- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Dagens blomst (side 8)
Dagens blomst (side 8)
Postet 03.06.08 kl 23:41
Endret: 03.06.08 kl 23:42
Postet 03.06.08 kl 23:55
Postet 03.06.08 kl 23:59
Dagens blomst fra meg er en god gammel klassiker:
Løytnantshjerte
Jeg har noen hvite, men den er kanskje best kjent som rosa. Det er en staude, det vil si den kommer opp hvert år og blir større og flottere for hvert år. De er rett og slett nydelige! De blomstrer på forsommeren, dvs i slutten av mai og i juni.
Løytnantshjerte er en av mine favorittblomster.
Løytnantshjerte
Jeg har noen hvite, men den er kanskje best kjent som rosa. Det er en staude, det vil si den kommer opp hvert år og blir større og flottere for hvert år. De er rett og slett nydelige! De blomstrer på forsommeren, dvs i slutten av mai og i juni.
Løytnantshjerte er en av mine favorittblomster.
Postet 04.06.08 kl 08:03
Endret: 04.06.08 kl 08:05
Postet 04.06.08 kl 11:18
Postet 04.06.08 kl 13:38
Nå begynner årets roseinnkjøp å blomstre. Det er naturlig at de blomstrer så tidlig som så tidlig i juni, ettersom de er drevet frem i drivhus av proffer Rosene jeg plantet i fjor, vil ikke blomstre på et par uker enda iallefall, så dagens blomst er en av mine nyinnkjøpte roser (kjøpt i midten av mai).
Denne er en såkalt "Engelsk rose", og er skapt av den verdenskjente roseforedleren David Austin i England. Lite ante han at den gang da han var bonde for mange år siden, en ganske alminnelig bonde med sans for roser, skulle bli en av verdens beste roseforeldre hvis navn for alltid vil stå skrevet inn i rosehistorien da han via en venn lanserte sin aller første rose 'Constanse Spry'
Den avbildede sorten heter 'Glamis Castle', og for de som ikke vet det fra før, er det navnet på slottet der et drama i Shakespears skuespill "Macbeth" utslipper seg. Rosen er altså oppkalt etter et sted i et verdensberømt skuespill.
Det er en nydelig buskrose, som ikke blir altfor stor. Hvite blomster, som først viser en anelse av det sarteste rosaskjær i blomsten, men blekner til kritthvitt etter kort tid i solen.
Denne ønsket jeg meg i fjor også, men fikk da ikke tak i den. Så i år forhåndsbestilte jeg den, og kjøpte to stk
Denne er en såkalt "Engelsk rose", og er skapt av den verdenskjente roseforedleren David Austin i England. Lite ante han at den gang da han var bonde for mange år siden, en ganske alminnelig bonde med sans for roser, skulle bli en av verdens beste roseforeldre hvis navn for alltid vil stå skrevet inn i rosehistorien da han via en venn lanserte sin aller første rose 'Constanse Spry'
Den avbildede sorten heter 'Glamis Castle', og for de som ikke vet det fra før, er det navnet på slottet der et drama i Shakespears skuespill "Macbeth" utslipper seg. Rosen er altså oppkalt etter et sted i et verdensberømt skuespill.
Det er en nydelig buskrose, som ikke blir altfor stor. Hvite blomster, som først viser en anelse av det sarteste rosaskjær i blomsten, men blekner til kritthvitt etter kort tid i solen.
Denne ønsket jeg meg i fjor også, men fikk da ikke tak i den. Så i år forhåndsbestilte jeg den, og kjøpte to stk
Postet 05.06.08 kl 17:04
Endret: 05.06.08 kl 17:09
Postet 05.06.08 kl 19:38
Postet 06.06.08 kl 00:59
Dagens blomst er en rose som overrasket meg
Den ble kjøpt som en buskrose ved navn 'Madame Hardy', som skal ha hvite tett fyllte blomster. Men til min store overraskelse åpnet denne blomsten seg i morgentimene i dag og var enkle, rosa blomster! Og jeg har ingen anelse hva den heter
Fin var den iallefall
Den ble kjøpt som en buskrose ved navn 'Madame Hardy', som skal ha hvite tett fyllte blomster. Men til min store overraskelse åpnet denne blomsten seg i morgentimene i dag og var enkle, rosa blomster! Og jeg har ingen anelse hva den heter
Fin var den iallefall
Postet 06.06.08 kl 08:27
Endret: 06.06.08 kl 08:28
mona oOg jeg har ingen anelse hva den heter:-)
Nå har jeg funnet navnet på den Den heter
'Belle Amour'.
Postet 06.06.08 kl 10:08
Endret: 06.06.08 kl 10:09
Inaktiv bruker
fin blomst mona =
Postet 06.06.08 kl 21:21
Postet 07.06.08 kl 20:15
Inaktiv bruker
det liker jeg å
Postet 07.06.08 kl 20:49
Dagens blomst er en rose, som nå står i fullt flor. Det er en ny og relativt ukjent sort i Norge tror jeg, og i år var første gang Rose-experten i Råde hadde dem inne. De hadde ikke engang bilde av den, men jeg bestemte meg for å gamble litt da jeg bestilte roser i vinter og tok med en av den også
Jeg angrer ikke ! Det er en utrolig nydelig rose, så delikat i fargen og utrolig vakker!
Sorten heter 'Pastella'.
Dette kan fort bli en av mine favoritter!
Er den ikke nydelig, vel?
Jeg angrer ikke ! Det er en utrolig nydelig rose, så delikat i fargen og utrolig vakker!
Sorten heter 'Pastella'.
Dette kan fort bli en av mine favoritter!
Er den ikke nydelig, vel?
Postet 07.06.08 kl 22:22
Endret: 07.06.08 kl 22:24
Postet 07.06.08 kl 22:46
Postet 07.06.08 kl 23:02
Når det gjelder roser så er jeg en "snuser". Dvs at jeg selvfølgelig kan falle for utseendet til en rose, men for å finne favoritten så går jeg etter duften.
Flyttet til leilighet uten hage for 3-4 år siden så jeg savner blomstene. Derfor er jeg veldig glad i denne tråden. Her kan jeg ihvertfall drømme meg bort litt blant de vakre bildene.
Flyttet til leilighet uten hage for 3-4 år siden så jeg savner blomstene. Derfor er jeg veldig glad i denne tråden. Her kan jeg ihvertfall drømme meg bort litt blant de vakre bildene.
Postet 07.06.08 kl 23:04
Tante AstridNår det gjelder roser så er jeg en "snuser". Dvs at jeg selvfølgelig kan falle for utseendet til en rose, men for å finne favoritten så går jeg etter duften. .
ÅÅhh, du skulle vært her og gått forbi hekken vår, snudd og kommet langsomt tilbake...
Vi lover å by på kaffe (minst)
slik ser det ut nå i kveld:
Postet 07.06.08 kl 23:19
Postet 07.06.08 kl 23:21