Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 78)

Plussmedlem
Jaja, da har vi fått det bekreftet. En gang akvaholiker, alltid akvaholiker... :-p

Moro at du er i gang og gira igjen....
Gratulerer så mye! Når en først har bestemt seg, så er det bare å kjøre på ;D

Salmi-innkjøring funker kjempefint, ikke noe problem. Renslig og enkelt, og filteret blir stappfult av gode bakterier.

Planter kan du kjøpe f.eks på Akvariekjeller`n. De er rimelige og sender med heat-pack.
Plussmedlem
mona o
Hehe, ja plutselig har jeg sendt en email til min gamle, faste akvarieleverandør og bestilt en reol eller noe... :p Hehe :)Men det skal jeg IKKE altså!


Måtte bare, den var litt morsom, skrevet du for noen dager siden Nå blir det spennende å følge meg videre på nye akvarier!
Mange vil vel si at jeg er totalt inhabil når det gjelder innkjøring med Salmi, og det er vel ikke helt feil heller. På den annen side har jeg gjort det med flere kar og kan si at det funker flott. Hvis det går tid (mer enn en dag eller to) fra karet er innkjørt til du kan ha i fisk, kan du vedlikeholde bakteriefloraen med en liten daglig dose.

Jeg ville ha kjørt inn filterne uten planter for å unngå algevekst på nye planter. Kjørt inn filterne, skiftet vann for å redusere nitrat ned til et ok nivå, så plantet. Gitt daglig dose Salmi et par dager, vannbytte og deretter hatt i fisk.

Fint at du hopper i det med å etablere et akvarierom (!) igjen.
Mange vil vel si at jeg som edsvoren disippel ikke er stort mer habil enn mesteren, men det er deilig å ha litt kontroll på hvor stor belastning karet kan ta, og ikke ha råtnende fiskemat slengende mens man venter! Har akkurat kjørt inn en 96-liter, riktignok jukset med filtergrums fra andre kar også, men er NH4 borte dagen etter at du tilsatte X ml Salmi, og alle andre verdier har gått og kommet som de skal er det jo ingenting som hindrer innsetting av en stor gruppe på en gang. Ikke masse stress og nerver og daglige vannskift :o)

Og så er jo hr 530 så grei at han iler til hvis noe virker underlig!
mona o
Hehe, ja plutselig har jeg sendt en email til min gamle, faste akvarieleverandør og bestilt en reol eller noe... :p Hehe :)Men det skal jeg IKKE altså!

Anders Kaste
Måtte bare, den var litt morsom, skrevet du for noen dager siden :-) Nå blir det spennende å følge meg videre på nye akvarier!


Det var min onde tvilling som skrev det.
Jeg kan overhodet ikke huske å ha skrevet noe sånt! :p
Gratulerer med ny reol, og velkommen tilbake til den herlige galskapen
Velkommen tilbake! jeg leste hele den personlige tråden din da jeg hadde netopp fått første akvarie i hus, så det var vel i grunn det som vekket int. og gav den liv
530
Jeg ville ha kjørt inn filterne uten planter for å unngå algevekst på nye planter. Kjørt inn filterne, skiftet vann for å redusere nitrat ned til et ok nivå, så plantet. Gitt daglig dose Salmi et par dager, vannbytte og deretter hatt i fisk.


Hei
Takk for betryggende svar! Har du altså kun sand bare i akvariet da, når du innkjører det med salmiakk? Hadde vel ikke behøvd det engang? Bare vann?

Og for sikkerhets skyld; vi snakker om helt ordinær husholdnings-salmiakk av typen man bruker til rengjøring?
Jeg skal rote frem artikkelen som er skrevet om dette her på AF, men har bare ikke lest den ennå. Eller det har jeg vel kanskje, skummet igjennom den da den var ny muligens, men husker ingenting.


Marita Ekdahl
Gratulerer med ny reol, og velkommen tilbake til den herlige galskapen :)

Takk, takk! Jeg kjenner meg litt smågal nå ja...!

LeneA
Velkommen tilbake! jeg leste hele den personlige tråden din da jeg hadde netopp fått første akvarie i hus, så det var vel i grunn det som vekket int. og gav den liv :)


Oj! Leste du virkelig hele? Del 1 også? Jeg er imponert! Veldig imponert!
Tråden er faktisk 5 år gammel nå i oktober (del 1 og del 2 tilsammen). Men det er medregnet en pause på et halvår ca nå i våres og sommer da.
Hvilke fisk skal du ha?
Eques og adolfoi eller lignende?
Emil Engø
Hvilke fisk skal du ha? Eques og adolfoi eller lignende? ;)


Godt gjettet, Sherlock Holmes!
De to ligger øverst på ønskelista. Den tredje lurer jeg på... det må nesten bli green laser. Eller kanskje jeg snubler over noe annen Corydoras som jeg kjenner at jeg bare må ha!

Jeg tror nok det blir aeneus eller paleatus .bare å send en melding så kommer det C007 svømmende over .
Tusen takk, Erik! Det hadde vært moro å ha akvariehobbyens James Bond i akvariet! Hehe Igjen, tusen takk for tilbudet. Er det forresten hannene som har den høye ryggfinna, eller kan begge kjønn ha det?
Er du medlem på Corydorasworld, forresten...?

_______________________________________

Jeg har skummet igjennom den eminente artikkelen til "530" nå nettopp, om salmiakk-metoden for fiskeløs innkjøring av akvarium. Jeg tror jeg sannelig skal følge den oppskriften, og bruke den metoden! Men.... Argh! Jeg har jo ikke noen akvarier i hus ennå! Det er farlig å sitte og lese sånne ting, for jeg blir skikkelig gira på å komme i gang og få fyllt opp akvariene her!
Jeg har printet den ut så jeg har litt sengelektyre. Lengre artikler o.l. er lettest å lese på papir, syns jeg.

Jeg må på mangrove-rot jakt i alle mulige zooforretninger fremover...!


Ja det er hannene som har den høye ryggfinna, jeg er medlem av Corydorasworld skal over dammen i mars
Ble det Eheim 2224 filter ?
[QUOTE=mona oHei
Takk for betryggende svar! Har du altså kun sand bare i akvariet da, når du innkjører det med salmiakk? Hadde vel ikke behøvd det engang? Bare vann?
Og for sikkerhets skyld; vi snakker om helt ordinær husholdnings-salmiakk av typen man bruker til rengjøring?


De første hadde jeg alt i bortsett fra fisk. Fordi nitrat stiger til ikke målbare høyder, kommer det også alger og ganske mye, i et hvert fall hos meg. Nå skal det sies at de 10 - 15 amanorekene jeg kjøpte, gjorde underverker med trådalgene som var de dominerende. Skifter man vann for å få nitratkonsentrasjonen ned, tynner man samtidig ut næringsgrunnlaget for bakteriene. Så de siste karene kjørte jeg inn uten planter, men med sand. Det siste fordi det jo også etablerer seg en god bakteriemengde i sanda. Men du har nok rett i at med et godt dimensjonert filter med godt fitermedium, ville det være nok med bare vannet.

Godt filtermedium: jeg bruker gryteskrubber i rustfritt stål i to av tre kammere i både en AM Top og et Eheim filter. Billig og superfint. Det materialet som har nest størst overflate i forhold til volum av alle de forskjellige mediene som ble undersøkt av og beskrevet på et amerikansk akvarienettsted. Det med størst overflate var gryteskrubb i nylon, men det fikk jeg ikke tak i. OBS! Gryteskrubb i rustfritt stål, ikke vanlig stålull som inneholder såpe og som ruster etter kort tid.

Og ja, vi snakker vanlig husholdningssalmiakk, som du senere vil se i artikkelen.
For dem som måtte lese dette og ikke selve artikkelen, understreker jeg at jeg brukte Salmi fra Lilleborg. Lilleborg oppga at i deres produkt var det kun ammoniakk og vann, ikke noe annet. Det er viktig, for hvis det er f.eks. overflateaktive stoffer som i såpe i salmiakken, går det hele galt.
du får tørrtrene på innkjøring til du får akvariene.

Godt å se deg tilbake frøken cory.

Espen
Jarle F
Ble det Eheim 2224 filter ?


Jepp Favoritten.
530
Fordi nitrat stiger til ikke målbare høyder, kommer det også alger og ganske mye, i et hvert fall hos meg. Nå skal det sies at de 10 - 15 amanorekene jeg kjøpte, gjorde underverker med trådalgene som var de dominerende.


Ah...det med alger når man bruker salmiakkmetoden tenkte jeg ikke på... Men iflg listen i artikkelen, så var nitrat 120 og mer? så da er det klart det blir alger.
Hmm... Nå ble jeg litt skeptisk egentlig. Jeg hater alger. De kan være vanskelig å bli kvitt.

Men har du forresten hatt akvarielyset under innkjøringsperiodene? Altså de fire ukene du bruker salmiakk?

________________________________________

Sitter og skal sette sammen en bestilling på diverse akvarieutstyr, småsaker som termometere osv. Det baller fort på seg. Må jo ha 3 av hver siden jeg skal ha reol!

Først må jeg tenke vannbytter og praktisk; jeg må ha en ny powerhead; Eheim Compact 1000, som jeg tidligere har vært kjempefornøyd med til vannbytter (pumpe rent vann fra mellomlagringstønnen på gulvet og opp i akvariene).
For å kunne pumpe noe som helst, må jeg ha noen meter slange. Ca 8 meter trengs for å lede vannet fra krana på badet (rommet ved siden av) og ned i vanntønnen på "akvarierommet". Så trenger jeg en slange på ca 3 meter tipper jeg, som går fra powerhead'en i bunnen av vanntønnen, og opp i akvariet jeg bytter vann på. Å ja, der kom jeg på en ting;
NOTE-TO-SELF: Kjøpe fjernstyrt bryter til powerheaden hos Clas Ohlson!

Når det kommer til helglass-kar i reol, så bruker jeg å sette inn en tilskjært og svartmalt mdf-plate under hvert kar i reolene. Dette gjør jeg fordi jeg syns det virker skummelt uten :p Men er det egentlig nødvendig? Ramme-kar står i reoler uten noe under og hviler kun på stangen de står på foran og bak, ingenting midt under.
Hvis jeg skal ha mdf-plate under igjen som før, trenger jeg akva-pad eller s.k.thermounderlag (type "liggeunderlag") også.

TRENGER jeg egentlig varmekolber til akvariene...? Har sjelden brukt det før, men da var det jo tilgjengjeld mange flere akvarier i rommet, hvor hvert enkelt avga masse varme fra lysarmaturene. Overoppheting var ofte et problem når tempen steg til 27-28°C her inne. Men med bare 3 akvarier håper jeg å unngå det.
Det er ingen varmekild (ovn) her inne, men akkurat nå står det at temperaturen i rommet likevel er hele 24.8°C. Et akvarie med lyset på ligger gjerne 1-2°C høyere enn romtemperaturen, iallefall har det vært sånn her i rommet før. Det var med T8 rør forresten.

Jeg MÅ vel en varmekolbe eller to, i tilfelle jeg får noen varmekjære Corydoras....Som f.eks Eques! ?
Og så trenger jeg en litt kraftig varmekolbe til å lunke vannet i mellomlagrings-tønna.

Og en luftpumpe til å lufte vannet! + brusestein


*bla-bla-bla*
osv
mona oAh...det med alger når man bruker salmiakkmetoden tenkte jeg ikke på... Men iflg listen i artikkelen, så var nitrat 120 og mer? så da er det klart det blir alger. Hmm... Nå ble jeg litt skeptisk egentlig. Jeg hater alger. De kan være vanskelig å bli kvitt. Men har du forresten hatt akvarielyset [B
på[/B] under innkjøringsperiodene? Altså de fire ukene du bruker salmiakk?


Det tenkte jeg ikke på, men det har du selvsagt rett i. Med mindre man da får brune alger som ikke trenger så mye lys, men kanskje greier seg med lys fra omgivelsene? Kanskje dekke fronten på rolen med en svart plastsekk om det blir noe problem.

Hvis du får tilsendt et filter før du får akvariene, kan du jo kjøre inn det i en dunk fra CO, koster 50 - 60 kroner for en 55 liter. Med etterhvert like store doser salmiakk som i min 530 liter (3x112 = 336 liter), men med forsiktig start pga. mye mindre vannvolum, vil du ha et supert filter som kan kickstarte de to andre når akvariene kommer i hus. Da har du heller ingen algeproblemer.

Det skal også sies at jeg i noen uker vedlikeholdt en 54 liter i påvente av et par Apistogramma. En dag jeg så nøye etter i karet, fant jeg en liten keisertetra som hadde gjemt seg i javamosen jeg hadde hentet fra karet den ble klekket i (eller kanskje den bare var et egg som fulgte med da jeg hev mosedotten oppi). Målte nitrat og fikk bakoversveis, den sprengte skalaen til JBL dråpetest og den går til 250! Den lille rakkeren så ikke ut til å lide overlast, men fikk allikevel langsom tilvenning til det karet den var unnfanget i. I 54 literen hadde jeg utrolig nok ingen algeproblemer, men også beskjeden mengde lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Trine Thoresen
Reklame for plussmedlemskap