Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :) (side 8)

hehe
Imponerende liste gitt

Blir finere i karet når jeg begynner å kjøpe polypper og koraller osv.
Så noen kjempefine i dag, og jeg gleder meg til å få "planter"
Mc Darup,
Sanden som du har i akvariet, fulgte den med, eller er det noe du har kjøpt ved siden av? I tilfelle, hva slags sand er det? Er den spesielt til saltvann?

Mvh
Tula

Husker dessverre ikke hva den heter, men det er en spesialsand til saltvann. Tror nok den innholder masse kalk
Kan du fóre med artemia oppi saltvannskaret? Hva skjer hvis noen ikke blir spist? Kan de overleve saliniteten, og begynne å yngle? Bare lurte....

hehe
Jeg vet ikke

Kan fòre med artmia ja, men foreløbig har jeg kunn gitt røde mygglarver og litt flakfòr.
Pusserekene er helt i hundre når jeg mater!

I går fikk jeg meg forresten en gratis håndpleie. Skulle prøve å plukke vekk noen av de blærealgene, og pusserekene kastet seg over hånda mi og begynte å.. pusse
Morsomt!
Hehehe... Godt at det ikke var ormenlange, som ga deg håndpleie ;P

Da hadde jeg nok besvimt *ler*
Hvordan gikk det egentlig med det styret med sirkulasjonspumpa? Kjøpte du ny? Hvor stor kapasitet har den, og hvor plasserte du den?

Mvh
Tula

Spesifiksjonene står i akvarieprofilen

Pumpa står på høyre kortvegg, så strømmen treffer motsatt vegg. Virker som det funker greit.
Der var den jo.

Hva tilsetter du av "kjemikalier"? Kalk, sporstoffer....?
Vurderer å kjøpe meg et tilsvarende kar, så jeg er litt nysgjerrig på hva det egentlig krever.

Mvh
Tula

Jeg bruker et salt beregnet for saltvannskar (tenk det du! hehe), det heter Ocean Reef.
Det inneholder kalk, pluss at det er kalk i sanda.
Jeg har ekstra kalk, men har ikke brukt det enda.

Jeg har bestilt osmoseanlegg, foreløbig har jeg brukt kaldt vann.
Fyller kaldt vann i en bøtte, tilsetter saltet og legger en liten sirkulasjonspumpe gå i bøtta til dagen etter når jeg bytter vann.

Har kjøpt mine første koraller, og det ligger bilder av de nydelige skapningene i profilen til akvariet

MCs nano-kar

Og jeg lærer stadig noe.
Nå vet jeg at enkelte koraller er noen slemminger, og kan ikke stå for nært andre.
Blir en liten utfordring å innrede dette, jeg vil jo gjerne ha tett-tett med koraller.. :/

Tror jeg må ha huskelapp i veska over hva jeg har når jeg skal handle flere, og her må jeg jo stole på butikkpersonale siden jeg selv er grønn.
Viktig å velge rett butikk da
MC Darup
Tror jeg må ha huskelapp i veska over hva jeg har når jeg skal handle flere, og her må jeg jo stole på butikkpersonale siden jeg selv er grønn. Viktig å velge rett butikk da :D

Hvilke butikker i Oslo-området er det som har ok utvalg i saltvannsutstyr?
er det det red sea max 130L på Akvariemagasinetsom kosta 12000 eller noe? vis det er det det er er veldig stilig og aldt utstyr innebygd bare knapper på sia og aldt utstyr man trenger salt etc har tenkt og kjøpe det selv
SORRY DOBBEL POST! MEN MÅ SPØRRE!

MC Darup
Var og kjøpte min første levende stein idag, en ganske stor en. Skal legge ut bilder i morgen! Har til nå sett to små stripete snegler, en laaaang (den krøp fra ett hull i steinene til et annet, så jeg så ikke hele på en gang, men iallefall over 5 cm!!!) tusenbeinaktig sak, masse små "lopper" og i allefall tre små børstemark :D Har ikke lys på (det skal man ikke det første døgnet, så gradvis starte med litt lys), men lommelykt er fint :) La nedi to små biter reker for å hjelpe til med litt forråtnelse.

Måtte bar spørre jeg har lest et par steder at Det kommer masse rare dyr i akvariet men er det dyr som er i steinen når
du kjøper elle noe som kommer? hva gjorde at den snegla kom? jeg forstår ikke helt :P vet ikke mye om akvarier

men er den Ormen farlig?
Kyrre
Hvilke butikker i Oslo-området er det som har ok utvalg i saltvannsutstyr?

Jan Holt og Akvariemagasinet er nok de beste pr i dag.
Vet at TAM Alna setter opp saltvann, men de er enda i startfasen.

Ellers er Dahls i Moss også flinke
Dag Monge
Måtte bar spørre jeg har lest et par steder at Det kommer masse rare dyr i akvariet men er det dyr som er i steinen når du kjøper elle noe som kommer? hva gjorde at den snegla kom? jeg forstår ikke helt :P vet ikke mye om akvarier men er den Ormen farlig?

Dette er ikke et Red Sea Max nei, men et annet komplett på kun 58 L.
(Men Red Sea frister.. )

Alle de små levende vesnene kom kravlende ut av steinen ja, derfor det heter "levende stein"
Etter hva jeg har lest (og som ble linket til litt tidligere i tråden) er ikke denne ormen helt snill nei :S
Men jeg har ikke sett noe mer til den så jeg vet ikke om den enda lever, og jeg har ikke fått sjans til å fange den.

Hvilken snegle du prater om her skjønner jeg ikke helt, forklar
mente ormen hvordan fikk du den til og komme? ikke at jeg vil ha en sånn en

er disse farlige for mensker? leste på wikipedia det sto ikke noe om dødelig håper den ikke er dødelig!

Har lyst til og starte med saltvans men den ormen var litt skummel

Den fulgte med steinen.
Har heller ikke hørt noe om at den skal være farlig for mennesker, og det ville jeg nok visst siden den er ganske vanlig.

Tror den kan spise på korallene, ikke at det er spesielt "farlig"- mer irriterende.
Og dyrt i lengden.

Men poenget med levende stein er at endel ting dør i oppstarten, dette er med på innkjøringsfasen. Nye ting "våkner til liv", og hele bakterieprosessen er i gang.
Kan hende ormen døde, hvem vet?

Har fått høre de lever dypt inni steinene, og at jeg kanskje aldri mer vil se den.
Jeg synes ikke det er noe skummelt- bare grisekult!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap