Anders' akvarierom [NR. 1] (side 76)

Plussmedlem
Takk, takk Jeg har jo (som sagt) ønsket meg noen slike kar i noen år, og den som venter på noe godt venter visst ikke forgjeves :p

Skulle nok hatt tre i stedet for to, da, men... jeg fant ut at jeg ikke kunne ta meg råd til det nå. Mye annet jeg må ha penger til fremover også, også har jeg en usikker inntektskilde (egentlig ikke noen fast for tiden), så det er litt uforutsigbart Dessuten har jeg filtere (utvendige) til akkurat to akvarier. Hadde jeg valgt tre kar måtte jeg kostet på DET også...

Så det blir to, og det blir sikkert greit. Det blir flere reoler i fremtiden, det er jeg sikker på!

Det blir som konfekt... man spiser (og i mitt tilfelle bestiller) ikke så mange, de skal nytes. Hehe :p
Det du kan gjøre på sikt er å kjøpe et kar til og sette på toppen. Da kan du velge en standard akvarielampe som legges oppå dekkglassene. Dersom det kan være aktuelt for deg er det viktig at ikke reolen du bestiller er altfor høy.
Plussmedlem
Det er sant, det er jo en mulighet for at det blir aktuelt. Siden takhøyden i kjelleren er relativt lav vet jeg ikke om det går, men... jeg TROR altså det skal være mulig. Jeg vet ikke egentlig hvor høy reolen blir, jeg, så det gjenstår å se... :p

Plussmedlem
Jeg tok noen bilder av cherrybarbene her en dag, men de ble ikke så bra dessverre. Får legge ut de jeg har, da, og se om jeg får tatt noen bedre senere

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Et bilde til av en cherrybarbe.
Kule fisker, egentlig Må nok få plass i et av de nye, lange akvariene når de kommer. Nå går de i 230 literen, som jeg prøver å få solgt.


Dette tror jeg er en hunn, da den ikke har så sterk rødfarge.
[External Image]
Plussmedlem
PUH! Nå her jeg, fatter'n og til dels mutter'n sjauet noe voldsomt i kjelleren... nå er absolutt ALT ute av det som en gang skal bli mitt akvarierom, bortsett fra den trereolen som jeg snakket om som dekker mesteparten av den lengste langveggen i rommet. Far i huset har lagt planer for hvordan han skal få fjernet den nå, så håper jeg at jeg kan få han til å gjøre det i morgen

Jeg har flydd rundt med støvmaske en del i dag og skrapet det elendige gulvet... kjære vene, det er helt grusomt. Omtrent alt av maling er mulig å få løst! Veldig oppsmuldret, ja.

Velvel, det blir vel bra til slutt I dag har jeg betalt en prosentandel av den nye reolen, forresten, så nå er det bare å vente, men det er jo ikke bare-bare, det :p
Plussmedlem
Trereolen/stativet/hyllen i kjellerrommet er fortsatt ikke fjernet, men det hindrer heldigvis ikke meg i å kunne skrape gulvet for maling. Sukk, det er en fryktelig tungvindt jobb.
Har funnet ut at det vil bli vanskelig å få gulvet helt fint, da det er en del "groper" som jeg tror epoksymalingen ikke vil kunne fylle igjen. Tenker litt på hvordan det vil bli for reolene mine (hvis de ikke står på helt rett gulv!), men i verste fall får jeg legge noen planker eller lignende under dem.
Kunne jo lagt lag på lag på lak med epoksy, men... den malingen er dyr! Fy flate for en pris - selv på Biltema!

Reolen min (den nye) er ferdig bygget i Porsgrunn, og jeg har fått høre at jeg (sannsynligvis) kan hente halvannen uke til en uke tidligere enn planlagt. Hurra! For en service Dette blir ikke siste gang jeg bestiller reol fra Akvariekjellern, det tror jeg nok. Fine priser, ferdiglagde reoler akkurat etter dine ønsker, osv...

Har funnet ut at reolen vil bli ca. 155 cm. høy, og det betyr at et ekstra kar på toppen burde være mulig OM det blir aktuelt. Det var jo greit Litt bekymret for at karene skal være litt vel "langt nede", men det blir sikkert bra.

I morgen ettermiddag reiser vi til fjells et par dager, så da får jeg selvsagt ikke gjort noe. Eller, jeg kan jo få gjort en god del på dagen i morgen, da. Kanskje jeg kan bli ferdig med det hersens gulvet?
Plussmedlem
Sjekk hos Right Price Tiles, Megaflis eller lignende, kanskje Biltema kan ha også. Flytende avrettermasse til gulv, antar det bør kunne brukes med greit resultat. Så maler du oppå der igjen. Koster ikke skjorta heller....

Mulig denne?
Plussmedlem
Takk, milo, det hørtes smart ut! Skal undersøkes Vil jo ha et så fint gulv som overhodet mulig...
Avrettingsmasse er nok en veldig god idé ja
Plussmedlem
Men, ehh, hva er det egentlig? :p *Flau*

Fant ikke helt ut av det, egentlig. Er det en slags betong eller noe...?

Nå har jeg ikke sittet og lest i timesvis, altså, men litt uten å bli 100% klok.
Ikke noe å bli flau for akkurat, mange går gjennom et langt liv uten å sette sine ben i avrettingsmasse Liker så godt Hey'diproduktene selv om de har verdens aller verste posetekst med absolutt ikke bondinesikrede blandingsforhold, her forklarer de litt om saken. Kortversjonen er tyntflytende sement som vakkert siger ned i alle groper og hull. Primer er lurt først, stoff man pensler på for å få skikkelig heft, gjelder alle mulige sementbaserte greier som fliselim o.l.
Plussmedlem
Tror du skal finne en grei forklaring i linken jeg ga deg?
Plussmedlem
Tusen takk, Linda og Milo!

Milo, jeg så visst ikke innlegget ditt med en gang etter at du hadde lagt til linken, bare før Skal lese litt rundt nå.
Plussmedlem
Vel tilbake fra hyttetur med familie på "Telemarks Høye Fjell", og hjemme igjen på Notodden. Litt frisk fjelluft er godt for "liv og helse", så da er jeg tilbake med friskt mot med tanke på videre oppussing av akvarierommet... hehe :p Får prøve å ta iallefall en tur til Maxbo og høre om avrettingsmasse i morgen, og prøve å få fatter'n til å fjerne trereolen i kjelleren. PUH! Det tar sin tid.

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av Corydoras eques jeg tok her en dag. De var i voldsom aktivitet her noen dager, og hannene gjorde alt de kunne for å overbevise hunnene, men ingen påskeegg på meg så langt... :p Jeg har jo egentlig gitt opp denne arten, da, men for all del... det er jo bare en stor bonus OM det av en eller annen uforståelig grunn skulle skje noe

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
I dag har jeg kjøpt inn avrettingsmasse til det elendige kjellergulvet Det er betongen som er lagt i det rommet som er halve problemet. Når jeg skraper av malingen skraper jeg av betong også, så det blir "groper" i gulvet, for det er så dårlig kvalitet på den betongen der. Nesten som sand...

En flaske med såkalt primer ble også kjøpt, så nå blir det ordentlig gulv uten daler! Hehe

Dessverre får jeg ikke gjort mer der på noen dager nå, annet enn småting. Jeg må leie en spesiell støvsuger til gulvet der, og det får jeg jo ikke gjort før påsken er omme. Så innflyttingsdatoen er nok litt fjern enda, men det går da fremover med små skritt. Og i dag har fatter'n fjernet trehyllen! Det var bra. Helt tomt nå med andre ord.

[External Image]
Plussmedlem
Det har vært litt stillstand i kjelleren de siste dagene grunnet mangel på utstyr (dvs. industri-støvsuger). Må støvsuge gulvet, og evt skrape litt mer gammel maling før jeg begynner på avrettingsmassen.

I dag har fatter'n leid inn støvsuger! Og det var ikke småsaker...


Håper denne doningen vil gjøre susen :p
(Ikke båret inn fra bilen ennå...)
[External Image]
Plussmedlem
Jeg kom til å tenke på noe i dag jeg ikke har tenkt på ennå... :p

I den nye reolen min blir det jo helglassakvarier. Jeg skal ha skyveluker, ikke armaturer.

Så kom jeg til å tenke på... jeg har jo ikke noe som kan skjule vannlinjen! Ooops. Jeg tror ikke jeg orker å ha akvarier der vannlinjen synes. Eller, orker og orker... orker blir vel feil ord å bruke, men det vil vel bli lite pent.

Kanskje jeg enkelt og greit kan bruke en type svart tape eller noe? Folk har jo løsninger på sånne ting, så det er hyggelig med innspill hvis noen med en løsning på problemet skulle titte innom. Jeg finner nok på noe.

Samme med hva jeg skal ha under karene. I den ene reolen min har jeg MDF-plater, men holder det med noe skumgummi eller noe sånt, tro?
Har brukt både svart og hvit el-tape til å skjule vannlinjen jeg

Under kan du bruke noe bobbeltsidig skumtapegreier. Sjekk tråden til Linda du, der er det geniale idéer for reol fra Kyrre...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap