Lettere øvet nybegynner :) (side 79)

Vi begynte så trått med henting av reol kl 11 igår.
Bengt hadde blitt forstyrret under innfanging av fisk og dermed gikk det unna 3 timer til tømming av reolen, prating og titting på diverse.

Mamma måtte jo ha med seg Guppier, en gruppe med Blue moscow, ja jo, greit nok det. De fikk bli med, men da mamma gjerne ville ha med seg en gruppe blandingsmix, sa jeg nei. Ikke F om jeg vil ha enda en gjeng med millionfisk.... :P

Vi kom oss hjem med rubbel og bit, så var det å rette opp benken reolen skulle stå på, vaske grus og sette filtermatter til venting/væting mens alt dette pågikk.

Grusen var bra skitten, men etter tre runder fylling, rote rundt og tømme var vannet klart. Rutene fikk seg også en omgang, unntatt karret mallene skal gå i.

Så var det å få på plass reolen, sette på plass de nederste akvariene, så de øverste akvariene. Lirke lirke, men det gikk rimelig smertefritt.
Akvariene fylles med vann, etter endeløse prøvelser av forskjellige tuter til springen stappet jeg likesågodt slangen inn i tuten på springen og det gikk, litt lakk det jo, men det var jo bare over vasken likevel. ;D

Så nappet jeg bare slangen ut av tuten når jeg måtte stoppe vannet, så slapp jeg å stille inn temperaturen for hver gang.
Var jo bare å stappe den oppi igjen når jeg skulle fylle mer.

Det siste karret fylte jeg med vann vi hadde med oss fra Bengt, det var vannet de hadde gått i før. Så der trengtes igjen tilvenning, fiskene kunne flytte rett inn etter at filtermatter var satt på plass og filter startet opp.

Lyset hang jeg opp til sist.
Hele prossessen gikk rimelig greit for seg, jeg ble som vanlig den som måtte gjøre hele jobben. :P

På morran idag levde og trivdes fiskene fremdeles og fikk litt fòr som de slukte unna slik guppier har for vane.

Lyset hadde ikke slått seg av iløpet av kvelden, men det var bare tidbryteren som ikke var satt igang riktig.
Nå fungerer det som det skal..

Akvariene var tomme, kun hjørnefilter og sand, så vi ble enige om at vi reiste til krizoo idag når jeg kom hjem fra jobb, for å handle litt røtter og annet som manglet.

Røttene var enten store eller små, men vi fant noen som var greie. 2 små og 1 mellomstor. Så måtte vi jo opp og titte og der var det en oransje gullfisk med kule sorte tegninger som plutselig befant seg i pose på vei ned til kassa.

Litt avskallede artemieegg ble også med hjem.

Ved kassa slapp min mor bomba, hun hadde begynt på flytting av de andre fiskene og ikke nok med det, stappet oppi den gruppa med guppymix jeg sa nei til, i stueakvariet.
Så nå har hun fått høre det, det hadde ikke gjort noe om hun hadde begynt flytting av fisk, men hun gidder ikke sette seg inn i hvordan det skal gjøres, derfor ble det feil, guppiene oppå der ble bare to much.

Nå viser den ene seilfinnemollyen sykdom, den er selvfølgelig svekket grunnet fødsel og overivrig hann, så egentlig var det greit at hun ble flyttet og dermed kan slappe av litt. Men det ble nok litt flyttesjokk i tillegg.

To gullbarber lå vettskremte oppi en krok og nå ligger de vettskremte under ei av røttene jeg satte inn. Egentlig kunne jeg fanget de 4 siste, så hadde de iallefal fått trygghet i flere. Men nå er jeg sliten og det blir nok leggetid snart.

Men jeg må jo slippe ut gullfisken som har ligget til aklimatisering i dammen først.

Så da kan jeg kanskje ta meg tid til litt fanging også, men kjenner jeg fiskene rett, så blir det nok å ta ut alt av akvariet for å få fanget de. Det er det litt for sent for kjenner jeg.

Må iallefal hente cattappa bladene jeg kjøpte av Amy på e-bay, de kjøpte jeg vist i rett tid.
Hjelper ikke det, så må det nok sterkere lut til, siden både guppier og mollyer tåler en skvett salt kan jeg også bruke det. Men varmekolber må nok til for det er jo ikke akkurat en varm sommer.
Tror det må settes opp en liste over det som skal kjøpes på nett.

Nå er det aksjon gullfisk, så får vi jo se da.

Jo vi var ferdige med reolen kl 8 på kvelden, så det var den søndagen.
Beste søndagen på lenge. ;D

Gullfisken gled rett inn sammen med de andre. Ingen problemer der. ;D

Igår flyttet jeg resten av fiskene over i reolen, masse små sugemallebarn igjen i hovedakvariet, men det får heller bare være.
Ble jo med en del sugemallebarn til reolen også, da jeg sjekket de igår kveld, hadde de overlevd flyttinga fin fint.

Idag kommer Jason fra Italia, skal hente han på gardemoen kl 4-5, flyet skal lande 16.10, men det tar jo litt tid med å hente bag osv. Jason er New yorker, men har vært litt på rundreise om i verden denne sommerferien, og nå står norge for tur. Tips til flotte steder ikke altfor langt unna taes imot med takk, han har kun 5 dager her, så vi rekker ikke så mye.

Han har spurt om en tur til Bergen, så det må vi nesten få til.
Dessuten en tur til Stockholm.

Håper det blir skikkelig fint vær, slik at han får oppleve den virkelig vakre norske naturen. Det ekke det samma med våt utsikt. :P ;D
Da har jeg ryddet, vasket og støvsugd i hybelen. Skiftet på senga og gjort klart til meg selv på sofaen.
Reise å handle snart, spise skifte og hente.
Får låne bilen til mor, så slipper jeg å være bekymret for at bilen min skal finne på å eksplodere eller noe slikt. ;D
Men den traktorhybriden bruker litt tid, kanskje vi klarer å holde den i hundre på E18, men det kommer til å bråke.
Mitsubishi kassevogn som vi har hatt i hvertfall 11 år.

Ligget med våte hender på teppet og fjernet kattehår, endelig kan man se fargene på teppet igjen. ;D

Fikk skiftet vann i galaxykarret også, blir ikke kvitt BGA, den legger seg som en tynn slimete grønn hinne over alt den kommer i kontakt med. :P
Jeg håper den forsvinner av seg selv og gidder ikke stresse, fiskene tar jo ikke skade, kun plantene. :/

Nei sette igang igjen.
Jeg har tenkt litt og funnet på at jeg kanskje burde gjøre noen ommøbeleringer i akvariet, flytte habrosusene og borarasene over til 50 liter'n. Rekene over i rekekarret og imbellisene ned til karret habrosusene gikk i.
For det blir fort dårlig strøm i karret til habrosusen, så kanskje det er bedre for dem å flytte.
Imbellisene kan jo hente luft i overflaten og på den måten ikke ta skade av lite oksygen i vannet.
Det kan kanskje også trigge dem til lek.

Må ha planter merker jeg, lite planter i alle karr nå. Mose står øverst på lista.

Jason sover og snorker som en sinna bjørn, så jeg måtte rømme og legge meg på "gjesterommmet", som blir brukt som lager for jul, påske osv ting.

Norsk melk falt i smak og han elsker utsikten og duften av norsk luft. Så frisk og ren i forhold til det han er vant med.

Ble skikkelig frokost med bacon, egg og ristet brød med marmelade.
Se hva som skjer med dagen, men planlegger en tur til stavanger, det må vi i såfall gjøre imorgen.

Ser ut til å lysne så blir nok fint vær etterhvert.
Hatt en helt utrolig flott tur til Stavanger over fjellet og ferja inn Lysefjord og opp hårnålssvingene fra Lysebotn.

Tok oss 12 timer over fjellet, som egentlig skal ta 6-7, men så stoppet vi et uendelig antall ganger og kjørte absolutt ikke fort.
Mye vakkert å se på, amerikanere er lett å forføre, snø midt på sommeren og sauer løse langs veien var nok.

Litt for nært til at jeg kan forklare hele turen akkurat nå, men tar det etterhvert som jeg husker det.

Det har iallefall vært en fin tur selv om det så og si har vært to dager i en bil.

Våknet til strålende vær idag og akvarier som sårt trengte påfylling av vann, så selv om det har regnet der vi har vært, virker det som det har vært varmt nok her hjemme.

Idag leverte jeg Jason på timeekspressen til Oslo, så dro jeg til stranda hvor mor var og jammen fristet det med en dukkert.
Nå føles det som sommer og jeg kommer til å nyte de to neste dagene, uannsett hvor varmt det blir. ;D
Har jo fri denne uka og kanskje også neste, vi får jo se.
Allerede planlagt å reise ut tidlig for å fiske og så sole seg.

Her trenger vist både akvariene og plantene vann, så er det middag snart, makrell og horngjell. Smaken av sommer, lukten av sol.
Var på fisketur igår, endte bare med å bli solbrent på venstre ben. Fikk to fisk, en liten torsk på ca 15cm og en liten bunnfisk på ca 8cm.
Men var jo koselig å være der vi jentene. (mamma, min yngre søster og meg)

Idag er det overskyet, så tror jeg skal få unna så mye som mulig. Imorgen er det nemlig henting av 375l i horten, jeg må gjøre klart for den i kjelleren, dessuten må det fylles vann i akvariene her, de siste dagene med sol får vannet til å fordampe fortere.

Pumpa i dammen trenger en rens, jeg skal få tilbake den gamle senga mi, må få kjøpt sånne glasssugekopper til frakting av akvariet imorgen osv osv...

Fiskene står litt på pause frem til jeg får svar fra skolen om jeg kommer inn eller ikke. Begynner å bli veeeeldig utålmodig for å si det sånn.

Jason reiste til oslo på onsdag og hjem torsdag, det har vært en opplevelse og ha han her, men det er deilig å være alene igjen og ta ting i sitt eget tempo.

Usikker på hvor mye leiebil har kostet meg, men håper jeg får svar på det snart... Alle de bompasseringene feks.. O.o

Det var godt å sjekke kontoen og se at lønna hadde kommet inn. Nå fikk jeg fylt på USB kontoen, betalt husleie og alt det der, utgiftene på bilen har fremdeles ikke kommet og heller ikke brev fra skolen......

Begynner på jobb igjen onsdag, så hadde vært deilig om det plutselig hadde blitt værskfite og strålende sol de to neste dagene.

Hentet 375l igår og er veldig glad jeg hadde med en venn som kjenner meg, så gjør det ikke så mye om det er tungt og vanskelig. For vi bare kjefter i vei og er venner igjen etterpå. ;D

Nå er karret skrubbet og alt er plassert på plassen det skal ha i kjelleren. Tenker jeg får ordne litt med bakgrunnen og slikt idag, er klart til HMF filter, men litt usikker på om jeg skal gå for det eller ikke.
Har lister og bakgrunnen er jo kort, så det hadde jo vært det beste....

Har jo også flere akvarier stående ute som jeg kan hente, stakkars pappa blir jo hugger'n snart...
Men vi har iallefal fått ryddet i kjelleren da og det var på høy tid. Den ene sofaen har stått der nede i 15 år.. Kanskje greit å bli kvitt. Men er nok best å gjøre det uten at mor får vite det, hun har nemlig samlemani og klarer ikke kaste ting, da vi begynte brette pappesker måtte hun gå et annet sted... :S

Se om jeg får flyttet rundt på fisk iløpet av de to neste fridagene, fikk med masse javamose fra Sanne også har hun lakriser
Må jo utnytte fridagene som er igjen på akvariesting. ;D

Startet dagen med vannbytter i noen av akvariene, så litt flytte bytte på røtter og planter. Feste mose og litt slikt.

Deretter fikk jeg den gode ideen at nå skulle guppien som gikk sammen med galaxyene få lov til å flytte inn sammen med blandingsguppiene mamma har i store karret, så tenkt så gjort. Vel ikke helt....

Hvem skulle tro at en guppy skulle være vanskelig å fange inn??
Mens alle de andre fiskene synes hoven var helt grei, var guppien frenetisk. Kanskje den leste tankene mine og oppfattet at det var den jeg skulle ha tak i...
Samme det, jakten pågikk i en halv time, karret er godt overgrodd, det skal jo sies og dette er en rask guppy... Men jeg gikk seirende ut av kampen med guppien i boks, deretter var det å rase inn til mamma, sette boks med fisk til tilvenning..

Og mens man står og ser på guppien som ikke har sett sine egne siden den var yngel, plutselig få øye på damer av egen slekt... Vel da oppdager jeg jo at to av damene og ene hannen ser ut til å farge ut som tiger, vel så fort den ene guppien blir sluppet løs, går jakten over på disse tre.

Nå har guppien jeg slapp løs funnet ut at flytting ikke er så dumt alikevel, så den fulgte like så godt med oppi hoven en gang til.. Dumme fisken.. :P
Vel en hann og to damer flytter så inn til gullbarbene i reolen, kanskje de kan påvirke de vettskremte barbene i riktig retning...

Og når man står der med tilvenning, så ser man jo litt mer som kan gjøres...
Så da var det festing av mose og planter også her, fylle på litt vann og en liten ommøbbelering hos mallene.
Medisinering hos guppier og mollyer.

Ja når jeg da var ferdig med tilvenning osv, jo da kunne jeg jo like så godt feste glasslistene til HMS filter i 375l. Så tenkt så gjort, litt strevsomt å få start på en tube silikon som har vært åpen før...
Endte med at jeg tok av hele tuten og bare kladdet på, pent nei, fungerer det, ja.
(håper det iallefal)

Så kunne jeg jo like så godt silikonere fast noen små skiferbiter til et slags flatt tårn, det kan rekene få ha hos seg tenkte jeg..

Nå tror jeg jeg er ferdig med akvarier for idag, sola skinner og jeg burde gå ut og nyte den.
Ferdig og ferdig....
Bengt ringte og lurte på om jeg kunne tenke meg en tur til krizoo, seffer'n vil jeg det...
Vurderte ca et halvt minutt om jeg skulle droppe å ta med lommeboka...
Den ble med.

Masse forskjellig som fristet, men sto imot og kjøpte ingen fisk, harde bud, men likevel. Restekarret innerst i hjørnet har masse smått og spennende, botia som ikke blir lenger enn 2cm feks, galaxy, habrosus og nå ennå fler små godbiter...
I tillegg har de fått inn gullbarber i viltfarge, de ligner ikke mye egentlig, men fine det er de.
Jeg har meget lyst til å kaste ut gullbarbene og heller satse på odessabarbe eller noe slikt.

Vel de hadde restesalg på planter, 4 stk litt slitne men like fullt levedyktige planter til 100kr. Jeg trenger jo litt planter etter jeg holdt på idag, så det var egentlig ikke noe å tenke på.
Man kan si at jeg fikk planter nok, de ville gjerne bli kvitt dem for å si det sånn..
Og når man har planter som trenger litt kjærlighet, vel da må man ha plantenæring også... og dermed hadde jeg jammen klart og svi av noen lapper..
Det var nære på at jeg kunne tenke meg å svi av fler, men grenser får være grenser.. (litt streng med seg selv)

Men på veien hjem ligger jo Gjennestad hagesenter, så da sveipet vi innom der også..
Ut og se på dammen måtte vi jo, fin den, veldig enkelt oppbygd med bare mur av sprengstein. Hmm vannplanter,tasle tasle.... Ooooh kun 49.90, hmmm, ja da ble det jammen med 2 stykk der å... Lallalala.

Godt jeg ikke hadde smurt meg inn med fuktighetskrem, har hatt hendene i vann siden jeg kom hjem.. ;D
Men jeg er rimelig bra fornøyd, 500kr brukt, masse glede kjøpt inn.

Eneste nå er vel at jeg burde ha et bedre lys til 25l rekene skal gå i, karret er litt høyt og barken farger vannet en del.

Neste nå er å finne ut hvilke fisk jeg vil plassere hvor.... ;D

Galaxykarret ser ikke ut, der det er ett teppe med BGA over alt av planter, sand osv.. Tenke for meg selv at siden BGA er bakterier og ikke alger, så burde jo medisiner mot bakterier kunne hjelpe...

Så da måtte jeg søke og se om det finnes noe informasjon om dette...
Det jeg kom frem til at det er mange grunner til at BGA dukker opp, min er jo fordi jeg hadde næring i bunnen som ikke holdt seg der...

Så hvir jeg har oppfattet det riktig, så driver BGA en symbiose med en alge, derav den grønne fargen.
Ifølge det jeg har forstått finnes det 3 mulige måter å bli kvitt BGA.
1: Lite utbrudd, strø salt over området, BGA vil da skifte til rødt, deretter bli gjennomsiktig grønn og forsvinne..
2: Ved større utbrudd, få til riktig balanse mellom fosfat og nitrogen, eller:
3: Anskaffe eplesnegler.

Så nå må jeg begynne å lete etter en eplesnegle eller to som kan gå og spise seg store og fine i karret. Jeg håper ikke de dør slik de andre sneglene har gjort, men de ble jo satt inn før jeg fjernet sanda som var hovedgrunnen til problemet.
Kanskje det kan fungere og flytte over en av sebrasneglene fra habrosusene, men jeg ønsker jo ikke å ofre fler av dem.

BGA er egentlig veldig fasinerende når man setter seg inn i det, utrolig hvor komplisert en slik plage egentlig er....
Søndag fyller jeg år, og egentlig hadde jeg tenkt meg til Jarlsberg for konserten som er der ikveld og forhåndsfeire med en kompis som fyller år på mandag, men siden han er hinsides all kontakt (ikke mulig å få tak i han på tlf) så får det heller være, litt trøtt og sliten etter jobb også, så hadde vært deilig med en rolig kveld hjemme..

Jeg prøvde meg med en liten gren fra ene planta til hagedammen oppi akvariet og der ser den ut til å trives, den har strekt seg og begynt ett nytt sideskudd.
Plantene jeg kjøpte lever fremdeles, den ene var nok en overvannsform av ludwigia kan det se ut som, Men jeg får fortsette og se hva det blir ut av den.

Oppdaget noe jeg ikke skjønte hva var oppi karret til L-mallene mine, så måtte se nærmere og jammen er det ikke ei reke, som mest sannsynlig har fulgt med som liten fra mosen da hele rota ble flyttet over fra habrosusene.

Det er koselig, jeg har jo hatt egg på rekene flere ganger, men fremdeles har jeg ikke oppdaget yngel, men det kan jo være de holder seg skjult til de er i trygg størrelse i forhold til fiskene.
Skulle ikke forundre meg om habrosusene jafser i seg en hvis de har muligheten, har sett hvordan de jakter på levende mygglarver, skal si de jafser til når de skjønner at det er spiselig og levende.....

Jeg er på jakt etter en eplesnegle som kan gå hos galaxyene og spise BGA, men er ikke interessert i å beholde den når den blir større lissom... Så vet ikke, høre om noen har en låne ut eplesnegle. ;D

Eller den kunne jo gått hos L-mallene, for de spiser tydeligvis ikke noe annet enn røtter, hiver jeg en malletabelett oppi blir den ikke rørt og løser seg bare sakte opp til den er spist av sandsneglene..

Veldig lyst til å gjøre noe drastisk i akvariene, men det er nok bedre om det venter... Gullbarbene til mor ser ikke ut til å trives så godt i reolen, så kanskje de skal flytte tilbake og jeg heller plassere noe annet der....
Kanskje jeg like så godt skulle flytte L-mallene mine over der. Jeg ser dem jo egentlig aldri alikevel....

Skifersteinsaken jeg silikonerte sammen ble fin den, tenker jeg skal sette den inn til ancistrusene, så kan yngel gjemme seg i den etterhvert som de vokser opp.
Pappa'n er herlig morsk med sine to fruer, det er hans hule og ingen skal få komme i nærheten før han sier det er greit. Men yngelen kan godt sitte og sutte litt på ryggen hans.
Nå blir det nok snart litt egglegging igjen, hannen drev med hulevask, mens minste hunnen holdt seg i nærheten.
Idag skal det komme 10 små epler hit, så får vi se om de kan rydde opp i BGA problemet mitt.

En reke ble igår overført til rekekarret og den lever fremdeles, venter og ser i noen dager til, så flytter jeg de andre over også.
Gleder meg.

Jeg tenker på å sette sullene inn til L-201 mallene, da jeg har lyst til å prøve få habrosusene i lek og fordi jeg er rimelig sikker på at disse sneglene gnafser i seg egg om de får muligheten.
L-mallene er jo ikke store nok til lek ennå og så dårlig som de spiser tar det nok tid før de blir kjønnsmodne også.

Galaxyene tenker jeg på å flytte over til 50liter'n, mens da Imbellisene skal gå i det karret de er nå, bare flytte over den siste som fremdeles går i karret til mor.
Desverre har jeg ikke observert hannen på en stund og det begynner å bekymre meg, han har alltid holdt seg skjult, men jeg har lissom sett litt av han likevel.

Guppien som flyttet til mamma sitt felleskarr har farget ut og blitt rimelig mørk. Nå ser han voksen ut og trives som guppyhannen blant damene.

Sykdom på guppiene som fulgte med i reolen, der plukket jeg ut den fineste hannen idag. Mamma har lurt på hvorfor det har forsvunnet så mange yngel og jeg nevnte at det kan være pga av lite mat, dermed har hun foret og det resulterte i dårlig vannkvalitet og med en pumpe som ikke var særlig futt i, så ballet det på seg.
Hadde ikke vært inne og sett til fiskene på noen dager og igår møtte jeg synet av fisker som gjemte seg bort og hannene hang i vannet og strevde.

Vannbytte, skifte ut den slakke pumpa og medisin, desverre var det for sent for denne hannen.

Medisinerer også hos seilfinnemollyene, da den ene hunnen sliter kraftig. Tydelig at medisinen hjelper der, like etter den var gitt, kviknet hun til og begynte lete etter mat. Idag er hun fremdeles rufsete, men med mye bedre spirit.
Den ene yngelen begynner å få litt størrelse (1,5-2cm) og jeg håper de vil vokse godt nå som de er i eget karr med god vannkvalitet og lett å finne mat.
Da er eplene ankommet og satt på kanten av bakgrunnen, slik at de kan krype ned i vannet selv.

Sullen jeg puttet nedi tidligere som et prøveprosjekt har gravd seg ned i sanden og blitt der, så den tror jeg er like greit å fjerne igjen, den trives tydeligvis ikke.
Det er noe med det karret der tror jeg.

Kan jo være korken har trukket til seg mye dritt som forpester vannet slik at verken sniler eller reker trives oppi der. Fiskene går det fint med, men likevel, jeg er skeptisk..

Så jeg håper virkelig eplene vil overleve og gjøre en fantastisk jobb. De største var rundt 1cm, mens den minste var knapt 2mm. De blir nok grønne da de er brungrønne nå

Passe på å putte rekepulver miks i vannet slik at de får mineraler til skallbygging.

Nå er det tjære garasjen, har utsatt det litt for lenge, det er tross alt en av betingelsene får å bo billig her..
Da har jeg jammen blitt 28 år, selv om jeg verken føler eller oppfører meg slik. ;D
Det er rart og tenke på hva man har gjort iløpet av disse årene, men jeg føler at jeg kanskje burde ha fått gjort mer, derfor tenker jeg ikke så mye på det likevel, men heller velger å fokusere på det jeg kan få utrettet iløpet av årene som kommer istedet. ;D

Eplene krøp ned i karret og dermed har jeg ikke sett de noe mer, forhåpentligvis gnasker de seg vei innover i bushen av planter og BGA.

Etter å ha sluppet sullen tilbake til habrosusene skjønte jeg fort hvorfor den hadde begravd hodet i sanden. Begge følehornene var butte, imbellisen har nok ikke latt de være i fred.
Den var lettere skremt fremdeles og det hjalp ikke at habrosusene måtte bort og susse litt på den stadig vekk.

Jeg slapp en reke til oppi rekekarret igår slik at den ene ikke skulle være ensom, om det var gjensynsglede eller noe annet når de møttes er jeg ikke sikker på. Det så nesten ut som slosskamp. Men like etterpå taslet de rundt på rekevis og pillet på vært sitt sted, så det var nok ikke noe ille.

Jeg har bedt en masse mennesker hit idag, litt sent ut med innbydelser igår kveld, men bedre sent enn aldri. Er man for tidlig ute kan det være mange som glemmer det vettu. Fått bekreftelse på noen som kommer, så får vi jo se hvor mange det blir til slutt. ;D

Min storesøster Line tar med en helt fantastisk god oreokake, den er skikkelig sunn fordi man blir lykkelig bare av å tenke på å spise den og lykke gjør deg glad, det er sunt å være glad.

Det stinker tjære her etter jeg malte utenfor igår, må male mer idag...
Stakkars pus skulle inn hit om natta slik som vanlig, og jeg våknet av at han hoppet opp på veggen, vinduet hadde jeg jo stengt for at han ikke skulle hoppe opp og bli full av tjære, men det var vist drømmetanker.
Så jeg skvatt ut av senga, ut døra og grabbet tak i pusen som hang der fremdeles. Han hadde fått tjære på potene og ytterst på halen, ikke sikker på hvordan jeg skal få det av, eller om det er skadelig for pus.
Han virker ikke påvirket av det.

Tenkte jeg skulle fange reka hos mallene og sette inn i rekekarret, men den synes ikke hoven var noe spennende, så det måtte jeg gi opp. :/

Så to epler, men de virker ikke videre lykkelige, imbellisene ser nok på disse som mat også, får håpe det går seg til..

Nei male litt, så skal mamma spandere mat på resturant og så er det hjem og gjøre klart til folk dukker opp.
Dette er og blir en fin fin dag.
En god stund siden sist. Tida har flydd, i forrige uke satt jeg husvakt hos min bror og passet hans to puser.
Den ene er bare noen måneder gammel og fremdeles veldig avhengig av selskap. Den møtte meg hver gang jeg kom inn døra og skulle sove på fanget mens jeg så på tv.
Dessuten er den som småunger flest, oppmerksomhetssyk, så en blomst som sto på gulvet fikk gjennomgå, hvis jeg kjeftet ble han bare annå ivrigere.
Man kunne nesten lese tankene hans..

Fiskene mine har gått for sus og dus mens jeg har vært borte, nå er det på tide med filterrens slik at det blir litt gjennomstrømning igjen hos habrosusene.

Rekene jeg har sluppet oppi rekekarret lever fremdeles, så da satser jeg på å flytte de andre oppi der også .

Galaxyene vurderer jeg å flytte over til 50l, den har nå to epler til algerens, men lurer på om jeg skal ta de ut og heller kjøre en saltkur, da det begynner å bli en del BGA der også. :P

Eplene i karret med imbellisene virker som de har vokst kraftig, men fremdeles ligger BGA som et lysegrønt teppe over alt av sand, planter, røtter osv...
Kjipt.

Mallene ser jeg ikke mye til, det er en hale i den ene rota og det er det lissom, de krever iallefal ikke mye plass, det er sikkert. :P

Fiskene til mamma har fått vannbytte idag, der dør fiskene innimellom. Det er kun oppe hos levendeføderne hvor det har vært sykdom. Den ene seilfinnehunnen avlivet jeg igår, da hun kun lå på bunnen og såvidt klarte svømme. Der fant jeg også en død unge.
Hos guppiene fant jeg en død hunn, men hun har slitt etter fødsel og var nok en eldre dame i utgangspunktet.
Begge hannene er døde, men det gjør ikke så mye, da får hunnene fred og de er alle gravide så det er ingen fare, dessuten er det masse yngel der.

Hos Gullbarbene misstrives de to store, gjemmer seg mest bort og er blasse, blir nok til at jeg flytter de tilbake til storekarret.
Guppiene som går oppi der er ok, vet ikke om det kanskje hadde vært bedre og flyttet de opp til mollyene istedet.

I storekarret har naturligvis en god del av mallebarna forsvunnet, da det ikke har blitt foret godt nok regner jeg med.
Men det er iallefal 4 stk der + L144 hunnen.

Det er en del guppier og noen yngel har dukket opp. Blir spennende og se hvordan det kommer til å fortsette der, det står nå to utvendige filtre der og den ene er beregnet til 3-500l, så det er iallefal nok.

Reol prosjektet går ikke helt som planlagt siden min mor ikke gidder og sette seg skikkelig inn i stell og slikt. Hun har skjønt faren ved overforing, men hun klarer ikke se hva som er nok i de forskjellige karrene. Mollyene spiser en god del mer enn feks guppiene....
Jeg tror det er grunnen til at det ikke har gått bra der, hunnen har rett og slett ikke fått nok næring til å bli frisk..
Yngelen som lissom skal ha bollemage hver gang det er foret, virker heller ikke friske.

Det kan jo også være noe med filtermattene, at de ikke tålte behandlinga før de ble satt igang igjen?
De sto jo i en dunk med vann og ble rørt litt med innimellom, når de ble satt tilbake løftet jeg dem først litt opp og ned, for å få av grums, så ble de satt inn i akvariene og vann fylt opp. Såpass burde bakteriene ha tålt...

Ja ja, på tide å få våte fingre igjen. ;D
Fikk fanget 3 reker som flyttet over, de virker å trives, alle akvariene fikk også en rekemineraldæsj. Blander det ut i vann og heller litt i hvert karr, fint for både reker og snegler, dessuten virker det til å bufre ph litt, men det skal jeg ikke påstå.

Fant ut at med den fine sanda jeg har, så kan jeg jo bare bruke hoven for å fjerne BGA på sanda. Fanger opp BGA med hoven, så er det bare å sile ut sanda og kaste BGA etterpå.

Deilig å ha fri, hente seg litt inn etter ferien.
Fri uten lønn, men det gjør ikke meg noe, deilig å ha tid til seg selv for en gangs skyld.
Fra neste uke er det tilbake til heftig jobbing.

Fremdeles ikke fått svar fra skolen, håper brevet ligger i posten idag. De sa på radioen at de ble sendt ut på torsdag i forrige uke, posten bruker da ikke sååå lang tid? Selv om det er sommerferie.
Ringte like så godt skolen igår jeg, ikke kommet inn, så satte meg opp på gartner linja også, der er det kanskje lettere å komme inn selv om det er sent.
Rekene lever fremdeles i det nye karret de går i, så der har jeg forhåpentligvis gjort noe riktig. Lurer på å flytte borarasene over også, da rekene kan vise bedre farger og trives mer når de har en gruppe med småfisk sammen med seg. Det leste jeg i amazonbladet jeg fikk på oklungentreffet, et hvor dvergreker sto som hovedtema. ;D

Når jeg sitter og ser på regnet som høljer ned, så er jeg fryktelig glad for at jeg malte garasjen igår, dessuten at jeg var ute og nøt været så og si hele dagen både torsdag og igår. Som VG klarte og si, iår falt sommeren på en torsdag. ;D

Idag skal jeg sløve hos ei venninne hele dagen, men imorgen får vi se om det ikke blir litt filterrens igjen og noen vannbytter, kanskje jeg også flytter rundt på noen fisk..
Desverre har det bare blitt mer og mer bga i 50l, mens det virker som det blir mindre i galaxykarret.

L-201 ser jeg som vanlig kun en hale stikkende ut av, får se om vi gir opp gullbarbeavlsforsøket og heller setter mallene mine inn der.

Ene gullfisken i dammen ser ut til å ha fått et hull i hodet, så den må fiskes opp og settes til medisinering iløpet av helgen. :/
Bare den som har skade da heldigvis.
Jeg så ett par av ynglene på guppiene har spissfinne, altså gyrodactylus, en svekkelsparasitt som gjennkjennes på at guppiens hale blir sammenklistret og spiss.
Dett har jeg hatt før. De voksne ser greie ut, den eldste damen er høygravid og spiser ikke, regner med at hun vil dø etter fødselen.

Jeg kan sikkert virke veldig kald når det kommer til sykdom hos guppiene, men dette er noe av grunnen til at jeg ikke vil ha disse fiskene. De vi overtok var fra to par som Bengt kjøpte i tyskland var det vel. Så det er ikke fra hans orginale gruppe, jeg tror heller ikke de har vært i kontakt med hans orginale gruppe. Så jeg håper han slipper unna denne fæle sykdommen.

Jeg vet ikke om jeg skal medisinere eller ikke, kanskje det kan hjelpe med bare litt salt, mener at guppier tåler en del salt. Mollyer gjør det iallefal.
Mollyhunnen som er igjen har fått slitte skjell på ene siden, om hun har vært borti noe eller om det er noe annet vet jeg ikke. Der kjører jeg medisin igjen.. :P

Gullbarbene ser ut til å slippe unna slik dritt, samme med mallene. Men det kan ha noe med at levendefødere har ett mye mer stressende liv.

Jentene blir jo konstant voldtatt, ikke som coryhunner som stapper snuta resolutt inn i ett hjørne og sier ellers takk. Eller som kampfisk og palett damer som kan finne på å banke livshitten ut av hannen hvis han ikke er god nok.
Kanskje det er litt av grunnen til at jeg ikke liker levendefødere, det at de aldri får fred, bare stress hele tiden..

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med tanke på gullfisken som trenger å medisineres, hvor skal jeg ha den mens den medisineres, trenger den filter, er det for sent..?

Hadde jeg ikke fått akutt magepine istad, så skulle jeg fanget den inn, men noe luft i systemet ødela de planene. Bedre nå, men nå skal jeg til farmor, kan ikke utsette det lenger, det har ikke samvittigheten min godt av..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap