Anders' akvarierom [NR. 1] (side 78)

Må si jeg er mektig imponert etter å ha lest hele tråden din! Så mye kunnskap, omtanke for fiskene og alt du får til, i din unge alder. Kjempebra og god inspirasjon. Leser mye her inne, men mitt første spor. Tusen takk for en flott tråd å lese
Det blir utrolig lekkert det rommet i kjelleren. Og karene likte jeg selv om det kanskje ble litt smalt på tegning. Men det er jo bare en skisse Tipper du blir ferdig til reolen er ferdig ja.
Plussmedlem
Tuuusen takk for de hyggelige tilbakemeldingene!

Cathy
Er det sånn at siden du er så flink med å male at du har lyst til å svinge innom å male taket her :D


FLINK til å male!? Hva tror du om meg? Hehe Jeg gjør jo egentlig ting jeg ikke kan, da, men jeg kan jo gjøre det på ditt ansvar :p



Renate Vestbakken
Må si jeg er mektig imponert etter å ha lest hele tråden din! Så mye kunnskap, omtanke for fiskene og alt du får til, i din unge alder. Kjempebra og god inspirasjon. Leser mye her inne, men mitt første spor. Tusen takk for en flott tråd å lese :)


Det var hyggelig sagt, tusen takk for det!
Veldig hyggelig også, selvfølgelig, å høre at du følger med!
Plussmedlem
Har funnet ut at jeg har lyst på en langsnutet Corydoras-art. Har jo visst om den, da, men jeg så den nå tilfeldigvis under "Tilfeldig bekjentskap", og tenkte at den der er jo skikkelig kul!
Det er Corydoras imitator jeg snakker om. En veldig tøff Corydoras, liksom en langsnutet variant av Adolfoi.

Står jo at disse går sammen i naturen. Tenk hvor utrolig morsomt det måtte vært å ha en gruppe av Imitator og en med Adolfoi i et av de nye karene eller noe DET måtte vært noe...! Men jeg vil nok tro at denne Imitator'en en veldig sjelden og vanskelig å få tak i, det er nok kanskje ikke veldig stort håp om det. Men, kaanskje dukker noen opp foran nesa mi en dag...

Små og store oransje-hodede skapninger i skjønn forening... morsom tanke!
Den står på lista til Glaser nå, så om du finner en butikk som tar inn fisk derifra...

Fisklistan...
Kan tipse om et par andre lekre langsnutede (selv om den du skrev om er skikkelig fin!) arter av Corydoras

For eksempel Corydoras ourastigma, som er den store fetteren til C. similis og C. caudimaculatus
Eller hva med Corydoras serratus... den har jeg alltid hatt et godt øye til. Sikkert fordi den har fargeskalaen til C. adolfoi...
Plussmedlem
Sissimor, takk for tipset! Egentlig en dum tid å få sånt tips på, for det er en dyr periode jeg er inni. Så jeg har nok IKKE råd til en bande slike nå, selv om de er uimotståelig tøffe. Vil så gjerne bare bestille!

Flotte arter du tipser om, Mona, og særlig Serratus Den likner jo en del på Imitator og sistnevnte har jo liksom samme fargeskala som Adolfoi den også, men ser kanskje ut til at Serratus er litt mer langsnutet...?
Kule er de iallefall begge to, det er sikkert Men prisen er vel deretter!

Mange flotte arter på lista Sissimor linket til. La merke til Orcesi, et stoort ønske, altså! Kanskje det er lurt å ikke selge 230 literen likevel


REDIGERING:

Ta en titt på Dahls Dyrerike sin fiskeliste Noen spennende arter der nå... Fowleri og Gossei for å nevne et par.
Mona, du er kanskje på jakt etter Gossei? Nå har du sjansen, hehe :p DEN er lekker, den, kunne virkelig tenke meg en gruppe av Gossei...!

(Måtte bare tipse de som er interessert, jeg har ikke råd, hehe!)
Plussmedlem
Fikk meg en liten nedtur nå akkurat... Tenkte jo at jeg kunne starte med innflytting av akvarier allerede til helgen, jeg, men DET ser det ikke ut til.
Epoksymalingen bruker nemlig sinnsykt lang tid på å herde ordentlig, hele 7 døgn (!) før den er fullt herdet. Dessuten må avrettingsmassen tørke ordentlig først, den kan ikke være fuktig når malingen begynner. Og selv om det er godt på vei, tar det vel sin tid.

Fikk en god idè, da; luftavfukteren! Så nå krysser jeg fingrene for at jeg kan begynne å male allerede i morgen :p

Spørsmålet er jo hvordan jeg skal tolke det som står på malingsboksen. Ja vel, gangbar etter et døgn, fullt herdet etter 7 døgn... det sier jo ikke meg noe om NÅR jeg kan sette inn akvariene Hvis noen har erfaringer eller formeninger, sier jeg hjertelig takk!

Jeg har jo overhodet ikke dårlig tid, men... jeg ville jo gjerne starte flytting til helgen, for jeg har jo tross alt langhelg!

Nå er forresten malingsarbeidet ellers nesten ferdig, gjenstår bare litt. Fikk gjort en del i kveld.
Dessverre er jeg ikke helt fornøyd; syntes fargen ble for lys, jeg.


Luftavfukteren går i kjelleren i håp om at gulvet skal tørke lynraskt.
[External Image]
Plussmedlem
Midt oppe i "depresjonen" over sakte tørkende gulv fikk jeg en gladmelding, eller skal vi si gladmail... akvariene mine er klare til henting fra fredag!

Så da HÅPER jeg, hvis jeg ikke får gjort noe mer nyttig i helgen, at jeg i det minste får gjort det. Ohh, kjenner det kribler i magen! *Danse rundt på gulvet*


PS! Hvis noen har tips til hvor lenge jeg bør vente med å sette inn akvarier i rommet etter maling med epoksy, tusen takk! Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det som stod på den boksen!
Det blir jo ganske stort trykk på små flater med reoler, Epoxy tåler all verdens slitasje etter at den har herdet, men du kan risikere å få groper og sår i overflata hvis du starter for tidlig.

Bruker Epoxylim (Araldit) til alt mellom himmel og jord, får litt følelsen av at du kan få problemer med å flytte ting i etterkant også...

Moro å høre at du kan hente allerede da, og kanskje går de flotte langsnutene der fortsatt. Sliter med å ha gått uten dem
Plussmedlem
Takk for svar, Linda!

Linda W
Moro å høre at du kan hente allerede da, og kanskje går de flotte langsnutene der fortsatt. Sliter med å ha gått uten dem ;)


Hvilke langsnuter!? Nå ble jeg gira, dessverre... hehe :p

Må vel ha noen røtter og kanskje noen planter, og det blir vel dyrt nok!
Ikke så fine som den du fant eller de som Mona lenket til (skulle hatt juling hun, langstnuter som passer ihop med caudimakulatus! Sukk), men veldig flotte likevel. C seussi het de...

Planter har jo heldigvis en overlevelig pris hos Akvariekjellern da, røtter så jeg ikke etter så der vet jeg ikke hva de tar. Har en 63-liters bøtte stapp full her, men ingen av dem passer selvfølgelig så jeg måtte ha en til
Hadde ikke flytta inn i rommet før det er ferdig herdet etter 7 døgn. Det er en liten pris å vente mot å kanskje få alt ødelagt.

Spennende å hente kar da. Fredag er jo ikke så lenge til nei.
Plussmedlem
Jeg kommer til å vente med akvariereolene til det er ferdig herdet, ja, kan heller ta noen småting (hyller, bord o.l) før alle dagene har gått. Mye bedre enn å få gulvet fullt av hull
Satser kanskje på å begynne innflytting av akvarier helgen om to uker... da burde jeg ha fått malt og malingen burde være ferdig herdet.

Venter fortsatt på å kunne male... det er fortsatt for fuktig.
Men nå er stikkontakter installert! Det er et stort steg. Fire firedoble kontakter (se bilde). Det er to av disse på begge langveggene.


Også en PS! Den nye reolen og akvariene kommer i hus i morgen, forresten. Må bare si at Akvariekjellern har en fantastisk service, SÅ mye raskere levering enn antatt, gitt
Gleder meg til å lete etter røtter. Kanskje finner jeg noe virkelig flott som passer perfekt til de nye akvariene.
Det er litt surt at de nye karene ikke kan settes opp enda, for jeg må jo vente til rommet er ferdig. Men jeg skal ikke se heelt bort ifra at jeg må la reolen med akvariene stå inne på dette rommet (soverommet mitt) til jeg får satt det ned i det nye akvarierommet, bare for å beundre nyanskaffelsen. Hehe :p


Fire slike stikkontakter er montert i det nye akvarierommet. Nå nærmer det seg ferdigstilling, bare maling av gulvet + diverse småplukk igjen!
[External Image]
Plussmedlem
Bildet til innlegget over, som jeg glemte!
Den som venter på noe godt...

Og et tips fordi jeg akkurat har sølt på veggen bak reolen via dekkglass og oppdaget at jeg har glemt det selv - silikon mellom kontakt og vegg er veldig bra for nervene
Plussmedlem
Akvariene og reolen i hus
Nå er akvariene og reolen i hus, inntil videre satt inn på soverommet mitt. Her kan jeg jo "eksperimentere" litt mer lysløsning o.l også.

Og jeg må bare si... åh, de akvariene er jo bare heeelt rå Jeg elsker dem! Når jeg kom inn i butikken og så reolen min stå utpå gulvet der, må jeg si at jeg kjente en lykkerus. Hehe!
Jeg gleder meg helt sykt til å få disse opp. Jeg kjøpte noen røtter i dag også, men plantene blåste vekk fra hodet mitt. 4 røtter til en kjempefin pris, det kunne jeg ikke takke nei til! Så får jeg håpe jeg har valgt noe som vil passe fint i nyakvariene

Nå må jeg få tørket av litt støv og sånt, også må jeg vel sette karene opp i reolen. De tar mye plass på gulvet! Gleder meg ekstra mye nå til å bli ferdig i kjelleren...





Reolen (skyvedører har jeg til underskap og over begge karene)
[External Image]

Et av akvariene - fantastiske mål!
[External Image]
Plussmedlem
Dillemma! :p 40W skal visst lysrørene være på i lyssystemet i den nye reolen. Er dette det samme som 36W på Biltema...? Noen som har noen formening om det?

Lengden her er jo vesentlig.
Anders K
Dillemma! :p 40W skal visst lysrørene være på i lyssystemet i den nye reolen. Er dette det samme som [URLBLOCK1]...? Noen som har noen formening om det? Lengden her er jo vesentlig.


Du har samme lys-system som meg og jeg har satt inn 2x36W fra Biltema og 2x36W LifeGlo helt uten problemer. Lengden betyr ikke så mye ettersom disse "koppene" på enden er løse, krokene til lysrørene ser ut til å sitte akkurat der de skal hos deg også.

En annen ting, jeg har akkurat nå i dette øyeblikk angret på er at jeg ikke malte sideglassene. Min reol er dekket på sidene og det er plass til sørgerender mellom karene, pluss at malte sider slipper gjennom mindre lys. Det er kanskje ikke noe problem hos deg med kar i hele lengder. Men reoltanker smitter, like greit å samle tipsene

Blir griselekkert Anders, gleder meg med deg!
Plussmedlem
Takk for info om lys og tips om sideglassene, Linda; de males de også! Begynt med et strøk nå, skal ta det andre snart. Jeg er så steintrøtt i dag etter en veldig dårlig natt at jeg får ikke gjort så alt for mye, men litt maling får jeg til

Også noe jeg finner svært så gledelig; det er snart klart til maling med epoksy! Når det arbeidet er ferdig skal jeg vente en ukes tid, så kan innsetting av akvarier begynne.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap