Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 77)

Lykke til med byggingen, jeg syns jeg ser og hører dere )) Flotte bilder både her og på FB, padda er kul den, til tross for navnet
Og så er det ikke en padde i det hele tatt, men en buttsnutefrosk! Dette er en padde, og dem har vi så mange av at jeg ikke et øyeblikk lurte engang. Trodde frosker var knorteløse og kjappe i avtrekker'n jeg...
[External Image]...

Ellers fant jeg en dødelig skadet virginiae i dag, tror vi har et morderisk monster i Juwelen igjen. Testet selvfølgelig, og alt var som det alltid er selvfølgelig, skiftet selvfølgelig vann likevel, og da startet selvfølgelig ikke powerheaden igjen. Litt umulig å komme inntil karet nå fordi det ligger en diger haug 3-meter lange staur i veien. Som ble gjennomvåte da slangen fra badet selvfølgelig hoppet ut av karet akkurat da jeg ikke var der et lite øyeblikk. Saccosekken ble våt, fikk det lyse ideen å tømme den for å vaske trekk og lappe katteklor, nå er det små hvite kuler over alt og en håv er helt ubrukelig tett av kattehår. Men å bruke fylt badekar til å tømme sekken over i et dynetrekk var ikke så du egentlig...

Fikk ut en haug små svarte sverddragere til da, nå er det like før vi kan gå tørrskodd over yngelkaret. De vokser fryktelig fort når de slipper kamp om føa!

Tok resten av karene mens jeg likevel sølte med vann, det så nok virginiaene så de la egg. Og i det karet går det en Xiphphorus milleri! Grrrr. Var helt sikker på at alle var ute, den har sannelig visst å holde seg skjult lenge! Eller kanskje det er fordi virginiaene har telepatiske evner og legger egg så fort jeg tenker "algeskrape". Neste gang skal jeg tenke "blenderåpning" eller "trillebår" eller noe
Lenge mellom hver oppdatering her, det skjer jo ikke all verden. Og skjer det noe er det ikke nødvendigvis positivt, nå har jeg fått utslag på nitritt! I Juwelen! Begriper det ikke, det var ganske mye også. Hadde selvfølgelig røsket ut en del store planter til Sigmund, de får stå et øyeblikk til tror jeg så jeg ikke gir fra meg alger. Rengjort hadde jeg også gjort. Og hadde et strømbrudd i forbindelse med tordenvær men det kan umulig være årsaken, for det første var jeg hjemme og kunne helle vann over filteret, for det andre er det ikke sånn at samtlige bakterier liksom gisper, tar seg til halsen og faller døde om i løpet av en time etterpå. Tror fisken klarer brasene, det eneste er en av de store Xiphophorusdamene som ble lurvete etter fødsel. Godt det på en måte, ellers hadde jeg vel ikke sjekket "utenom tur"...

Jaja. Da blir det dårlig plantevekst i det karet en stund, og fastekur på fisken for sikkerhets skyld. Tilsetter nemlig ikke Carbo hvis bakteriene sliter, og med kraftige vannskift forsvinner næringen. Så da må jeg også vente med å skifte lysrør, tror det er egentlig er på høy tid. Godt det er en uke igjen til skoleslutt da, regner med at alt er på stell igjen snart
Og jeg som ble så glad for at det endelig kom et nytt innlegg her. Og så var det ikke oppdatering om reol, men nitritt! Hmpf...

Krysser fingrene for at du geleider fisker og filterbakterier galant gjennom brasene, og raskt kommer tilbake med ny og hyggelig oppdatering...
Hvis man plutselig uventet får nitritt i et kar som har kjørt lenge og vel, blir jeg skeptisk til selve testen. Hva slags test (merke) bruker du, og hvor gammel er den? Står det noen datostempling på den? Selv har jeg erfart at Tetra-tester ikke er til å stole på når de blir gamle. De har dessverre ikke datostempling heller.
Reolen har nå flyttet fra garasjen til under sofaen Sissimor, det er skoleavslutninger og teaterskoleavslutninger og vill jakt på bortkommen dement mor på Ullevål (utrolig hvor fort og langt en gammel dame på krykker kan stikke av i et ubevoktet øyeblikk , men nå er det snart ferie og Ove er passe lei all banningen under vannskift her

Tenkte også test Inger Anne, men jeg tester alle kar når jeg først er i gang og med det innkjøringstempoet jeg har holdt er den blodfersk. Fra JBL, sjekker alltid utløpsdatoen når jeg handler på nett, har fått hyllevarmer som ikke virket en gang og går i alle fall ikke i den fella igjen. Har skuffen full fortsatt, så jeg åpnet en ny for sikkerhets skyld, man tror jo ikke sine egne øyne

Mye bedre i dag forøvrig, så hva det nå enn var går fort over. Det kan jo selvfølgelig hende jeg har dobbeltdosert EasyCarbo, mener selv jeg er fryktelig overforsiktig fordi jeg har sett konsekvensene, men nå fotograferer jeg hele tiden og da svimer jeg mer enn vanlig. Rart da, det burde få større konsekvenser i småkarene. Eller kanskje det har noe med lyset å gjøre, at plantene tar det mer med ro uten at jeg har minsket dosen...

Har plumpet oppi eSHa Optima for å hjelpe fisken over kneika, Amanoreker og alle øvrige innvånere ser fornærmet på meg når jeg går forbi uten å gi dem mat og virker helt i orden ellers. Så da sier vi at jeg slapp med skrekken, og så får jeg ta meg sammen og teste litt oftere sånn for sikkerhets skyld
Linda W
for det andre er det ikke sånn at samtlige bakterier liksom gisper, tar seg til halsen og faller døde om i løpet av en time etterpå.


Mangler bare at de synger: "nu dør jeg, jeg døør nu", i et kvarters tid før de faller om.

De tåler etter min erfaring mange timer uten sirkulasjon, i alle fall i utvendige bøttefiltre.

Ser av senere innlegg at det ser ut til å gli over, heldigvis. Kinkig med uønskede hendelser som ikke ser ut til å ha noen naturlig forklaring. Fortsatt god bedring oi karet.
Skiftet lysrør i storekarene
Ser ut til at faren er over, og i dag orket jeg ikke mer tussmørke og skiftet lysrør. Du verden, ikke rart plantene har sturet! Må ha solbriller på i sofaen jo, særlig fordi vi har snudd 160-literen og jeg skiftet der i samme slengen. Dramatisk er det...

En annen grunn til at plantene har stoppet opp kan jo være at jeg har kommet i skade for å tilsette Algin Regular daglig i stedet for næring. Aner ikke hvor lenge det er siden jeg grep feil flaske, har på følelsen av at det kan være en god stund, har litt av hvert i blandingen så fargeforskjellen er ikke stor nok til at jeg har reagert. Men nå er det lyst i stua og jeg så lappen. Sukk. Er ikke rare skvetten jeg har i så det er neppe årsak til nitrittutslaget, men særlig smart er det helt sikkert ikke. Særlig ikke for alt smått som lever av litt algevekst!

De får nok å mumse på nå da, med kraftig lys og næring helt plutselig. Er veldig imponert over sverddrageryngelen i 12-literen med planter fra Uruguay. Der var det forholdsvis gjengrodd av trådalger, nå er det fri sikt helt til filteret og vel så det, og det er ikke algemiddel som er årsaken i det karet. Fullt av små sorte knøtt med struttemager og tallerkenøyne. De får rødskjær på finnene og hvit snute ser det ut til, har knipset en hel mengde uklare bilder, før eller siden klarer jeg å trykke på knappen i rett øyeblikk
160-literen er helt ribbet etter opprydding i Javabregnen - det ble en full 10litersbøtte med avleggere! Det er i overkant, de får stå i bøtta ute på terrassen, og så ser jeg om ånden kommer over meg. Fikk omsider plassert noen av Cryptocorynene uten merkelapp, to er nokså sikkert undulata, veldig fine uansett navn. Blir helt svimmel av å huske hva som står hvor, det får bli litt løselig registrering av nykarene etterhvert...

Noen yngelbilder av de sorte sverddragerne med tallerkenøyne
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Må visst rydde i mysteriekammeret også, den Eleocharisen trives!
[External Image]
Pygmaeus-stimen sterkt desimert :(
Haileafilteret har nå drept sin siste fisk. Helt min egen skyld, jeg har jo slitt med det filteret lenge, det faller ned og går tett og er på alle måter søppel. Men jeg har somlet med å få det ut og få på plass hjørnefilter, og nå er det fem pygmaeus igjen. Hulk.

Reker og snegler er helt uaffisert, plantene vokser, men det kan hende pygmaeus trenger mer gjennomstrømming, og i natt gikk det helt fullstendig tett selv om jeg sjekket nøye under gårsdagens vannskift. Hulk.

De gjenlevende flyttet til yngelkaret der de noenogtyve sverddragerknøtt gikk, ynglene er forvist til kjellerkaret sammen med salvatorisen fordi der er det nok mat selv om vi reiser bort litt, og glasslister er montert i morderkaret. Gjenstår å finne minipowerhead av type Hydor pica mini, håper de har det hos Dahls...

Fikk jo ryddet litt i plantekaoset mens jeg var i farta, Uruguayplantene vokser som uvær bortsett fra den underlige potamogeton eller hva det er (midt på siste bilde i forrige innlegg, den er sørgeligere enn den ser ut). Røttene er friske og helt voldsomt mye kraftigere, men ser ut til å komme opp igjen etter å ha truffet næringssubstratet. Plantene er begredelige, nå er de sørgelige rester plantet i kjelleren i næringsfattig sand, så har rekene litt å stulle med. Og jeg skal sortere Eleocharis - det må gjøres i sterkt dagslys, forstår meg ikke helt på den. En tå i sanda, og så meter på meter på meter med skudd i lenker, helt uten røtter som jeg kan se. Pusser brillene og gyver løs i morgen. Må ta et tak i det siste karet også, er nok ikke helt kvitt utricularia. Utrolig. Fire tolvlitere, og nå står det bøtter med planteoverskudd over alt i hele huset! Burde kanskje kjøre igang et ekstrakar til i kjelleren. Det er jo plass under symaskinbordet hvis jeg flytter akvarieutstyr og sand og setter symaskinen på loftet...
Lest gjennom heeele tråden, så mye forskjellig. Mye spennende, noe trist, noe kaos (oppussing), og en hel del flotte bilder og god info.
Plantekaos høres artig ut synes jeg. Sikkert fordi jeg absolutt ikke har noe av det selv (ganske plantefattig ennå:P). En hel 10liter ++ høres ganske drøyt ut da! :P

Så flotte sverddrager bebiser! Og så trist å lese om pygmaeusen. Mistet selv 6 av de for ikke så lenge siden da pumpa stoppa mens jeg var bortreist. En overlevde, stakkars lille.
Ojsann Britti - hele tråden er veeeldig mye lesestoff har jeg en følelse av... Du får liste deg innom en klubbkveld i Trondheim, mange av plantene her kommer fra Sissimor, og de plantene er veldig bortskjemt! Der kan det jo hende at du enten får tak i fler pygmaeus eller finner et hjem til den ene du har igjen også...

De som klarte brasene her er i full vigør nå, HMF-filteret er godt innkjørt, og fem pygmaeus er ikke for mye i minikaret. Nå håper jeg å få igang det fjerde minikaret før ferien, planter må ikke ha sirkulasjon men jeg føler på meg at det går bedre med dem i et kar med litt bevegelse av en eller annen grunn...

Bøtter med stiklinger og mose står i sola på terrassen, de som skal til Sigmund står hulter til bulter i alle kar og blir enten rengjort eller spist av levendefødere og SAEr (nå har de plutselig fått det for seg at Ludwigia er mat, forbasket også! Jeg hadde liksom reservert et par skikkelig lekre godt forgrenede planter som kunne fylle helt opp til overflata i 530-literen til hr 530...), og kjøkkenbenken er fortsatt dekket av isbokser med rot det må ryddes i. Sol i morgen, da kan jeg søle og sortere ute. Åh - kanskje jeg like godt skal sette opp en 85-liter eller to på terrassen? Eller bare fylle opp de som likevel skal fylles opp for å teste at de fortsatt er tette, og så liksom bare miste en haug med planterester oppi der...
Miste planterester i en 85-liter på terrassen hørtes ut som en veldig god idé ;D
Linda W
. Åh - kanskje jeg like godt skal sette opp en 85-liter eller to på terrassen? Eller bare fylle opp de som likevel skal fylles opp for å teste at de fortsatt er tette, og så liksom bare miste en haug med planterester oppi der...


Starten på hagedam?
Hagedam har jeg hardt og bestemt satt foten ned for Sigmund, vi har en bøtte med plask fra et powerhead, vannskift får vi holde på med innomhus

I dag fikk jeg 15-årsjubileumspresang litt på forskudd av min kjære, et EFS 17-55mm F2.8 IS USM-objektiv! Tro til denne gangen, 10-årsdagen ble feiret med Peppes Filmdeal. Kommer ikke til å bruke mye tid på å venne meg til dette tror jeg, herlig å ha samme lysstyrke uavhengig av brennvidde, og det er så raskt at det er håp om litt andre motiver enn midten av en blomst eller snuten på en frosk. Herlig!

Et par raske testbilder i full fart med skrekkelig upusset glass og litt vel høy ISO
[External Image]

[External Image]
Grattis med nytt objektiv! Det er alltid like morro. Her har fotodilla satt så grundig at jeg sitter og venter på soloppgangen! Bare tre-fire timer til
Greit å kunne slå i hjel tida med litt koselig lesestoff på AF i mens

Fine fisk forresten
Wow, litt av en gave! Til stooor glede for alle her inne på AF

Gleder meg til fantastiske bilder av milleri i basen, som yter disse skjønnhetene rettferdighet...
Ja det var det da Sissimor, tre bilder i basen så langt, alle tre mine, men disse fiskene bare vil ikke fotograferes. Punktum. Men den som gir seg har tapt, så jeg fortsetter å prøve meg
Gud det er godt det er flere enn meg som er våkne på denne tiden, og har noe å fortelle, haha
Blir også glad når jeg finner lidelsesfeller meg lakenskrekk Grapejuice. Og nå når fotografidilla virkelig har bitt seg fast har jeg faktisk en grunn til ikke å legge meg før soloppgang. Lene har helt rett skjønner du, lyset rett etter solnedgang eller rett før soloppgang er absolutt helt vidunderlig vakkert! Sove får jeg gjøre i mitt neste liv. Hvilket kommer ganske fort hvis jeg fortsetter på denne måten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap