Anders' akvarierom [NR. 1] (side 79)

Plussmedlem
Sitter og jobber med muntlig prøveeksamen (forberedelse til "alvoret") i engelsk, but I just needed a brake with some aquaristic writing now! Hehe :p

Cherrybarbene jeg kjøpte for noen uker siden dauer som fluer, jo! I går fant jeg en som hadde daua igjen, og det har jeg gjort 3-4 ganger nå! Utrolig for meg, for jeg har ikke hatt noen andre dødsfall i det karet. Dessuten ser alle friske og raske ut, men plutselig ligger en død.
Har vel 8 eller 9 igjen nå, tenker jeg, av de 12 jeg kjøpte. Litt trist.

Trodde da ikke de her skulle være særlig skjøre? Merkelig.

I morgen begynner malingen med epoksy, har jeg bestemt, så da kan jeg sette inn litt småting etter noen dager og akvarier etter en ukes tid, da er herdingen ferdig. Gleder meg veldig til å få opp ny-reolen nå, og det ene akvariet har fått glassene malt Bakglass og sideglass har fått svart maling. Pent og billig!
Tenker den er noe av det første som blir satt opp der nede Det ene akvariet kommer mest sannsynlig til å bli befisket med en gang med fiskene som går i 230 literen nå (C. vittatus og C. Green Laser), mens det andre skal være ledig. Har en drøm om å ha en kjempe-flokk med "noe" der etterhvert, kanskje oppdrett...?
Det kan jeg jo drømme om. Det tar nok litt tid før det kommer noe der uansett
Nei, så trasig å miste dem. De er jo så flotte. Men regner med at du vet de går i rett vann etc? Kan de gå sammen med noen som ikke er snille med dem? Bare litt tankespinn.

Lykke til med skolearbeidet som måtte vike litt for akvariehobbyen Stoooor respekt for alle som driver med engelsk etter at jeg har mindre gode minner og absolutt har mer hull enn kunnskap der (klarer meg sånn nogenlunde om jeg MÅ, men ikke fagelig nei takk )

Morro å komme i gang med epoxyn nå da. Det blir nok litt andre boller da vil jeg tro ja. Og man føler ting tar enda mer form.
Plussmedlem
Vannverdiene mine burde være veldig bra for dem, så det har nok ikke noe med det å gjøre. pH 6-7,5 eller noe står det i basen; fint innenfor der

De går sammen med et X antall Coryer, noen få ancistrus og kampfisken Ruben. Han er vel den eneste som kunne vært en potensiell "plageånd" i det akvariet, men jeg har ikke sett tegn til det. Han har egentlig alltid vært en fredelig kampfisk såvidt jeg har kunnet se. Skal følge litt med på han, for det er jo litt merkelig... jeg tror det må skje utrolig brått, for jeg ser aldri noen tegn til det. Og når dødsfallet er "fersk", som jeg har sett èn gang, har fisken ligget klar og fin i fargene. Ingen tegn til skader e.l

Takk for lykkeønskning, forresten. Skal fremføre i morgen på formiddagen, så jeg får øve meg godt

________________________________________

Et PS! i dag Vennligst merk dere;

Tråden her vil bli erstattet med en ny. Etter laang tid med tenking og drøfting, bestemte jeg meg for å sende en mail og be om muligheten for en ny tråd.
Lurte på om det var nødvendig nok, vil jo ikke bytte tråd i "hytt og pine", det er jo unødvendig på flere måter.

Men jeg bestemte meg. Siden tråden nå kommer til å handle om akvarierommet i kjelleren, fant jeg ut at denne tråden kan få hvile og bestå av skriverier mens jeg hadde akvarierom der jeg har

Oppretter ny tråd når jeg har fått tatt noen bilder av det tomme rommet, tenker jeg. Får starte som jeg gjorde her. Bilder av tomt rom, og utviklingen videre...

Kanskje Ruben finner svake individer? Det kan sikkert være så masse at man kan vel gå seg bort. Om man noen gang får svar er vel verre så lenge målinger er ok i alle fall.

Ny tråd tenkte jeg på også for deg når jeg så du skulle til med kjelleren. Det tror jeg blir bra. Men for all del, legg ut linken til den i denne her da Vil jo henge med vider,e men så redusert jeg er så er det store sjanser for å misse når den tråden kommer ut

Går nok ille bra i morgen, nerver er jo sunt så lenge de ikke tar overhånd og det høres ikke sånn ut.
Plussmedlem
Jeg skal ikke være godtroende når det gjelder fiskene mine... hehe :p Så det er fullt mulig.

Legger ut link her når jeg får opprettet en ny
Plussmedlem
Anders K
Cherrybarbene jeg kjøpte for noen uker siden dauer som fluer, jo! I går fant jeg en som hadde daua igjen, og det har jeg gjort 3-4 ganger nå!


Hanner, hoer eller begge som dør? Hvordan kjønnsfordeling har du, jager de hverandre mye?
Plussmedlem
Jeg vet ikke helt kjønnsfordelingen, men har en følelse av at det er omtrent likt. Jeg har tenkt tanken at stress forårsaket av jaging kan være en årsak...

Men i dag så jeg et par som faktisk sloss! To hanner så det ut til å være. Det kan jo være en løsning på "mysteriet"...
Plussmedlem
Jeg begynner å bli en smule lei av utfordringene i det nye akvarierommet nå, og nå er det en ny igjen. Avrettingsmassen ser ut til å ikke holde. Ikke særlig erfarne folk borte på bygg-butikken der vi kjøpte den, nei...! Ga oss masse feilinformasjon om mengde og bruk, og nå merker vi jo at vi ikke egentlig skulle lagt det oppå malingen, for den løsner visse steder. En sånn "hul" lyd når man dunker der.

Nå skal det males med epoksy, men hva gjør jeg med dette da... shit heller!
Jammen møter du stadig nye utfordringer. Du lærer jo masse underveis, men det forsinker deg jo og du kunne sikkert klart deg uten erfaringen. Håper dette fikser seg.
Plussmedlem
Fint med lærdom, men begynner å bli litt FOR mye på èn gang. Ikke noe bedre ble det nå. Fargen på gulvmalingen er fin, men nå oppdaget jeg at absolutt HELE gulvet er fullt av sprekker.

Det ser ikke ut!
Uff da Anders ,hvorfor skal det alltid bli noe tull når vi forsøker å få til noe
Håper det ordner seg uten altfor mye styr,krysser fingrene for deg.
Så er det gulvet som skal bli bøygen din da, usjameg. Tydelig at det ikke bare er Hey'di som har blandingsforholdsgåter av typen "Per har to epler, Ulla har fem, hvilken farge er det på skoene til Truls?" Å skaffe seg erfaring i praksis koster ofte både tid og penger, det er vel derfor det mangler hos faghandlerne også. Krysser fingrene for smooth sailing når gulvhumpen er forsert!
Kikket innom tråden din Anders. Synd jeg ikke gjorde det for noen dager siden ettersom jeg kanskje kunne gitt noen råd vedr. gulvet.

Jeg har selv hatt et kjellergulv med dårlig betong, dvs. for lite sement/for mye sand. Resultatet er at den kan slås opp relativt enkelt. Det er det jeg har gjort i nesten hele kjelleren og støpt nytt gulv med isolasjon og varmekabler.

Malingen burde nok vært fjernet helt, som et minimum, i tillegg til eventuell svært dårlig betong. Hullene etter denne øvelsen burde så vært reparert med litt sterkere betong. Om man "blander" svak og sterk puss på en fasade, blir det problemer, så jeg antar at det vil kunne bli det med betonggulv også. Anbefalt mengde sement blir trolig for kraftig kost som reparasjonsmasse.

Avrettingsmasse bør ikke tørke for fort opp. De sprekkene du ser, skyldes høyst sannsynlig bruk av avfukteren. Massen er sementbasert og må få tid til å herde før den tørker helt, i motsatt fall blir det svinnsprekker i massen. Disse er det omtrent umulig å fylle med maling.

Jeg skjønner jo at dette er etterpåklokskap i mengder, men i fall du senere skal gjøre noe tilsvarende i et annet kjellerrom (Litersyke: ethvert ledig rom vil bli benyttet til flere akvarier ) kan det være greit å vite noe om dette.

Ellers masse lykke til med fint akvarierom.
Sigmund
Plussmedlem
Takk for et utrolig nyttig svar som ga flere svar, Sigmund Da er sprekkene en del min egen feil og uvitenhet. Dum som jeg var ville jeg jo at det skulle tørke fortest mulig...

Hadde jeg vært typen til det hadde jeg vel syntes at sprekkene var litt kult, men DET klarer jeg bare ikke å mene... :p

Nå har vi akkurat vært innom Maxbo og Fargerike, og jeg har kommet frem til det, at jeg tror rett og slett jeg smeller på klikk-laminat. Det ser jeg som enkleste, og desidert peneste, løsning nå. Egentlig ville jeg ha det fra starten, men fant ut at det ble for dyrt. Nå må noe gjøres uansett.

Laminat er jo solid også, så jeg tror jeg dropper alt som heter gulvmaling og smeller på laminat!
Håper du ikke oppfatter meg som en gledesdreper her, men jeg vil komme med en liten advarsel mot klikklaminat.

I forbindelse med oppussing hos min datter for et par år siden var jeg innom noen nettsteder for nettopp oppussing, ombygging osv. Der var det flere som advarte mot laminat (og klikkparkett) brukt i gang og vindfang. Årsaken var at i regnvær eller om vinteren med snø, ville våte sko dra med seg nok vann til at laminatet svellet i skjøtene.

Det er vel nærmest umulig å unngå vannsøl i et akvarierom, i et hvert fall klarer ikke jeg det. Keramiske fliser, naturstein (granittfliser eller skifer) eller vinylbelegg ville jeg gått for. I mitt akvarierom i kjelleren som måtte få nytt gulv for et par år siden på grunn av lekkasje fra ett av karene, har jeg nå granittfliser på ny betong. Funker flott og tåler vann.

Du kan antagelig legge fliser på det gulvet du har. Om nødvendig kan du slipe epoxymalingen for å matte overflaten slik at flislimet biter. Man kan jo legge fliser op vinylgulv, så jeg ser ingen problemer med epoxymaling. Blir heller ikke mye dyrere enn laminat.

Sjekk også med Mona O. Mener hun måtte bytte ut laminatet i sitt akvarierom etter at hun tok ut reolen forrige gang.

Det finnes også et produkt beregnet for vaskerom og garasjer som kanskje kan brukes, om ikke rett under reolens føtter. Det er plater på 30x30 cm i et plastmateriale som ved legging griper inn i hverandre slik at de ligger stabilt. Koster ca 100 kroner pr m2 og finnes i et hvert fall på Jula. Kan også kjøpeslaget av akasietre som tåler en del vannsøl. Dessuten er det lettere å skifte et par plater om nødvendig enn å bryte opp et helt gulv.
Plussmedlem
Jeg må vurdere det, Sigmund... og du er absolutt ikke gledesdreper, det er utrolig kjekt at du informerer meg om flere løsninger
Husker Mona skrev noe om merker i laminaten sin etter reoler, men tror hun mente dette var pga. vannlekkasje der hele rommet (gulvet) ble fylt med vann?

Uansett, med tanke på at jeg har vinylbelegg i dag MÅ jeg bli enda mer nøye med å tørke opp vannsøl. Litt søling blir det jo alltid uten unntak, men... håndkler har jeg jo nok av

Hvis du Mona skulle lese det her, setter jeg jo pris på noen innvendinger siden du har erfaring med laminat?

I utgangspunktet var laminat bestemt, men det skal vurderes.
Igjen, tusen takk for innspill, Sigmund!
Vi har laminat i stua. En av kattene spydde på en skjøt, og gulvet svulmet opp i alle retninger. Virkelig ikke pent, så jeg vil anbefale deg å revurdere laminat...
Plussmedlem
Uff, Sissimor, det hørtes lite ålreit ut... hvor lang tid tok det før du fikk tørket (vasket) det opp?

_______________________________

Jeg har tenkt, snakket med fatter'n, snakket med fyren på Fargerike... og så måtte jeg ta en beslutning. Flislegging ble vurdert, men jeg tror det er veldig styrete. Far i huset var ikke for noe sånt.

Vinylgulv var ikke egentlig et alternativ, pga. vekten av reolene og den dårlige avrettingsmassen. Vi var redd det kunne bli litt galt, så vi fant ut at vi måtte ha noe som stabiliserte, og vinylgulv er nok ikke det rette til det rommet nå.
Et annet alternativ var å kjøpe hobbyplater e.l og legge under akvarier og reolen, men... jeg hadde ikke veldig lyst til det av diverse grunner. Gulvet er jo så stygt også. Hadde jeg kunnet hadde jeg jo bare levd med epoksyen.

Men, altså, beslutningen ble laminat, selv om det kanskje er dumt og jeg trosser anbefalinger. Nå er det kjøpt inn, så da er det igrunnen "no way back"...
Vi fant ut at vi kanskje kan silikonere litt i skjøtene slik at vann ikke har så lett for å trenge gjennom. Ellers sa fyren på Fargerike at det var ganske tett og det tok litt tid før noe kom gjennom skjøtene, så hvis jeg er flink til å tørke er det ikke noe problem.

Fargevalget var relativt enkelt, og jeg tror jeg er (blir) fornøyd med det. Tror det var "valnøtt" fargen het? Skal ikke påstå noe, men jeg tror det.

Plassert i stuen inntil videre, så får jeg se om vi får startet legging i dag eller i morgen. Uansett; det ser ut til at jeg likevel kan starte innflytting i helgen! Hvertfall skal jeg sette opp den nye reolen. Oooh, jeg gleder meg!
Plussmedlem
Har litt trøbbel med å få postet innlegg her inne, og jeg skulle ha med bilder i forrige innlegg. Det gikk ikke, og tydeligvis ikke i dette heller! Får feilmelding.
Anders K
Har litt trøbbel med å få postet innlegg her inne, og jeg skulle ha med bilder i forrige innlegg. Det gikk ikke, og tydeligvis ikke i dette heller! Får feilmelding.


Jeg har problemer med å sette inn linker. Det linker ikke til siden man vil....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap