Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 8)

Hvilke kar er det dere skal sette opp med saltvann? Artig tråd og følge med på dette
Takk for det PG

Lars Erik har laget et nytt kar av en ødelagt 720L, så det nye ble 128x60x60.
Bilder kommer i kveld tenker jeg
Her kommer noen bilder av det nye saltvannskaret Lars Erik har laget.

Det var mye å få på rett plass..
Men ble utrolig bra når stein og alt var på plass.
Her er et par bilder av mine to nye Oscar og en liten som stimer med de. Han har jo vært ensom siden kompisen døde her i forrige uke.
Jeg hadde vannbytte og opptelling hos heros og aeneus yngelen i går. Øyemålet mitt virker ikke, det er helt klart. Vi tippet på ca 50 heros, men det var over hundre, da sluttet jeg å telle.. Har bare plukket ut to døde siden de klekket for 11 dager siden. De spiser frossen cyklops og oppbløtt oppvekstfor også nå, så det var ingen krise i går morges at artemiaen ikke hadde klekket enda.

Aeneusene er det nå ni levende igjen av, det er ikke ille, de spiste artemia til de ble lys orange også, de er jo nesten umulige å se ellers.

Må få laget en flaske til for klekking av artemia også, ser ut til at det trengs 1 1/2 -2 døgn etter at jeg flyttet den ned på vaskerommet. Da holder det ikke med en klekker.

Peder på 7år har også fått eget kar nå, en helglass 60L fylt med litt engelsk sjøgrus, noen levende stein fra pappa's kar, luftdrevet skummer og god sirkulasjon med en bitteliten seio og boyu filterpumpe.
Her går alle krabber, reker, børstemark og slikt som fulgte med i eskene med levende stein.

Skal prøve å få tatt noen nye bilder i kveld.
Så morro at det er mange heros da. Kommer ikke over at jeg hvertfall kikket og tenkte at de var jo halvdaue og ikke håp for.

Er det albino cory?

Så gøy for Peder da, tenker han er i hundre )
ElinP
Så morro at det er mange heros da. Kommer ikke over at jeg hvertfall kikket og tenkte at de var jo halvdaue og ikke håp for. Er det albino cory? Så gøy for Peder da, tenker han er i hundre :))

Ja, vi trodde jo også de kom til å daue alle sammen.. og dagen etter var det en gjeng som svømte rundt.

Jepp, albino aeneus.

Gjett om han er, han er vel mer oppi karet enn utenfor... Vi prøver å si at det ikke er så sunt.. hverken for karet eller ham, men du vet.. det er jo fryktelig mye spennende oppi der, og alt gjemmer seg, til hans store ergrelse.

Så du de nye oscarene da, hint, hint Bildene ble litt mørke, skjønner ikke hvorfor, det ligger et bedre ett på profilen min.
Jeg så dem Kjempesøte. Glemte å kommentere det. Kanskje misunnelse her hehehehe. Mine er jo ikke små og søte... hi hi.

Forresten er jeg blitt gørr glad i gibbien jeg. Han har rensket hele karet for alger nesten. Utrolig flink

Bikiren er så stilig når han eter corypiller. Mums så er hele borte!
I dag da jeg kom fra jobb fant jeg flere cory egg i 160L, tok ingen sjanser og plukket de ut med en gang. Disse var i motsetning til de forrige spredt mer tilfeldig ut over forskjellige planter, på sideglasset og på toppen av powerheaden.. De var faktisk spredt utover hele karet.

De ble puttet i en bolle, mens jeg skiftet vann og boks på cory ynglene nede på vaskerommet, etterpå fikk de komme oppi sammen med de. Artemiaen hadde ikke klekket fra igår, så da måtte jeg gi de annen mat, knust oppbløtt discus granulat ble redningen idag.

Hos heros ynglene måtte jeg og bytte kar idag, klarte å klemme istykker termometeret når jeg skulle feste sugekoppen, mellom pekefinnger og tommel, og blodet rant friskt. De fikk ihvertfall protein dosen sin da..
Da var det bare å gjøre klar et nytt kar, og starte den møysommelige innhøstingen av yngel, som ikke vil svømme i riktig retning.

I går kveld ble det tatt en sjefsavgjørelse angående 720L min. Satanoperca daemon må ut, vi har solgt de til Ole.
Lars Erik reiser på guttetur idag og tar de med da. De ble plutselig så tøffe etter at vi fikk de to nye oscarene i hus. Den lille har fått juling og de to store blir passet på i et hjørne, det er litt merkelig, ellers er de jo gørrpysete.

Vi har jo navn på mange av fiskene våre, helst mallene da, men sitter her og tenker på navn til de tre oscarene. Den minste skal definitivt hete LilleOscar, noen som har noen forslag til de to andre?

Ellers venter det mange vannbytter og rensinger av powerheader når jeg kommer hjem fra jobb. Skal også gå over et kar jeg tømte for fisk og snegler igår. jeg må nok ta ut litt mer snegler idag for jeg fant nok ikke alle, det var så grumsete vann etter opprufsing, helt sort var det. Har utvendig pumpe i denne 85L og vasket den igår, var bare sneglegrums og fin sand i den, blæhrg. Setter nok inn en innkjørt powerhead i tillgg så jeg slipper å vente flere uker på at karet er klart igjen. Har store planer om flere artskar i reolen. Tenkte å trappe litt ned på snegle oppdrettet også, de lager flere barn enn jeg greier å selge unna.. Tror jeg har en 6-7 hundre tilsammen nå, av rosa, gule, hvite, blå og lilla. Holder nok med til 2-3 farger i fremtiden tenker jeg.
Et eget kar til kloreker er og høyt på ønskelista mi, for ikke å glemme L144.

Jeg er ekstremt spent på om det er aeneus som har lagt eggene jeg plukket i 160L torsdag, eller om trillene har lekt de og. Det hadde vært kjempegøy.

Ancistrus pappaen hadde begynt å slippe ut barna i går kveld også, så det begynner å bli mange maller i det karet nå.
De var ganske bra de forslagene der PG, hvis vi snur litt på de blir det ,

Lille Oscar, Fredrik Oscar og Wilde Oscar..

Hmm, flere som har forslag?

Vi har jo maller som heter; Runar (adonis), Nitro (pleco), Gerd og Rikard (ancistrus), Doris og Boris (panaque sp. peru).

Jeg har en gibbi som mangler navn også, forslag?
Når det gjelder Oscarene, tenkte jeg på Kong Oscar, eller Oscar den 1. og 2. osv...
Når det gjelder gibbien; hva med Jens?
Gibbier heter gabriel? Det gjør mine hehe. Alle tre *rødme*. Vel det er jo lillegabriel, storegabriel og gibbigabriel. Kanskje gabriel er etternavnet?

Oscar navn: mons, vralte, gapet, flekken og dronning margrethe?

Cory ynglene lever i beste velgående fortsatt, har mistet to fra den første klekkingen, men det var jeg forberedt på. Den ene fikk ikke kommet seg løs fra eggeskallet, svømte rundt med det som et strikkbelte rundt magen.. Den andre svømte bare i sirkel ene veien så den ble avlivet.
I går kveld hadde andre omgang med klekking begynt når jeg byttet vann. I dag tidlig var det mange bittesmå gjennomsiktige babyer igjen.
Jeg byttet vann på cory yngelen da jeg kom fra jobb idag, da var alle eggene klekket og mange små pilte rundt i boksen.
Vi har og vært hos Elin P idag og hentet 6 C. davidsandsi, nydelige små coryer altså. Fikk og med en boks med mikroorm kultur også, så har jeg et alternativ hvis ikke artemiaen klekker i tide.
På tirsdag var det bare å plukke egg igjen, aeneusene er visst ustoppelige nå, 60 egg bare i dag.
Av de to tidligere omgangene lever 8 fra første klekking og en hel haug fra andre klekking, klarer ikke å telle den klynga med bittesmå rumpetroll jeg altså. De minste spiste artemia for første gang i går kveld, det forsvant med en gang så jeg måtte gi de mer. Med bare de åtte har jeg slamsugd etter en time, siden det alltid ble litt rester. De får nytt vann og boks hver kveld, men ser behovet for hyppigere vannskifte snart. Er litt vanskelig å få til med full jobb og ekstrajobb innimellom.
Eggene fra tirsdag er gyldne og fine, noen er litt hvite, men ingen har mugnet foreløpig. Har ikke noe annet i vannet enn brusestein, så jeg er litt overrasket over det. Har tatt en sjangs siden jeg ikke hadde noe torv tilgjengelig, og det ser ut til å fungere med rent vann her.

Heros yngelen spiser og vokser, nå er de blitt litt grå, ikke bare gjennomsiktige lenger. All yngelen skal til Elin P på ferie, så da vokser de nok enda fortere tenker jeg. De har fått mat to-tre ganger om dagen her, avhengig av hvor lenge jeg er på jobb utover kvelden.

Bruker jo et par timer i kjelleren hver kveld på vannbytter og foring, så ungene lurer vel snart på hvem jeg er..
Grattis igjen! Disse aneusene er utrolig produktive ja. Jeg tror ikke jeg ville plukket alle eggene og klekket osv, man skal jo bli kvitt dem og... hehehe. Du har jo noen kar å fordele dem i, men er kjipt om man står igjen med for mange.

Jeg skal til å lage nettingdør i dag, så om du ikke hører noe fra meg på noen dager er det fordi jeg har hamret det jeg har av fingre hehe.
Du får hamre pent, så puselankene er hele til yngelpleie til uka hehe.
Taste kan du jo alltids gjøre med nesa..

Davidsandsiene stortrives, de har funnet seg til rette på venstre side foran i karet, motsatt av sodalisen. Lars Erik har satt navn på den litt ferme damen også, hun heter nå Erna solberg..

oscarene blir nå hetende lille oscar, Frank og Trine, etter ungenes ønske, samme som det ene discus paret het.
Gibbien blir hetende Barry Gibb, som en av brødrene Gibb.

Regner med at det som kommer av egg fremover nå, får være i fred der de er blitt lagt..
Sannsynligvis får jeg noen flere Triller også før helgen

Skal ha et cory kar i reolen nede også, må bare få bestemt meg for hvilken type..
Erna Solberg *hysterisk latter* Ja ja ho ligner kanskje litt... Pen cory ha ha.

Har ikke skadet puselankene enda. Jeg fant ut at skruer var tingen Herreli så lur jeg føler meg i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap