Inger Annes akvarieprosjekt (side 79)

Nå er jeg lettere forvirret her. Eller, jeg tror jeg vet hva som har skjedd. Jeg flytta jo filteret fra sneglekaret over til discuskaret, og hadde planer om å flytte sneglene og legge ned dette lille karet. Men, for to dager siden, fikk jeg frigjort et lite filter, og flyttet inn i sneglekaret igjen. Plutselig ser jeg to yngel i karet! Hvor i huleste kommer de fra? For det har ikke vært fisk som kan yngle i dette karet. Tidligere var det en apisto i karantene der, men det var kun en hunn, og det blir det ikke barn av. Etter at den flyttet, har det bare vært snegler der. Og det lille filteret jeg nå har flyttet, kom fra karet til Hufflepuff, som jo nå er død. Og en single kulefisk kan heller ikke lage barn (ikke er det kulefiskyngel heller, for den saks skyld). Etter litt grubling, fant jeg den eneste mulige løsningen: da jeg oppdaget at det kom vann ut av killikaret mitt, trodde jeg først det var avisbiten jeg hadde greid å dytte nedi. Det var nok hovedårsaken til at det ble så vått som det ble, men det fortsatte å komme vann fra karet etter at jeg fikset opp i det. Jeg fant ut at det måtte være den ganske nyinnsatte pumpa som var problemet. Den sprutet såpass mye at det satte seg i lokket (dette er et lite plastkar med plastlokk som er hullete), og dette rant så ned på sidene av karet. For å løse dette, byttet jeg pumpe med sneglekaret, der det gikk en pumpe som ikke sprutet på samme måte. Sneglekaret har også et glasslokk, og dermed ville vannspruten få mindre betydning her. På en eller annen måte må det ha kommet killiegg med pumpa over til sneglekaret! For nå svømmer det to småttiser der, og de ser ut til å kunne være killiyngel, ja. Det er den eneste muligheten jeg overhodet kan komme på. Så da har jeg jammen greid å få småttiser der også! De øvrige killismåttisene som måtte være kommet til verden i samme kar som foreldrene, er helt sikkert spist av sine kannibalske foreldre. Det eneste kjedelige er at jeg ikke vet hvilken killiart dette er, og det er av en type killi hvor det finnes flere arter som er helt klin like. Dermed kan det bli problematisk å selge dem når det kommer så langt. Men morsomt er det likevel! Overraskelsesyngel er alltid morsomt å finne! Forresten fant jeg også sandsnelger der, og hvor de kommer fra er et enda større mysterium! Jeg har ikke sandsnegler i noen av de andre karene mine. Jeg hadde sandsnegler i to av dem, men greide å utrydde dem under tøff medisinering i fjor sommer (eller var det året før? Jeg husker ikke helt). Så jeg kan overhodet ikke begripe hvor de skal komme fra. Jeg har ikke overført noe som helst fra disse to eks-sandsneglekarene til dette lille sneglekaret, så dette er et kjempemysterium. Når jeg tenker meg om, så er dette et kar som tidligere også har oppvist mirakler. Det var nemlig fra dette karet at Houdini greide å flytte fra, helt alene, over til et annet og større kar.

Septentrionalisyngelen begynner å bli litt lettere å finne nå, men de er fortsatt vanskelige å se. Men, jeg har fått forsikret meg om at alle 7 fortsatt er der i dag (jeg må stadig vekk bort til dem og titte og telle). Når det gjelder trillebarna, mistet jeg en yngel som jeg regnet med, men det var ikke den jeg trodde jeg skulle miste. Den som har en knekk på ryggen har nemlig greid å ta til seg litt mat (den har rød artemiamage), akkurat som den forrige jeg hadde som hadde samme problem. Den er selvsagt mindre enn de andre, pga. mindre mat, men den lever da fortsatt! Jeg er imponert! Det var forresten deilig å bytte vann på yngelen i går, og ikke finne en eneste død, men derimot to nye (de jeg hjalp ut av egget). Det må ha vært noe med vannet som ga yngeldøden, jeg kan ikke skjønne annet.

Jeg ser med grøss og gru at det er to utvendige filtre til som må renskes opp i - de to største jeg har. Det er heldigvis lettere med Fluval-filtre enn det elendige Sera-filteret, men jeg hater jobben like fullt. Det er bokstavlig talt en møkkajobb! Forresten, til dere andre utvendigfilterbrukere: hva gjør dere for å sørge for at eventuelle yngel og småfisk som har havnet i filteret blir fanget opp når dere tømmer ut elendigheten? Annet enn dem man kan se med det blotte øyet? Jeg opplevde jo nettopp for første gang småttiser i filteret nettopp, og jeg hadde ingen anelse om hva jeg skulle gjøre for å unngå at noen skulle havne i kloakken. Dermed endte innholdet i ei bøtte, og i den er det nå 5-10 cm med gørr som jeg må sjekke før jeg tømmer ut (gruer meg noe vanvittig).
Jeg tømmer filtergørra fra filtertønnen over i en tom plastbøtte, gjennom en håv som jeg har lagt over kanten på bøtta. Tøm forsiktig så ikke håven ramler ned
Det blir mye gjørme og dritt i håven, men rister man litt på den og gransker den nøye vil man se om det er noe som spreller der. Jeg har reddet ut mange Corydoras-yngel etterhvert på det viset, utrolig egentlig, at de overlever der. Noen har vært relativt store også!

Når tønnen er rensket, er det kurvene sin tur. Da skyller jeg kurvene i en bøtte rent akvarievann, og så siler jeg vannet i den bøtta også over en håv i en annen bøtte og sjekker den gørra der også.

Det pleier å yre av kirsebærreker når jeg gjør dette, og de havner i akvariet igjen. Men yngel har jeg altså funnet en del av opp gjennom tidene.

PS!
Når jeg tenker meg om er det motsatt rekkefølge; filterkurvene renses først, så innholdet i tønna.
Tusen takk, Mona. Da er et bare å sette igang. Urrrrk! Heldigvis er dette er arbeid man ikke gjør så ofte - det er fordelen med utvendige filtre.

Hvorfor ender man alltid opp med en større bestilling når man bare skal bestille noe helt enkelt i en nettbutikk? Jeg skulle bare bestille en ny dose med Esha-vitaminer, jeg, og vips var jeg over 600 kroner fattigere... I tillegg ventes en pakke fra Webzoo (det er flere dager siden jeg fikk sporingsnummer, men den er ikke levert inn til posten ennå, i følge opplysningene jeg får opp) som også kommer til å trekke ganske mye penger. Jeg har enda en bestilling inne hos Aquamanias, og den vet jeg ikke statusen på. Jeg tror jeg må ringe til han i morgen, for å høre. Det ligger an til en ny fullstendig-blakk-måned... Men jeg kan trøste meg selv med at de tingene jeg bestiller faktisk er ganske nødvendige ting: fôr, vitaminer, medisiner, eikebarkekstrakt, osv. Men det gjelder ikke absolutt alle tingene. Noe nytt må man jo ha også...
Når jeg leser her er jeg så glad for at jeg ikke er helt trygg på den fantastiske verden det ligger i netthandel, for da ville nok jeg hatt en lik opplevelse hver gang jeg skulle no. Må ha bare må ha

Liker best å kunne se på det jeg skal kjøpe, slik at jeg vet. Feks hvor stor den er osv.
Problemet er at jeg etterhvert kjenner produktene ganske godt. Så da er det både billigere og letter å handle på nettet. Denne gangen bestilte jeg riktignok flere typer fôr jeg ikke har prøvd før, men bestilte i små bokser. Og slikt fôr får man ikke testet før man faktisk har puttet det i akvariet og sett reaksjonen, så da kan man jo like gjerne kjøpe det i nettbutikken, hvor det tross alt er billigere. En av tingene jeg har kjøpt er Liquifry - yngelfôr. De nye corybarna er så små at jeg kan tenke meg at artemia nesten blir i største laget for dem. Når tar det jo noen dager før jeg har det her, så jeg må bare forsøke å gi dem artemia, men jeg vil gjerne teste dette fôret, slik at jeg kjenner til hvor bra det er til neste gang jeg kan få bruk for det. Faktisk kjøpte jeg kun en eneste ting som ikke var fôr eller vitaminer denne gangen, og det var en slik greie som man henger på kanten av akvarier, for å ha poser eller fisk i. Denne skal brukes til en DIY overrenningsboks.

Apropos små fisk. Ta en titt inn på [URL=http://www.digitaldiver.net/yabbse/index.php?board=6;action=display;threadid=24659]denne linken[/URL], og se et nydelig lite vesen! Under det siste bildet står det en størrelse dere kan sammenligne med. Da først forstår man hvor lite dette sjarmtrollet er!
Selv om jeg liker aggressive fisker, liker jeg ikke å se på at de er slemme mot andre. Men litt knuffing mellom jevnbyrdige, kan være litt av et syn! Jeg fikk nettopp se en skikkelig ekteskapelig krangel mellom de to største discusene mine (de har helt klart dannet par). De er like store, og krangler egentlig temmelig sjelden (annet enn litt normal discusknuffing ved fôringstid). Men nå var det åpen krangel. De gikk mot hverandre, munn mot munn, i bokstavlig talt munnhuggeri, gang på gang. *BANG!!!* Det var utrolig stilig å se på - store fisker i denne typen konfrontasjon! Det er slike ting som gjør discus til så utrolig sjarmerende fisker: temperamentet deres. Man skulle liksom ikke tro at så vakre og majestetiske fisker hadde temperament. De svever jo sakte rundt i akvariet. Men de er noen skikkelige surpomper, og det liker jeg.
Fordelen med å være alvorlig akvaholiker, er at man har Juleaften mange ganger i året. I dag var det pakke fra Tropefisk, i morgen kommer det en fra Webzoo. Jeg føler meg som en liten unge når jeg åpner pakkene.

Ikke vet jeg hva som har skjedd med den minste discusen min (mobbeofferet i tanken), men den ser ut til å ha fått en innsprøytning av selvtillit i det siste. Den lille tassen, som er langt mindre enn sine artsfrender, går nå og plukker på de største discusene. Det ser ut som en blanding av å spise av dem og å angripe dem. Jeg vet ikke helt hva den holder på med, men det er utrolig morsomt at dette mobbeofferet plutselig har blitt så modig. Det gleder meg!

Hvorfor i all verden på super-arcuatusdamene mine være så håpløst dydige? Mannfolka i tanken er overmodne for litt lek, men damene er ikke enige i den saken. Jeg bevitnet nettopp en vill jakt der. Mannfolka forsøkte å trenge seg på damene, og damene stakk av som om de hadde et rovdyr i hælene (eller i halen, burde jeg vel nesten si). Det var rett og slett vill jakt. I nabokaret, derimot, er det ikke noen problemer: trillene leker IGJEN! Nå virker det nesten som om det er hele tiden. At de har fått så sterk strøm i karet som de har (det står to Fluval 3 + side ved side i karet), trigger visst noe voldsomt. Det er ikke mange dagene siden forrige gang. Men nok en gang: jeg har ikke plass til å plukke egg akkurat nå. Forhåpentligvis er det to sirkulasjonspumper i pakken fra Webzoo som kommer i morgen. En pumpe (Eheim Compact 600) som jeg bestilte like over nyttår (tror jeg det var), og som jeg da fikk feil type. Dette har nå endelig blitt ordnet opp i (det er ikke bare Webzoo sin skyld at dette har tatt tid, bare så det er sagt. Jeg har ikke orket å følge så innmari tett opp selv i denne saken), og en Eheim Compact 1000 til, som jeg skal ha fast i en av vannlagrinsstampene (jeg order bare ikke å flytte pumpene mellom stampene). 600-pumpa ble bestilt for å øke sirkulasjonen i karet som septentrionalisene går i, i håp om å få dem i lek. Nå har jo dette ordnet seg likevel, men tanken var å flytte denne pumpa rundt i karene der jeg ønsker lek, slik at det blir større sirkulasjon, noe som forhåpentligvis vil trigge fiskene ytterligere. Så får vi se om det fungerer. Hos super-arcuatusene er det meget god sirkulasjon nå, men damene holder altså fortsatt igjen. De er definitivt ikke de enkleste coryene å få i lek!

Pakken fra Tropefisk kom forresten akkurat til riktig tid. Septentrionalisyngelen begynner å ha spist opp plommesekken, og da passer det veldig godt at det i pakken bl.a. var en liten flaske Liquifry. De er såpass små at jeg er redd for at artemia kan bli i største laget. De er de minste ynglene jeg noensinne har hatt (selv om de nå har vokst siden de ble klekket). Jeg teller dem fortsatt, og de er fortsatt 7 stk.
Som vanlig var det også litt smågodis til meg. Det er alltid like hyggelig. En gang tidligere fikk jeg en skikkelig overraskelse i så måte. Den gangen hadde de stappet en godis ned i hver eske med Esha-medisiner eller -vitaminer. Disse pakkene ble ikke åpnet på noen måneder, så jeg fikk meg en behagelig overraskelse den dagen jeg trengte medisinene (tror jeg det var). Det er bare små ting, men det gleder likevel.
Hei Inger Anne
Jeg sendte deg nettopp en email ang. et filter. Kan du se på det så fort du får tid?
(Sendte den via profilen din her på AF)
Hehe... Så gøy at mirakelkaret ditt kan trylle killiyngel....
Håper du får dem til da...
Aggi
Håper du får dem til da... :)

Så langt har de fått seg selv til ganske bra. De er ca. en cm lange!
Det hadde jo vært kult om mirakelkaret kunne trylle fram litt dyre maller og kulefisker. ;-D Noen L-46, f.eks.

Jeg har akkurat laget meg et excel-ark med oversikt over ting jeg trenger på akvariefronten, med hvilken butikk jeg skal bestille dem i, og prisene på det. Dette er både ting som trengs i nær framtid, og ting som kan vente. Men fellesprisen var til å få ståpels av! Nå skal det nevnes at enkelte av bestillingene er storbokser av fôr, eikebarkekstrakt o.l., slik at det er ting som faktisk vil vare lenge. Hvis jeg greier å samle nok penger til å kjøpe storbokser framover, vil faktisk det lønne seg på sikt (det er bare ubehagelig akkurat når det skal betales, for det er mye penger på en gang). Når det gjelder malletabletter, går det haugevis av dem her i huset, så det er noe jeg kan bestille store bokser av. Flakfôr, derimot, kan jeg nesten satse på minste pakning, for jeg greier ikke å bruke opp en vanlig boks engang, før jeg må kaste den pga. at den har blitt for gammel. Det går ikke mye flakför her i huset. Vel, investeringene kommer på nesten 9000,-, og det er ikke inkludert planen om en ny reol med 3 nye kar. Men reolen kan vente. Slik situasjonen er nå, er det faktisk ingen hast. Ikke har jeg råd heller.

Jeg hadde egentlig tenkt å vente med å selge coryer og sugemaller til fiskene hadde nådd ettårsalderen, men jeg ser nå at det ikke er mulig. L-144-yngelen vokser fort, og det første kullet må snart sparkes ut av "redet", selv om de ikke en gang har blitt et halvt år gamle! Det begynner å bli trangt om plassen. De er faktisk omtrent dobbelt så store som foreldrene deres var da jeg kjøpte dem (og jeg grøsser med tanken på hvor unge de må ha vært da de ble solgt. Jeg ville aldri i livet ha solgt så små sugemallebarn!). Coryene, derimot, går det an å vente med, med unntak av schultzeiene, men de vokser jo ekstremt fort til å være coryer.
Trillebarna koser seg forresten tydeligvis svært med artemiaen. Fiskene er helt orange! Selv den lille raringen har artemia i magen sin. Septentrionalisyngelen har i kveld fått en dråpe liquifry, samt noen dråper artemia, så får vi se om de har orange mager i morgen. Hvis de har det, greier de å ta til seg artemiaen likevel. De er blitt yngel nå, og ikke bare bittesmå prikker, og alle 7 er på plass ennå.

I dag begynte forresten mine aller første egenoppdrettede coryer å vise noe som kan ligne leksatferd. De er jo over ett år gamle, så egentlig burde de vel være kjønnsmodne nå, men det er liksom vanskelig å forestille seg at de har blitt "voksne" når de knapt er halvparten så store som sine VF foreldre. Og foreldrene er selvsagt de digre sterbaidundrene mine. Det er ingen tvil om at sterbaibarna trives med å ha bli sluppet sammen med sine foreldre. Selv om dette er et svært overbefolket kar, er sterbaiene de eneste coryene der. Og det trives de helt klart med. Men fôringstid i dette karet er ikke barebare. Her fôres det kun med malletabletter og squash, så det er trangt om plassen når maten kommer. Dette er nemlig den berømmelige mallesuppa, som nå også altså er overbefolket av to kull L-144 i tillegg!

Da jeg bestilte fôr fra Tropefisk, bestemte jeg meg for å skjemme bort noen få fisker. Det er lenge siden sist jeg har fôret med JBL Tabis, da dette er et uforholdsmessig dyrt fôr. En liten boks (160 tabletter) koster 118,-. Hvis man sammenligner det med f.eks. JBL NovoTab, som jeg også bruker, koster en boks i samme størrelse 87,- (også dette hos Tropefisk. Jeg handler normalt dette hos Aquamanias, og der er prisen enda lavere (45,-). Men Tropefisk er de eneste av nettbutikkene som fører Tabis). Skal man kjøpe større boks, blir prisforskjellen selvsagt enda mer synlig. Men nå har jeg altså kjøpt en liten boks, først og fremst for å fortsette å skjemme bort super-arcuatusene, de få gangene de får malletabletter. I samme slengen fant jeg ut at jeg også skal skjemme bort sebraplecoene litt med dette fôret. De andre mallene får nok fortsette å ete malletablettblandingen jeg normalt serverer (jeg har mikset sammen flere typer og merker, slik at de alltid får servert en variert meny når jeg fôrer). Jeg har forøvrig også anskaffet en liten boks malletabletter med tanke på trespiserne. Det er ingen tvil om at jeg har maller som spiser tre. Den ene rota i pestkaret har krympet betydelig det siste året. Mallene elsker å gumle på denne, tydeligvis. Men for å gi dem litt variasjon fra denne rota (samt rota som ligger i mallesuppa, for de mallene som lever der), så har jeg altså gått til innkjøp av fôr som skal gi dem trefiber i kosten. Så får jeg teste ut hvordan mallene setter pris på dette!
Plussmedlem
Inger Anne
Hvis jeg greier å samle nok penger til å kjøpe storbokser framover, vil faktisk det lønne seg på sikt (det er bare ubehagelig akkurat når det skal betales, for det er mye penger på en gang).


12,5 liter er jo veldig mange tabletter også Medlemmer i en akvarieklubb kan jo kjøpe slike bokser sammen, og deretter dele boksen i porsjoner.

Inger Anne
Da jeg bestilte fôr fra Tropefisk, bestemte jeg meg for å skjemme bort noen få fisker. Det er lenge siden sist jeg har fôret med [URLBLOCK1], da dette er et uforholdsmessig dyrt fôr.

Lørdagsgodteri
Loomis
Lørdagsgodteri ;)

Nemlig! Eller rettere sagt: leksgodteri. Special service for de jeg ønsker å få lek på (+ sebraene, da - de er langt fra klare for lek).

Apropos lek. Jeg hadde rett da jeg så lekstegn hos sterbaiene i går. Nå er de igang. Det er riktignok ikke barna som er i gang, men foreldrene. Disse måtte jeg bare plukke eggene hos. Så med litt fantasi, et T-stykke og litt annet dill, har jeg greid å produsere en midlertidig løsning for en ekstra lufttilførsel. Jeg har foreløpig bare plukket 3 egg, og det blir vanskelig å slå kloa i de neste sterbaieggene. Sugemallene i karet er nok svært fornøyde med den ekstra næringsrike maten. Forhåpentligvis ligger det en luftfordeler i pakken fra Webzoo som ligger og venter på meg på postkontoret, og da er lufttilførselsproblemet løst for en stund framover. Da er det bare å plukke egg igjen. Den nye isboksen som nå er satt opp til sterbaieggene er isboks nr. 6, så det begynner å bli litt fullt. Det sier seg selv at det ikke er plass til alle disse på setet til ergometersykkelen, så det står også noen på et tørkestativ, en på platespilleren og en på spisebordet. Tanken er at alle nå skal flyttes til spisebordet. Grunnen til at setet til ergometersykkelen ble coryklekkeriet mitt i sin tid, har å gjøre med hvorfor luftpumpa måtte stå akkurat der. Dette er en luftpumpe med to utganger, hvor det i tillegg er installert en luftfordeler på en av utgangene. Til denne luftpumpa har det vært koblet to luftdrevne filtre, og det er derfor har pumpa vært nødt til å stå der den står, pga. plasseringen av de to akvariene. Men nå har jeg koblet ut de luftdrevne filtrene, så nå er jeg endelig fri til å flytte luftpumpa. Jeg tror livet blir litt enklere når de blir samlet på ett sted, og et litt sikrere sted enn setet til en ergometersykkel. Det er et under at jeg ikke har revet ned noen isboks med yngel noen gang!
Så var det Julekvelden igjen, med pakke fra Webzoo i dag. Og denne gangen var alt jeg hadde bestilt på plass. Det er mye snadder der (snadder for akvaristen - fiskesnadderet kom i pakken fra Tropefisk i går). Den ventede luftfordeleren kom også, så nå blir det lettere med alle coryene som på død og liv skal trykke ut egg hele tiden. Sterbaiene har forresten skjemt meg bort i dag. Flere av eggene har blitt lagt på glasset, og det gjør det så mye lettere for meg. Jeg får nok ikke samlet mer enn 10-20 egg, tenker jeg. Jeg er rett og slett for lat, samtidig med at eggene fort blir mallemat. Men det var jammen på tide de lekte, da den ene damen er helt sprekkeferdig. Det "måtte" forresten bli lek der nå, da jeg satte inn en liten sirkulasjonspumpe der for noen dager siden. Pumpa var egentlig for å dytte igang noen av sugemallene, men foreløpig er det altså sterbaiene som har tatt hintet. Det er forresten morsomt å se den eldste av mine egenoppdrettede sterbaier. Denne ble den eneste som overlevde mitt første coryoppdrett. Den er derfor den eldste egenoppdrettede jeg har. Og den er trolig kjønnsmoden nå. Ikke det at hun har deltatt i leken, men hun begynner å innta hunncoryenes lubne form. Det er ikke lenger tvil om hvilket kjønn hun har. Det er egg i den kroppen nå! Så kanskje jeg blir corymatoldemor etterhvert? Jeg er i hvert fall en stolt corymatbestemor når jeg ser på henne. Hun er virkelig vakker!

Etter besøket på akvariet i Bergen, skrev jeg en e-post til dem. Jeg var frustrert av å se at coryene gikk på grusbunn, og ikke på sand. Så jeg skrev altså en e-post, og forklarte vennlig at grusbunn faktisk kunne være farlig for coryene, og hvorfor det er slik. Jeg ga dem også informasjon om kulefisken de hadde der. I dag fikk jeg en meget hyggelig e-post tilbake fra dem. De skulle ta opp det med coryene med de som hadde ansvaret for fiskene i den avdelingen. De kunne ikke love å gjøre noe med saken, men de skulle bringe videre infoen jeg ga dem, til de som hadde kunnskapen om akvariefiskene i denne avdelingen. Så får vi se om de tar imot rådet fra meg.

Når det gjelder kulefisken, fikk jeg vite at de alle hadde et spesielt forhold til den, og at den har fått navnet Trine. Det gleder meg at de ser hvor spesielle og personlige disse fiskene er! De skrev mye annet også, og det var bare hyggelig informasjon. De tar virkelig sånne innspill seriøst, og det er knallbra av dem!
Innimellom så får kroppen min helt hetta, og nekter plent å samarbeide. Da klarer jeg knapt å stå på beina, og jeg blir helt skjelven. I dag er en slik dag. Jeg har planer om å rett og slett hoppe til sengs (skulle egentlig gjøre det for 4 timer siden), men så er det disse akvariene, da. Nye varer må prøves, og det ene fører til det andre, selv om jeg altså knapt kan stå på beina. I tillegg så er det sterbaiegg som må plukkes ut. Det er ikke lett å plukke egg når man skjelver som et ospeløv! Heldigvis er det sterbaiegg, og de lar seg ikke skvise så lett. Hadde det vært schultzei, hadde jeg ikke hatt en sjanse... Jeg har faktisk greid å sanke 30 egg, så jeg bør være fornøyd med fangsten. Men skal jeg til sengs!
Litt søvn har hjulpet litt. Jeg er ikke skjelven lenger, men "bare" fryser og er kvalm. Urrk! Det ble noen få egg til, etter jeg våknet, så nå har jeg over 40. Jeg håper det blir god klekking denne gangen. Det varierer veldig med sterbaieggene. Noen ganger klekker ingen, og noen ganger klekker de fleste. Det hadde vært moro med en skikkelig dose sterbaiyngel igjen. De få jeg hadde, satte jeg sammen med schultzeiene, og de gikk med da jeg mistet mange yngel. Såvidt jeg kunne se, var det som vanlig kun én hunncory som lekte (med en hale av mannfolk etter seg). Men hun trengte jammen å kvitte seg med litt ballast også! Forøvrig er hun ikke akkurat slank nå heller. Man kan knapt se at hun har lagt massevis av egg i dag. Og hvis jeg har rett i teorien om at det kun var henne, må hun ha lagt mellom 50 og 100 egg! Jeg greide forresten å miste to egg utenfor akvariet. Det ene greide jeg heldigvis å finne igjen, etter intens leting. Det andre er tapt. Dessverre er jeg slik skrudd sammen at jeg lett får dårlig samvittighet, og jammen greier jeg å få dårlig samvittighet pga. det mistede egget. Pga. meg, kan det være en liten en som ikke får se dagens lys. Det samme føler jeg gjerne dersom jeg skviser egg også. Samvittighet kan være noe dritt innimellom.
Jeg vet det trolig er en innbildning, men jeg synes den halvstore L-144-barna ser så fornøyde ut etter coryleken i dag. Jeg antar at de har fått gumlet litt deilige coryegg. Jeg fant også den ene sewellia lineolataen min i ivrig aktivitet et sted det så ut som om corydama nettopp hadde klistret opp egg. Jeg fant flere steder på glasset der det var spor etter egg. Vel, jeg er fornøyd med fangsten, og resten av eggene får jeg se på som kosttilskudd til de andre innbyggerne. Normalt gir jeg myggiser som premie etter en dag med lek, men i dette karet tør jeg ikke pga. de små mallebarna. Så jeg får heller gi dem en runde med JBL Tabis og TetraTips. Dyrt men populært fôr! Særlig TetraTips er snadder for maller som liker proteinrik mat.

Apropos maller som liker proteinrik mat: I dag ble jeg temmelig sjokkert da jeg så den ene sebraplecoen gumle alger! Og i tillegg midt på dagen (det er en sjeldenhet å i det hele tatt se en sebrapleco spise)! Jeg visste ikke at de tok alger i det hele tatt. Det mangler ikke på fôringen fra min side. I går fikk de dyrebar Tabis. Men den ene malla er mindre sky enn de andre, og har tydeligvis funnet ut at den skal ha litt sunnere kosthold, ved å plusse på med litt grøntfôr.
Så gøy da, det må jo ha vært litt av et syn.
Nå vet jeg ikke helt hvilken av hendelsene du tenker var litt av et syn, men hvis du tenker på sebraen, så var det faktisk det. Den hadde rensket et område med en diameter på ca. 4 cm, og det var tydelig forskjell på hvor fisken hadde gnagd av alger, og hvor den ikke hadde vært. Dette er en liten fisk, så 4 cm i diameter er et ganske stort område. Det betyr at den ikke nettopp hadde startet. Sebraene mine er så nydelige - det er bare så synd at de er så håpløst sky. Men denne minstemann er altså mindre sky enn de andre, så den kan finne på å ta turen fram på dagtid. Det er riktgnok uker mellom hver gang den gjør det, men de andre er kanskje framme på dagtid en gang i året...hvis jeg er heldig...

Nå er den nye luftfordeleren installert, og det er utrolig deilig at jeg nå har samtlige isbokser med egg og yngel på én eneste luftpumpe! Etter eggsamlingen i dag, står det nå 6 isbokser på rad og rekke på spisebordet mitt, og det er fortsatt en ledig plass på den nye fordeleren (det er to utganger på luftpumpa, og det er nå koblet en fordeler på begge utgangene, den ene fordeler ut til 3 utganger, den andre til 4). Dermed er setet til ergometersykkelen min nå nedlagt som corydorasklekkeri. Ulempen med dette er at jeg nå ikke kan bruke coryene som unnskyldning for å ikke bruke sykkelen... Det er herlig å ha alle isboksene samlet på én plass også, og ikke spredt rundt i stua (alt ettersom hvor jeg kunne putte inn en luftpumpe).

Jeg kjøpte også en slik en, for å kunne seriekoble artemiaklekkere, og dermed også kutte ned til én luftpumpe her også. Ulempen med denne modellen er at den ikke har en pakning til korka (slik den jeg hadde fra før av har - den er av merket Sera (en av de få Sera-produktene jeg faktisk liker)). Den passer heller ikke til åpningen på en halvlitersflaske, så den blir liggende helt løst oppå. Dermed kan jeg ikke sette denne først i rekka når jeg seriekobler, fordi all lufta lekker ut ved korka, og ikke fortsetter inn i neste luftslange. I tillegg skal det ingenting til før korka ramler av. Jeg skal sjekke om den kanskje kan passe bedre på en glassflaske, men akkurat nå har jeg ikke noen i huset.

Dermed har jeg nå altså to ledige luftpumper, for første gang på lenge. Den ene kommer jeg trolig til å fortsette å bruke i artemiaproduksjon, slik at jeg har tre klekkere gående. Jeg ser nå at det går mye mer artemia enn jeg har brukt før - noe som kanskje ikke er så rart, siden jeg har mer yngel enn jeg noensinne har hatt før.

Da jeg nettopp skiftet vann på septentrionalisyngelen, fikk jeg også sett at i hvert fall den største yngelen tar til seg artemia. De andre er jeg mer usikker på. Septentrionalisyngelen begynner nå å komme opp i størrelsen som andre helt nyklekte coryyngel har. Det sier litt om hvor små de var da de ble klekket. Hver gang jeg har tittet på dem, har det sett ut som om den ene slet og kanskje var døende. Nå gikk det endelig opp for meg hvorfor den har sett slik ut. Den mangler et øye! Dermed ser det hele tiden ut som om den ligger på siden, ettersom man altså bare ser det ene øyet. Den har altså ikke ligget på siden, slik jeg har trodd. Puuuh! Men hvorfor den mangler det ene øyet, det aner jeg ikke.
Hei
Pleier du å sjekke hotmail-adressen din, eller er det bare noe du bruker når du ikke er hjemme?
Jeg har sendt deg et par mail, skjønner du...
Aggi
Hei :) Pleier du å sjekke hotmail-adressen din, eller er det bare noe du bruker når du ikke er hjemme? Jeg har sendt deg et par mail, skjønner du... :)

Hotmailen bruker jeg hele tiden. Det er hovedadressen min. Men jeg har bare mottatt en eneste e-post fra deg i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap