- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 78)
Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 78)
Heidi IngdalGomp, det er rett det, damsneglene eller det folk kaller pestsnegler kan fly. Har skrevet om det flere ganger. Her er to bilder av en pestsnegle som tar av for å fly...
Stilig! Jeg har aldri fått tatt bilde av dem, men skikkelig stilig å se på når de gjør det der. PS: Her jeg bor omtales skivesnegler, store damsneger, osv .. også som pest snegler..
Heidi IngdalPalmer 1525: det var et flott bilde. Jeg tror jeg må bite i det sure gresset og få tak i jegersnegler...Men hvilket kar skal ofres....
Må vel ikke ofre noe? Har du ikke plass til flere kar? Det er vel kanskje fult der du bor..
Postet 13.03.12 kl 14:19
Endret: 13.03.12 kl 14:23
Postet 13.03.12 kl 17:31
Det er så mange av dere som er så flinke med makrolinser. Jeg prøver liksom, men får det ikke helt til ennå. Tror jeg får skjerpe meg med latskapen og skru opp stativet snart, kanskje det hjelper litt med stativ.
Disse sullene er fra deg Heidi.
1) Den yngste skjønnasen, en gul på 1 cm.
2) Grønt sjarmtroll på 2 cm henger i catappablad.
3) Må gå opp via skiferhula for å komme til catappabladet. Slik får de innlagt ekstra daglig trim.
Disse sullene er fra deg Heidi.
1) Den yngste skjønnasen, en gul på 1 cm.
2) Grønt sjarmtroll på 2 cm henger i catappablad.
3) Må gå opp via skiferhula for å komme til catappabladet. Slik får de innlagt ekstra daglig trim.
Postet 13.03.12 kl 20:01
Larsern, det kan du banne på at han iikke gjør.! Ikke om jeg lokker med det ene elller det andre. PC rommet er hellig.....og det er sneglerommet mitt også. Jeg har funnet ut at jeg skal ha jegerne i karet på skrivepulten min. Der er det ikke andre snegler enn sand og posthorn. Så plukker ut de fineste og største. Jeg håper noen har noen til overs.
Postet 13.03.12 kl 20:19
HENNE: Så nydelige de er. Jeg får nesten tårer i øynene når jeg ser de. Suller liker å ha noe å klatre i. Jeg har en rot som de er overalt på.
Mine gule suller har vært så passive i det siste. Så i går tok jeg opp alle sammen og fordelte de på to andre kar. Det ble fart i sysakene etterpå. Nå er de mye mer aktive, så håper også produktiviteten tar seg opp igjen også.
Mine gule suller har vært så passive i det siste. Så i går tok jeg opp alle sammen og fordelte de på to andre kar. Det ble fart i sysakene etterpå. Nå er de mye mer aktive, så håper også produktiviteten tar seg opp igjen også.
Postet 13.03.12 kl 20:24
Postet 13.03.12 kl 21:02
Jeg oppdaget tidligere i uken at noen av de gule eplene mine hadde fingrer på de minste følehorna som sitter ved munnen. Jeg fikk gåsehud for det ble litt sånn Salamander preg med det samme...iiiikkk...Jeg har fått tak i disse fra dyrebutikken for han hadde tatt inn 10 store gule og spurte om jeg ville kjøpe de for 10 kr stk...og det gjorde jeg. Det har heleltiden vært noe rart med de men har ikke fått taket på hva det er. Halvparten av de er døde da, for de tåler ikke så store omveltninger så store snegler. Men det er hannene som har disse fingrene. De har lagt egg og de har klekket så nå blir det spennende å se om dette går i arv eller om det er at de har blitt bitt av og så forgreinet seg på noe vis??? aner ikke. Har nå omsider fått tatt bilder av disse fingrene.
Postet 14.03.12 kl 12:12
Postet 14.03.12 kl 12:15
Oppdaget en døde eple i karet her en dag. Dette må ha skjedd plutselig for hele lungen kom ut på den. Hele snegla holdt på og løsne fra skallet for når de dør så løsner den muskelen som holder de fast i skallet , og da faller de ut. Ser ikke noe særlig ut ...Dette var en av de salamander sneglene mine, så nå har jeg bare 4 eller 5 igjen av 10 stk...det er dårlig handel det.
Postet 14.03.12 kl 12:18
SESSAN: jeg aner ikke. Jeg har aldri sett dette på mine egne. Jeg har sett snegler som har fått bitt av følehorna , men aldri at de har forgreinet seg. Så det blir spennende å se på ynglene jeg har fått om de kommer til å få salamander følehorn. De bruker de til å lukte seg frem til mat osv så utover det har jeg ikke sett noen annen funksjon. Spennende...
Postet 14.03.12 kl 12:23
Jeg har også funnet ut at noe rart om Pianosneglene mine. Jeg har to hanner og de bærer bare et følehorn, det andre ligger sammenrullet inntill kroppen. Hoa derimot har to små følehorn som ho bruker fritt. Jeg har sittet og sett på dette lenge nå og det må være sånn at hannene bruker det ene følehornet under leking og derfor gjemmer det. Det er i alle fall borte når de parer.
Jarle kan du sjekke om dine har det på samme måten ..hvis du leser dette.?
De to første bildene er av hannen og det siste er av hoa. Hoa er også litt mindre. Dette er spennende å følge med på ....jeg har bare 3 Pianoer også så dette er ekstra spennende ...venter på yngel da de har paret flere ganger.
Jarle kan du sjekke om dine har det på samme måten ..hvis du leser dette.?
De to første bildene er av hannen og det siste er av hoa. Hoa er også litt mindre. Dette er spennende å følge med på ....jeg har bare 3 Pianoer også så dette er ekstra spennende ...venter på yngel da de har paret flere ganger.
Postet 14.03.12 kl 12:37
Postet 14.03.12 kl 12:40
Postet 14.03.12 kl 13:33
Etter at jeg flyttet de gule sullene sammen med de oransje og brune poso sneglene så har de fått et nytt liv. De er mye mer fremme og derfor fått tatt flere bilder av de. Hvorfor de har vært så passive aner jeg ikke. Vannverdiene er helt greie og temperaturen som den skal. Mulig det ikke var noen av begge kjønn...kanskje de var leie av det samme karet....de er i alle fall i vigør nå, klatrer høyt og lavt og veldig nysgjerrige på sine nye samboere.
Postet 14.03.12 kl 21:18
Postet 14.03.12 kl 22:01
Postet 14.03.12 kl 22:03
Postet 14.03.12 kl 22:06
Postet 14.03.12 kl 22:07
HENNE: Ja Arnoldene mine er de flotteste jeg har. Det startet med at jeg fikk en da jeg bestilte gule. Så bestilte jeg flere gule og da fikk jeg en til og nå har familien vokst fra to til 12 med store og små. Så håper de vil fortsette og vokse. De har krysset seg med noen av de helt gule og de er så flotte. De er litt lysere de gule flekkene ellers er de helt lik.
Her er tre bilder til av mine Arnolder, de er sikkert postet fra før...
Her er tre bilder til av mine Arnolder, de er sikkert postet fra før...
Postet 14.03.12 kl 22:20
Postet 14.03.12 kl 22:49