Leifs verden, del 2 (side 78)

Abboren
Ikke meningen å legge press på deg

Loffa bør jo kjenne på LITT press nå jo Han har da klart å la flere av oss bli nysgjerrige på disse apistoene. Etter å ha lest litt beskrivelser og sett bilder her i tråden, så måtte jeg sjekke ut litt nærmere jeg også, og fikk meg en gruppe unge vf macmasterier i dag. Planen er å ende opp med et par da, eller en trio, men kjønnene lar seg ikke skille enda...
Men litt press bør jo Loffa bare kjenne på nå. Men han har gjort en god jobb og drevet god reklame
Abboren
Hallo.Takk joda blir klokere av det meste :-) Ikke meningen å legge press på deg men du virker ivertfall som du vet hva du snakker om og du følger godt med på hva som skjer i karene dine så det var derfor jeg sa peiling :-)Ta litt skryt nå hehe. Hua viser ingen aggresjon mot han og jeg har ikke sett at han har tatt noen når de spiser heller.Hmm kan jo bare være et lite kull dette og at det går bedre neste gang.Det er jo 10-15 stk nå så noen blir det jo :-) Lykke til med de nye du får til helga.Høres ut som du gleder deg :-) Ps.Den røyke tråden tok helt av.Jeg røyker og har alle mine kar i stua og er enig med deg.Det går nok helt fint.Godt vi kan bestemme hva vi bruker våre egne penger på. :-)

Føler ikke noe press Abboren, blir bare smigret 8-) Ja følger godt med i karene mine og tør ikke tenke på hvor mange timer jeg har tittet inn i mine diverse apisto kar her.

På jobben har di hørt meg snakke om fisk og dette har spredt seg over hele bryggeriet. Nå går jeg bare under navnet "gullfisken" når jeg passerer plukklageret. Og jeg som ikke en gang liker gullfisk..... I dag tidlig var jeg en tur nede på lageret da en kollega sa; jeg var inne på facebook siden din og du er jo en nerd!!! Hva er det du mener sa jeg og han refererte til alle bildene av fisk og alle forklaringene der. Jaja, nerd i den sammenheng er greit å bli nevnt antar jeg.

Alle i tapperiet hvor jeg jobber, vet nå hvordan en Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre ser ut for å si det slik.... Jeg har lagt ut bilde av den på skrivebordet på pc en som står på pause rommet.... Ja.... jeg er en nerd....

OM jeg gleder meg er ikke noe tema, men at tiden til lørdag går alt for sakte er et tema Abborren, hehe. Gleder meg enormt, og blir med meg nå som med guttungen, han gleder seg til JUL. Hehe. Blir enormt for meg å få disse i hus. Endelig kommer di hjem.....
Hehehe blir sett på som en fiskenerd jeg og.Jeg fisker hele året i tilegg.
Lørdagen kommer plutselig
Bente Kråkenes
[QUOTE=Abboren]Ikke meningen å legge press på deg

Loffa bør jo kjenne på LITT press nå jo Han har da klart å la flere av oss bli nysgjerrige på disse apistoene. Etter å ha lest litt beskrivelser og sett bilder her i tråden, så måtte jeg sjekke ut litt nærmere jeg også, og fikk meg en gruppe unge vf macmasterier i dag. Planen er å ende opp med et par da, eller en trio, men kjønnene lar seg ikke skille enda...
Men litt press bør jo Loffa bare kjenne på nå. Men han har gjort en god jobb og drevet god reklame

Tusen takk for smiger... hehe. Føler meg heller æret enn presset nå faktisk etter at flere etter å ha lest i tråden min, endelig har funnet frem til Apistogramma artene.

Macmasteri var faktisk en av di første apistoene jeg drettet, dog oppdrettsvarianten. Har blitt noen etter det... har ikke antallet, men det er like gøy hver eneste gang det legges egg og yngel klekkes. Det er ingen selvfølge og skal heller ikke være det, at fisk formerer seg lett. Det skal være litt jobb, smerte og lengsel....

Akkurat som når vi gutta flyr etter bertene, det blir kjedelig om det er for enkelt. Skal liksom ikke være for lette på tråden.... Får gå å legge meg nå før det kommer enda mer glupe sammenligninger.... sov godt alle sammen
Hei og god morgen til deg.

Vel leste igjennom di siste innleggene nå og vil bare komme med en litt oppmuntring/oppklaring.
Verken du, jeg eller noen av di andre her inne på forumet er nerder.

Vi er bare fiskefrelste. Etter som jeg har forstått så er vel du er aller mest Apistogramma frelst.
Hos meg går det i cory for det meste, siden det er den fisken jeg selv syns at jeg får best til for nå i allefall.

Ha en fin dag videre.

Mvh
B.A.
Bare en kjapp tur innom før jeg reiser på DAK møte. Har rukket å tømme 160L som apistogrammaene fra rio tigre skal inni. Fytti å det ser ut etter disse store ciklidene. Blir å ta ut sand og vaske det grundig i morgen tenker jeg. Rekker nok ikke det i kveld.

Di få tilapiaene som var igjen er samlet og skal med på klubben for å registrere oppdrettet.

Samtidig som jeg henter apistoene skal jeg et sted å plukke opp en porsa reol, kun reolen samt et par kar. Det ene var visst med en side knust. Får se hva jeg får ut av det 8-)

Tenke seg til at jeg akkurat nå har en 160L og en 162L stående tom.... men varer ikke lenge det da.....

So long---
Fra blå acara til apistogramma bitaeniata fra rio tigre
160L har gått fra å være et acara kar til noe som begynner å ligne et Apistogramma kar verdt et par fra Rio Tigre.

Startet kjapt etter jobb i dag og bortsett fra en kjapp tur på DAK møte har jeg holdt på til nå. Slik jeg tolker verdien i mitt indre på dette paret fortjener di det beste. Dvs et kar med god plass, og 160L skulle være innenfor den rammen. Et par røtter, et par huler og litt planter må også til.

Vil at di skal føle seg "kongelige" så jeg har startet helt på skratsj. Dvs jeg tappet alt vannet, vasket pumpa i akvarievann (satte den i et annet kar), og tok ut det som ellers var i karet.

Karet ble tatt med opp i badet og vasket og skuret helt rent for møkk og alger. Var en del av sist nevnte. Karet ble så tatt ned i reolen igjen og satt på plass. Sanden ble ikke vasket, men ny sand ble tømt i karet. 2 røtter og 2 huler er satt inn samt at en skiferplate er satt oppetter det ene hjørnet i bak-kant. Alt skrubbet rent med akvariebørsten min.

Alt må jo være rent når di "kongelige" flytter inn. Slik karet ser ut nå må vel forklares da jeg ofte sliter med å få inn bilder, men skal prøve.

Karet har ny sand, to huler og to røtter satt inn og har tatt den heldekkende lysarmaturen fra det andre 160L karet som står over i reolen. I den heldekkende toppen har jeg tatt ut det orginale lyset og holderne og satt inn nytt. Lyset er noe mer dempet enn det som er i lyslista som har vært til dette karet, noe som passer utmerket til Apistogramma. Apistogramma generelt liker litt "dunkelt" lys, dvs si ikke for sterkt.

Skulle vel hatt en del flyteplanter for å dempe det enda mer (lyset) i alle apistokarene mine. Kjøpte et par planter på klubben i kveld, blandt annet Pistia som er flotte med lange røtter hengende ned, og disse skal i dette karet.

Må vel innrømme ydmykende at jeg aldri har gjort så mye for to fisk noen gang, men så har jeg heller aldri hatt "kongelige" fisk, hm.

I morgen blir det å fylle karet. Tenkte da å bruke 50-60% av akvarievann fra andre kar (i forbindelse med helgens vannbytter) og resten fra springen. Planter vil også bli satt inn, sammen med en innvendig pumpe på 1200L/t. Denne pumpen er høy og innehar to filtersvamper. Og til slutt varmekolbe på 300W. Stiller den inn på ca 26c

Hadde egentlig tenkt å lage en tråd om denne omvendelsen av karet. Er jo et laaangt skritt fra acara til apistogramma på mange måter. Forskjellig innredning og leiksplasser etc. Men det var dette problemet med bilder da....

Har tatt en del bilder mens jeg har holdt på i dag.

Håper Tom C synes jeg har forberedt meg godt og lagt forholdene til rette for Rio Tigre vennene som kommer lørdag.

Ble et langt innlegg denne gangen, men håper dere ikke kjedet dere..... Iallefall har det allerede vært en stor opplevelse for meg.

Legger til at karet vil bli fyldt opp ca 13.30 i morgen, så det får ca et døgn på seg til å finne rett temp som vil være ca 26c. SOM JEG GLEDER MEG!!!!!!!
Opprettet en ny tråd for dette under ciklider i forumet. Skrev og forklarte i hytt og pine og la inn bilder.... og der stoppet det slik det pleier. J..... irriterende når en ikke vet hvorfor. Linje 1 hvor plasseringen av bildeplasseringen forsvinner og siden blir bare stående å surre uten at noe skjer?

Jaja da får di som har intresse av å følle forvandlingen av karet videre, følle med her

God natt og i morgen blir resten gjort unna med stor entusiasme.....
Dette skjer hos meg også, Leif. Det er veldig irriterende! Nå buker jeg alltid å legge inn bildene først, og skriver etterpå
Har også det problemet på Mac'en, ikke når jeg sniker meg til tid på den gamle pc'n. Gjør som Janne foreslår, legger inn bildene og ordner tekst etterpå. Vi som er plussmedlemmer har jo heldigvis den muligheten.

Ikke la det legge noen demper på forventningsgleden nå LOFFA, det er usedvanlig heldige fisk som havner hos deg vil jeg si. Gleder meg med deg, enten du kan glede oss med bilder eller ikke!
Linda W
Har også det problemet på Mac'en, ikke når jeg sniker meg til tid på den gamle pc'n. Gjør som Janne foreslår, legger inn bildene og ordner tekst etterpå. Vi som er plussmedlemmer har jo heldigvis den muligheten. Ikke la det legge noen demper på forventningsgleden nå LOFFA, det er usedvanlig heldige fisk som havner hos deg vil jeg si. Gleder meg med deg, enten du kan glede oss med bilder eller ikke!

Okey så jeg er ikke alene om problemet da Janne og Linda. Akk og ved...
Nei dette setter ingen stopper på gleden min, men hadde bare vært så gøy å dele gleden med fler I BILDER. Ble sent før jeg var i seng, men sitter nå likevel allerede på jobb.

Trøtt som et bybud, men glad. Håper fiskene også synes di er heldige Linda. Skal iallefall gjøre det jeg kan for å få di til å trives. Når det gjelder Apistogramma er dette en av di som det ikke er mange som har, så det gjør det litt scary. Frykten for å miste en sjelden fisk i et par er tilstede må jeg si, også for meg.

Frykten er en del av spenningen til tider, men så blir jo nedturene lange når slike ting skjer. Men kunne bare ikke la denne muligheten gå fra meg. At denne muligheten evnt skulle komme igjen er microskopisk.

Nå back to work
Plussmedlem
Et tips til det med bildene, har opplevd dette selv. Veldig irriterende er det!

Men ta bare og lim inn bildenettadressen, som du kopierer når du skal legge inn bilde i teksten. Ta den altså bare inn i teksten uten å gjøre noe annet.

Legg bare til "kodene" som står på hver side av bildenettadressen når den er lagt inn som bilde i teksten.

Håper jeg ikke misforstod problemet, og at forklaringen var grei
Anders K
Et tips til det med bildene, har opplevd dette selv. Veldig irriterende er det! Men ta bare og lim inn bildenettadressen, som du kopierer når du skal legge inn bilde i teksten. Ta den altså bare inn i teksten uten å gjøre noe annet. Legg bare til "kodene" som står på hver side av bildenettadressen når den er lagt inn som bilde i teksten. Håper jeg ikke misforstod problemet, og at forklaringen var grei :-)

Skjønte forklaringen Anders, men bildene ligger ikke på en nett adresse. Di ligger på harddisken på lap-toppen. Var kanskje den adressen du mente?

Går tiden sakte i dag eller er det bare meg?...... Går bare nærmest å venter på at jeg kan reise hjem for å ta resten av moroa i karet. Oppfylling av vann og insetting av planter og pumpe/varmekolbe.

Har selv kalt inn til et styre møte på slutten av dagen i dag, og det ville vel være galt av meg som fagforeningsleder å avlyse eller utsette møte til neste uke selv.
Men for å komme fortest mulig hjem må jeg innrømme at det frister......

Ble kalt fiske-nerd som tidligere nevnt og dette viser vel at han har nok rett. Må vel innrømme at jeg kan kalle meg "litt" hekta.

Om jeg ikke skulle få tak i noen damer til disse to siste apistoene som kom i hus (ble kjøpt som apistogramma bitaeniata "Yellow") i løpet av tiden fremover, blir det å gi disse bort. Å ha to forskjellige typer/arter hanner i et kar som opptar plass til et mulig par eller trio, er jeg ikke intressert i. Er jo dretting av apistoer jeg ønsker. Disse to vil jo ikke klare det, om ikke et under skjer.

Undre skjer av og til hos meg, men dette er vel noe i overkant å forvent
Ja da er karet fylt opp og alt satt inn. Temp endte på 16-17c med ca 50/50 med vann og vannbyttevann. Har satt inn en ekstra kolbe på 300W så dette skal være greit når fiskene kommer "hjem" i morgen. Har ikke satt inn alt for mye planter enda, men får se hvordan det ender. Har også fått flyttet Apistogramma barlowi paret til 162L som står under der dem var. Ettersom hun hadde ynglene i munn og ikke ute i hula håpet jeg dette ville gå bra. Og det gjore det. Fikk tatt et par bilder av henne før jeg flyttet.

Et herlig syn å se verdens eneste kjente "munnrugende" apistogramma med skuffen full av yngel. Nå får di i allefall fred fra coryene og hele 162L alene 8-)

Ettersom det er to hanner det jeg kjøpte som bitaeniata par, synes jeg det er meget forunderlig at det graves, og det graves hver dag. Hver eneste kveld tar jeg å børster av sanden av hula samt jevner ut på bunnen. Dagen etter, som i dag, er det gravd på nytt. Fikk tatt et par fine bilder av det vi tror er en ung bitaeniata hanne.

Legger ut bilder etterhvert som jeg får det til

Prøvde å legge inn bildene først, men hjalp ingentin, for h....... Grrrrrrrr

Hadde vært gøy å vise iallefall barlowi hua med munn full av yngel. Ikke akkurat noe dagligdags syn, selv for en akvarist. Flott hengehake og trutmunn. Åh for et herlig syn dere....

Som jeg har nevnt tidligere er Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre en sjelden fisk. Er vel egentlig ikke å se i salg overhodet. Liker å lese hva Tom C skriver i trådene har har/svarer i, og fant ut grunnen til at den er så sjelden. Siterer Tom C

Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre blir sjelden fanget og eksportert, da det er langt (og dyrt) å reise til disse biotopene.
Varianten har lenge vært kjent og ettertraktet for sin utsøkte fargeprakt. Særlig er andelen rødt i finnene spesiell.
Selv om fargene muligens kan bli noe forsterket av blitz'en, var dette, mildt sagt, noe i overkant av hva jeg hadde forventet:

Har ikke kopiert bildene i det innlegget da jeg ikke har innhentet tillatelse til det, men dere ser bildene i innlegg 40 var det vel på denne linken:

Synes noen det er rart at jeg er i skyene og gleder meg?
Helt utrolig fin For noen farger.Jeg synes også blåfargen i finnene var noe for seg selv. Nei nå har du en på venteliste når det kommer små hehe.Imorra imorra
Plussmedlem
Men bildet får vel en nettadresse når det lastes opp? Det er uansett adressen du kopierer når du trykker på bildet for å legge det inn i teksten
Anders K
Men bildet får vel en nettadresse når det lastes opp? Det er uansett adressen du kopierer når du trykker på bildet for å legge det inn i teksten :-)

Nei Anders bilde får ingen nettadresse da det ikke forlater harddisken til noe nettsted. Bildet har kun en adresse til harddisken, dvs en filplassering
Abboren
Helt utrolig fin :-) For noen farger.Jeg synes også blåfargen i finnene var noe for seg selv. Nei nå har du en på venteliste når det kommer små hehe.Imorra imorra :-)

hehe ja du sier noe abboren. Er nok gjerne noen som kunne tenke seg denne apistoen tenker jeg. Tenker ikke først og fremst på oppdrett akkurat nå, men det ligger nok bak i hodet likevel. Vet ikke hvor gamle fiskene er og om paret er kjønnsmodne. Det siste hadde jo vært gøy, for da er utgangspunktet videre å legge opp for oppdrett.

Flotte farger på en utrolig elegant fisk abboren, og antar jeg på en eller annen måte skal få lagt ut noen bilder av paret i morgen
Det må du gjerne gjøre
Venter i spenning.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap