Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 79)

OK, takk for svar. Da kanskje jeg skal prøve uten lys, og håpe det er en forskjell da.

Jeg får ikke Eheim 2224 filterne før reolen, de er på samme bestilling og blir levert samtidig. Webzoo anslo leveringstid til 7-10 dager, men jeg belager meg på et par uker minst, jeg. Innimellom tar ting tid, og for å ikke bli skuffa forventer jeg ikke noe levering f.eks. allerede etter en uke bare

Nå har jeg skiftet profilbilde til "portrett". Meg selv med lesebrillene på, sånn jeg ser ut når jeg sitter her ved pc'en og surfer på AF

Trykk F5 hvis du fremdeles ser det gamle C. adolfoi bildet.
Har jo ikke mer enn tre Salmi-innkjøringer under beltet, men kan ikke si jeg har hatt mer alger med den metoden egentlig. Det siste filteret har kommet gjennom uten antydning, da klemte jeg svampen til et HMF-filter ned i en 25-liters bøtte og lot det stå med powerhead og lokk på. Plumpet oppi Salmi sånn omtrent daglig, i tillegg til planterester og filterguff fra rengjøring i de andre karene. Ingen alger å spore i bøtta etter tre uker selv om nitraten var høy, og ingen i karet enda. Men reker fant jeg, sprell levende litt bleke sakura! Og en enslig forskremt liten fiskesnik som får all verdens stell og pleie nå :o)
Når du nå skal kjøre inn 3 akvarier samtidig. Kanskje du kan gjøre det til et forskningsprosjekt, hvor du bruker forskjellige metoder?

Det hadde vært utrolig artig å følge med på.

Du har jo 3 identiske helt nye kar, så bedre testgrunnlag får du ikke.
Hvis du kjører inn ett med salmiakk, og et annet på tradisjonelt vis, vil vi få utmerkede data for de ulike metodene.

Jeg har selv prøvd med salmiakk, og synes det var veldig spennende. Jeg hadde derimot ingen kunnskap om metoden før jeg gyvde løs. Bare prøving og feiling. Men selv det ga gode resultater.

Etterpå dukket jo den utmerkede artikkelen til 530 opp her på forumet.

Om salmiakkmetoden og alger, tenker jeg, at om karet er helt tomt, evt. bare med sand og lyset ikke er på, så blir det i allefall lettere å kontrollere algene om de skulle komme. Og enn om man mørklegger totalt, med søppelsekker? Kan det komme alger da?

Ikke meningen å drive å prakke på deg saker, men om du har lyst til å prøve dette, vil jeg gjerne bidra litt til forskningen. Jeg får thermoutgaven av 2224 ( som heter 2324) over helga. Det ligger på tollkontoret nå. Så setter jeg 2224- filteret over i 54- literen. Dette er også mitt favorittfilter

Men poenget er at jeg da har en 100 w varmekolbe til overs. Synes å huske at 530 nevnte at salmiakkmetoden funket best ved ca 28 grader. Så du trenger kanskje å kontrollere tempen. Så jeg vil gjerne gi deg kolben min, pluss at jeg vil gi deg en test. Om du har lyst til dette, sender jeg deg kolben og JBL salmiakktest i neste uke.
Takk for svar, Linda

___________________

superconstanse
Men poenget er at jeg da har en 100 w varmekolbe til overs. Synes å huske at 530 nevnte at salmiakkmetoden funket best ved ca 28 grader. Så du trenger kanskje å kontrollere tempen. Så jeg vil gjerne gi deg kolben min, pluss at jeg vil gi deg en test. Om du har lyst til dette, sender jeg deg kolben og JBL salmiakktest i neste uke.


Hei og tusen takk for tilbudet Men nå har det seg sånn at jeg akkurat har sendt avgårde bestilling på både vanntester og varmekolber, så da er jeg i grunnen forsynt!

Men igjen, takk for tilbudet, det var veldig snilt!

Skal huske på det der med 28°C!
_____________________

Nå har jeg fått svar fra Aquamanias ang. mangroverøttene jeg spurte om. Han skal bestille inn, så får jeg se hva utvalget blir og om det kommer noen interessante røtter verdt å ha der! Pga begrenset lagerplass har han ikke noe særlig inne, sånn til enhver tid.
Snart begynner jeg vel og mase på han igjen ang. bestillingslistene til Corydoras, og se om det dukker opp noe spennende arter på listene i vinter! Neida. Det har jeg ikke plass til! Jeg har vel strengt tatt plass til minst to arter pr 98 liter, så sånn sett kunne jeg hatt 6 arter Corydoras. Men jeg vil iallefall starte med arts-kar, dvs kun en art pr akvarium. Jeg liker det best sånn. Det er ofte da oppdrettet vokser opp på egenhånd også.

Jeg er sær når det kommer til mangroverøtter! Jeg vet akkurat hva jeg vil ha - når jeg ser det! Og motsatt, hva jeg absolutt ikke ville likt å putte i karene mine. Mangroverøtter kan gjøre hele karet, de! Dersom de er fine og kule i fasongen.

Jeg skal ihvertfall helt sikkert ha tak i javamose! Går ut fra at det selges på privatmarkedet til en grei penge, og rause porsjoner pleier det å være også.
Jeg tenker litt tilbake i tid plutselig nå... Rar følelse å måtte drive og kjøpe planter, alle sammen, til akvariene! Før kunne jeg bare gå en runde og plukke det jeg trengte i karene på akvarierommet, hver gang jeg skulle sette opp et nytt kar! Det var mose i bøtter og spann, masse planter og svære sverdplanter m/ avleggere på osv.
Håper jeg får til plantene mine nå også....
Selv om reolen ble bestilt i går og det er en stund til den kommer, så er det jo litt jeg kan gjøre for å forberede meg, da

Nå har jeg nettopp snakket i tlf med gubben som er på jobb, han jobber på byggvarehus. Alt der får jeg selvsagt til personalpriser. Jeg "bestilte" ferdig tilskjærte mdf-plater til hvert av akvariene som de skal stå på i reolen. Hjørnene skal skjæres av, 2½ cm inn, så platen passer akkurat å legge mellom de fire stengene i reolen.
Så "bestilte" jeg en boks med den malingen som best holder vann ute, så jeg kan male platene svarte. Da tåler de litt vannsøl uten å svelle.
Den samme malingen kan jeg bruke til å male bakglasset på akvariene svart. Jeg ville vel ideelt sett hatt innvendig bakgrunn, men... det blir for dyrt i denne omgang. Det er ingenting i veien for å ta det på et senere tidspunkt, selv om det er litt mere pes da. Svart bakgrunn duger, det er fint, det også

Å male bakglassene svarte er også en ting jeg kan pusle med, sånn før jeg får alt oppe og gå.
Plussmedlem
Bare sånn for ordens skyld...
Ble størrelsen på kara 80 x 35 x 35?

Vi vurderer å kjøpe inn bakgrunner til en del kar her og tenkte høre om det ble noe rabatt pga anntall....
Om ønskelig kan vi få tatt bilder av de og høre på pris på 3 stk til deg samtidig?
milo
Bare sånn for ordens skyld... Ble størrelsen på kara 80 x 35 x 35? Vi vurderer å kjøpe inn bakgrunner til en del kar her og tenkte høre om det ble noe rabatt pga anntall.... Om ønskelig kan vi få tatt bilder av de og høre på pris på 3 stk til deg samtidig?

Ja, det ble 3 stk 80 x 35 x 35 cm, med andre ord 98 litere. Gleder meg til å få dem i hus!

Ved siden av 85 litere (70 x 35 x 35) er det den størrelsen jeg har hatt flest kar av og det ble raskt favorittstørrelsen min på akvarier - perfekte som artskar til en koloni med Corydoras! Nå vet jeg en del veteraner innen Corydoras bruker akvarier som er bare halvparten av det til Corydoras-gruppene sine, men jeg liker å gi dem litt plass, jeg da Man må jo gjøre det man føler seg mest komfortabel med.

Men ang. bakgrunner.... Jeg har akkurat sittet og svidd kredittkortet mitt med å bestille lysarmaturer fra Woha hos Aquaristikshop, så jeg tror jeg må avstå fra noen innvendige bakgrunner altså Det hjelper ikke med rabatt, det blir fort dyrt likevel, tenker jeg.
Hei mona o.

Jeg lurer på om du vet noe om å drette c.melanotaenia?
Hvordan man kan trigge de i lek osv.
Har nettop fått 5 stk VF som jeg kjøpte i dag skjønner du.
Jeg har hatt arten, og de var slett ikke vonde å be, men satte i gang helt av seg selv en vakker dag! Jeg hadde dem i en 85 liter, uten annen fisk i karet.
Jeg gjorde ingenting for å redde noe egg eller yngel da de lekte og klistra veggene fulle av egg, og lot bare eggene sitte der de var. Så solgte jeg gruppa, og karet sto tomt uten fôring eller noe i en uke eller noe sånn. Plutselig så jeg at det yret småtroll rundt mellom plantene på bunnen! Bittesmå Melanotaenia coryer.

Det vokste opp 7 stykker, lett som bare det. Virket hardføre og flinke til å klare seg selv. Det er bilde av nettopp noen av disse småtrollene jeg nevner ovenfor her i Fiskebasen her på AF

Arten er den desidert mest aktive, ja hyper-aktive, Corydoras-arten jeg noengang har vært borti. Jeg ble nesten litt stresset av å se på dem, jeg! De lå jo aldri og kula'n og filosoferte på sånn typisk Corydoras-vis, de! Nei,det var full rulle støtt, opp og ned og hit og dit og aldri i ro. De var heller ikke sky i det hele tatt.

Husker ikke om mine var VF eller ikke, men jeg tipper oppdrett siden de var så lite sky. Uansett; enkel å få i lek (jeg gjorde ingenting annet enn å ha ph på rundt 6.8) og veldig livlig.
Er det virkelig så enkelt å bare vente til de gjør det av seg selv?
Håper iallefall at jeg får de i lek da.

Takk for svar mona o!
Hvor lenge hadde du yngelen da?
Dan a
Er det virkelig så enkelt å bare vente til de gjør det av seg selv?


Må kanskje legge til noe. Du må jo fôre de med litt spennende smågodt fôr da, kanskje ikke bare kjedelige tabletter eller flak... Hos meg inngår frosne røde mygglarver som en nesten daglig del av fôringen til akvariefiskene, så de er kanskje bortskjemt Du kan også føye til frosne artemia og annet snacksy frossentfôr.

Mine Corydoras har ikke villet ha svarte eller hvite mygglarver, kun røde. Og det har de fått!

Dan a
Hvor lenge hadde du yngelen da?

Før jeg solgte dem, mener du? Det husker jeg dessverre ikke. Men jeg bruker vanligvis å ha Corydoras oppdrettet mitt i minimum et halvt år, gjerne 8-9 mnd, før jeg selger dem. Jeg selger altså ungfisk, ikke yngel. Men akkurat med Melanotaenia tror jeg at jeg gjorde et hederlig unntak og solgte dem flere måneder før jeg vanligvis gjør, rett og slett fordi jeg ville bli kvitt dem. Trengte akvariet deres til noe annet, så derfor. Det er derfor mulig jeg ikke husker helt feil når jeg sier at jeg tror Melanotaenia yngelen ble solgt 3-4 mnd gamle.
Tilbakeblikk Dette bildet ble tatt i forbindelse med den artikkelen jeg skrev om akvarierommet mitt i 2007, mener jeg å huske. Det er iallefall knipset september 2007!

Det var før jeg hadde reoler langs begge veggene, det...(bare et år etter at jeg flyttet inn her)
Jeg fant bildet i den gamle akvarietråden min, altså DEL 1. Pilen på bildet viser reolen jeg hadde EN 128 liter i, og hadde planer om å kjøpe en 128 liter til og sette under...

Vet dere hva som er sprøtt? Hvis jeg peker på hvert og et av akvariene på bildet, kan jeg huske fiskene jeg hadde i dem! Fisk og kar jeg hadde for fire år siden liksom... helt sprøtt! Helt nederst til venstre på bildet f.eks.(3 x 85 liters reol) hadde jeg en gruppe C. davidsandsi. I karet over der igjen hadde jeg Apistogramma macmasteri.
I 128 literen hadde jeg zigzag-tetrastimen min, samt Apistogramma Trifasciata trioen min. I samme kar var også gruppen min med C. caudimaculatus i flere år, og de lekte der. Men det vokste aldri opp noe yngel.
I 112 literen ved siden av stolen, på det svarte møbelet, hadde jeg en del forskjellig ettersom tiden gikk. Men det var iallefall C. sterbai der lenge, samt en gruppe Nannostomus mortenthaleri et år. Det var også Apistogramma panduro her en periode, noe som var særdeles lite vellykket overfor tetraene. I det lille karet under vinduet (svart rullgardin) hadde jeg eplesnegle-farm. Det var reker der også på et senere tidspunkt, når jeg kvitta meg med sneglene.

Nei, det får være nok mimring. Jeg er bare forbløffet selv, over at det går an å huske hvilke fisk som holdt til hvor i alle de forskjellige karene for flere år siden.

[External Image]


Apistogramma trifasciata - en utrolig fin Apisto!
[External Image]
mona o
Tilbakeblikk:-) Vet dere hva som er sprøtt? Hvis jeg peker på hvert og et av akvariene på bildet, kan jeg huske fiskene jeg hadde i dem! Fisk og kar jeg hadde for fire år siden liksom... helt sprøtt!


Vi husker saker bedre dersom vi kan koble et eler flere bilder til dem. Når vi kan koble pene bilder av ting du er spesielt interessert i til navn, mennesker eller hendelser, husker vi mye bedre.

Er det denne:
Apistogramma sp. Pebas (Blue) ?

Ed: Fikk bildet på feil plass og klarte ikke å forandre på det.
Jeg kom på hvilken det var, så jeg la til både bilde og navn i innlegget rett etterpå
Det var Apistogramma trifasciata, en relativt liten og slank Apisto art jeg var veldig glad i. Jeg fikk yngel på dem flere ganger, men av en eller annen grunn vokste det aldri opp noen.
mona o


Det er noen sånne jeg har også. Favoritt ja
mona o

Bettina
Det er noen sånne jeg har også. Favoritt ja :)

Sitatet forsvant litt Mente du filterne jeg snakket om...? Eller noen fisk?
mona o
[QUOTE=mona o]

Bettina
Det er noen sånne jeg har også. Favoritt ja :)

Sitatet forsvant litt Mente du filterne jeg snakket om...? Eller noen fisk?

det skjedde noe.... filtret jeg mente ja
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap