Elins lille hjørne (side 79)

hmmmmm noe på gang mellom dere skjønner jeg ?
Shhhh! Ikke så mannen min hører

:p
skal ikke sladre jeg. Spørs hvor happy han blir med kjønnsbyttet da
Oooops. Er ikke sikkert han blir så innmari glad, kanskje?

Jaja, samma det.
Plussmedlem
ElinH
Shhhh! Ikke så mannen min hører ;-)

Ja, hysj...
Det hender at kona mi leser tråder på Akvaforum også
Åhh, goood samvittighet. Det er deilig, det.

Samtlige kar har fått rause vannbytter i helga (jeg har båret usannsynlige mengder vann opp og ned den lille trappa her hehe, støl i ryggmusklene faktisk!).

Har plantet om litt i noen kar, og satt inn en liten rot i et par kar. Jeg ser at fiskene trives med bedre plass og mer skikkelig innredning, har ikke sett metae og atro yngelen holde på slik siden de kom i 54 literen. Nå stimer de vilt opp og ned glasset og storkoser seg! Det samme gjør weitzmaniene.

Siden oppsettene er ment å vare en stund - coryoppdrett er som kjent ikke akkurat noe for utålmodige sjeler - tenkte jeg å få tatt noen bilder i dag og få oppdatert akvarieprofilene.

Et par av karene er litt tåkete enda, siden jeg har tilsatt mer sand også. var bare et løvtynt lag med tanke på enkel rengjøring, men sverdplater trenger litt mer bunnsubtrat enn som så for å festes

Er enda langt fra fornøyd med innredningene, men det blir jeg vel aldri. Synes en del av sverdplantene mine har blitt alt for store og dominerende, men samtidig finner jeg ingen god erstatter i plantebasen, så jeg nøyer meg med å knipe av de lengste bladene.

Snart kommer det plantenæring og planteanker i posten, det skal også bli godt. Kanskje jeg klarer å feste noen leucocephala litt bedre. Nå flyter de som digre tuer i karene her. Ser kanskje ikke velstelt ut - men de hjelper med å holde nitratet på en armlengdes avstand og da er jeg glad.
Forøvrig ligger faktisk coryene inni tuene med leucocephala og slapper av, så de setter faktisk pris på planten de også.
Gleder meg til å se bilder Gledelig opplevelse her i dag, så en liten tass som pilte forbi i rekekaret - så raskt at jeg nesten ikke rakk registrere det en gang Men det var ikke reke og definitivt ikke snegle, så da er det ikke så mange andre muligheter Håper de fleste har klart seg.
Puh, den gode samvittigheten bare øker! Har akkurat tømt 22 literen og skrubbet den og vasket sanda. Hjelpe meg, den var helt nedgrodd i grønne alger! Målsetningen er å skrubbe den helt ned hver helg og gi 100% vannbytte, men det skjer visst at det går både halvannen og to uker... ups!

Men nå er det gjort, og da er mysterie med de to inntørkede fisk løst også.. det ER 24 weitzmani i denne 22 literen. Det betyr at det ikke var to weitzmani som hadde hoppet ut for en stund siden. Det må ha vært to schultzei.

Denne gjengen med weitzmani er egentlig overmodne for bedre plass. Men, det ble for mange prosjekt denne helgen til at jeg rakk det. Skal få ordnet et eller annet til de i løpet av uka som kommer. De 12 eldste her er 8 uker i dag, mens de 12 yngste er av mildt sagt varierende alder. 5 av de er bare en snau uke yngre, så de blir 8 uker snart de også. De 7 andre er fisket ut av karet foreldrene gikk i, og er av usikker alder. Men noen uker yngre enn de andre, de er i hvertfall mindre av størrelse.
Så flott, Liv! Artig å høre at hvert fall noen (alle, kanskje!!) har klart seg i rekekaret
Oppdatering: atroene, 3.5 dager gamle
Da har jeg igjen tatt en titt på det store atrokullet

Må bare si at den første tellingen jeg tok må ha vært feil. For jeg har ikke funnet flere døde enn den ene her om dagen (som var underutviklet). Tenkte kanskje det ble feil når jeg ikke fulgte med på datteren min når hun telte streker. Ikke alltid de er fokusert, og til overmål prøvde hun å sette streker på TO ark! Fordi hun ville ha et også :p

Hvordan jeg kan si dette ses på bilde nummer 1. Slik telles altså yngel i 2009 hehe. 135 livlige atrobarn er det i litersmålet mitt At det ikke er 138 må jeg bare innrømme at er helt greit - det er massevis uansett! Og veldig gledelig at ingen har falt fra (jeg regner ikke med den underutviklede som uansett ikke hadde mulighet til å overleve).

Bilde nummer 2 viser et utsnitt av gjengen, tatt litt nærmere. Synd ikke bildene kan bli større enn dette

Uten å se de skikkelig fra siden nå er jeg ikke sikker på om de har brukt opp plommesekken 100%. Jeg tror egentlig ikke det. Men, siden uka er travel, og de er 3,5 dag gamle og dermed er behov for mating rett rundt hjørnet uansett, tar jeg sjansen på å sette de sammen med de fire storesøsknene. Da blir det mating i kveld, men det tror jeg går helt fint. Mye mindre jobb for meg å vaske en tank hver kveld

[External Image]

[External Image]
Et herlig antall Atropersonatus'er uansett! Gleder meg til å se fortsettelsen på disse
Jaja, bildene ble visst ikke akkurat bra... "noen" har nok glemt å pusse ruter etter alle vannbyttene i helga! *host*

Men, jeg kjører på og viser fram kaoset mitt.

Først ut er 110-literen som er plassert øverst på hjemmelaget "reol". Her går det et ukjent antall endlers, samt hele schultzei kullet. Utrolig med frafall i dette kullet (tror jeg matet for lite, stakkars små), men det er likevel 70 schultzei oppi her. Hører jeg ordet "vannbytter"?!

Ser forøvrig at sverdplanta mi er på tur opp av sanda igjen. Må nok legge litt ekstra sand der og sørge for at irritasjonsmomentet sitter der det skal!!

[External Image]

[External Image]
110 literen som står nederst i den hjemmelagde "reolen".

Hit har jeg nå flyttet kullet med macmasteri, kanskje de en dag vokser såpass at de kan selges... men så trangt som det er her går det saaaakte. De vokser visstnok sakte nok som de gjør har jeg lest. Men søte er de

Her går også de 8 C140 jeg har. Fikk tatt et bilde av de under rota... jeg er nemlig veldig skummel så de søker tilflukt under der med en gang noe rører på seg. Nydelig fisk som jeg håper vil leke en vakker dag, men det gjør ingenting om de venter litt....

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå har turen kommet til porsareolen.

Dette er 54 literen øverst til venstre.

Her går det nå 23 C. weitzmani av varierende alder.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
54 literen øverst til høyre.

Her går det 10 atropersonatus (fra det første kullet), samt 14 metae av litt varierende alder.

Bildet av C. metae viser forresten en i "lufta". De har stimet høyt og lavt i hele dag etter vannbyttet av en eller annen grunn.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
54 literen midten, venstre.

Her går da de kuhliiene som plutselig dukket opp i det utvendige filteret. De har begynt å legge på seg, men det er enda litt å gå på. Spesielt en er veldig tynn enda.

I tillegg går de fire C. black her, og en liten gjeng røde krystallreker.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
54 literen nederst til høyre.

Her går stimen med T. micagemma (mest på grunn av mangel på annen plass...) samt de 24 paleatusene. Skikkelige søtnoser som er rundt 3 cm nå. Store barna mine

[External Image]

[External Image]'

Noen har sikkert lagt merke til den flytende sverdplanten. Jeg har en flytende her, samt en i 110-literen nederst i den hjemmelagde reolen. Disse to ble litt til overs i helga, så jeg har bare lagt de der så de ikke skal visne mens jeg finner ut hvor de skal plasseres.
Plussmedlem
ElinH
[B]135 livlige atrobarn[/B] er det i litersmålet mitt :-D

Helt riktig telt
135 lysende prikker.

Et flott antall
54 literen, plassert i midten, høyre.

Her går det også 23 weitzmani av varierende alder.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og til slutt 54 literen plassert nederst til venstre.

Her går loxozonusene samt at de voksne paleatusene flyttet hit i helga. Tror samboerskapet skal gå helt fint.

Ellers, som pilene på bildet markerer, er det noen små "fighters" oppi her. Den største er definitivt en weitzmani (dette var artskaret til weitzmani før jeg ble oversvømt med yngel...), de yngre er nok mest sannsynlig weitzmani de også, men det er ikke så lett å være sikker. De er nok for store til at det kan være loxoene

loxoene er forresten helt nydelige! Bare jeg får plass, skal disse leke

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap