- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 78)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 78)
Størrelsen kan vel variere litt men mener å ha hørt at Pandaene blir tidlig kjønnsmoden.Så rundt en 9 mnd. gamle vil jeg tro at de er klar .De fleste coryer er vel bortimot et år før de er kjønnsmodne men det finnes de som er tidligere også.
Håper du klarer å finne noen flere da
Nå er det tid for jobb og så på dansekurs
Håper du klarer å finne noen flere da
Nå er det tid for jobb og så på dansekurs
Postet 05.10.10 kl 15:41
Postet 05.10.10 kl 20:32
Postet 05.10.10 kl 20:50
Lone PedersenDen ene Aeneusen min har hatt sår fremme på hodet, har bare trodd at den har gnid seg mot roten og skrapt seg litt, men nå ser det ut som det sitter en flis fra roten der og den klør seg, hvordan er det minst farlig og ta bort flisen? :(
Eneste måten jeg kan tenke ut er at du tar den opp i en hov,holder fast fisken fra undersiden av hoven evt. holder den i hånden og bruker en pinsett eller neglene til å fjerne den. Men hendene dine bør være våte for ikke å ødelegge slimlaget fisken har på huden.
Etterpå kan det være lurt å medisinere med Esha 2000 for å lege såret.
Postet 05.10.10 kl 23:29
Anders Dammhei på deg :) du skal vel ikke tilfeldigvis jobbe i morgen også? jeg jobber 1016 kan jo hedne vi treffes i døren hvis du jobber sent ;)
Har fri i morgen
Jobber sent torsdag og tidlig fredag. Men er hjemme til kl. 15.40 på torsdag og mellom 14 og 16.30 på fredag hvis du vil stikke innom en tur
Postet 05.10.10 kl 23:32
Postet 06.10.10 kl 08:52
Postet 06.10.10 kl 10:28
I dag har C. venezuelanus - ynglene fått sitt første måltid ,og det med med nykjekket artemia .De begynte å spise med en gang og har nå fine ,rød mager
Siden jeg har noen av disse i en liten plastboks ,så kan jeg studere de nøye.
Hva som er av yngel i de andre karene vet jeg ikke. Men siden jeg har rikelig med artemia for øyeblikket ,så får de andre fiskene også en god porsjon.Voksne fisker sier heller ikke nei takk til slike godbiter
Siden jeg har noen av disse i en liten plastboks ,så kan jeg studere de nøye.
Hva som er av yngel i de andre karene vet jeg ikke. Men siden jeg har rikelig med artemia for øyeblikket ,så får de andre fiskene også en god porsjon.Voksne fisker sier heller ikke nei takk til slike godbiter
Postet 07.10.10 kl 12:05
Det er alltid godt å se at de søte små spiser! Håper det går knirkefritt for seg
Jeg sitter nå å legger detaljert "hvordan fange fisk" planer til helgens auksjon og gleder meg stort! Jeg skal tynne litt i rekkene var planen, ikke egentlig kjøpe noe, men det kan jo være det dukker opp noe fantastisk som vi bare MÅ ha
Jeg sitter nå å legger detaljert "hvordan fange fisk" planer til helgens auksjon og gleder meg stort! Jeg skal tynne litt i rekkene var planen, ikke egentlig kjøpe noe, men det kan jo være det dukker opp noe fantastisk som vi bare MÅ ha
Postet 07.10.10 kl 13:44
Postet 07.10.10 kl 13:51
He he ja si det .Har ikke planer om å kjøpe noe jeg heller . Men kjenner jeg meg selv rett ,så kommer jeg vel hjem med noe jeg og
Weitzmaniene legger egg igjen i dag og .Men neimen om jeg vet om jeg skal plukke noe ut.Det ser så håpløst ut med denne klekkingen at jeg blir helt oppgitt
Har ellers hatt en ung,hyggelig akvarist på besøk i dag.Så det har blitt mye fiskesnakk og det er alltid kjekkt
Weitzmaniene legger egg igjen i dag og .Men neimen om jeg vet om jeg skal plukke noe ut.Det ser så håpløst ut med denne klekkingen at jeg blir helt oppgitt
Har ellers hatt en ung,hyggelig akvarist på besøk i dag.Så det har blitt mye fiskesnakk og det er alltid kjekkt
Postet 07.10.10 kl 14:56
Endret: 07.10.10 kl 14:59
AnenDet er alltid godt å se at de søte små spiser! Håper det går knirkefritt for seg :-) Jeg sitter nå å legger detaljert "hvordan fange fisk" planer til helgens auksjon og gleder meg stort! Jeg skal tynne litt i rekkene var planen, ikke egentlig kjøpe noe, men det kan jo være det dukker opp noe fantastisk som vi bare MÅ ha ;-)
Spennende hva du tar med deg da
Skal bli kjekkt å hilsen på deg igjen etter gammelt,lenge siden nå Ane.
Postet 07.10.10 kl 15:19
Postet 07.10.10 kl 22:43
Da var årets storauksjon over og jeg kom hjem med forskjellige godbiter.
Men du verden så sliten en blir etter en sånn dag.Først tidlig opp for å pakke fisk ,så mange timer på auksjon og så hjem for å akklimatisere det en har kjøpt. Dette kan jo og ta sin tid . Så er temmelig gåen i dag ,er glad jeg har fri fra jobb og kan ta det litt piano. Har jo selvfølgelig litt å gjore da men ommøbleringer i kar mht. nye planter osv.
Av praktiske ting fikk jeg med meg et skumfilter ,dette er alltid kjekkt å ha i hus med tanke på yngel/rekekar. Har noen fra før men skader ikke med et til he he.
En mallehule kom også i hus ,håper Ancistrusen blir fornøyd med den.
En uåpnet flaske med sort akvarie-silikon ble det også,alltid kjekkt å ha
2 stk. viltfangete green laser fikk jeg også kjøpt.Nå har jeg jo 10 stk. voksne fra før av men tenkte det kunne være bra med litt nytt blod i stammen.
2 stk. hunner av Iriatherina werneri ( Dragefinne ) ble det også.Så nå må jeg på jakt etter noen hanner.Men det skal visst ikke være noe problem,det er visst hunner det er mangel på. Har hatt lyst på disse lenge.Hannene er bare fantastisk flotte når de spiler seg opp mot hunnene.
Et skikkelig kupp gjorde jeg på Sakura-reker ,fikk ca. 40 stk. til en veldig grei pris
Disse ble plassert i 3 forskjellige kar ,tør ikke ha alle i et kar i fall de ikke trives .
Men holdt på å gjøre den helt store tabben da .Tenkte at en god flokk på 20 stk. skulle holde hus sammen med green laser-ungdommene og et Betta Albimarginata-par. Akklimatisrte de over en tid og slapp de løs i karet .Men akkurat da jeg skulle gå inn i stuen igjen ble jeg plustelig kald innvendig.Hjelp ,bettaene spiser jo reker iiiikkk . Prøvde i et tappert forøk på å fange rekene inn igjen ,men det kunne jeg bare glemme .Så da ble det til at jeg måtte fange Bettaene i stedenfor .Disse måtte da komme ned i 222 literen i hallen .Her holder 2 andre hanner til og ,så får håpe de holder fred med hverandre, bør ikke være noe problem i et så stort kar da .
Men her kunne jeg altså mistet ganske så mange reker pga. at alt skulle gå så fort.
Av planter fikk jeg tak i flere Blyxa japonica ,disse små gresstustene har jeg fått virkelig sansen for.
Noen store eksemplarer av Pistia ble det også pluss en stor porsjon med ferskvannstang.Denne har jeg også fra før og synes den er skikkelig artig og flott.
Ellers ble jeg veldig glad i dag ,ser at det har klekket 3 stk.egg fra Weitzmaniene ,jippiii. Hper selvfølgelig at det klekker fler .Men endelig ser det ut til at jeg får det til ,regnvann pluss høy temperatur gjorde altså utslaget
B.albimarginata-hannen spyttet og går ,15 stk. små yngel. Ja jeg skriver små,men når jeg tenker på at de vokne fiskene ikke er så store og hannen hadde 15 stk. på 4-5mm i munnen,så er de jo egentlig store.
Skla bli artig å se om jeg klarer å få de til å leve opp. Det samme gjelder de andre yngelene også selvfølgelig. Prøver så godt jeg kan å ha nyklekket artemia til de hele tiden nå i begynnelsen.
Men du verden så sliten en blir etter en sånn dag.Først tidlig opp for å pakke fisk ,så mange timer på auksjon og så hjem for å akklimatisere det en har kjøpt. Dette kan jo og ta sin tid . Så er temmelig gåen i dag ,er glad jeg har fri fra jobb og kan ta det litt piano. Har jo selvfølgelig litt å gjore da men ommøbleringer i kar mht. nye planter osv.
Av praktiske ting fikk jeg med meg et skumfilter ,dette er alltid kjekkt å ha i hus med tanke på yngel/rekekar. Har noen fra før men skader ikke med et til he he.
En mallehule kom også i hus ,håper Ancistrusen blir fornøyd med den.
En uåpnet flaske med sort akvarie-silikon ble det også,alltid kjekkt å ha
2 stk. viltfangete green laser fikk jeg også kjøpt.Nå har jeg jo 10 stk. voksne fra før av men tenkte det kunne være bra med litt nytt blod i stammen.
2 stk. hunner av Iriatherina werneri ( Dragefinne ) ble det også.Så nå må jeg på jakt etter noen hanner.Men det skal visst ikke være noe problem,det er visst hunner det er mangel på. Har hatt lyst på disse lenge.Hannene er bare fantastisk flotte når de spiler seg opp mot hunnene.
Et skikkelig kupp gjorde jeg på Sakura-reker ,fikk ca. 40 stk. til en veldig grei pris
Disse ble plassert i 3 forskjellige kar ,tør ikke ha alle i et kar i fall de ikke trives .
Men holdt på å gjøre den helt store tabben da .Tenkte at en god flokk på 20 stk. skulle holde hus sammen med green laser-ungdommene og et Betta Albimarginata-par. Akklimatisrte de over en tid og slapp de løs i karet .Men akkurat da jeg skulle gå inn i stuen igjen ble jeg plustelig kald innvendig.Hjelp ,bettaene spiser jo reker iiiikkk . Prøvde i et tappert forøk på å fange rekene inn igjen ,men det kunne jeg bare glemme .Så da ble det til at jeg måtte fange Bettaene i stedenfor .Disse måtte da komme ned i 222 literen i hallen .Her holder 2 andre hanner til og ,så får håpe de holder fred med hverandre, bør ikke være noe problem i et så stort kar da .
Men her kunne jeg altså mistet ganske så mange reker pga. at alt skulle gå så fort.
Av planter fikk jeg tak i flere Blyxa japonica ,disse små gresstustene har jeg fått virkelig sansen for.
Noen store eksemplarer av Pistia ble det også pluss en stor porsjon med ferskvannstang.Denne har jeg også fra før og synes den er skikkelig artig og flott.
Ellers ble jeg veldig glad i dag ,ser at det har klekket 3 stk.egg fra Weitzmaniene ,jippiii. Hper selvfølgelig at det klekker fler .Men endelig ser det ut til at jeg får det til ,regnvann pluss høy temperatur gjorde altså utslaget
B.albimarginata-hannen spyttet og går ,15 stk. små yngel. Ja jeg skriver små,men når jeg tenker på at de vokne fiskene ikke er så store og hannen hadde 15 stk. på 4-5mm i munnen,så er de jo egentlig store.
Skla bli artig å se om jeg klarer å få de til å leve opp. Det samme gjelder de andre yngelene også selvfølgelig. Prøver så godt jeg kan å ha nyklekket artemia til de hele tiden nå i begynnelsen.
Postet 11.10.10 kl 11:21
Postet 11.10.10 kl 19:35
Postet 11.10.10 kl 23:23
Får gratulere masse med Weitzmaniene eggene da, og krysse fingrer og tær for at de som har klekket skal vokse opp og det skal klekke enda flere
Hadde et veldig stort vannbytte på cory karret idag fordi det skulle flyttes litt på så mye vann måtte ut, og etter at det kom på plass og det kom store deler ferskt vann i karret ble det full aktivitet, men de har ikke lakt egg før så de blir jo førstegangs eggleggere, men håper det kommer noen etter at de har lakt egg noen ganger^^
Hadde et veldig stort vannbytte på cory karret idag fordi det skulle flyttes litt på så mye vann måtte ut, og etter at det kom på plass og det kom store deler ferskt vann i karret ble det full aktivitet, men de har ikke lakt egg før så de blir jo førstegangs eggleggere, men håper det kommer noen etter at de har lakt egg noen ganger^^
Postet 11.10.10 kl 23:47
Postet 11.10.10 kl 23:48
Tonje_RÅ ha 3 Betta albimarginata hanner sammen i et så stort akvarie skal ikke være noe problem. Eg har 2 hanner sammen i et 64liters uten problemer. Grattis med små yngel, så kjekt at du tilslutt klarte å unngå at hannen spiste yngelet:)
Regnet med at det måtte gå fint ja. Er veldig fornøyd med å få noen småttiser av de ,hadde forresten hannen i et fødekar med rist i sånn at han ikke skulle få tak i de.
Nå går de i et kar med mørk grus,masse planter,mose og eikeløv,så det er ikke store sjansen for å se nå .Fikk øye på en liten en i går heldigvis,er jo ikke så lett å følge med de nå.Forer de med nyklekket artemia ,håper jeg klarer å lykkes med å fore de opp.
Postet 12.10.10 kl 14:19
Lone PedersenFår gratulere masse med Weitzmaniene eggene da, og krysse fingrer og tær for at de som har klekket skal vokse opp og det skal klekke enda flere :D Takk skal du ha Lone ,de siste eggene har klekket nå .Det ble 10 tilsammen pluss to som dessverre døde etter klekkingen,den ene var helt sammenrullet :( Så nå må jeg bare prøve så godt jeg kan å holde liv i de. Første kneiken blir å venne de til annet vann enn regnvann.For tiden er det jo fint vær her og det jeg har salmlet til nå ,varer ikke evig. Hadde et veldig stort vannbytte på cory karret idag fordi det skulle flyttes litt på så mye vann måtte ut, og etter at det kom på plass og det kom store deler ferskt vann i karret ble det full aktivitet, men de har ikke lakt egg før så de blir jo førstegangs eggleggere, men håper det kommer noen etter at de har lakt egg noen ganger^^
Krysser fingrene jeg og da for at det skal bli noen cory-egg på deg
Postet 12.10.10 kl 14:24