Red Parrot ( papegøyefisk) (side 8)

Inaktiv bruker
du har rett i det, savner fjellet jeg... må få lurt familien med på en tur opp på ett eller annet fjell ved hytta, så vi ikke råtner bak skjermen:P
Donald
For det andre: hvor har dere det fra at dette er en hybrid?


Er ikke helt sikker på om jeg skjønte spørsmålet her, Terje?

Du har sikkert lest det samme som oss andre; det er ingen som vet 100% sikkert hvor Red Parrot stammer fra, men det er en almenn oppfatning at det er en hybrid. Altså en (menneskefrembragt i dette tilfellet) kryssning mellom to ulike arter.

Har du hørt noe annet enn at det er en hybrid?

så lenge ikke fisker blir avlet frem eller genetisk manipulert til å ha øyer på ryggen, så ser jeg ikke problemet med å lage en fisk som klarer seg fint.

Det er en helt annen ting, hvis fisken ikke klarer å spise skikkelig eller svømme som den skal. Men genetisk manipulering er fremtiden, og tviholde på at naturen er den eneste som har rett til å forandre på ting er naivt.

All kjøtt du ser i butikken er fra dyr som har blitt manipulert for å lage mest mulig kjøtt, riktig nok ikke i en lab. men med naturens fremgangs metode ved å avle dem frem. Naturens metode tar rett og slett bare lengre tid.

Hvis dere er så imot genetisk manipulering, så burde dere ri på hester og ikke bruke biler. Klarer forskere å skape jordbær som tåler frost, og fisker som har kanskje litt sterkere farger så ser jeg ikke noe negativt med det, såfremt dem ikke slipper disse fiskene ut i naturen.

Å boikotte fisker som sliter med å spise/svømme har jeg ikke noe imot, og jeg støtter det. Men da skal man vite at fisken sliter, og ikke bare gå utifra siden den er menneskeskapt at den sliter.

edit:
Må nesten legge til, ja å være kristen og i tillegg støtte gen manipluring går så si ikke, det støter jo mot hele det kristne gud synet, bla så skal man jo ikke ha andre guder enn Gud ham selv, og hvis skapte alle dyra og fiskene, så stiller man seg selv i plassen til gud, ergo man oppfører seg som en gud og dermed dem som støtter disse "falske guder" har andre guder enn Gud ham selv.

Men Bibelen er bare lord of the ring utgave som er utgitt for 2000 år siden. Rett og slett en fin fantasi fortelling, med mange gode poenger ja, men mye tull også.

Det er MIN mening, for all del har mange Kristne og muslimske venner og en kamerat som er en hindu. Så tro hva dere vil. Jeg tror på vitenskap.

men å komme med spm om noe er etisk, det må dere egentlig være litt forsiktig med, for hvor går grensa? For hvis genetisk manipulering er uetisk, så er silikon pupper, fett suging, laser operasjon av øyene, osv osv uetisk. Man klarer seg fin med A-cup, par ekstra kiloer eller briller. Og i alle disse tilfellene så tukler man med naturen, og dette er heller ikke livs viktig, som regel.

Men er ikke oppdrett av fisk også da uetisk? Den laksen dere får i butikken eer også manipulert, emn som regel ved avling.

Min mening er at så lenge man skaper noe som ikke lider på noen måter eller at det er noe som direkte er et monster som f.eks. fisk som har føtter og går på land så burde det være lov. For hva er så himmla galt med en fisk som litt annerledes ut, hvis den lever fint og har det bra?
Jeg er kristen, men jeg har ikke noe imot genmanipulering. Jeg har heller ikke noe imot hybrider, eller å avle frem et spesielt utseende i fangenskap. Vi gjør det ikke bare med kuer og høner, men også hunder, katter og hester, og da kun fordi vi vil ha noe pent å se på. Ta f eks miniatyrhunder og -hester. De har ikke noen annen funksjon enn å være søte.

Og vi har akvarium for vår egen skyld, ikke for fiskenes skyld. Derfor ser jeg ikke noe galt i å avle frem penere fisker til bruk i selskapskar. Arten tar ikke skade av det, og så lenge dyrene ikke lider ser jeg ikke noe galt i det. Tror fisker som blir fanget i sør amerika og fraktes jorden rundt for å puttes i et akvarium lider mer enn mange hybrider. Og hva som er vitsen med viltfangede fisker skjønner jeg heller ikke, spesielt når fiskene som avles i fangenskap er helt like de som finnes i naturen, og mye billigere.

Jeg tror ikke golfballer lider så mye som folk skal ha det til. Enkelte mennesker blir født uten armer og bein og er fulstendig handikappet, men de lider ikke av den grunn. De ble født slik og kjenner ikke til noe annet, så de lærer seg å leve med det. Samme gjelder hunder og katter som er avlet frem for å ha korte bein.

Men når det er sagt så ser jeg ikke vitsen i å avle frem slike dyr. Jeg har mye mer glere av å se på en fisk som kan bevege seg normalt, og katter som har normale bein. Mange synes det er morsom å se på de handikappede små bevegelsene deres, men jeg synes man må være litt rar i hodet for å *like* å se handikappede dyr. Vet ikke om noen som har glede av å se kortvokste mennesker eller mennesker uten bein eller armer, og derfor ser jeg ingen grunn til at det skal være gøy å se på slike dyr.
bichir
takker deg ken for at du nå kaller meg for useriøs akvarist bare for jeg har disse skapningene, jeg var vist en seriøs akvarist fram til jeg skrev at jeg hadde papegøyefisken. hvordan kan det gjøre meg noe mindre seriøs a? jeg har hatt disse fiskene i 2 år nå uten at noen viste det og vil si jeg har gått under seriøs hele tiden men nå når alle vet jeg har denne fisken er jeg useriøs..... skjerp dere, man er ikke mindre seriøs selv om man har disse i et kar


Ingen ting å takke for.
Ja for meg blir/er det kun useriøse akvarister som har slike fisker.
Hvorfor det gjør deg mindre seriøs i mine øyne er for at du støtter opp om en bransje som skaper slike misfostre, ingen seriøse akvarister gjør det.
Dette blir mitt siste innlegg på dette forumet.
Som sagt; jeg synes dette var en interessant diskusjon med mange gode og informative innspill, f fra hr. Svein Fosså.
Likefullt er det tydelig at forumet sliter med et problem, og slike innlegg som til profilen Ciklide fra Fræna leder meg jo til å tro at forumet kunne være godt tjent med å opprette et eget chatteforum for barn.
Josef K
Dette blir mitt siste innlegg på dette forumet. Som sagt; jeg synes dette var en interessant diskusjon med mange gode og informative innspill, f fra hr. Svein Fosså. Likefullt er det tydelig at forumet sliter med et problem, og slike innlegg som til profilen Ciklide fra Fræna leder meg jo til å tro at forumet kunne være godt tjent med å opprette et eget chatteforum for barn.


Skjønner ikke helt hva du mener om profilen til ciklide?

Er vel heller profilen din jeg ihvertfall stiller flere ???? med, nettopp registrert og begynner med et slikt innlegg.
Tror nok profilen din bare er opprettet for å nettopp provosere, og skape en slik debatt som nå.
Vi har greid oss fint her inne i årevis, og liker du ikke forumet så er det jo andre forum du kan "vanke"på, selv om akvaforum er det klart beste forumet.
Du mø/bør godta at de fleste seriøse akvarister ikke liker hybrider/menneskeskapte fisker, spesielt ikke når den har såpass mange defekter som papegøyecikliden har.
Kjøper man slike så mener jeg man er med på dyreplaging, og det er ihvertfall noe ikke jeg vil bli forbundet med.
derfor er jeg kjempe motstander av dyr med masse defekter blir solgt rundt.

DET BØR BLI FORBUDT...................Noen jeg tviler på at det blir, men jeg lever i håpet.

Denne tråden er vel rimelig utdebattert nå, stenger den siden den begynner å bli litt personhetstendenser her.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap