelt så mange akvarier.

Om jeg da har tid til å følge opp så mange er en annen sak, så om det blir akvarierom så dobles nok ikke antallet sånn helt over natta, nei

Klekker en god porsjon av disse atroynglene er jeg egentlig ferdig med egg og yngel for en stund føler jeg. Da må jeg få fóret opp noen av de jeg har og få tatt en pustepause.

Må også tenke frem mot sommerferien... passe på at jeg ikke har småfisk når vi drar på ferie. Vi har kun en 9 dagers ferie planlagt, men det er lenge nok for en liten tass uten mat
Da må jeg bare melde at jeg lyste inn i klekketanken til atroene, og det skvatt yngel til alle kanter! Jeg tror jammen at "masseklekkingen" vil kje i løpet av natta. Åh så utrolig moro!! Etter to skuffelser kan altså alle gode ting være tre

De fire atroene som klekket sist er alle i live, har blitt større, og har kritthvite mager pga mikroormen, så de spiser alle fire. Så snart det siste kullet har brukt opp plommesekken kommer jeg til å slå sammen de to. Det er ikke aktuelt å ha to yngeltanker når de er SÅ nære i alder, og de støreste kun er fire stykk.

Sa faktisk at noen av eggene hos de voksne, som de hadde klistret på undersiden av rota, har mugnet. Var nok litt rask med å si at alle hadde klekket (glemte at det satt egg der). Så det ser jammen ut til at klekketank m/sortvannsekstrakt hadde bedre resultat enn å la eggene sitte.
Så gøy at det ser ut til å bli full uttelling

Tror nesten jeg må få tak i sortvannsekstrakt jeg og .Men har ikke hatt det samme problemet som deg med mugning av egg da ,mine har stort sett unngått dette med bruk av Esha2000. Men flott at det hjalp på de atroeggene i hverfall. De eneste jeg fikk mugg på var noen av de sp.black-eggene som ble igjen i foreldrekaret mugnet ,ble vel kanskje for liten sirkulasjon der ?
Lyste inn i klekketanken igjen i dag tidlig, og det skvatt yngel til alle kanter

Hvor mange som har klekket vet jeg ikke... skal på møter i hele kveld, så jeg tror ikke at jeg rekker å ta noen telling. Har jeg en time hjemme i kveld må jeg prioritere vannbytter... men da blir det i så fall telling i morra etter jobb.

Synd jeg ikke har makrolinse, disse er så små at jeg vet ikke om jeg klarer å ta noen bilder de første dagene. Men jeg skal prøve!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap