Nytt akvarierom i Skien ! (side 8)

siste bilder i denne omgangen
Gleder meg til å se karet helt ferdig
Wow
Dette begynner å bli meget bra
*finner ikke ord*
Fantastisk arbeid.
Siljan
Jeg har 3 stk drivhuslamper med ekte sollys på hver 400 watt som skal være hovedbelysning. I tillegg kommer det metall halogen spotter både over og under vann som plasseres på strategiske steder. Disse har også nattlys ( moonlight ) slik at karet aldri vil bli helt mørklagt. Litt av vitsen med såpass mye lys er å simulere lysets naturlige gang så langt det lar seg gjøre. Dermed skal lyset styre fra soloppgang med gradevis tenning til høylys dag og deretter demping igjen til kveld og natt. Tenn sekvensen blir som solen kommer fra øst og går mot vest. Dette blir da med tidsintervallet som da er gitt for Amazonas sin breddegrad.

Så fiskene kommer faktisk til å oppleve sola som beveger seg over himmelen fra den ene til den andre siden? Fantastisk. Her må du få laget en time-lapse video når alt er ferdig...
Joakim
[QUOTE=Siljan] Jeg har 3 stk drivhuslamper med ekte sollys på hver 400 watt som skal være hovedbelysning. I tillegg kommer det metall halogen spotter både over og under vann som plasseres på strategiske steder. Disse har også nattlys ( moonlight ) slik at karet aldri vil bli helt mørklagt. Litt av vitsen med såpass mye lys er å simulere lysets naturlige gang så langt det lar seg gjøre. Dermed skal lyset styre fra soloppgang med gradevis tenning til høylys dag og deretter demping igjen til kveld og natt. Tenn sekvensen blir som solen kommer fra øst og går mot vest. Dette blir da med tidsintervallet som da er gitt for Amazonas sin breddegrad.

Så fiskene kommer faktisk til å oppleve sola som beveger seg over himmelen fra den ene til den andre siden? Fantastisk. Her må du få laget en time-lapse video når alt er ferdig...

Jo, man kan gjerne kalle det en lys syklus. Hadde det være helt riktig skulle faktisk kasterene beveget seg fra øst til vest, men det blir vel å ta det litt langt..

Litt justeringer er det blitt i forhold til utgangspunktet. Skal bruke 2 drivhuslamper og erstatte det tredje med kombinasjons armaturer med 150 W HQI, 2 x 20Watt T5 - blått og integrerte nattlys. Det skal da være 2 av disse armaturene. Fordelen med disse armaturene er toning og overganger kan gjøres sakte og på den måten blir det mulig å simulere 10-12 timers dager rimelig korrekt. I tillegg blir det da aldri helt mørkt ettersom moonlight blir kjørt inn nå den siste kasteren toner ned.

Timelaps video ??!! - da tror jeg du må komme å hjelpe med - foto / video har aldri helt vært min greie...
har lengtet etter å få se flere bilder lenge nå, så tusen takk!

Timelaps video hadde vært tøft ja, selv om jeg ikke helt vet hvordan man lager det. lykke til videre med arbeidet. Det er bra du deler framgangen med oss andre på forumet.
Kjempe flott det blir hos deg! Spørs om jeg må ta meg en tur til Skien og se på akvariekjelleren din, samt kjøpe noe fisk!
Vidar Alfei
Kjempe flott det blir hos deg! Spørs om jeg må ta meg en tur til Skien og se på akvariekjelleren din, samt kjøpe noe fisk! :)

Er du fremdeles på jakt eter en 720 liter, så har jeg en stående og boble. Jeg kommer til å ta den vekk siden den mer eller mindre forsvinner i rommet den står siden storkaret er i samme rom

Ellers er det bare å stikke innom ved anledning
Siljan
[QUOTE=Vidar Alfei]Kjempe flott det blir hos deg! Spørs om jeg må ta meg en tur til Skien og se på akvariekjelleren din, samt kjøpe noe fisk! :)

Er du fremdeles på jakt eter en 720 liter, så har jeg en stående og boble. Jeg kommer til å ta den vekk siden den mer eller mindre forsvinner i rommet den står siden storkaret er i samme rom

Ellers er det bare å stikke innom ved anledning

Er på jakt etter en 720 liter, men akkurat nå er det både plass og penger som setter en stopper inntil videre, men kontakter deg dersom det blir aktuelt.
Dette ser utrolig bra ut! Gleder meg også veldig til det ferdige resultatet Lykke til videre
Dette blir helt rått.
Men hva kommer kostnaden på et slikt prosjekt på. Eller er det noe man ikke tenker på under veis.

Men etter dette prosjektet har du kanskje mulighet til ny næring nå. Sikkert andre i landet som kunne tenkt seg et slikt oppsett. Og du som kan det kan jo reise rundt og sette dem opp.
alfen50
Men hva kommer kostnaden på et slikt prosjekt på. Eller er det noe man ikke tenker på under veis. ;-) Men etter dette prosjektet har du kanskje mulighet til ny næring nå. Sikkert andre i landet som kunne tenkt seg et slikt oppsett. Og du som kan det kan jo reise rundt og sette dem opp. ;-)

Kostnadene er jo der. Hele bygget er satt opp fra bunnen av, så i den store sammenhengen er ikke storkaret den største utgiften, men det er jo slik at hvis man brenner for noe og kan ta det litt over tid og lommebokas størrelse er det meste mulig å få til

Storkaret alene vil når det er ferdig ligge på ca. 50.000 - 60.000, noe som jeg faktisk synes er en akseptabel kostnad. Beregnet literpris blir så absolutt overkommelig sammenlignet med hva mindre kar får i literpris. Hele nøkkelen er å være kreativ og ikke nødvendigvis kjøpe alt ferdig.

Næring; jo kanskje, men da tror jeg heller på konsulent nivå. Ingenting av det jeg har gjort er noe heksekunst...

Rett der
Med tanke på liter er det ikke så galt. Tittet på 1460 literen hos dyregod kjeden. Og havner jo på nesten samme pris der totalt med alt.

Men riktig så bra blir jo dette, og en god løsning med alle akvariene under garasjen også. Skjønner jeg med tiden må finne en slik løsning. Da trenger jeg heller ikke være nervøs for skader som kan oppstå inne.
alfen50
Med tanke på liter er det ikke så galt. Tittet på 1460 literen hos dyregod kjeden. Og havner jo på nesten samme pris der totalt med alt. Men riktig så bra blir jo dette, og en god løsning med alle akvariene under garasjen også. Skjønner jeg med tiden må finne en slik løsning. Da trenger jeg heller ikke være nervøs for skader som kan oppstå inne. ;-)

Er du på jakt etter større alu rammekar har jeg bra kontakter på dette området. Er du interessert kan du kontakte med på mail ksiljan@online.no
Får jeg en titt når jeg kommer å kjøper fisk i dag eller?

Mvh Mats henrik O.H
Skal si ifra jeg
Men nå ligger vel først et hus i planene. Leiligheten begynner og bli full, og føler for mer plass. Så først hus så skal jeg komme tilbake med tanke på rack eller større akvarie.

Man takk for tilbudet langt. Men fikk den sist 720 literen på plass for noen måneder siden. Og føler det holder for nå. Men man ønsker jo som alltid mer. Men den tid kommer siden.
alfen50
Men nå ligger vel først et hus i planene. Leiligheten begynner og bli full, og føler for mer plass. Så først hus så skal jeg komme tilbake med tanke på rack eller større akvarie. Man takk for tilbudet langt. Men fikk den sist 720 literen på plass for noen måneder siden. Og føler det holder for nå. Men man ønsker jo som alltid mer. Men den tid kommer siden. ;-)

Vel får du hus er mulighetene mange, men sørg ihvertdall for at det er kjeller....

Går jo an å sikte på 10 x 1120 liter - det er nær sagt ingen grenser - kun plassen - når det bygges i betong
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap