- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Smått och stort (side 8)
Smått och stort (side 8)
Postet 03.03.08 kl 19:04
Postet 03.03.08 kl 19:12
Postet 03.03.08 kl 19:22
Jeg har tenkt litt på det å ha utryddingstruet fisk...
Skulle gjerne ha vært med på organisert oppdrett av slike, og samtidig vært med i en slags data- / genbank for organisert oppdrett. Vet du om det finnes noe slikt i norden?
Måtte samtidig hatt f.eks strømaggregat stående i tilfelle strømbrudd o.l. Ellers hadde jeg ikke sovet om natten med ansvaret for slike skatter.
Skulle gjerne ha vært med på organisert oppdrett av slike, og samtidig vært med i en slags data- / genbank for organisert oppdrett. Vet du om det finnes noe slikt i norden?
Måtte samtidig hatt f.eks strømaggregat stående i tilfelle strømbrudd o.l. Ellers hadde jeg ikke sovet om natten med ansvaret for slike skatter.
Postet 03.03.08 kl 20:06
Endret: 03.03.08 kl 20:06
Det känner jag inte till men detta skall jag ta reda på !
Så svar kommer snart!
Har en mycket bra kontakt i Sverige som heter Albin Ekenberg från Eksjö samlar på fiskar från Viktoriasjön
Han odlar Viktoriaciklider och från viktoriasjöns satelitsjöar
Se på denna
jag brukar inte skicka fisk men kanske jag kan göra undantag.
Jag vill gärna sprida dessa fiskar.Om du är intresserad så har jag snart fisk av
Lipochromis sp. "matumbi hunter" som kan skickas.Har ca 40st yngel har redan gitt bort 10.
De är starkt utrotningshotade de finns bara vid Matumbiön i Mwanza Gulf i den södra änden av Viktoriasjön, men den har troligen haft en större utbredning tidigare.
Är själv ny på viktoria så jag är på upplärning kan man säga men börjar att få bitarna på plats.Så det är gott att ha Albin Ekenberg och en kille från Kanada som heter Patrick Eriksson .Jo visst klingade det Svenskt.
Han är född i Sverige.
Skulle det vara av intresse?
Så svar kommer snart!
Har en mycket bra kontakt i Sverige som heter Albin Ekenberg från Eksjö samlar på fiskar från Viktoriasjön
Han odlar Viktoriaciklider och från viktoriasjöns satelitsjöar
Se på denna
jag brukar inte skicka fisk men kanske jag kan göra undantag.
Jag vill gärna sprida dessa fiskar.Om du är intresserad så har jag snart fisk av
Lipochromis sp. "matumbi hunter" som kan skickas.Har ca 40st yngel har redan gitt bort 10.
De är starkt utrotningshotade de finns bara vid Matumbiön i Mwanza Gulf i den södra änden av Viktoriasjön, men den har troligen haft en större utbredning tidigare.
Är själv ny på viktoria så jag är på upplärning kan man säga men börjar att få bitarna på plats.Så det är gott att ha Albin Ekenberg och en kille från Kanada som heter Patrick Eriksson .Jo visst klingade det Svenskt.
Han är född i Sverige.
Skulle det vara av intresse?
Postet 03.03.08 kl 20:27
ÅÅÅH! Tusen takk for tilbudet, hvilken ære!
Skulle gjerne ha takket ja, forstår du, men nytt kar og slike intensjoner må bli på lengere sikt. Har plass nok, men må vinne i lotto først ( hmm :-O har glemt å sjekke om jeg vant sist lørdag! ).
Fikk ikke til linken, forresten
Hør gjerne om det finnes "genbank" allikevel. Kan jo bli aktuelt senere, og sikkert fler som kan være interessert i å være aktiv i en slik organisasjon (forum e.l.).
Skulle gjerne ha takket ja, forstår du, men nytt kar og slike intensjoner må bli på lengere sikt. Har plass nok, men må vinne i lotto først ( hmm :-O har glemt å sjekke om jeg vant sist lørdag! ).
Fikk ikke til linken, forresten
Hør gjerne om det finnes "genbank" allikevel. Kan jo bli aktuelt senere, og sikkert fler som kan være interessert i å være aktiv i en slik organisasjon (forum e.l.).
Postet 03.03.08 kl 20:49
Endret: 03.03.08 kl 20:50
Postet 03.03.08 kl 20:53
ShiramorHør gjerne om det finnes "genbank" allikevel. Kan jo bli aktuelt senere, og sikkert fler som kan være interessert i å være aktiv i en slik organisasjon (forum e.l.).
Har redan gjort en tråd på ett svenskt forum.
Så bara att vänta Kristin.
Kanske man skulle bilda en slags Viktoriaciklid klubb i Norge?
Postet 03.03.08 kl 20:58
Postet 03.03.08 kl 21:02
Postet 03.03.08 kl 21:14
Postet 03.03.08 kl 21:23
Postet 03.03.08 kl 21:26
Postet 03.03.08 kl 21:29
Postet 03.03.08 kl 21:51
Endret: 03.03.08 kl 21:52
ShiramorHør gjerne om det finnes "genbank" allikevel. Kan jo bli aktuelt senere, og sikkert fler som kan være interessert i å være aktiv i en slik organisasjon (forum e.l.).
Nu har jag fått svar!
Detta är citat från Albin Ekenberg:
Det finns några universitet som håller på med victoriaciklider. Leiden är störst av dessa. Sedan finns det också vid Konstanz. Sedan tror jag det finns ett Universitet i Schweiz också. Hull University tror jag håller på att avveckla sina victorior, men de har några kvar iaf.
Bland privata finns det ett franskt initiativ där man går in och lägger upp sina arter.
slut citat !
Den killen har järn koll!
Postet 03.03.08 kl 22:12
Postet 05.03.08 kl 16:37
Endret: 05.03.08 kl 16:56
Copadichromis.sp kawanga
Sedan tänkte jag visa min Copadichromis.sp Kawanga F1 hanne börjar bli vacker den oxå.Denna har jag väntat länge på.
Har ett akvarium med fiskar som jag inte vet helt säkert vad jag skall göra med och denna hannen går i där.Behöver platsen till mina viktoriaciklider!
Men han får gå kvar så länge med sin grupp ..har 3+2 av dessa.
Har ett akvarium med fiskar som jag inte vet helt säkert vad jag skall göra med och denna hannen går i där.Behöver platsen till mina viktoriaciklider!
Men han får gå kvar så länge med sin grupp ..har 3+2 av dessa.
Postet 05.03.08 kl 16:42
Å, der var din vakre F.Rostratus ja..!! Han er nesten like flott på bilde som i virkeligheten Er nok en av grunnen til at Roar snakket om rovmalawi-kar når vi dro fra deg
Når det gjelder klubb for oss som driver med, og er fasinert av de vakre viktoriaciklidene var det jommen en god ide! Her i Norge er det ikke lett å finne hverken info, fisk i handelen, folk med kunnskap eller andre som er interessert i disse flotte fiskene! Derfor hadde det vært gøy å prøvd å samlet de få som driver med viktoria'er, så vi kunne utvekslet erfaringer og kunnskap.
Til og med i fiskebasen er det vanskelig å finne noe om fiskene, fordi de få Viktoriaciklidene som finnes der er registrert under "gamle" navn, ikke de navnene som er mest brukt pr.idag. Viktoriaciklider har jo det problemet malawiciklidene hadde for noen år siden, når det gjelder navnsetting,- det er mange forskjellige navn ute å går på samme fisk.
Det ble kanskje litt "off-topic", Kjell. Ikke meningen å kuppe tråden din til dette.
Når det gjelder klubb for oss som driver med, og er fasinert av de vakre viktoriaciklidene var det jommen en god ide! Her i Norge er det ikke lett å finne hverken info, fisk i handelen, folk med kunnskap eller andre som er interessert i disse flotte fiskene! Derfor hadde det vært gøy å prøvd å samlet de få som driver med viktoria'er, så vi kunne utvekslet erfaringer og kunnskap.
Til og med i fiskebasen er det vanskelig å finne noe om fiskene, fordi de få Viktoriaciklidene som finnes der er registrert under "gamle" navn, ikke de navnene som er mest brukt pr.idag. Viktoriaciklider har jo det problemet malawiciklidene hadde for noen år siden, når det gjelder navnsetting,- det er mange forskjellige navn ute å går på samme fisk.
Det ble kanskje litt "off-topic", Kjell. Ikke meningen å kuppe tråden din til dette.
Postet 05.03.08 kl 17:05
Endret: 05.03.08 kl 17:14
Tycker bara det är trevligt att du kom med "inspill"det tycker jag.
Håller med dig om att något måste göras angående Viktoriaciklider.
Ja det med namnen ja ...en svår nöt det där!
Tycker vi skall göra slag i sak och ta tag i detta med att bilda en slags förening som är rikstäckande kanske "Det Norske Viktoriasellskap" Det blev säkert felstavat.(Är kass på att skriva Norska men kan ju prata lite då ...)Ett bra namn behöver den iallafall .
Har du sett den Franska sidan som visar vem som har "oppdrett" på vad ?
Här är en link
Kanske man kunde göra en sådan?
Man la in vilka sorter man har och om man har några till salu .
Menar då att alla som odlar i Norge finns registrerade där och man bara klickar på arten så kommer odlaren/odlarna fram som har de
Och hälsa Geirochromis sp. Roar att de lekte idag så hoppas att jag får yngel av de men annars leker de säkert en annan gång.Då vet han var han får tag i de
Håller med dig om att något måste göras angående Viktoriaciklider.
Ja det med namnen ja ...en svår nöt det där!
Tycker vi skall göra slag i sak och ta tag i detta med att bilda en slags förening som är rikstäckande kanske "Det Norske Viktoriasellskap" Det blev säkert felstavat.(Är kass på att skriva Norska men kan ju prata lite då ...)Ett bra namn behöver den iallafall .
Har du sett den Franska sidan som visar vem som har "oppdrett" på vad ?
Här är en link
Kanske man kunde göra en sådan?
Man la in vilka sorter man har och om man har några till salu .
Menar då att alla som odlar i Norge finns registrerade där och man bara klickar på arten så kommer odlaren/odlarna fram som har de
Och hälsa Geirochromis sp. Roar att de lekte idag så hoppas att jag får yngel av de men annars leker de säkert en annan gång.Då vet han var han får tag i de
Postet 05.03.08 kl 17:17
Endret: 05.03.08 kl 17:26
Postet 05.03.08 kl 20:16