Revestrekenes akvarieverden (side 76)

Det er nok ikke så lett å vite hvem som ikke skal ha slikt fór nei, ihvertfall ikke med arter der det er lite eller ingen opplysninger om fangsstedet.
[External Image]
I går flyttet jeg halvnebb-ynglene ut av 375l så nå skal jeg sette i gang med innredning for discusene De ser friske og raske ut alle åtte, spiser godt og jeg syns nesten de har vokst litt siden de kom i hus.
Flotte bilder!
Heisann Rita! Enda en ny favoritttråd! Fant deg...

Utrolig flott langkar du har, og ikke minst noen nydelige bilder av skjønne Coryer!!!
Smelter helt... Flotte C. Eques må jeg få lov å si! Langkar skulle alle fått lov til å ha,
og jammen fikk jeg ikke mine 3 LITT kortere enn ditt! Tilsammen? Mine? )

Ha en finfin lørdag på Dokka!


-Stein-

Takk for hyggelig tilbakemelding Hellis, du har da også et spennende prosjekt på gang, lykke til med det

[External Image]
Selv er jeg midt i prosjekt "discuskar", 375l er nå sånn nogenlunde innredet med røtter. Bildet er tatt for noen minutter siden, med luftbobler på glasset og grumsete vann etter all romsteringen i karet. Nå skal jeg fylle det helt opp og fange inn discusen for tilvenning til nytt vann

[External Image]
Planen er å ha kun biotopriktig fisk i karet (arter vi så sammen med discusen i Brasil) men inntil videre blir Mikrogeophagus altispinosus, Pseudacanthicus cf. leopardus, Leporacanthicus triactis og Hypancistrus contradens gående i karet. Nannostomus eques hører med i biotopen så de blir værende
Plussmedlem
Kjempeflott! Naturlig og vakkert. Tenk for et syn det må bli meg fargerike discus her

Gratulerer forresten med månedens akvarium! Vel fortjent
Takker Anders, nå ser jeg frem til at karet klarner opp og discusen farger skikkelig ut igjen

[External Image]
Nyinnflyttet Nhamundá-discus

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Virkelig vakkert. Blir vel månedens akvarium etterhvert dette også tenker jeg ;D
Nydelig oppsett og flotte fisker
Personlig er jeg ikke meget begeistret for discus, men når jeg ser dette. Da er det så jeg får lyst til å ha dem selv også.
Virkelig nydelige, vakreste discusene jeg har sett noen gang. De kommer virkelig til sin rett i det akvariet der.
Du er flink.
<embed src="http://www.youtube.com/v/ADvdCUPSFoI?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Takker Inger Anne, Sissimor, Sølvi og Galemor Det blir mye discus i tråden for tiden, de er jo så fascinerende. Jeg prøvde å filme dem i går, filmen viser ikke helt riktige farger og fisken har heller ikke farget helt ut etter flyttingen. Dette karet står med kortenden inntil sengen så jeg våkner til et flott syn hver eneste morgen
Gratulerer med nydelig discus! Opsettet er heilt kanon
PS: Dette er Symphysodon HARALDI, ikkje Symphysodon aequifasciatus.
Symphysodon aequifasciatus er grønne.

Mvh Kjartan
Takk Kjartanf, kjekt med en rettelse på navnet. Jeg går helt i surr i grønne, røde, brune, blå osv discus, har mye å lære der Kikket i fiskebasen og der er det kun aequifasciatus og heckel, derfor tenkte jeg at riktig navn måtte være aequifasciatus for heckel er det jo ikke. Da bør det vel egentlig oppdateres litt i basen da, til aequifasciatus, haraldi og discus, eller er det flere?

Er dette gjeldende inndeling av artene?
Slekten Symphysodon består av tre arter etter Heiko Bleher's siste revisjon i 2007;

•Symphysodon aequifasciatus, grønn discus

•Symphysodon haraldi , blå, rød og brun discus

•Symphysodon discus, heckle discus

Ja, dette er dei beskrivelsene som eg "gjeldende"

Symphysodon aequifasciatus blir nesten konsekvent brukt som det latinske navnet på discus, sjølv om det er oppdrettsvarianter. Ironisk nok stammer dei aller fleste oppdrettsvarianter fra haraldi. Personlig synes eg ikkje akvarievarianter fortjener latinsk beskrivelse i det heile. Mykje bedre at dei holder seg til golden snowflake og
dei andre fantasifulle navna
Ingen tvil om at dei du har fått deg er skikkelig vare!


Kjartan
Enig med deg ang de fantasifulle fargevariantene, de burde jo egentlig kalles Symphysodon sp oppdrettsvariant. De naturlige variantene er absolutt de fineste, jeg kunne ikke tenkt meg noe annet i karet. Jeg kan prøve å lage en profil for haraldi men da må jeg nok ha hjelp til hvilke bilder som skal ligge under aequifasciatus og haraldi
Jeg synes det er nesten alltid slik at viltformene er vakrere enn oppdrettsvarianter (unntaket er kampfisk). Jeg fatter ikke hvorfor man skal avle fiskene til å bli styggere! Discusene dine er griselekre, og jeg misunner deg veldig. Det er så jeg får lyst på discus igjen... Nyydelige fisker! Og jeg liker sånne litt smågrinete fisker.
Må bare slenge meg på de andre kommentarene. pg jeg likte Inger Anne sin "griselekre" best For det er de virkelig!
MVH Pål
Hehe, "griselekre" er en dekkende beskrivelse det ))
Enda mer discus ;)
[External Image]
Nå er karet ferdig innredet... tror jeg, litt mørkt og dystert men det passer bra.

[External Image]
Det er noen mosedotter i karet, ellers bare to arter flyteplanter; Ceratopteris pteroides (som skal finnes i Sør-Amerika) og Salvinia minima.

[External Image]
Både discus og Nannostomus eques ser ut til å trives, discusen farger mer og mer ut og pennefiskhannene har tatt på seg leksfargene
Synes det ble spennende Rita! Og fisken er fantastisk..
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap