Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 76)

Plussmedlem
Det er riktig, jeg kjøpte reolen din med 3 x 98 liter. Jeg har målt nå, og det var 55 cm fra en stang til en annen, altså uten å regne med selve porsarørene og mdf-platen.

Skjønner at du vil ha 98 litere. Er superfornøyd med mine, flotte mål for Corydoras, og fantastiske armaturer... (får nesten dårlig samvittighet her jeg sitter)
mona o
Jeg husker ikke lenger hvem som kjøpte reolene mine da jeg solgte alt. Men Anders, hvis du leser dette, kjøpte ikke du en av de reolene mine med 98 litere i str 80 x 35 x 35 cm? Kunne du ha målt hvor mange cm det er fra en bærende stang og opp til neste i reolen? Dvs hvor stort mellomrom det er totalt? Jeg husker ikke det nemlig, og jeg har søkt rundt her for å finne det, men vet ikke helt hva jeg skal søke på. Fant ikke noe som hjelper meg å finne ut hvor stort mellomrom jeg hadde mellom to akvarier i de gamle reolene mine. Jeg kommer sannsynligvis til å velge 98 litere igjen.... Tenkte først 85 litere, men slenger på noen liter til, så blir det bedre :)


Føler nesten på meg at om noen måneder er huset deres fult av liter vann

Skal du ha en reol?
Anders Kaste
Det er riktig, jeg kjøpte reolen din med 3 x 98 liter. Jeg har målt nå, og det var [B]55 cm[/B] fra en stang til en annen, altså uten å regne med selve porsarørene og mdf-platen. Skjønner at du vil ha 98 litere. Er superfornøyd med mine, flotte mål for Corydoras, og fantastiske armaturer... (får nesten dårlig samvittighet her jeg sitter) ;)


Aha, tusen takk for svaret, Anders! Og for all del, ingen grunn til dårlig samvittighet! "Spist er spist" som det heter, og solgt er solgt. Absolutt Er da ingen "juksemaker pipelort" heller!

Jeg planlegger litt større mellomrom mellom hvert kar tror jeg, for hvis jeg ikke husker feil så bygger Woha armaturene ytterligere 10 cm i høyden som "spiser av" det mellomrommet som er arbeidsrom over hvert kar. Godt med litt ekstra arbeidsrom.

Kom i skade for å sende en email til Webzoo i dag også, med prisforespørsler og greier... Hehe!

Emil Engø
Føler nesten på meg at om noen måneder er huset deres fult av liter vann :)


Å neida, det blir ikke noe "hus fullt av vann" Det er rett og slett ikke plass. Men uansett vet jeg at det IKKE kommer nok til å bli noe nytt akvarierom, for det er en viss forskjell på interessen før og nå.
Før...vel... Det ble rett og slett for mye til slutt, tror jeg, og jeg vil ikke at det skal bli sånn igjen. Jeg vil ha et antall kar jeg greier/orker å skifte vann på i løpet av en dag... det klarte jeg ikke før på det verste. Da tok det tre dager å komme gjennom alle! Begynte på fredag, holdt på til langt på kveld, fyllte nytt vann til mellomlagring, fortsatte vannbyttene lørdag, nytt vann til mellomlagring igjen, og så bytte ennå mere vann søndag, før jeg endelig var ferdig på kvelden.

Emil Engø
Skal du ha en reol? :D

Ja, jeg ser ikke noen grunn til å la være Det blir en reol med 3 kar i, jeg vet med meg selv at jeg ellers ville fått det fryktelig kjipt med tanke på alle de flotte Corydorasene jeg ikke ville hatt plass til...! Det vil fremdeles være sånn at plassen begrenser, men å sitte med bare et enslig akvarium blir for snaut for en som meg!
Så derfor har jeg bestemt meg for en reol med 3 kar, sannsynligvis 98 litere som bestilles etter målene 80 x 35 x 35 cm. De var favorittene mine før.
Det er bra!
Tror alle her på forumet har savnet deg! : )
Emil Engø
Det er bra! Tror alle her på forumet har savnet deg! : )

Åh, jeg tror nok det var noen som var glad til for at jeg forsvant også...hehe
Men hyggelig å høre at man er savnet! [External Image]
mona o



Sitat av Mona O: "Kom i skade for å sende en email til Webzoo i dag også, med prisforespørsler og greier... Hehe!"

Morsomt å følge utviklingen din Mona. Fra "kanskje et akvarium på en kommode en gang neste år eller noe..." til snart en reol med tre. I løpet av én dag! Det kaller jeg et seriøst tilbakefall av litersyke.

Det er absolutt best å smi mens jernet er varmt. Jeg jobbet en uke i smia på Plus sentert i Fredrikstad for 45 år siden og lærte det i praksis.

Skal vi tippe yngel før påske? :-0
Velkommen tilbake..

Morro att du vil ha akvarie igjen.. Vi kom oss gjennom ein heftig start med mye gode råd fra deg..

No svømmer her nydelige grønne rundt her hos oss også.
Hey, sjekk hva jeg fant hos Akvariereker.no: 98 liters helglass-kar i korrekt størrelse, ferdigproduserte fra Wromak! (polsk) Kr 1033,- pr stk Det var jo perfekt!
Sist jeg sjekket fantes ikke den størrelsen (80 x 35 x 35) ferdig som std str, og måtte spesialbestilles etter mål.

Mailen til Webzoo er allerede sendt, og jeg venter på svar, men jeg får håpe Webzoo kan matche den prisen på 1033,- da... hvis ikke må jeg jo kanskje dele opp og kjøpe kar og reol forskjellige steder?! Nei, forresten, det blir nok tungvindt og dyrere med to transporter osv. Så jeg gidder ikke om prisforskjellen evt bare er småpenger da, men jeg håper at Webzoo vil ligge på omtrent det samme.



Webzoo har Wromak med mål 80x35x40. Hjelper jo egentlig ikke så mye det da.
De som er 40 cm høye kjenner jeg til, ja. Men jeg er ikke noe glad i høye akvarier, jeg liker at de er lange og lave å se til

Men siden de (Webzoo) har Wromak som leverandør, har de vel tilgang til alt av kar-størrelser, selv om det ikke er lagt ut i nettbutikken? Det er iallefall hva jeg har fått opplyst før. Har man en leverandør, så har man. Noen nettbutikker er bare litt sånn at de legger ikke ut absolutt alt, men kanskje begrenser utvalget noe. Kan hende det har med lagerkapasitet også å gjøre, eller evt rett og slett bare hva de gidder å legge ut i nettbutikken... ?

Men nå vet jeg iallefall at de finnes i ferdig str. Jeg tror jeg skulle klart å ordne henting av karene hos Akvariereker.no, for etter hva jeg husker holder de til i Akershus, Bærumstraktene? Det er i kjørbar avstand herfra, så det hadde vel latt seg gjøre....(det hadde forsåvidt gjeldt Webzoo også, for de ligger også i Bærum...)

Men vi får se først da, trenger ikke planlegge henting riktig ennå, hva slags pris Webzoo hoster opp på de 98 literne jeg ba om pris på!
mona o
Jeg tror jeg skulle klart å ordne henting av karene hos Akvariereker.no, for etter hva jeg husker holder de til i Akershus, Bærumstraktene? Det er i kjørbar avstand herfra, så det hadde vel latt seg gjøre....(det hadde forsåvidt gjeldt Webzoo også, for de ligger også i Bærum...)


Blir nok litt lenger og kjøre da butikken er solgt til noen i Sandefjord
Akvariereker
Plussmedlem
Jeg har bare et lite spørsmål til deg Har litt planer her, og lurer bare på; hva var lengden på reolen din med 6 x 85 liter?
Välkommen tillbaka, Mona, önskar en för dig okänd person.
Jag har själv varit torrlagd akvaholiker i över tio år på grund av en del flyttande i samband med studier och jobb, men höll kontakten med lidenskapen genom böcker och DATZ. Och det var dessutom sällsynt att jag gick förbi en zooaffär utan att också gå in och bara titta lite.
Sedan ungefär 1,5 år har jag återigen erkänt att jag kanske bor lite mer permanent och har skaffat mig några mindre kar. Det jag har är bara småfisk (Boraras maculatus, Corydoras habrosus och C. pygmaeus) och räkor. Till och med Apistogrammor har blivit för stora...

Summa summarum: akvaristiken blir du aldrig kvitt!
Hei Mona,

Gratulerer med røykekuttet, har du begynt å anse deg selv som en ikkerøyker ennå?
Husker det tok lang tid.Suget vil fortsette og avta, og etterhvert bli borte.


Det var hyggeligt å se bevegelser på denne tråden igjen. Og jeg ønsker deg lykke til med planleggingen og regner med at tråden fortsatt vil være ditt verktøy.
mona o
De som er 40 cm høye kjenner jeg til, ja. Men jeg er ikke noe glad i høye akvarier, jeg liker at de er lange og lave å se til :-)


Er i planene mine også med noen 3 kar på 80x40x35. Har vurdert ned til 30 i høyde men jeg tror at man har flere muligheter ang filter,varmekoble etc når karet er 35 cm høyt. Jeg har 90 cm bredde å bruke opp i boden og høyde er uvesentlig. Bygger porsareol ut 2,5 cm hver vei ?
Hei

Godt og se liv her igjen.
Må få slengt meg på denne tråden også,leser meg igjennom Del 1 for og få med meg begynnelsen,alltid gøy og lese hvordan det startet for andre.
Anders Kaste
Jeg har bare et lite spørsmål til deg :-) Har litt planer her, og lurer bare på; hva var lengden på reolen din med 6 x 85 liter?

Åh, beklager, men de målene husker jeg ikke, Anders
Husker ikke om jeg noen gang skrev dem ned eller nevnte målene på den i del 1 eller del 2 av denne akvarietråden.

Jarle F
Er i planene mine også med noen 3 kar på 80x40x35. Har vurdert ned til 30 i høyde men jeg tror at man har flere muligheter ang filter,varmekoble etc når karet er 35 cm høyt. Jeg har 90 cm bredde å bruke opp i boden og høyde er uvesentlig. Bygger porsareol ut 2,5 cm hver vei ?

Porsarør er 2,5 cm brede ja. Så stengene på hver side av karet blir tilsammen 5 cm, som man må ta med i beregningen når plassen er begrenset

Det karet du nevner der, på 80x40x35, er det 40 cm bredde da? For mål oppgis vel vanligvis L x B x H...? Også 35 cm høyde?
40 cm bredde gir jo mer bunnareal, som er interessant når man har Corydoras...
Ojsann, jeg har fått svar fra Webzoo allerede. Et tilbud på en pakke med reol + helglass-kar + Eheim filtere lå og ventet på meg i innboksen på email nå.

De skulle bare ha halve prisen pr kar ifht det jeg fant hos Akvariereker.no, så det hersker liten tvil om hvor jeg vil kjøpe akvariene Det var mye billigere hos Webzoo!

Fy søren, nå må jeg sjekke budsjettet fremover mot jul og se hva jeg har råd til... har sykt lyst å bestille reolen + akvariene + filter nå. Jeg MÅ jo ikke bestille armaturer og alt det riktig ennå!? Akvariene kan jo bare stå her og vise seg fra sin gode side mens jeg sparer opp penger til armaturer og lysrør og sånn...

Begynner å kjenne meg litt gira...!
Så morsomt at du er tilbake og snart i gang igjen! Jeg er en av veldig mange som har lært utrolig mye av trådene dine!
Og interessen for cory har du absolutt vekket! Det er jo så utrolig mange fine arter. Forrige gang jeg holdt på med akvarier, på tidlig 80-tall, så var det bare noen få arter å få i butikkene - tror det var albino og en gråbrun en - de ble bare kalt albino pansermalle og vanlig pansermalle. Og den gangen fikk man jo ikke vite noe som helst om at de burde være flere sammen eller at de skulle ha sandbunn. Så det var nok mange coryer som levde sine liv i ensomhet på grus da...

Morsomt å lese hvor fort du fikk opp interessen igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap