- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 76)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 76)
Postet 23.09.10 kl 14:09
Postet 23.09.10 kl 19:23
Inaktiv bruker
Sølvi GullaksenDa var lyset i 222 literen kommet på og hva ser jeg .....,noen har tydeligvis kost seg i natt . Masse planter lå å fløt i vannskorpen og sand var flyttet rundt på . Sånn takk er det altså å få for å ha ryddet i karet deres :( Bare å brette opp armene og plante de igjen :)
Så utrolig typisk!
Jaja, du får ta en alvorsprat med den skyldige. Fortell ham at det ikke går an å oppføre seg på den måten! Funker for meg...
-Erik
Postet 23.09.10 kl 19:34
Postet 23.09.10 kl 20:39
I kveld er det C. Weitzmani som er i farta og legger egg
Disse legger ikke så mange egg av gangen,har aldri klart å plukke mer enn ti stk. Men i kveld har jeg så langt plukket 21 og det ser ikke ut til at de er ferdig ennå.
Disse eggene( som jeg håper er befruktet) kommer jeg til å gi litt særbehandlig.
Grunnen er at jeg har hatt store problemer med å få de klekket .Det virker nesten som om skallet blir for hardt til at de klarer å komme ut av det,aner ikke hvorfor.
Eggene blir gyldne og fine og mugner ikke, men yngelen kommer ikke ut.Dvs.sist gang kom det en yngel. Fikk et tips om å bruke osmosevann og siden jeg har dette i hus pga. saltvannskar så vil jeg prøve dette nå for å se om det hjelper.
Planen da er at hvis de er befruktet(krysser fingrene) så får de være i osmosevann med luftestein til dagen( eller 2) før beregnet klekketid og så skifte til det vannet foreldrene går i.Da kan jeg ta evt. yngel over der og la de gå sammen med de voksne.
Det hadde vært så gøy å fått et skikkelig oppdrett på disse utrolig flotte coryene.
Disse legger ikke så mange egg av gangen,har aldri klart å plukke mer enn ti stk. Men i kveld har jeg så langt plukket 21 og det ser ikke ut til at de er ferdig ennå.
Disse eggene( som jeg håper er befruktet) kommer jeg til å gi litt særbehandlig.
Grunnen er at jeg har hatt store problemer med å få de klekket .Det virker nesten som om skallet blir for hardt til at de klarer å komme ut av det,aner ikke hvorfor.
Eggene blir gyldne og fine og mugner ikke, men yngelen kommer ikke ut.Dvs.sist gang kom det en yngel. Fikk et tips om å bruke osmosevann og siden jeg har dette i hus pga. saltvannskar så vil jeg prøve dette nå for å se om det hjelper.
Planen da er at hvis de er befruktet(krysser fingrene) så får de være i osmosevann med luftestein til dagen( eller 2) før beregnet klekketid og så skifte til det vannet foreldrene går i.Da kan jeg ta evt. yngel over der og la de gå sammen med de voksne.
Det hadde vært så gøy å fått et skikkelig oppdrett på disse utrolig flotte coryene.
Postet 23.09.10 kl 22:25
Hei, Sølvi! Lenge siden sist!
Men eg har et spørsmål.. Eg har nettopp satt opp en 260 liter, men vi ha noen røtter som skal henge ned fra en sånn stang i toppen av akvariet.. Eg ser at du har en del sånne tynne, lange og litt sånn "krokete" røtter i dine kar.. Kan du huske hvor du får tak i sånne røtter?
Men eg har et spørsmål.. Eg har nettopp satt opp en 260 liter, men vi ha noen røtter som skal henge ned fra en sånn stang i toppen av akvariet.. Eg ser at du har en del sånne tynne, lange og litt sånn "krokete" røtter i dine kar.. Kan du huske hvor du får tak i sånne røtter?
Postet 26.09.10 kl 19:36
Akvarium
enig..stilig møbel akvarium.
Postet 26.09.10 kl 20:13
Postet 26.09.10 kl 21:12
Nemo 321Hei, Sølvi! Lenge siden sist! Men eg har et spørsmål.. Eg har nettopp satt opp en 260 liter, men vi ha noen røtter som skal henge ned fra en sånn stang i toppen av akvariet.. Eg ser at du har en del sånne tynne, lange og litt sånn "krokete" røtter i dine kar.. Kan du huske hvor du får tak i sånne røtter?:)
Er nok en stund siden nå ja ,regner med at vi sees på storauksjonen
De røttene er nok red-moor-røtter og de har jeg fått tak i litt forskjellige steder.
Noen har jeg kjøpt i dyrebutikken på Galleriet i Bergen ,en har jeg bestilt på nett og hentet i dyrebutikken på bystasjon og en har jeg kjøpt på nett i en dansk dyrebutikk .Så sjekk litt rundt på nettbutikker ,linker ligger det jo også her på nettet.
Håper du klarer å få tak i noen for det er utrolig flotte røtter.
Postet 26.09.10 kl 21:18
I dag har jeg fått 8 stk. Boliviansk sommerfuglciklide -babyer i hus .De er ca. 1 cm og utrolig søte
Håper jeg klarer å holde liv i de ,hadde vært kjekkt å se de forandre seg underveis til voksne individer.
Mine vanlige sommerfugl-ciklider ser ut til ha lagt egg også .Men siden de er førstegangs-eggleggere så regner jeg med at de ikke er flinke nok til å passe på.
Jeg tok forresten et skikkelig vannbytte og rensing av stor rot i karet før jeg oppdaget dette
Eggene til Weitzmaniene fikk i dag vannbytte med vann fra foreldrekaret da jeg regner med klekking i morgen hvis alt går bra.De eggene som ikke var festet på veggene ,tok jeg i en hov og hengte på utblåset på pumpen i foreldrekaret.De andre er fremdeles o plastkaret.
De orange laser-eggene er vekke fra glasset.Så enten er de spist eller så er de klekket .Kanskje begge deler ,håper noen vokser opp ihvertfall.
Håper jeg klarer å holde liv i de ,hadde vært kjekkt å se de forandre seg underveis til voksne individer.
Mine vanlige sommerfugl-ciklider ser ut til ha lagt egg også .Men siden de er førstegangs-eggleggere så regner jeg med at de ikke er flinke nok til å passe på.
Jeg tok forresten et skikkelig vannbytte og rensing av stor rot i karet før jeg oppdaget dette
Eggene til Weitzmaniene fikk i dag vannbytte med vann fra foreldrekaret da jeg regner med klekking i morgen hvis alt går bra.De eggene som ikke var festet på veggene ,tok jeg i en hov og hengte på utblåset på pumpen i foreldrekaret.De andre er fremdeles o plastkaret.
De orange laser-eggene er vekke fra glasset.Så enten er de spist eller så er de klekket .Kanskje begge deler ,håper noen vokser opp ihvertfall.
Postet 27.09.10 kl 22:35
Eggene fra Weitzmaniene har fremdeles ikke klekket .Håper ikke dette er et dårlig teng,eggene har blitt mye mørkere og .Arrgghhh ,hadde håpet så at det skulle gå bra denne gangen. Hvis det ikke skjer noe til i morgen ,er jeg redd det gjentar seg igjen, at eggene blir for harde.
Har sett at den ene Betta Albimarginata-hannen har egg i munnen .
Så i dag tok jeg denne over i et fødekar med rist i bunnen i håp om at yngelen skal overleve denne gangen. Sist en han gikk å tygde så spiste han de opp like etterpå
Han har fått noen eikeblad å gjemme seg under ,så håper han ikke er altfor fornærmet på meg for å være der. La en filtervatt-plate på toppen så den ikke skal oppe ut ,de er jo kjent for å hoppe høyt
Bare nå filtervatten ikke forsvinner av da ,det hadde jo vært typisk.
Har sett at den ene Betta Albimarginata-hannen har egg i munnen .
Så i dag tok jeg denne over i et fødekar med rist i bunnen i håp om at yngelen skal overleve denne gangen. Sist en han gikk å tygde så spiste han de opp like etterpå
Han har fått noen eikeblad å gjemme seg under ,så håper han ikke er altfor fornærmet på meg for å være der. La en filtervatt-plate på toppen så den ikke skal oppe ut ,de er jo kjent for å hoppe høyt
Bare nå filtervatten ikke forsvinner av da ,det hadde jo vært typisk.
Postet 28.09.10 kl 15:54
Sølvi GullaksenI dag har jeg fått 8 stk. Boliviansk sommerfuglciklide -babyer i hus .De er ca. 1 cm og utrolig søte :) Håper jeg klarer å holde liv i de ,hadde vært kjekkt å se de forandre seg underveis til voksne individer. Mine vanlige sommerfugl-ciklider ser ut til ha lagt egg også .Men siden de er førstegangs-eggleggere så regner jeg med at de ikke er flinke nok til å passe på. Jeg tok forresten et skikkelig vannbytte og rensing av stor rot i karet før jeg oppdaget dette :(
Sølvi er hektet på sommerfugler.
Så små fisk. Får håpe du får de til. Er det samme som jeg holder på å setter i rekekarene mine nå det.
Postet 28.09.10 kl 20:45
Postet 29.09.10 kl 15:12
Sølvi GullaksenHar du fått yngel på dine sommerfugler Espen?
Ble aldri yngel på de. Damen døde kort tid etter akvariumsbytte. Pumpen juwel sluttet plutselig å fungere. Da jeg oppdaget det kom hun seg liksom aldri igjen...
Må vel skaffe make til mannen igjen, men først etter ferien.
Og i kveld er det fotball for alle penga.
Tottenhamkamp i Champions league. C O Y S.
Postet 29.09.10 kl 17:56
Postet 30.09.10 kl 09:15
Endret: 30.09.10 kl 09:16
Sølvi GullaksenOK ,tenkte bare du hadde fått det siden du skrev " Er det samme som jeg holder på å setter i rekekarene mine nå det. :) "
hehe er Apistogramma cf. eunotusene som har yngel. Ser at det kunne misforstås.
Håper du får til bolivianerne.
Postet 30.09.10 kl 14:11
Postet 30.09.10 kl 14:17
Postet 30.09.10 kl 17:42
Hei,hei Anders og takk skal du ha .
Kjekkt at du stakk innom tråden min da
Skjønner at du er blitt bitt av basillen ja he he.
Synes nok du bør få et eget kar til Adolfoiène,nydelige coryen.
Mine er begynt å leke-trene på lek nå,håper de snart kommer skikkelig igang.Disse er en corytype jeg ikke har hatt lek på før. Hadde de for mange år siden men hadde hun hanner den gangen.I et plutselig anfall av dumhet ,så solgte jeg de og angret etterpå. Fikk i vinter heldigvis tak i noen bittesmå nye og disse begynner nå å bli kjønnsmodne.
Gøy med krabber og men det er ikke aktuellt i mine kar dessverre.
Kjekkt at du stakk innom tråden min da
Skjønner at du er blitt bitt av basillen ja he he.
Synes nok du bør få et eget kar til Adolfoiène,nydelige coryen.
Mine er begynt å leke-trene på lek nå,håper de snart kommer skikkelig igang.Disse er en corytype jeg ikke har hatt lek på før. Hadde de for mange år siden men hadde hun hanner den gangen.I et plutselig anfall av dumhet ,så solgte jeg de og angret etterpå. Fikk i vinter heldigvis tak i noen bittesmå nye og disse begynner nå å bli kjønnsmodne.
Gøy med krabber og men det er ikke aktuellt i mine kar dessverre.
Postet 30.09.10 kl 21:00
hehe nei, hver sin smak er det vel noe som heter
Jeg jobber nå med å prøve å få lov til å sette opp mitt gamle kar som likevel abre står der som krabbe kar, vet jo at krabbene bør ha et sted å gå på land men tenker som så at hvis de klarer seg uten i butikken klarer de seg vel nok en liten stund til jeg får lov her hos meg også.
Kjøpte Adolfoiene mine på nattåpent, da var det 50%.. jeg angrer VELDIG på at jeg ikke kjøpte fler! jeg kjøpte bare 2 stk!
Du skjønner det at dette var litt impulsivt og jeg viste ikke noe om fisken. men jeg har jo nettop hatt bursdag og siden da vennene mine har fått med seg at jeg er bitt av basillen skulle de være med å kjøpe fisk da, på nattåpent og da spurte jeg om hva de synes jeg burde ta. jeg hadde jo selvfølgelig ikke tatt noe jeg ikke hadde lyst på men tanken hadde egentlig aldri streifet meg med disse fiskene, så jeg tenkte ? tja de er jo dyre men nå er det 50% hvorfor ikke?
Senere leser jeg da her på forumene at de burde vært minst 5-6k stk.. nå er det ikke lenger tilbud og de koster 160kr stykket! og jeg har rett å slett ikke råd til slik dyr fisk, selv om de er veldig pene! nå sitter jeg her da, og tenker på dumskapen min: jeg brukte faktisk ikke en krone av mine egne penger på det nattåpent! greit at mine venner er snille og kjøper fisk i presang, men det betød jo ikke at jeg ikke kunne kjøpe noe selv også! dagen etterpå våknet jeg å abre dunket hodet i veggen en 15-20 minutters tid.. så neste nattåpent skal jeg være klar over slike ting.
Men et annet dilemma er at jeg har innsett hvor fantastiske de er, og de burde ha et eget kar, så jeg er ikke sikker på om jeg burde kjøpe fler til et selskapskar hvor de kansje ikke trives, tror ikke de mistrives men det er jo ikke et artskar for disse krabatene så noen ting mangler nok for at de skal ha det helt tilrettelagt. jeg kan ikke ha flere kar nå. hvis jeg klarer å få opp det gamle som krabbekar blir det det siste..
har jo kansje millitæret osv etter nyttår også. så jaja :P
Nei huff, farlig sykdom denne litersyken altså!
Jeg jobber nå med å prøve å få lov til å sette opp mitt gamle kar som likevel abre står der som krabbe kar, vet jo at krabbene bør ha et sted å gå på land men tenker som så at hvis de klarer seg uten i butikken klarer de seg vel nok en liten stund til jeg får lov her hos meg også.
Kjøpte Adolfoiene mine på nattåpent, da var det 50%.. jeg angrer VELDIG på at jeg ikke kjøpte fler! jeg kjøpte bare 2 stk!
Du skjønner det at dette var litt impulsivt og jeg viste ikke noe om fisken. men jeg har jo nettop hatt bursdag og siden da vennene mine har fått med seg at jeg er bitt av basillen skulle de være med å kjøpe fisk da, på nattåpent og da spurte jeg om hva de synes jeg burde ta. jeg hadde jo selvfølgelig ikke tatt noe jeg ikke hadde lyst på men tanken hadde egentlig aldri streifet meg med disse fiskene, så jeg tenkte ? tja de er jo dyre men nå er det 50% hvorfor ikke?
Senere leser jeg da her på forumene at de burde vært minst 5-6k stk.. nå er det ikke lenger tilbud og de koster 160kr stykket! og jeg har rett å slett ikke råd til slik dyr fisk, selv om de er veldig pene! nå sitter jeg her da, og tenker på dumskapen min: jeg brukte faktisk ikke en krone av mine egne penger på det nattåpent! greit at mine venner er snille og kjøper fisk i presang, men det betød jo ikke at jeg ikke kunne kjøpe noe selv også! dagen etterpå våknet jeg å abre dunket hodet i veggen en 15-20 minutters tid.. så neste nattåpent skal jeg være klar over slike ting.
Men et annet dilemma er at jeg har innsett hvor fantastiske de er, og de burde ha et eget kar, så jeg er ikke sikker på om jeg burde kjøpe fler til et selskapskar hvor de kansje ikke trives, tror ikke de mistrives men det er jo ikke et artskar for disse krabatene så noen ting mangler nok for at de skal ha det helt tilrettelagt. jeg kan ikke ha flere kar nå. hvis jeg klarer å få opp det gamle som krabbekar blir det det siste..
har jo kansje millitæret osv etter nyttår også. så jaja :P
Nei huff, farlig sykdom denne litersyken altså!
Postet 30.09.10 kl 21:25