Inger Annes akvarieprosjekt (side 78)

Husker du da du hentet de Panchax-killiene? ) (innlegg 572)
Savnet ikke killiene da jeg leste det, men C121, kjente jeg. Har du noen av disse killiene fremdeles, forresten?
Jeg har ingen killier nå. Derimot har jeg fortsatt C-121. De er brødre og søstre av de du hadde. Jeg kjøpte restopplaget etter at du hadde bestilt gjennom Aquamanias i sin tid.
En dame med "blåveis".

[External Image]

[External Image]
Hehe, morsomt sted å ha den brune flekken for en L144
Jeg har nettopp lagt inn en megabestilling på Aquaristikshop. Jeg er i ferd med å gå tom for fôr, så det var sannelig på tide. Bestillingen var på ca. 2200,- (pluss mva. når pakken kommer), og nesten alt var fôr! Hovedsaklig er det de faste tingene jeg kjøper, men jeg puttet på noen få småting som jeg skal prøve. Den største skuffelsen er at TetraTips ikke lenger kommer i litersbokser. Jeg måtte bestille tre mindre, og likevel er det ikke like mye som en storboks. Grrr! To ting var derimot ikke fôrrelatert; en varmekolbe og en ny returpumpe til saltvannskaret. Pumpa jeg har der i dag, er ikke kraftig nok, så jeg må oppgradere. Jeg holder meg fortsatt til Eheim, selvsagt.

Så til fôret:
Det vanlige er storbokser (ca en liter) med Tetra TabiMin, Tetra WaferMix, Tetra Discus (denne er bare en halvstor boks. Jeg kjøpte en stor i fjor, og det er nesten ikke minket. Men jeg måtte ha ny fordi boksen nå er for gammel), TetraTips, JBL NovoTab, JBL NovoFect, JBL NovoPleco XL, og to små poser med Hikari Sinking Wafers (nå begynner jeg virkelig å høres ut som "den gale fiskedamen!"). Og så kommer JBL NovoBetta (ikke kjøp Tetra sin - mine kampfisker vil ikke røre det, og de er normalt ikke kresne) og Tetra Pro Crisps. De nye tingene på lista er Tetra Delica Menu (som jeg forsåvidt har prøvd før - men det er veldig, veldig lenge siden) og TetraDelica NatureMix. Den siste er spennende. Den inneholder cyclops, artemia, dafnier og krill. Det skal bli spennene å se trynet på fiskene når de får denne. Når denne bestillingen kommer i hus, har jeg mat i lang tid! Jeg har i en lang tid nesten ikke brukt flakfôr, men nå har det økt med antall fisker som skal ha slikt fôr igjen, så nå måtte det ting inn på bestillingen. Jeg har overhodet ikke råd til en sånn diger bestilling, men fiskene må jo ha mat. Det er ikke mye på denne lista som ikke er strengt nødvendig. Takk og pris for at jeg allerede har en liter med Esha Optima i hus, så ikke noe sånt kom på bestillingen i tillegg. Det skal i hvert fall bli hyggelig å få pakke i hus igjen. Jeg tror ikke jeg har hatt akvariepakke i hus på minst ett år. De siste månedene har det bare vært håndarbeidsutstyr, og det synes jo ikke fiskene er særlig spennende. Ikke bikkja mi heller, for den saks skyld. Mamma sitter jo bare og strikker for tiden!
Høres ut som du får en tidlig julaften hjemme med den pakken der, Inger Anne Den ene fôrboksen du nevner der, Tetra Delica et-eller-annet flakfôr-mix, satt jeg og kikket på selv her om dagen hos Aquaristikshop. Den virket veldig lovende, så den skal jeg bestille selv, når det blir tid for meg å sette i gang den slags bestillinger.

Du reiser vel forresten til Trøndelag som vanlig rett før jul? Hvor lenge blir du borte da? Blir du borte fra forumet også, eller tar du med pc

Jeg regner med at jeg blir borte en 2-ukers tid, pluss en dag eller to. Jeg bruker å være det. Jeg har ikke satt akkurat hvilke dager i kalenderen ennå. PC-en er alltid med (og nå har foreldrene mine bredbånd), men jeg er ikke så altfor mye på AF når jeg er bortreist. Men, jeg stikker nok innom litt nå og da. Det skal bli deilig å komme hjem til Trøndelag en tur. Og jeg blir grundig fetet opp mens jeg er der (som om det skulle trenges... ). Det er skikkelig ferie å komme hjem til foreldrene mine: pappa tar alt bikkjestellet (og jeg får bare kosen), null akvariearbeid, maten kommer rett foran meg på bordet, og alt er bare kos!
Jeg skulle betale litt regninger i dag, og skjønte ikke hvorfor det var så lite penger på konto, før: "Oops! Jeg sendte jo avgårde en megabestilling til Aquaristikshop i går." ;-D Men, det måtte gjøres før eller senere, da det er et år siden siste megabestilling, og det begynner å bli lite fôr i huset. Trøsten får være at det blir ett år til neste gang igjen.
Etter at jeg hadde kampfiskbarn, har jeg latt tanken deres bli stående på kjøkkenbenken. Tanken bak det, var at det jo kanskje, mot formodning, hadde overlevd en liten tass. Men i dag var det på tide å tømme den. Jeg løftet ut javamosen, tok med meg tanken, og begynte å helle ut i vasken. HELDIGVIS sørget jeg for å titte ekstra i tanken mens jeg helte vannet ut, for der dukket det sannelig opp en liten tass som fortsatt var i live! Takk og pris for godt innkjørt javamose, som har sørget for mat til lillemann. Sikker som jeg var på at alle småtassene var døde, har jeg hverken byttet vann eller fôret. Men, stakkaren var ganske liten, så den har ikke akkurat levd fett nedi der. Jeg har grublet litt på hvor jeg skal gjøre av den, og har kommet fram til at det eneste stedet den ikke står i fare for å bli spist, er hos concolorene.

Så må jeg melde om et aldri så lite mirakel. Jeg skulle jo avlive Kong Magnus, og det er to uker siden. Siden han var så lite slapp da jeg skulle fange han inn, ble det utsatt og utsatt og utsatt. Han hadde et sår på bakparten, og det såret var virkelig ille. Det var noe som rett og slett spiste vekk kjøttet, så jeg burde så absolutt ha avlivet stakkaren. Men, han var jo på ingen måte slapp når jeg forsøkte å ta han ut. Men, nå ser det faktisk ut som om han har tenkt å overleve! Han blir sprekere for hver dag, og det ser ut som om såret har begynt å heles. Han skal få nytt, rent vann i dag, med en ny dæsj Esha 2000, og så krysser jeg fingrene for at han fortsetter framgangen. Det er helt ufattelig at det skulle være mulig å overleve en slik ekkel sykdom, men nå ser det virkelig ut til å skje. Hva er det som gjør at jeg har opplevd så mange ganger at fisk har kommet tilbake fra den visse død? For til og med jeg hadde gitt opp en liten stund her, og det skal mye til, med min historie med mirakelfisker.

Det er nå litt over to uker siden brochisene flyttet inn her, og nå har de endelig begynt å lande. Maken til vrimling som de konstant har holdt på med siden de flyttet inn her, har jeg ikke sett før, såvidt jeg kan huske. Det er fortsatt noen enkeltfisker som får vrimleattakk, men jevnt ovver har de nå landet på bunnen, og begynt å dytte trynet ned i sanden. Søte småtasser, de der. Og forhåpentligvis blir de store og fete etterhvert.
Hva er det jeg ser i disse førjulstider? Inger Anne lager avsnitt, yippi! (hehe)

Gratulerer med en liten survivor!
mona o
Hva er det jeg ser i disse førjulstider? Inger Anne lager avsnitt, yippi! :D (hehe)

Det hender jeg slår til.

Når det gjelder Kong Magnus, kan jeg glede meg over noen små, nye framskritt. Egentlig burde jeg avlivet han pga. skadene, men han bare vil ikke. Han har et skikkelig overlevelsesinstinkt, så jeg kan bare ikke gjøre det. Jeg har ikke vært sikker på om han har spist etter at han ble syk/skadet. Han stikker alltid av når jeg tar hånden over karet (garantert pga. at jeg forsøkte å fange han med hånda da jeg skulle avlive han - siden har han vært redd hånda mi), og da får jeg jo ikke sett om han spiser det jeg fôrer med. Jeg har fôret veldig sparsomt, i tilfelle han ikke spiser. I dag stakk han ikke av da jeg veldig forsiktig slapp noen bittesmå flak med fôr ned på overflaten. Jeg listet meg langt nok unna til at han følte seg trygg nok, samtidig som at jeg kunne se, og jeg ble gledet med at han forsiktig nappet til seg to bittesmå flak. Ikke noen typisk kampfiskappetitt, nei, men han spiser i hvert fall ørlite grann, og det er gledelig. Så kan jeg fortsette med fôringen. Jeg skal fortsatt fôre sparsomt, men litt oftere. Det virker ikke som om appetitten er den store, så jeg får heller satse på å bygge den opp sakte, men sikkert. Han har også fått litt Esha Optima i vannet i dag, og det håper jeg jo også har sin effekt. Det var en gledelig liten ting til der i dag. For første gang så jeg at han svømte forsiktig rundt i karet. Han har ellers ligget oppi en plante, eller nede ved bunnen når han vil gjemme seg. Han har hele tiden vært utrolig kvikk i bevegelsene, når han har rømt fra meg, men han har ikke hatt lyst til å bevege seg mer enn absolutt nødvendig. Men, nå føler han seg altså bra nok til å kunne forflytte seg rundt pga. at han rett og slett ville og orket. Det er kongen min, det. Akkurat nå fikk jeg en ide: jeg har litt frosne dafnier i fryseren. Kanskje jeg skal fôre med bittelitt av det? Det må da være enda mer fristende enn flakfôr? Aller mest har jeg lyst til å sette igang en artemiakultur, for da har han jo noe som rører på seg. Men jeg tror ikke jeg setter igang noe for kun en fisk.

Når det gjelder annet fôr til Kong Magnus, fikk jeg i dag beskjed om at pakken fra Aquaristikshop nå har blitt postet, og der kommer det jo også noe snadder som forhåpentligvis kan friste kongen min. Der kommer det både bettafôr (noe jeg har litt av allerede - det var det han nippet til i dag), TetraDelica NatureMix og Tetra Delica Menu. Alle disse tre må da være ekstra fristende? Selv for en kampfisk med dårlig matlyst? Jeg tror kongen kommer til å bli temmelig bortskjemt etterhvert... Når jeg er ferdig med denne runden med Esha 2000, skal jeg se om jeg får satt igang ett av de tomme karene, slik han han får flytte inn i et bedre miljø enn en liten plasttank uten filter. Jeg har bl.a. en 128-liter som er oppe og går med utvendig filter. Det må da være kjekt for en kampfisk å ha for seg selv? Jeg kommer nok til å holde han i karantene lenge, lenge, før jeg tør å slippe han tilbake der han egentlig hører hjemme. Jeg ønsker ikke at noen andre skal bli rammet av det han har hatt.
Snakker om kjapp framgang når det gjelder matlyst! I sted nippet Kong Magnus forsiktig til seg to knøttsmå flak, og det kun fordi jeg slapp dem ned rett foran munnen hans. Nå, en time senere, slapp jeg 3 Tetra Pro crisps nedi, og først jaget han etter det ene da det sank, og så glefset han i seg de to andre som fortsatt fløt. Dette var mer kampfiskappetitt, ja. Det er første gang han har kommet svømmende bort til der maten var også. Tidligere har jeg sluppet det over der han har vært, og han har vært uinteressert. Men, nå måtte jeg slippe det et lite stykke unna, og da kom han svømmende. For en utrolig framgang på en time! Jeg mistenker veldig sterkt at det er Esha-vitaminenes innvirkning, samt at han fikk kjenne mat i magen igjen. Tenke seg til at jeg forsøkte å fange han inn for å avlive han for to uker siden!
Jeg var innom Dahls i går, og nå hadde de endelig fått inn saltvannsfisk igjen. Hadde det ikke vært for den kommende juleferien, hadde jeg nok kjøpt noe. Men, jeg vil helst være hjemme en stund etter nyinnkjøp av saltvannsfisk, for å kunne følge med på om det blir noe trøbbel. De hadde noen sjarmerende salariaser, og det skal jeg jo ha. Men, også det får vente til etter jul. Jeg kikket også på noen sandsilende gobier som frister. Utrolig fine fisker, og gobier er artige personligheter også. Det så ikke ut som om salariasen brydde seg om disse fiskene, så det kan gå. Ellers er salarias og gobier en dårlig blanding. Andre ting de hadde inne var ganske mange unge keisere. Jeg synes at keisere er finere som unge enn som voksne. De har et så utrolig flott mønster som unge.
De hadde også en dvergkeiser jeg har siklet etter lenge, men som jeg ikke tør å gå til innkjøp av. Fisken kalles coral beauty, og er virkelig vakker. Men, de kan være noe aggressive, samt at de ikke er 100 % reef safe. Det er særlig aggressiviteten som får meg til å holde meg unna den, da jeg tror at det blir krig mellom den og klovnene. Jeg har ikke så stort kar, så de kommer litt for nære innpå hverandre. Men, jeg sikler etter en hver gang jeg ser den.

Kong Magnus blir friskere og friskere. Nå har mye av såret grodd. Det har lagt seg hud over det ødelagte området, men han vil alltid ha et stort hakk der. Jeg har ombestemt meg mht. langvarig karantene for han. Hvis det er noen smitte å snakke om, er den allerede i karet der han opprinnelig bodde. Og han er frisk nok til å ikke bli plaget, tror jeg. Det er ikke så mange fisker i det karet. Det er fruen hans, som nå er så full av egg at hun begynner å bli desperat. I tillegg er det noen små SAE-er, samt ett av barna hans. Dette er det barnet som plutselig dukket opp i karet, etter at jeg hadde tatt han ut. I tillegg har jeg jo mirakelbarnet, som jeg fant i boksen der jeg trodde alle småtassene haddet tatt kvelden. Men, det mirakelbarnet er sluppet ut i et annet kar, der jeg ikke kommer til å se den før den begynner å komme opp i normal kampfiskstørrelse. Det karet er nemlig så overgrodd av javamose at den kan bo der lenge, lenge, uten at man kan finne den. Men, tilbake til småtassen i kampfiskkaret. Den har nå såvidt begynt å få bittelitt farge. Det er bare en liten antydning, men det er nok til at jeg ser at han/hun har arvet sin fars farge - altså blir den vinrød. Den har blitt stor nok til at den tør være ute i vannet, uten fare for å bli spist. Det blir spennende å se hvordan Kong Magnus oppfører seg mot den når han flytter hjem igjen.
Jeg har akkurat vært og hentet pakka mi fra Aquaristikshop på posten. Jeg skal ikke gjenta hva den inneholdt, men det var hovedsaklig fôr. Egentlig burde jeg si at pakka var til fiskene mine, og ikke til meg, da det jo nesten utelukkende er mat til dem. Kanskje jeg burde få pakken adressert til dem neste gang? Til Kong Sverre, Kong Magnus, Kong Valemon og Eirik Raude Pedersen. Thihi!

Det jeg gleder meg mest over i pakka, er en ny returpumpe til saltvannskaret mitt. Den jeg har er akkurat litt for svak. Det var noen snedige monteringsskinner til den, og det er veldig, veldig bra. Eheim-sugekopper duger nemlig dårlig. Og når sugekopper også blir veldig fort stive i saltvann, blir det helt håpløst. Det blir nok montering etter håndballkampen i kveld.

Jeg begynte å le høyt på postkontoret, da jeg fikk pakken i dag. Utenpå eska stod det nemlig Lego. Det var en fin lego, det...
Du kan da vel banne på at det var oppgitt feil slangedimensjon til pumpa jeg hadde kjøpt. Jeg vet jeg sjekket det da jeg bestilte, og det var oppgitt samme slangestørrelse som den jeg bruker. Men, den gang ei! Selvfølgelig skulle den ha en dimensjon større. Heldigvis har jeg en akkurat passe lang stump av en slik slange, men jeg har ikke den delen som jeg bruker for å føre det hele over kanten til akvariet. Den jeg bruker i dag, er jo tilpasset den gamle dimensjonen, og passer ikke nå. Jeg har en liten dings som kanskje kan brukes. Den er for liten, den også, men det er bare akkurat litt for liten. Kanskje det kan fungere med en slangeklemme på? Hmmm. Det er alltid noe som ikke skal fungere!
Fillern! Det fungerte ikke! Og jeg kan ikke se at det selges slike utblåsrør til den slangedimensjonen. Den største som selges er for den dimensjonen jeg allerede bruker. Hva i alle dager gjør jeg nå? Er det noen som har noen ideer på hvordan jeg skal løse dette? Jeg bruker en [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e&userid=D58pMGOCZz9hpNxXTirWUgyr1tTUWtxkTeB]slik en[/URL] i dag, i dimensjonen 16/22. Det jeg trenger er til dimensjonen som er over denne. Jeg trenger noe som ligner på denne dingsen.
En overgangsdings, det har de sikkert i en rørleggerforretning nær deg.

Gardenakoblinger, de finnes til 19/27 også mener jeg å huske, du trenger en av hver dimensjon og et skjøtestykke. Har en innsugskrok til påfyllingsslangen, det går helt fint å skru en Gardena hurtigkobling på den.

Men med mindre du har tenkt å bruke kroken flere steder er det sikkert enklest med en overgang!
Slike Gardena-dingser ville ha strupet vannstrømmen for mye, er jeg redd. Ellers hadde det vært en god ide. Jeg begynner å lure på om jeg må sette sammen en greie selv av PVC. Jeg har et PVC-rør liggende her, pga. at jeg en gang hadde planer om å lage overrenningsboks selv. Det røret hadde perfekt størrelse for å tre slangen innpå. Så da må jeg kjøpe 3 90-graders ledd og sette igang med liming. Et eller annet sted har jeg lim til PVC, så det skal gå bra. Men, det betyr også at det hele må vente enda litt lengre. Sukk! Hadde jeg enda visst dette da jeg var i Moss i går - for da kunne jeg ha stukket innom Korallen. Men det enkleste hadde vært om Eheim hadde slike utblåsrør i den dimensjonen. De er liksom perfekte på alle måter, både i utforming og størrelse - rent bortsett fra størrelsen i forhold til slangen jeg må bruke. Det som irriterer meg mest nå er at jeg faktisk sjekket at pumpa skulle fungere med den gamle slangedimensjonen, men det er altså oppgitt feil hos Aquaristikshop. Der hadde de oppgitt slangedimensjon 16/22, mens det riktige er 19/27.

Jeg gleder meg faktisk til å gå runden med fôrboksene snart. Pga. at jeg har bestilt flere av enkelte av tingene, har jeg mottatt 13 nye bokser med fôr, og endel av dem er ganske store også. Så i dag vanker det enten krill, cyclops, artemia, dafnier eller gammarus til de som normalt får flakfôr, og TetraTips eller NovoPleco XL eller noe annet snadder til de som får malletabletter. Fordelen med å ha NovoPleco XL i huset, er at tablettene forhåpentligvis er store nok til at sjokolademalla ikke greier å sluke dem hele. Dermed blir det lettere å fordele malletablettene til de andre sugemallene. Men jeg har jo også brochiser der nå, så noe overfôring må jeg fortsette med der. Jeg tror det blir spisekalas i alle karene mine i kveld.
Kanskje du må resize slangedimensjonen sånn at utblåsningsrør i største tilgjengelige dimensjon passer? Eheim har [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400398+*+400498+*+400598&userid=vCAQMncK87MhnrB69psL8kVYnyY5M0Kqtdk&t=temartic_e]en slik en til å montere på slangen[/URL].
På meg virker det som om det er det folk faktisk gjør, når de har slangedimensjonen du har, for det finnes jo ikke noe annet materiell overhodet til den slangedimensjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap