- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 79)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 79)
Denne flotte Apistogramma macmasteri hannen er helt klart til sin fars sønn! Blitt en real kjekkas. (Foreldrene er vandret heden, de var gamle).
Hadde egentlig tenkt å selge dette siste paret med Apistogramma macmasteri, for det gir litt "trøbbel i paradis" når de yngler... og det gjør de ofte og da blir Corydorasene hakkekyllinger. Jeg orker ikke ha dem helt alene i et kar heller (kun to Apistogramma som okkuperer en hel 85 liter f.eks.), så de må dele med en eller annen Corydoras-art. Så det har blitt en 98 liter sammen med Corydoras weitzmani de siste par månedene.
Men jeg blir jo utrolig i tvil om jeg vil orke å skille meg av med dem når jeg ser på bildene hvor flotte de er!
Bilde nr en:
Her er det hannen som gasser seg med røde mygglarver. Hunnen har lagt egg i en fordypning et stykke opp på bakveggen, i den innvendige bakgrunnen. Smart. Der overlever de lenger, enn hva de ville gjort på bunnen der Coryene er...
Hunnen var først en lyntur bortom og rev til seg en munnfull mat, og så tilbake til eggene igjen. Så er lynrask U-sving til bortom maten, og så tilbake på post bak plantene. Umulig å få knipset henne nå, og det var synd, de er virkelig lekre i leksdrakt.
Bilde nr to:
Her er foreldrene hans også, den gang de var unge og spreke.
Hunnen har yngel å passe her, kjempeflott og knallgul.
Hadde egentlig tenkt å selge dette siste paret med Apistogramma macmasteri, for det gir litt "trøbbel i paradis" når de yngler... og det gjør de ofte og da blir Corydorasene hakkekyllinger. Jeg orker ikke ha dem helt alene i et kar heller (kun to Apistogramma som okkuperer en hel 85 liter f.eks.), så de må dele med en eller annen Corydoras-art. Så det har blitt en 98 liter sammen med Corydoras weitzmani de siste par månedene.
Men jeg blir jo utrolig i tvil om jeg vil orke å skille meg av med dem når jeg ser på bildene hvor flotte de er!
Bilde nr en:
Her er det hannen som gasser seg med røde mygglarver. Hunnen har lagt egg i en fordypning et stykke opp på bakveggen, i den innvendige bakgrunnen. Smart. Der overlever de lenger, enn hva de ville gjort på bunnen der Coryene er...
Hunnen var først en lyntur bortom og rev til seg en munnfull mat, og så tilbake til eggene igjen. Så er lynrask U-sving til bortom maten, og så tilbake på post bak plantene. Umulig å få knipset henne nå, og det var synd, de er virkelig lekre i leksdrakt.
Bilde nr to:
Her er foreldrene hans også, den gang de var unge og spreke.
Hunnen har yngel å passe her, kjempeflott og knallgul.
Postet 13.01.08 kl 22:06
Endret: 13.01.08 kl 22:09
Stor og liten Corydoras side om side
Da jeg flyttet C140 tidligere i dag, flyttet jeg først Super-Arcuatus'ene mine og den enslige Corydoras narcissus. C140-gruppen skulle overta deres 85 liter.
Jeg plasserte Super-Arcuatusene der det er best plass; i 180 literen, sammen med de svarte Coryene mine.
Det er første gang jeg ser dem side om side med helt vanlige Corydoras, av den normale størrelsen... og de vanlige ble rene dverger i forhold! *hehe*
Jøje meg, se på dem! Dette øverste bildet viser en voksen, men ung, Corydoras sp. Black, ved siden av Corydoras narcissus. Da snakker vi virkelig Corydoras, da!
De to andre bildene er bilder jeg tok noen timer etter at de ble sluppet uti 180 literen.
Jeg plasserte Super-Arcuatusene der det er best plass; i 180 literen, sammen med de svarte Coryene mine.
Det er første gang jeg ser dem side om side med helt vanlige Corydoras, av den normale størrelsen... og de vanlige ble rene dverger i forhold! *hehe*
Jøje meg, se på dem! Dette øverste bildet viser en voksen, men ung, Corydoras sp. Black, ved siden av Corydoras narcissus. Da snakker vi virkelig Corydoras, da!
De to andre bildene er bilder jeg tok noen timer etter at de ble sluppet uti 180 literen.
Postet 13.01.08 kl 22:47
Endret: 13.01.08 kl 22:54
Postet 14.01.08 kl 00:44
Endret: 14.01.08 kl 00:45
Postet 14.01.08 kl 16:51
Postet 15.01.08 kl 09:59
Endret: 15.01.08 kl 10:00
I dag var jeg en tur i Oslo sentrum for å scanne et par butikker etter interessante akvariefisk. Hadde håpet å gjøre noen varp på noen interessante Corydoras, men det var intet å finne *sukk* . Bare de vanlige albinoene, C. panda (som jeg har), C. sterbai (som jeg har), agazissi og C. aeneus. Æsj. Jeg så et akvarium med 3 enslige små pygmè-corydoras, men det er ikke mange nok, så da lar jeg heller være.
Kikket etter alt mulig annet også, er i grunnen på jakt etter en bitteliten stimfisk som f.eks. Moskitorasbora. Det fantes heller ikke.
Det eneste jeg fant som fristet SKIKKELIG, var noen råflotte L-maller, nærmere bestemt L200. Fyttekatta så fine de er! De var viltfanget. For en farge! Men, dessverre har jeg ikke noe passende stort akvarium til dem. *snufs* Iflg. fiskebasen blir de opptil 20 cm. Lurer på hvor lang tid det ville tatt før de vokste ut av et 180 liters kar....? Hmmmm.....
Neida, jeg skal droppe det. De blir for store. Jeg må holde meg til små, nette artsfamilier som Hypancistrus og sånn.
De hadde forresten en malle til... en svart en! Men jeg husker ikke L-nummeret. Den lignet på L200 i kroppsfasong o.l. bare at den var helt gråsvart (ingen prikker, men jeg synes jeg skimtet noe hvitaktig ytterst på halefinnen?).
Kikket etter alt mulig annet også, er i grunnen på jakt etter en bitteliten stimfisk som f.eks. Moskitorasbora. Det fantes heller ikke.
Det eneste jeg fant som fristet SKIKKELIG, var noen råflotte L-maller, nærmere bestemt L200. Fyttekatta så fine de er! De var viltfanget. For en farge! Men, dessverre har jeg ikke noe passende stort akvarium til dem. *snufs* Iflg. fiskebasen blir de opptil 20 cm. Lurer på hvor lang tid det ville tatt før de vokste ut av et 180 liters kar....? Hmmmm.....
Neida, jeg skal droppe det. De blir for store. Jeg må holde meg til små, nette artsfamilier som Hypancistrus og sånn.
De hadde forresten en malle til... en svart en! Men jeg husker ikke L-nummeret. Den lignet på L200 i kroppsfasong o.l. bare at den var helt gråsvart (ingen prikker, men jeg synes jeg skimtet noe hvitaktig ytterst på halefinnen?).
Postet 15.01.08 kl 17:16
Endret: 15.01.08 kl 17:20
Postet 16.01.08 kl 02:30
Jeg er søvnløs med plagsomt verk, og tilbringer natten i ensom majestet i sofaen med pc'en fremfor meg.
Fordriver tiden med å bla gjennom bilder på pc'en og sortere dem litt. Tenkte jeg kunne legge ut noen som jeg ikke kan huske å ha lagt ut før
Det øverste er en av mine yndlinger (jeg har en del av dem...)
Corydoras cf. burgessi (C121)
De neste to bildene er en sjeldenhet... jeg flyttet nemlig C140 gruppen min ut av karet med Corydoras davidsandsi, og da benyttet jeg anledningen til å plukke ut tre stykker, og ta bilde av dem. Plasserte dem i en liten 12 liter med bare vann i. Der fikk de ikke gjemt seg bort, så jeg knipset en hel haug bilder av dem. Det vil nok bli lenge til neste sjanse byr seg, disse greier jeg aldri få tatt bilder av ellers ettersom de er så sky.
Det rare var at de endret farge når de ble så skrekkslagne over å bli plassert i et nakent lite kar. De ble helt sotete i fargen! Normalt er det hvit kroppsfarge på disse, men her ser de jo helt rare ut
C140 HANN
C140 HUNN
Fordriver tiden med å bla gjennom bilder på pc'en og sortere dem litt. Tenkte jeg kunne legge ut noen som jeg ikke kan huske å ha lagt ut før
Det øverste er en av mine yndlinger (jeg har en del av dem...)
Corydoras cf. burgessi (C121)
De neste to bildene er en sjeldenhet... jeg flyttet nemlig C140 gruppen min ut av karet med Corydoras davidsandsi, og da benyttet jeg anledningen til å plukke ut tre stykker, og ta bilde av dem. Plasserte dem i en liten 12 liter med bare vann i. Der fikk de ikke gjemt seg bort, så jeg knipset en hel haug bilder av dem. Det vil nok bli lenge til neste sjanse byr seg, disse greier jeg aldri få tatt bilder av ellers ettersom de er så sky.
Det rare var at de endret farge når de ble så skrekkslagne over å bli plassert i et nakent lite kar. De ble helt sotete i fargen! Normalt er det hvit kroppsfarge på disse, men her ser de jo helt rare ut
C140 HANN
C140 HUNN
Postet 16.01.08 kl 03:56
Endret: 16.01.08 kl 04:01
Hei. da er vi to som sliter med søvnløshet og verk. Jeg har en flekket pansermalle som har fått en hudavskrapning på venstre side like over øyet. Det ser helt rent ut. Jeg syns han kura litt i går men er ikke helt sikker. Er det noe annet jeg bør gjøre enn å observere hvordan det går. Vannbytter? legger ved et bilde hvor det vises godt.
Postet 16.01.08 kl 04:48
Postet 16.01.08 kl 09:56
biXenHadde ikke du en slik Papillon bakgrunn med rot en gang Mona? Fant du noe som passet som dekorasjon med den utenom planter? Sliter med altfor fargeglade røtter her :)
Ja, jeg hadde den Papillonbakgrunnen med trerot innfelt i 250 literen. Nå er jo det akvariet solgt, med rubbel og bit. Jeg fant iallefall ut at det skar seg helt med ekte røtter ved siden av den "falske" i bakgrunnen. UTEN ekte røtter, så jo bakgrunnen fin og "ekte" ut, men i det øyeblikk jeg prøvde med ekte røtter, så ble sammenligningen så klar og det lyste liksom litt... "fake" av bakgrunns-trerota
Så det akvariet var kun planter og ingen røtter. Jeg savnet de ekte.
Stein kan kanskje gå an, hvis man f.eks. bruker forstenet tre? Den har vel omtrent samme farge, eller iallefall fargetone, som den terrakotta/rødbrune bakgrunnen? Du bor vel i samme trakter som Håvard Støre Andresen? Han har iallefall kjøpt stein av typen "forstenet tre" i en sjappe lokalt hos dere.
Men man må nesten se det sammen for å se om det blir "riktig".
Postet 16.01.08 kl 10:53
Endret: 16.01.08 kl 10:55
Postet 16.01.08 kl 11:15
Postet 17.01.08 kl 21:11
mona oSikker på at det var sten du tafset på, og ikke en av de kvinnelige ansatte, som stod som forstenet fordi en kunde plutselig begynte å tafse på henne? :) *knegg*
I og med at jeg løfta litt på den og kjente godt etter så antar jeg at det var en stein, er ikke så sterk som det :P Jeg får se om jeg ikke får noen med meg hjem snart så jeg får kjent skikkelig etter.
På tresteinene altså :P
Postet 17.01.08 kl 21:29
Endret: 17.01.08 kl 21:29
Corydoras oiapoquensis leker:)
Akkurat nå driver Corydoras oiapoquensis med lek og egglegging!
Det er første gang de leker hos meg, og dette var helt rått. De er jo viltfanget og jeg har ikke hatt dem lenger enn et par måneder.
Kikket akkurat inn der nå og fikk ganske runde øyne da jeg så hva som foregikk. En hunn, med en helt spinnvill hann etter seg, suste rundt med egg i bukfinne-pungen sin og lette etter et sted å klistre dem
Yippi!
Det er første gang de leker hos meg, og dette var helt rått. De er jo viltfanget og jeg har ikke hatt dem lenger enn et par måneder.
Kikket akkurat inn der nå og fikk ganske runde øyne da jeg så hva som foregikk. En hunn, med en helt spinnvill hann etter seg, suste rundt med egg i bukfinne-pungen sin og lette etter et sted å klistre dem
Yippi!
Postet 19.01.08 kl 22:43
Endret: 19.01.08 kl 22:48
mona oAkkurat nå driver [B]Corydoras oiapoquensis med lek og egglegging:-)![/B] Det er første gang de leker hos meg, og dette var helt rått. De er jo viltfanget og jeg har ikke hatt dem lenger enn et par måneder.
Gratulerer så masse! Jeg har bare måttet innse at mine Coryer stort sett er for unge til å legge egg, men om et års tid er det kanskje håp hos meg også! Du får verne om de små
Postet 20.01.08 kl 00:18
Jeg var ganske spent da jeg kom inn på akvarierommet og slo på lyset i dag. Med et forventingsfullt ansiktsuttrykk glodde jeg på karet med C. oiapoquensis.... og kunne ikke se noen ting.
Følte meg en anelse snytt! :p Ikke et eneste egg å se! Hmf! Hadde det ikke vært for at jeg så leken og at en hunn bar på egg i går kveld, hadde jeg ikke hatt en anelse om at det hadde vært lek og egglegging en gang.
Vel, vel, de er i gang, og forhåpentligvis blir det flere.
Jeg noterte ph og temperatur da de lekte, så får jeg passe på å holde det slik.
pH: 6.6
Temperatur: 26°C
Det rare er at leken skjedde en hel uke etter forrige vannbytte. De skal få vannbytte i dag. De lekte altså dagen før, ikke dagen etter, vannbyttet (som vanlig er)
Følte meg en anelse snytt! :p Ikke et eneste egg å se! Hmf! Hadde det ikke vært for at jeg så leken og at en hunn bar på egg i går kveld, hadde jeg ikke hatt en anelse om at det hadde vært lek og egglegging en gang.
Vel, vel, de er i gang, og forhåpentligvis blir det flere.
Jeg noterte ph og temperatur da de lekte, så får jeg passe på å holde det slik.
pH: 6.6
Temperatur: 26°C
Det rare er at leken skjedde en hel uke etter forrige vannbytte. De skal få vannbytte i dag. De lekte altså dagen før, ikke dagen etter, vannbyttet (som vanlig er)
Postet 20.01.08 kl 12:45
Jeg visste det! Jeg visste jeg hadde sett en slik del før, og at det var JBL.
Jeg har funnet den delen jeg lette etter tidligere, fant den etter å ha søkt i det uendelige på ulike søkebegreper, og den heter "JBL Lily-pipe" og ser slik ut.
Den finnes i en del tyske nettbutikker, blant annet
denne tyske eller denne engelske.
Jeg har funnet den delen jeg lette etter tidligere, fant den etter å ha søkt i det uendelige på ulike søkebegreper, og den heter "JBL Lily-pipe" og ser slik ut.
Den finnes i en del tyske nettbutikker, blant annet
denne tyske eller denne engelske.
Postet 20.01.08 kl 20:30
Endret: 20.01.08 kl 20:35
Yngel-kar for Corydoras.
Satt opp for ikke så lenge siden, for å huse noen små C121 (Corydoras cf. burgessi) yngel, og noe jeg tror er et par C. metae Jeg sier tror, for jeg husker neimen ikke sikkert hvor jeg fant de eggene men jeg husker jeg klistret noen på glasset i den første tanken jeg hadde C121 yngelen i.
Dette er en 45 liter, og jeg tok noen Redmoor-grener jeg hadde brukt før og som det var festet sugekopper med skruer i. Så plukket jeg mose fra den digre klasen i karet med Corydoras metae. Hadde opprinnelig tenkt å gjøre grundig arbeid med å surre den finurlig oppetter grenene og feste med fisketråd... men det gadd jeg ikke, og bare kveilet noe mose rundt omkring grenene og klasket det hele oppi. Nå har det stått et par uker, og mosen ser ut til å trives. Da tingene roet seg etter mose-nappingen, poppet det også ut noen Red Bee reker fra mosen i yngelkaret...hehe. Det finnes en stor koloni i C.metae karet. Selv om jeg forsøkte å skremme ut rekene før jeg dro opp mosen, ved å knipse litt på den og vifte med mosedottene før jeg dro dem opp av vannet, så klamrer de seg fast for bare livet likevel og ble med over i ny bolig.
Vel, vel, bare hyggelig det. For å være sikker på at hverken yngel eller reker havnet i Vitatech-filteret, la jeg en madrass av filtervatt foran innsuget på det og festet den med en gummistrikk.
Jeg skal etterhvert samle egg i andre kar og slippe oppi dette, og bruke det som klekketank og oppvekst den første tiden. Først må det bare danne seg et yrende liv av ørsmå micoorganismer i mosen, som Corydoras-yngel ser ut til å klare seg så fint med de første dagene.
Satt opp for ikke så lenge siden, for å huse noen små C121 (Corydoras cf. burgessi) yngel, og noe jeg tror er et par C. metae Jeg sier tror, for jeg husker neimen ikke sikkert hvor jeg fant de eggene men jeg husker jeg klistret noen på glasset i den første tanken jeg hadde C121 yngelen i.
Dette er en 45 liter, og jeg tok noen Redmoor-grener jeg hadde brukt før og som det var festet sugekopper med skruer i. Så plukket jeg mose fra den digre klasen i karet med Corydoras metae. Hadde opprinnelig tenkt å gjøre grundig arbeid med å surre den finurlig oppetter grenene og feste med fisketråd... men det gadd jeg ikke, og bare kveilet noe mose rundt omkring grenene og klasket det hele oppi. Nå har det stått et par uker, og mosen ser ut til å trives. Da tingene roet seg etter mose-nappingen, poppet det også ut noen Red Bee reker fra mosen i yngelkaret...hehe. Det finnes en stor koloni i C.metae karet. Selv om jeg forsøkte å skremme ut rekene før jeg dro opp mosen, ved å knipse litt på den og vifte med mosedottene før jeg dro dem opp av vannet, så klamrer de seg fast for bare livet likevel og ble med over i ny bolig.
Vel, vel, bare hyggelig det. For å være sikker på at hverken yngel eller reker havnet i Vitatech-filteret, la jeg en madrass av filtervatt foran innsuget på det og festet den med en gummistrikk.
Jeg skal etterhvert samle egg i andre kar og slippe oppi dette, og bruke det som klekketank og oppvekst den første tiden. Først må det bare danne seg et yrende liv av ørsmå micoorganismer i mosen, som Corydoras-yngel ser ut til å klare seg så fint med de første dagene.
Postet 23.01.08 kl 01:55
Endret: 23.01.08 kl 01:59
mona oYngel-kar for Corydoras. Satt opp for ikke så lenge siden, for å huse noen små C121 (Corydoras cf. burgessi) yngel, og noe jeg tror er et par C. metae :) Jeg sier [I]tror[/I], for jeg husker neimen ikke sikkert hvor jeg fant de eggene men jeg husker jeg klistret noen på glasset i den første tanken jeg hadde C121 yngelen i. Dette er en[B] 45 liter[/B], og jeg tok noen Redmoor-grener jeg hadde brukt før og som det var festet sugekopper med skruer i. Så plukket jeg mose fra den digre klasen i karet med Corydoras metae. Hadde opprinnelig tenkt å gjøre grundig arbeid med å surre den finurlig oppetter grenene og feste med fisketråd... men det gadd jeg ikke, og bare kveilet noe mose rundt omkring grenene og klasket det hele oppi. Nå har det stått et par uker, og mosen ser ut til å trives. Da tingene roet seg etter mose-nappingen, poppet det også ut noen Red Bee reker fra mosen i yngelkaret...hehe. Det finnes en stor koloni i C.metae karet. Selv om jeg forsøkte å skremme ut rekene før jeg dro opp mosen, ved å knipse litt på den og vifte med mosedottene før jeg dro dem opp av vannet, så klamrer de seg fast for bare livet likevel og ble med over i ny bolig. Vel, vel, bare hyggelig det. For å være sikker på at hverken yngel eller reker havnet i Vitatech-filteret, la jeg en madrass av filtervatt foran innsuget på det og festet den med en gummistrikk. Jeg skal etterhvert samle egg i andre kar og slippe oppi dette, og bruke det som klekketank og oppvekst den første tiden. Først må det bare danne seg et yrende liv av ørsmå micoorganismer i mosen, som Corydoras-yngel ser ut til å klare seg så fint med de første dagene. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080123015524_1.jpg[/IMG]
Virkelig spennende å følge disse trådene dine Mona!
Hvilken plante er det som er bakerst i dette yngel akvariet?
Postet 23.01.08 kl 02:07