Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 77)

Bruker du Canon kameraet eller?

I tilfelle hvilken innstilling har du på disse fantastiske bildene?
mona o
I kullet med Apistogramma panduro finnes det 3 eller 4 hunner med en medfødt deformitet på det ene gjellelokket. For alle gjelder det at det kun er på den ene siden, og der er gjellelokket "litt for kort" slik at det ikke helt dekker de røde gjellene under. Det vises derfor en halvmåne-formet rød kant bak gjellelokket. Disse fiskene burde selvsagt vært luket ut (avlivet) for lenge siden, men jeg har bare ikke orket å gjøre det enda. Dumt, for jo lenger man venter jo verre blir det å gjøre det. Bildene viser en av hunnene som har et slikt derformert gjellelokk. Siden man ikke vet om det er arvelig, er det viktig å luke ut individer som har slike tidlig, så de ikke formerer seg og bringer videre et slikt gen. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070421144158_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070421144159_3.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070421144159_2.jpg[/IMG]

Hei, Mona.

Thor skriver om dette her
MaGunz
Som du kanskje fikk med deg plukket jeg opp de 3 siste Corydroas Atropersonatusene fra Oslo City. Da jeg sende mail til dem dagen før kom jeg over noe litt interesant; alle coryene deres er viltfanget. Så det jeg lurer på er om du har noe forhåpninger om å få yngel på denne arten?

Å jada Det er slett ikke umulig. Jeg tror det vil gå bra.
Jeg ser at mine driver og "varmer opp" i blant nå, de har vist lekstendenser en stund. Jeg fòrer mest med frossentfòr, og det er tydelig at det har effekt på lekslysten. Men merk at jeg skriver "lekstendenser" De har ikke gjort alvor av det. Tidligere har jeg sett at Corydoras arter kan drive med denne "tendensen" i opptil flere måneder før det skjer noe, endelig. F.eks. gjorde mine C140 det samme, og også Corydoras weitzmani.

Alle mine C140 er forresten viltfanget, og hos C. weitzmani er 5 viltfanget (de største) og de øvrige 10 er F1 (avkom etter vf gruppe).

Dette med "tendenser" går hovedsaklig ut på at de driver med en del opphisset svømming opp og ned og rundt i karet, og det er hannene som er pådriverne. De forfølger hunnene og forsøker å få dem med på lek. Foreløbig er hunnene avvisende og vrir seg unna hannens forsøk.
Ja, jeg brukte Canon kameraet.
Øh....innstilling? Jeg slo det på, og knipset
PS!
Det står her på bordet ved siden av meg, og på det runde hjulet oppå toppen av kameraet (der man velger bildetype; f.eks. landskap, bevegelse osv) så ser jeg at det er innstilt på det valget som er et "menneskehode". Altså portrett, tror jeg det heter.

Det er ikke rørt siden jeg tok de guppybildene i går, så da stod det innstilt på portrett. Noe annet gjorde jeg ikke.

Vidar Alfei
Bruker du Canon kameraet eller? I tilfelle hvilken innstilling har du på disse [B]fantastiske[/B] bildene? :)
Rotet igjennom bildene på pc'en min, og fant et lite utvalg av div. fisk

Øverste bilde er tatt i begynnelsen av november, rett etter at jeg kjøpte Corydoras Super-Arcuatus. Finnene bærer litt preg av håv og transport enda, men ellers like vakker som alltid

Midterste bilde er en Smykketetra, Nannostomus marginatus, som er en mindre slektning av den mer fargerike Nannostomus mortenthaleri. Jeg har bare to, for disse er restene av en stim jeg solgte i -06. Har lenge planlagt å skaffe flere men har ikke sett dem i noen butikk enda. Får vel bestille noen, rett og slett.

Nederste bilde er et av de mange forsøkene på å ta bilde av Galaxyrasbora...*sukker tungt* Ikke så bra, men jeg fortsetter forsøkene

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen ganger er det morsomt å sammenligne hvordan et akvarium var da det var nystartet, og hvordan det har blitt etter en stunds drift. Man blir gjerne overrasket over hvor mye ting har forandret seg, og hvor mye plass f.eks. plantene har sneket seg til

Dette er mitt 85 liters artskar med Corydoras metae. I tillegg er det en stor koloni av CRS (CrystalRedShrimp) i dette karet, antall ukjent.
Bilde 1 er fra 7. april 2007, oppstartsdagen.
Bilde 2 er fra 7. januar 2008, nøyaktig 9 mnd senere.

Legg merke til javamosen i venstre del av karet hvilken mengde jeg startet med, og hvilken mengde det er pr i dag.
Den har kuppet hele halvdelen av karet *hehe* Jeg HAR trimmet den et par ganger, men jeg tør ikke bruke saksa på den lenger... det yrer av både små og store CRS i den. Og for de som er litt skarpøyde så kan man på det nederste bildet se at det er fullt av Corydoras-egg der også (klistret mellom glasset og mosen). Så jeg lar den gro, jeg Mye for rekenes skyld, men også fordi det bor små Corydoras-yngel i den.

[External Image]

[External Image]
Er det en som behersker javamosens vekst så er det deg Mona, har jo sett noen andre sammelikninger også hvor javamosen ser mer eller mindre ut som en liten parykk=)
Kjempefint kar, åssen sten er det?
Er det sånn fossil type sten?
Fredly
Er det en som behersker javamosens vekst så er det deg Mona, har jo sett noen andre sammelikninger også hvor javamosen ser mer eller mindre ut som en liten parykk=) Kjempefint kar, åssen sten er det? Er det sånn fossil type sten?

Takk
Steinen er en type som kalles [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1997&HKatID=]forstenet tre[/URL].
Der kan du se, som vanlig var jeg helt på jordet.
Er denne tung? Er dette som en stein liksom?
Bestiller du fra webzoo? for jeg liker og håndplukke alt sånt.
Fredly
Der kan du se, som vanlig var jeg helt på jordet. Er denne tung? Er dette som en stein liksom? Bestiller du fra webzoo? for jeg liker og håndplukke alt sånt.

Neida, du var ikke "helt på jordet"
Det er stein, og den er tung som stein. De kaller det vel kanskje bare "forstenet tre" fordi det ser ut som det? Om det virkelig er forstenet tre, aner jeg ikke.

Jeg har bestilt fra Webzoo, ja. Dersom du drar innom der kan du kanskje få plukke steinen selv. Jeg har bare bestilt på nettet og "tatt det jeg får" Og det har vært helt fine stein, det

Forresten, akvariet til Håvard Støre Andresen som ble kåret til Månedens akvarium nå i januar her på AF, det er laget med akkurat disse steinene, forstenet tre.

PS!
Den brune fargen er ikke gjennomgående. Steinen er lys under det brune.
De drysser veldig brunt første gang du putter dem under vann, så det kan være greit å skylle dem godt først før bruk i akvariet.
Ble litt inspirert til å finne frem flere "før og nå" bilder av noen akvarier.
Det er litt artig
Vi flyttet jo hit sent på høsten 2006 og akvarierommet ble satt i gang i november 2006 ca. Det er nå altså gått omtrent ett år siden mange av akvariene ble satt opp. Det skjedde mye i november og desember 2006, mange kar ble satt i gang, og noen i januar 2007 også. Fin tid å sammenligne "før og nå" bilder med andre ord

Satt og bladde litt i gamle bilder igjen, og fant bilder av 98 literen jeg har som artskar for Corydoras panda.
Pinglete start får man si

Bilde nr en er tatt 10-11. desember 2006. Det var altså ett år siden for tre-fire uker siden.
Bilde nr to er tatt et år senere, i slutten av november 2007.

[External Image]

[External Image]

Sinnsykt! Se du noen gang fisken din? Og hva heter den utrolig tøffe planten i høyre hjørne? Den med de runde bladene.
Det var det bildet jeg refererte til i et av mine forrige innlegg..
Ser at Mona ikke har noen problemer med javamose:P
I det karet her? Nei, jeg ser ikke så mye til fiskene, unntatt ved fòringstid

Stilkplanten med de runde bladene til høyre heter Hydrocotyle Leucocephala. Den takler dårlig varme sommermåneder, da visner den bort hos meg. I sommer måtte jeg kaste store mengder av den fra andre kar, den var helt gul og bladløs langs stilkene. Fikk reddet noen få toppskudd, som sakte har begynt å gro igjen. Når høsten kommer, og romtemperaturen (og vanntemperaturen) blir lavere, så kommer den seg. Men den vokser mye saktere nå enn før, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør galt. Den vokste som ugress før.

Fredly
Det var det bildet jeg refererte til i et av mine forrige innlegg.. Ser at Mona ikke har noen problemer med javamose:P

Det er lett å få til javamose med så mange kirsebærreker (eller CRS reker). De holder mosen prikkfri, friskt grønn, ren, algefri og fin. UTEN reker, men med mose, så blir mosen ofte skitten, tung, og ikke så frisk i grønnfargen. Jeg har mye av den i en 85 liter med Corydoras adolfoi og guppy også, men der er den ikke fin i det hele tatt for der er det ingen reker. Den ser rett og slett gråere ut, og hvis jeg pirker litt i den, så blafrer det opp rusk og skitt...blæh! Jeg skal flytte guppyene, og sette inn en hær av reker der også, så blir mosen forhåpentligvis litt penere.
Stilig plante i alle fall. Skal skrive ned navnet bak øre så jeg hvis jeg finner den.
Men Mona?
I et rekekar så er det anbefalt og ha noe foran pumpeinnsuget(Feks en nettingstrømpe) hva gjor du med dette, du som har corydoras og slikt? Det blir jo ikke nok som suges inn i filteret hvis du har strømpe over?
Jeg ville aldri satt en strømpe over. Det blir for tett og for dårlig partikkelfiltrering av det.

I de karene jeg har "tatt meg sammen" og beskyttet filterinnsuget mot reke-sluking, så har jeg tatt en stor terning grov blåsvamp, som jeg skjærer ut av "madrassen" (med tapetkniv) jeg har med blåsvamp. Så stikker jeg ned tapetkniven i toppen av terningen, som i et kryss, og drar ut litt blåsvamp så det blir et hull i terningen. Dette tar jeg så og trøkker på innsugsristen til filterets innsugsrør.

Jeg har ikke noen innvendige filtere pr i dag, bare Eheim Pro utv. filtere og EHeim Liberty hang-on filtere. Dermed er det lett (så hvorfor har jeg ikke gjort det på alle kar enda? *grem*) å dekke til innsuget.

Jeg tømmer filtertønnene for reker i blant, der jeg ikke har dekket til innsuget De dør ikke av å bli dratt inn i et tønnefilter, det kryr av levende reker i tønnene når jeg gjør det.
PS!
Glemte bildet.
Her er det blåsvamp-terning tredd over innsuget til et Eheim Liberty filter.
Dette er 85 literen med Corydoras metae og Red bee og CRS reker.

Her kan rekene trygt spankulere rundt og plukke småsnacks fra svampen

[External Image]
Okei, spennende
Har kjøpt en 180 liter Akvastabil nå, som jeg tenkte jeg skulle ha reker i og noen Corydoras, og noen snille fisk:P
Derfor lurer jeg på dette, siden jeg har et utvendig eheimfilter, men nå vet jeg hva jkeg skal gjøre Takk for hjelpen Mona
Åssen går det ellers etter vannlekasjen din?
Siden du har satt opp et par av disse bakgrunnene som jeg holder på med nå må jeg spør om en ting. Presser du bakgrunnen helt inntil bakruta eller lager du et slags minimum mellomrom bak der? Ser litt trangt ut på min. Skal snart i gang med silikonering. Eller dvs. i morgen. Det var vel Papillion bakgrunn hvis jeg ikke husker helt feil, de fra Webzoo. (jeg har den med rot)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap