Leifs verden, del 2 (side 76)

Oysann. Ser tråden min runder 1500 innlegg nå. Dvs at dette er tråd 2, og runder over tilsammen 3000 innlegg på trådene mine. Over 4200 unike brukere har fulgt eller følger tråden min i Leifs verden del 2. Utrolig gøy denne intressen 8-=)

Vet ikke om jeg tilføyer så veldig mye, men noen tips her og der er det vel. Mest gøy er det å fortelle om egg, yngel og oppdrett. Bilder av flotte fisk er også gøy å vise.

Å fortelle om nedturer er ikke alltid like artig, men noen plukker vel også opp tips om hvordan ting IKKE skal gjøres. En trenger liksom ikke gjøre feil en vet om....

Ha en fortsatt fin dag alle sammen, og takk for at dere følger meg og min lidenskap. Håper dere henger med videre..............
Har du Gambusia holbrooki lenger ?
Plussmedlem
Gratulerer med 1500! Gleder meg til å lese de neste mange-tusen
Roy Fredrik Pedersen
Har du Gambusia holbrooki lenger ?

Nei, det er lenge siden jeg solgte dem Roy Fredrik
OK, for jeg har en igjen som jeg tenkte jeg kun gi vekk til noen som har de fra før.
Takk for omtanken Roy

Fart 66:
Gjør et nytt forsøk med bitaeniata bilde av hannen

[External Image]
LOFFA
...Gjør et nytt forsøk med bitaeniata bilde av hannen

Ingen Apistogramma bitaeniata, men et flott eksemplar av den nær beslektede
Apistogramma eremnopyge.

Fisken din har likhetstrekk med fisk fra den sist oppdagede populasjonen som sies å være i nedfallfeltet til Rio Tigre, ganske langt unna der denne først og eksklusivt inntil nylig har blitt funnet: Rio Itaya-vassdraget (men lokasjon kan ikke brukes uten at man vet sikkert hvor fisken er fanget).

Lykke til med meget flott fisk! Så får vi håpe at hunnen din er samme art.....
Tom C
[QUOTE=LOFFA]...Gjør et nytt forsøk med bitaeniata bilde av hannen

Ingen Apistogramma bitaeniata, men et flott eksemplar av den nær beslektede
Apistogramma eremnopyge.

Fisken din har likhetstrekk med fisk fra den sist oppdagede populasjonen som sies å være i nedfallfeltet til Rio Tigre, ganske langt unna der denne først og eksklusivt inntil nylig har blitt funnet: Rio Itaya-vassdraget (men lokasjon kan ikke brukes uten at man vet sikkert hvor fisken er fanget).

Lykke til med meget flott fisk! Så får vi håpe at hunnen din er samme art.....

Tusen takk for info Tom. Har fortsatt lappen fra auksjonsposen hvor det står Apistogramma bitaeniata "Yellow" samt selger nummer. Skal ta kontakt med Geir i klubben for å høre med han om hvem som hadde selger nr....

Har kun en å stole på nå når en kjøper poser med fisk/auksjonsposer. Det er når fiskene kommer fra deg, Tom C! Hører ofte om folk som kjøper apistoer med feil ID.

Det står også skrevet lekspar på posen, og hos meg ser jeg allerede tendenser da det har begynt å komme sand utenfor hula deres.( mulig jeg la inn bilde av det tidligere denne uken her i tråden?) har ennå ikke blitt helt fortrolig med disse da di er ennå en del skye og fargemønster er liksom i hytt og pine....

Jeg som akkurat har klart å uttale bitaeniata på en grei måte. Men dette er altså Apistogramma eremnopyge. Ikke akkurat noe letter navn å uttale. Får nå se om jeg finner noe mer info om disse på nettet. Atter en gang tusen takk Tom.

Har du disse selv, og vet du om disse er "greie" å drette?
Etter en kjapp titt på Tom C sine hjemme sider ser jeg at han både har evnt har hatt disse og har drettet disse, slik jeg tolker det

Info jeg har plukket opp så langt etter en titt på et par treff...
Ph 4-6
vanntemp 23-29
Str på kar min 60L
Får ofte kull på over 50 egg/yngel

Di trives best med litt dempet belysning og blader på bunn. Di to sistnevnte må jeg få ordnet.

Karet di går i nå har pH 5, temp 25-26c og er på 72L. Tror jeg er tom for eikeblader etter at resten endte i karet med Apistogramma panduro.

Er litt satt ut akkurat nå, men synes det var flott at noen opplyste meg om rett art på fiskene jeg har kjøpt. Har ikke så langt på min leting funnet min "utgave" av Apistogramma eremnopyge hva farger angår. Men innenfor apistoene finnes det jo så mange forskjellige fargevarianter at det til tider går litt surr. Se bare på A. Cacatuoides. Di finner en snart i alle regnbuens farger, desverre synes nå jeg. Best er det å ha fisken "original" og ikke mikse farger og lokasjoner.

Antar Tom C bukker på hodet nå og sier seg enig. Skal ikke ta den diskusjonen noe videre her, da det finnes nok tråder om dette temaet om en vil diskutere dette tema.

Legger ved noen bilder fra karene her nå i kveld
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Det er utrolig hva en finner ut om Apistogramma på Tom C sine hjemme sider. Fant faktisk mine "nye" apistogramma der også, bilder av samme art

Vil samtidig få takke Tom C for alt arbeidet og raske oppdateringene han gjør på sine hjemme sider. Disse er til stor hjelp, spesielt for oss som har Apistogramma som interesse felt. Du er din vekt verdt i diamanter, Tom.... Tusen takk
Å våkne opp uten å ha Apistogramma bitaeniata, men Apistogramma eremnopyge er en litt rar tanke. Men er veldig glad for Tom C sin rettelse. Har ennå ikke vært i kjellern og foret, men skal straks ned. Blir noen vannbytter med det samme.

Mon tro om det er kommet noen nye overraskelser i løpet av natten?

250L er solgt og blir hentet på onsdag. Sitter akkurat nå å titter inn i Apistogramma panduro karet hvor jeg ser at hua har tatt ut litt sand. Det ligger litt sand rett på utsiden av hullet, på nøtta. Kanskje noe spennende på gang der da?

Får tussle meg ned i kjellern....

bilder av panduroene
Tar ofte bilder av Apistogramma hannene mine. Som oftest er disse mer fargerike og flotte. Men når det gjelder Apistogramma panduro (og A. nijsseni) er huene like flotte.
Tom C

Om du er innom her igjen....

Noen bilder av hua det var snakk om i går. Her er bilder av henne.
Kan du bekrefte at dette er ei hue av Apistogramma eremnopyge?
Blir hun gul under lek? Evnt andre farger/endringer ved lek?

Håper bildene duger til ID

[External Image]
Disse fiskene var jammen fine. Uansett hva de heter ;D Du er flink som holder tråden din så oppdatert. Gøy å se på
Håper du tar turen til porsgrunn den 18 mars. Tror heidisin skulle ha med noen apistogramma. Men jeg aner ikke hvilken slag. Det kan du sikkert spørre henne om under grenlands auskjon posten.
Zinz
Disse fiskene var jammen fine. Uansett hva de heter ;D Du er flink som holder tråden din så oppdatert. Gøy å se på :D Håper du tar turen til porsgrunn den 18 mars. Tror heidisin skulle ha med noen apistogramma. Men jeg aner ikke hvilken slag. Det kan du sikkert spørre henne om under grenlands auskjon posten. :D

Takk Zinz. Prøver å oppdatere når nye fisk kommer i hus samt når egg kommer og yngel klekkes. Hadde et håp om å ta turen, men vet ikke om jeg har plass til mer fisk akkurat nå. Skulle så gjerne hatt noen kar til. Bare 5-6 til f.ek...... hehe. Må se ann hva jeg får gjort i karene nede og hva jeg har råd til. reise ned blakk og ikke plass til fisk er ikke gøy.

Sikkert mange som hadde likt meg sittende der å sikle......
Som mange på AF følger jeg noen få tråder. I kveld leste jeg tråden til "Corry" Anders. Anders fortalte hvordan jeg har inspiret han så mye at han nå mer enn noen gang ønsker seg APISTOGRAMMA. JIPPY, han er endelig frelst. Kopierer inn svaret jeg ga han her, kanskje jeg kan inspirere flere til å se litt mer nøye på Apistogramma

sitat
At jeg noen gang skulle få det i så klar tekst fra en annen akvarist, at jeg er til inspirasjon, Anders, trodde jeg ikke jeg skulle oppleve. Så jeg takker så mye for at jeg er det for deg i dette tilfelle.

Kanskje det er flere som har fått inspirasjon til å starte med apistoer etter å ha fulgt trådene mine, i så fall er det hygglig.

Du nevner personligheten til Apistogramma og den ser jeg fra fisk til fisk, eller rettere sakt fra art til art. Noen av apistoene har en slik personlighet at en blir bare så fasinert at en gjerne tar frem en stol, og kan følle dem l e n g e.

Noen apistoer har også vært så personlig for meg at jeg har satt navn på dem, di som har betydd mest for meg. Om en følger tråden min, kan en ofte se bilder av samme fisk ganske så ofte. Dette er fisk som "preger" meg og som gjør denne hobbyen verd å følle videre.

Å gripe øyeblikket i det du oppdager en Apistogrammas personlighet, gjør meg nær ruset. Er glad jeg oppdaget Apistogramma i sin tid og har fått muligheten til å holde mange arter etterhvert. Kan jo nevne artene jeg har for øyeblikket:

Apistogramma eremnopyge(trodde først dette var bitaeniata, men rettet opp av Tom C
Apistogramma panduro
Apistogramma nijsseni
Apistogramma baenschi
Apistogramma cf borellii
Apistogramma barlowi VF (2 kar med 2 forskjellige lokasjoner)

Ettersom jeg siste halvåret har skaffet meg noen større ciklider har desverre noen apistogrupper måtte vike plass. 2 av 3 av disse har jeg nå drettet og den 3. har jeg nettopp fått egg på. Etterhvert skal disse ut igjen og karrene vil bli fylt med.... Apistogramma.

Håper ikke du har noe i mot at jeg kopierer dette innlegget og legger det inn i min egen tråd. Synes inspirasjon og glede må spres

sitat slutt

Du frister meg enormt med å skaffe meg Apistogramma igjen når du legger ut bilder mm. ,så det er godt mulig et av karene mine ender opp som Apistokar igjen

Uansett ,så er det flott at du oppdaterer og frister oss med masse bilder
Dette låter som musikk, og smaker som fauel Sølvi, hehe. Flott å høre. Inspirasjonen til Anders sørget for at jeg fant frem kameraet og tok meg en tur ned i kjelleren til alle mine venner... Jeg vet ikke hva jeg gjør og hva som befinner seg i vannet for tiden, men nå var det igjen nylagte egg. Men disse har jeg ventet på ei god stund nå. Palettciklideparet har romstert no helt j.... og gravd ikke bare inni hula, men også rundt. Hula står som det skjeve tårnet Pisa. For ei uke siden lurte di på om di kunne låne et kompass da di hadde tenkt seg en tur til Kina...... 8-=)

Blå acara yngel har også i kveld begynt å klekke. Di vibrerer som vibratorer.... og ser noe hjelpeløse ut.

Apistogramma eremnopyge hula er enda mer utgravd nå. Ser ut som di graver litt hver dag og har også kanskje tenk å slå følge med palettene til Kina?

Apistogramma nijsseni hua har hatt egg et par dager nå, men har ikke gravd noe i det hele tatt.... før nå. Forberedelser på klekking er på gang. Har egentlig gitt opp dette paret da di ikke får frem ynglene sine, men en gang må di klare det. Disse er enda unge.

Ingen har jeg problemer med å legge ut bilder her og blir nær forbanna av den grunn. Noen ganger går det og andre ganger ikke. Men di kommer..... etterhvert
Stå på ! Leif
Er nok mange tråder som blir fulgt med på uten at personer skriver i den. Jeg kastet meg ut på malle/corydoras fronten, men det er ikke dermed sagt at man bare følger med på det. Det er helt topp at det er forkjellige tråder med folk som brenner for andre type fisker. Det er lærerikt og gir inspirasjon. Det er 1000 ganger bedre å lese om en som driver med den og den type fisk, en å se et bilde i fiskebasen og lese fort over infromasjon der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap