Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 78)

Heheh, egentlig savner jeg lakenet mitt akkurat nå, men jeg foretrekker å savne det som nattevakt enn som stå-opp-tidlig menneske. Spent på om bildene dukker opp her da før jeg legger meg?
Det er flere med lakenskrekk her inne, ja. Og jeg har lagt merke til at Linda er våken omtrent på samme tid som meg. Men i disse dager er jeg hos mine foreldre, og bor i bua i hagen der, og dit når ikke deres trådløse nettverk. Dermed kan jeg ikke være på nett etter leggetid.
Porsa blir det, nå har vi forsøkt lenge nok!
Sukk. Nå fikk jeg litt å tenke på igjen. Vi har stridd med reolprosjektet i hele dag, og må nok bare innrømme at møbelsnekkere er vi ikke. Jeg har tålmodighet men ikke armer til å styre med det alene, og skal vi handle inn verktøy som gjør jobben blir prisen så stiv at da blir det minst like billig med Porsa. Det er best for ekteskapet også sikkert, det er enda noen dager igjen til vi runder femten

I tillegg til alt finsnikkeriet som vil drive min kjære til vanvidd har materialene slått seg, og det kan man jo ikke finne seg i med flere hundre liter vann i helglassakvarier. Materialene blir med på hytta, så kan vi bruke sommeren på ikke å snekre sofa der oppe i stedet for ikke å snekre reol her. Med sort Porsa står vi friere til å skifte ut vaklende spisestue og de gamle rammemadrassene som snart ikke tåler å leke sofa her mer også. Tror det blir fint jeg

Har jo regnet ut alt en million ganger før, nå regner jeg igjen, for Porsategningen er for fire kar i reol med ett stort på toppen. Tror egentlig det blir seks kar i reol, så er det vanskeligere å falle for fristelsen til flere fiskesupper. Tror jeg.

Nå må jeg ut og pusse hagemøbler, vakre teakmøbler som ikke ble oljet i fjor sommer, og som ble pusset ned og oljet i uka som var uten å settes under tak og som ikke rakk å tørke før regnet kom, nå ser de grusommere ut enn noensinne. Kanskje vi skulle gått for noe vedlikeholdsfritt som bare kan høyttrykkspyles og settes på plass der ute også. Liker å pusse møbler og terrasser, det holder seg så fint hvis det tas jevnlig, det er bare alt dette været! Og hytta som ikke er besøkt siden påske, hadde jo vært moro å sjekke om den fortsatt sto der. Særlig nå med ny vidvinkel!
Jeg kan jo ikke gå løs alene med lommebok - her drar jeg opp den ene planta etter den andre for å få plass, drar til Sigmund med dem og puster lettet ut, og så skulle jeg bare ha fester til reflektorene. Raste inn, pratet litt med Elisabeth, og nå står det en kjempeenorm Echinodorus morplante som ikke får plass i en 30-litersbøtte nesten sammen med det jeg alltid blander sammen med Pellia, er det Lomariopsis lineata tro? Den løser seg ikke opp sånn som Pelliaen ihvertfall. To stengelplanter ble det også, for det ble tynt mak i 450-literen av luking og matmonsing på Ludwigiaen. Nå er det sikkert det jeg har kjøpt igjen, får undersøke litt mer. Og håpe silikonen bråtørker i kjelleren, nå er det glasslister i en 85-liter til. Synd de ikke kan stå på høykant, for hvis den Echinodorusen har tenkt å være så høy under vann også....

Tror det er en Echinodorus ozelot rød, da flater den ut litt...
[External Image]

Fire-fem planter i hver potte - hva tenkte jeg på tro?
[External Image]


Tre mysterier som må løses. Det er røtter på buntplanter, håper de fortsetter å hente fra den leverandøren. Forrige bunt var et mysterium i overvannsform uten røtter, har ikke mistet en eneste stilk...
[External Image]




Enda et nødkar på plass...
Da står en av 85-literne på terrassen med HMF-filter og en gammel varmekolbe jeg håper virker. For ettersom vi nå har avdekket nyskapene på kjøkkenet så også husfar at det gjensto litt maling, og ettersom han har ødelagt ryggen istedet for å feriere er finmaling omtrent alt han orker. Dermed måtte mors bokser og vaser og glass og plastkrus med stiklinger flytte ut, og det ser det ut til at plantene synes er finfint. Dessuten er det disse nyinnkjøpene - det var uhorvelig mange stilker i hver bunt! Echinodorusen var i høyeste laget så den er kraftig beskjært, overvannsbladene skal jo visne likevel, og det blir mye oppdrift med så kraftig bladvekst. Et par-tre står igjen over vann på hver plante, så henter de CO2 på latskapsmåten inntil videre...

Terrassen er nordvendt og får kun noen få små stråler før solnedgang og rett etter soloppgang, så det håper jeg går bra. Må huske gjødsling der også nå da, ellers går det vel ikke så bra...

Tåka har ikke lagt seg helt enda så bilder av stasen får vente, men det bobler da i Ricciaen i planteboksen? Og Maritas påfuglmose har kommet til hektene igjen

[External Image]
Wow, dette var et stilig kar! Hva planlegger du og ha oppi der?
Pål
Dette er en displayboks i akryl fra en interiørbutikk som toppen tar 9 liter vann jeg bruker til stiklinger og moser som må på rekreasjon etter at SAEne har forsynt seg, så det blir friskt vann og litt plantegjødsel i den, nada mas. Har brukt dem til fotobokser, og den ene med et halvt hjørnefilter type Unimati med den aller minste Hydor-pumpen strupet så lavt det går blir brukt til karantene i ytterste nødsfall, da med luftestein i tillegg og sinnsykt tette vannskift. Fordelen er at de er så små at de ikke kan bli permanent hjem for noe, så har en veldig lite motstandsdyktig akvarist karantenekar stående bestandig
Akrylboksen ble kjempefin som "plante- og rotkar", du må nok bare beholde den som den er
Henry gammelkatt gikk ut av tiden...
Helt off topic. Blir jo opprørt over å miste en guppy, og har egentlig ikke lov til å bli så trist over å miste Henry fordi han ikke var "min" katt, men nå har jeg jo hatt gleden av å være ett av hans mennesker i 15 av 17 år, så jeg er helt fortvilet likevel...

Særlig fordi vi var fullstendig forberedt på å få veterinær hjem og avslutte det hele med den verdighet han fortjente da vi tok ham med til veterinær i dag. I stedet ble vi sendt hjem med laktulose og smertestillende og et svakt håp. En time etter at jeg hadde gitt ham første dose falt han i koma, og døde så fort vi nådde dyrlegevakta på Jeløya etter verdens absolutt aller værste biltur, vaktlegen fant raskt en diger nyresvulst og nyresvikt er eneste kontraindikasjon på medisinen...

Han slapp mer pes og lidelse, og det er jeg glad for. Takk for følget gamle venn!
[External Image]
Usj, så grusomt. Noe av det verse jeg har opplevd er å måtte avlive dyr. Og aller verst når jeg i voksen alder måtte ta stilling til det selv (en dødssyk ung katt). Det er absolutt helt hinsides vondt
Er egentlig ganske tøff sånn jeg etter å ha vokst opp med rene dyrebutikken, mange smådyr lever ikke så lenge, og de fleste hundene har også måttet slippe tidlig egentlig. Så beslutningen var det ikke vanskelig å ta, spesielt fordi det ikke er uventet at en skral katt på 17 som har mistet hørselen ikke orker mer. Men det var ikke noe kjempeakutt i utgangspunktet og overhode ingen grunn til skrekkfilmavslutning og masse drama. Det fortjente hverken katten eller vi.

Jaja. Ikke noe å gjøre noe med. Annet enn å avbestille timen neste uke før husfar våkner så den arme dyrlegen som tok så grådig feil får beskjed om det fra meg...
Et langt katteliv er over... føler med dere, det er tøft å miste familiemedlemmer med pels.
Linda W
Helt off topic. Blir jo opprørt over å miste en guppy, og har egentlig ikke lov til å bli så trist over å miste Henry fordi han ikke var "min" katt, men nå har jeg jo hatt gleden av å være ett av hans mennesker i 15 av 17 år, så jeg er helt fortvilet likevel...


Kumbel gruk:

Lille kat, lille kat, lille kat på vejen,
hvis er du, hvis er du; Jeg er sgu min ejen.

Det er nok som du skrive Linda, det er kattene som eier oss, men vondt er det likevel når de forsvinner ut av livet. Henry har hatt et rikt katteliv hos deg.




Takker med et litt lystigere innlegg, livet tusler jo videre både med og uten katter. Innimellom slagene her har jeg kost meg med å sette opp utendørs feriehjem for planter på en nordvendt terrasse. Den første 85-literen er på plass på møbelhund med HMF-filter, næringssubstrat og en varmekolbe, det er jo ikke akkurat tropevarme ute hele døgnet..
[External Image]

En 9-liter med Unimatifilter og en 6-liter med bare vann står oppå filteret for å skygge litt, kvastene som stikker opp er blomsterstand på Echinodorus ozelot.
[External Image]

Hele kostebinderiet - så langt
[External Image]

"Himmel så herlig å bare søle i vei" tenkte jeg lykkelig da jeg plantet og vannskiftet og bare kastet døde blader og tømte bøtter over rekkverket. Gikk ut på den andre siden av huset og nøstet opp en kvase Eleocharis, tuslet gjennom huset med den dryppende for å få den på plass og fant ut at bare bra er det ikke med utendørsakvarier...
[External Image]

Utsikten mot nord i regnvær
[External Image]

I dag fikk jeg omsider tak i sand, fra Jula denne gang, så nå er det bare et sted ute i nærheten av kontakt med skygge mesteparten av dagen og sånn nogenlunde i vater som mangler, så får alle Javabregnene et sted å gro også
Helt genialt å ha akvariene ute, bare synd det ikke har blitt noen skikkelig sommer slik at man kan skru av varmekolber..

Føler med deg ang pus, vokst opp med katter hele livet, før kunne de bli godt over 20 år, sånn er det desverre ikke lenger.. :/

(off topic, så et program som forklarte at katter og hunder og andre dyr som lever inne er mer utsatt for skadelige kjemikalier fra alt mulig, brannhemmere og slikt i maling etc, pga måten de vasker seg. Derfor får også innekatter flere sykdommer enn katter som er mye ute.)

Det var vel lettere der du bodde før Galemor Nå står det en 85-liter til og putrer fornøyd, antall glass, vaser, litermål og bøtter er redusert til "overkommelig", og en tredvelitersbøtte med filter er tømt så nå kan jeg tørke tøy igjen. I det første karet har jeg druknet den forbistrade Boyou-varmekolben som fulgte med et kit-kar, nå står en pytteliten Elitekolbe og jobber for harde livet, temperaturen sniker seg såvidt over tyve grader og Cryptocorynen sier takk for følget. Seks nye Jägerkolber er på vei fra Tyskland...

Vi driver stadig og forbereder hyttetur, nå har vi holdt på i mer enn tre uker, og du verden så mye man får unna når man skal reise i morgen over så lang tid! Kjøkkenet er avduket og praktisk talt ferdig, jeg har montert javamose og bregner og den vakre levermosen, ryddet noe helt fryktelig for å finne alt som egentlig hører til der oppe, sydd rutete putetrekk og lampeskjermer (hytta er liten, og med all tekstil i samme mønster og farge blir det nok litt overveldende. Metervare på tilbud, og det skal bli godt å bli kvitt alle søttitallstekstiler i kunststoff og festlige farger, putetrekk man som tenåring broderte av restegarn i samme orangegrønnbrune fargeskala fordi det tross alt bare var på kveldstid man kunne fordrive tiden med å vente på sotroser i peisen

Bilder kommer, har ikke ro til å redigere akkurat nå kjenner jeg, reolforespørsler får også vente litt til. For nå ser det faktisk ut som om det blir noe av denne turen, og da skal jeg ut i båt og fange vakker gylden sand! Og kanskje fylle et minnekort eller to med bilder...
Ja det er sant, var deilig å ha akvarie ute når jeg bodde i Thailand, iallefal på den siste plassen hvor det ikke ble mye høøyere enn 28grader, mens det kunne komme opp i 32 grader når jeg hadde det inne i den andre leiligheten.
Der brukte jeg aircon for å kjøle ned akvariet, ikke fordi jeg trengte det.

Det er ok temp inne hvor jeg bor nå, men siden det plutselig blir noen kalde dager, så bruker jeg varmekolbene fremdeles.

He he dere får kose dere masse når det endelig blir hyttetur. ;D
Det er som er så flott med fisker, de klarer fint en uke uten tilsyn.
Sand fra vilmarken
Vi fikk en regnfri dag på hytta og kom oss ut i båt. Pakket ned kameraet da vi nærmet oss stranda jeg s¨meg ut i fjor og så bevegelse. "Fillern, folk" tenkte jeg. Vidvinkel er ikke alltid helt egnet...
[External Image]

Bukken sto og drakk da vi kom
[External Image]

Fotspor i tevannet
[External Image]

Vakker sand da, ligger klar for koking og rens i ei bøtte utenfor
[External Image]

[External Image]

Vinner og taper
[External Image]

Mer strand
[External Image]

Nå er det snart bare reolen som mangler, varmekolber lå og ventet da vi kom hjem. Må ta meg hardt og kraftig sammen og få bestilt snart...

Alt vel i karene, utekarene litt vel algebegrodd, men nå er det varme i vannet og da håper jeg det går seg til. Det ene som har gått med minikolbe er snart over nitritt-toppen, ammonium blir spist før det kommer ned i karet omtrent. Alle filtre gikk som de skulle, men Elitefilteret stoppet i løpet av natten og jeg mistet en caudimaculatus til. Snufs. Fatter ikke hvorfor det blir så fort nitritt i det karet, filteret er stort og innkjørt, tror karet må tas helt ned. Det er jo det karet som har gått lengst uten omkalfatring, og hjørnefilter ligger klart...

Noen av Cryptocorynene jeg kjøpte uten merkelapp var slett ikke Cryptocoryne, Aponogeton type kjempehøy og olivengrønn med røde stilker var det. 160-literen var nokså overgrodd, nå har jeg ryddet litt plass til i alle fall en i Juwelen, når ting har satt seg fast får jeg se om jeg ikke får lurt ned en til. Gleder meg veldig til å få ting på plass, det er ikke akkurat aquascapet i karene her nå! Mer "Åh - ledig flekk - ned me'n"
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap