- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tom sin akvaverden:) (side 8)
Tom sin akvaverden:) (side 8)
Postet 24.09.10 kl 12:16
Black_FlysTar dere ut yngel etter noen dager/uker? Har vurdert det nå etter at flere kull har blitt spist opp etter noen uker. Har fjernet de større søskene, så det blir kanskje enklere nå. Må også få fjernet klorekene som jeg tror er en stor synder. Espen
Hei Espen
Jeg for min del har ingen "syndere" i mine kar. I karene på akvarierommet har jeg kun artskar (10 stk) Men hadde to par i samme karet og det uten hell. Denne gangen har jeg tatt ut det, og lar kun leiksparet bli igjen alene. Tror det er større sjans da. Yngelen lar jeg nok bli, om det klekkes da.... Så får de seg vel et oppvekstkar etter hvert antar jeg
Postet 24.09.10 kl 17:15
Etter helgas auksjon i eidangerhallen, så kom jeg hjem med en trio med Apistogramma Commbrae og noen ottomaller(ikke fått navnet på dem ennå) som er viltfanget i Uruguay. Apistogrammaene er faktisk blitt fanget i temperaturer ned mot 6 grader i vannet. Veldig unormalt i forhold til andre apistoer som ville tatt kvelden for lenge siden om tempen blei så lav.
Disse er nå satt i et kar for seg selv, for å utelukke sykdommer/parasitter.
Skal få tatt noen bilder ettervært.
Disse er nå satt i et kar for seg selv, for å utelukke sykdommer/parasitter.
Skal få tatt noen bilder ettervært.
Postet 23.11.10 kl 01:14
Postet 23.11.10 kl 23:38
Jeg har nå 3 forskjellige apistogramma typer, men som ikke er så vanlig i handelen.
F1 A. Cacatuoides, fra Bretana, Peru
F1 A.sp. Schwarzbrust( mitt opprinelige vf lekspar ar desverre avgått med døden etter ca 5 år). Disser har jeg spredd til store deler av Norge ifm auksjoner.
VF A. Commbrae, fra Bella Union, Uruguay
Har også hatt A.Panduro og VF A. sp. aff. cruzi (Picuruyacu), sistnevnte fikk jeg desverre ikke til å yngle.
Av andre ciklider har jeg Boliviansk sommerfuglciklide.
I tillegg til dette har jeg en Betta og killi art. Ved siden av diverse tetraer og L-maller. Men primært så er det sør-amerikanske dvergciklider som er den store interessen .
Men tror nok det blir flere arter med tiden.
Er virkelig synd at ikke flere viltformer av apistogrammer blir solgt i norske butikker. Er alt for mange oppdrettsvarianter og hybrider på markedet. Mye dårlig kvalitet ute på markedet også!
F1 A. Cacatuoides, fra Bretana, Peru
F1 A.sp. Schwarzbrust( mitt opprinelige vf lekspar ar desverre avgått med døden etter ca 5 år). Disser har jeg spredd til store deler av Norge ifm auksjoner.
VF A. Commbrae, fra Bella Union, Uruguay
Har også hatt A.Panduro og VF A. sp. aff. cruzi (Picuruyacu), sistnevnte fikk jeg desverre ikke til å yngle.
Av andre ciklider har jeg Boliviansk sommerfuglciklide.
I tillegg til dette har jeg en Betta og killi art. Ved siden av diverse tetraer og L-maller. Men primært så er det sør-amerikanske dvergciklider som er den store interessen .
Men tror nok det blir flere arter med tiden.
Er virkelig synd at ikke flere viltformer av apistogrammer blir solgt i norske butikker. Er alt for mange oppdrettsvarianter og hybrider på markedet. Mye dårlig kvalitet ute på markedet også!
Postet 24.11.10 kl 02:27
Endret: 24.11.10 kl 02:39
Postet 14.12.10 kl 15:44
Tom KDa var det det yngel på Apistogramma cf. Commbrae også, dette var morro :)
Grattis Tom. dette var gøy. Leste litt om disse på nettet nå, og om jeg skjønte det rett tåler disse en del lavere temperatus en apistogramma generelt. Står at di ikke er så fargerike som mange apistoer er. Ikke lett å se på disse bildene... Når jeg er i gang nede skal det helt garantert inn apistoer igjen. Har klart å "redde" 11 macmaster yngel og håper iallefall noen av de vokser opp. Atter en gang grattis Tom
LOFFA
Postet 14.12.10 kl 17:32
Postet 14.12.10 kl 21:22
Black_Flysgratulerer. Hvor utrolig lik mange av apistodamene fra forskjellige arter ser ut i leksdrakten sin.
De er ikke så like bortsett fra gulfargen, om du kikker litt nøyere så er de totalt forskjellige svarte mønstre på dem
Om du kikker på bildene til Tom Christoffersen under, så ser du veldig stor forskjell.
Bilde av A.Sp Schwarzbrust hue
Bilde av A. Cacatuoides hue
Om dere vil kikke på flere apistogrammaer, så vil jeg anbefale dere siden til TomC her på forumet.
Postet 15.12.10 kl 02:21
Bolivianske sommerfugliklider og corydoras
Hei! Er innom og kikker litt på sidene dine innimellom, du dukker opp på søk etter bolivianere..hehe.. mye fin info og bilder du legger ut!
Har et spørsmål angående coryer og bolivianere: Ser du kommenterer at du har hatt disse sammen uten problemer. Det betyr vel at det ikke er noen fare for skade på coryene som jeg har lest det kan være f.eks med apistoer. Men vil ikke coryene soise egg på natterstid? Har forelsket meg i C. adolfoi, og har lyst på å prøve å ha en stim i 250l om det ikke ødelegger muligheten for at ciklidene faktisk kan la være å spise opp yngelen sin en dag...
Har et spørsmål angående coryer og bolivianere: Ser du kommenterer at du har hatt disse sammen uten problemer. Det betyr vel at det ikke er noen fare for skade på coryene som jeg har lest det kan være f.eks med apistoer. Men vil ikke coryene soise egg på natterstid? Har forelsket meg i C. adolfoi, og har lyst på å prøve å ha en stim i 250l om det ikke ødelegger muligheten for at ciklidene faktisk kan la være å spise opp yngelen sin en dag...
Postet 05.02.11 kl 21:54
Postet 05.02.11 kl 22:14
Tenkte meg det ja..takk for svar! Jeg har to par bolivianere i 250 som legger egg i ett kjør.. . og spiser dem opp så snart de begynner å bli skikkelig frittsvømmende... så jeg lurer på om 60 l må bli oppholdssted for det ene paret og 250l et skikkelig blandingskar snart... Gir meg en god unnskyldning for å klemme inn en stim med coryer + en del andre innbyggere jeg kunne tenke meg..
Men i forhold til Apistoer - er det da ikke å anbefale å coryer sammen med dem? Er de troendes til å nappe øyne, slik jeg har lest? Er jo så mange vakre apistoer også, vurderer å senk ph'n noe og skaffe en trio... Blir ikke mindre fristende av å lese sidene her..hehe..
Men i forhold til Apistoer - er det da ikke å anbefale å coryer sammen med dem? Er de troendes til å nappe øyne, slik jeg har lest? Er jo så mange vakre apistoer også, vurderer å senk ph'n noe og skaffe en trio... Blir ikke mindre fristende av å lese sidene her..hehe..
Postet 05.02.11 kl 22:37
Apisto og cory er ikke en god blanding, har selv forsøkt dette. Var noen coryer som plutselig hadde blitt øyeløse. De lever også svært sjelden side om side i naturen også, men kan jo forekomme når tørketiden er på sitt værste.
Er ikke alle apistoer som trenger så veldig surt vann, men Ph 6,5 og lavere må til for de fleste artene. Over Ph 7 får dem ofte hudsykdommer etc
Er ikke alle apistoer som trenger så veldig surt vann, men Ph 6,5 og lavere må til for de fleste artene. Over Ph 7 får dem ofte hudsykdommer etc
Postet 06.02.11 kl 01:24
Postet 09.02.11 kl 17:02
Da var det på tide å skrive litt i tråden igjen gitt
Har i det siste skaffet meg 2 nye arter med apistogrammaer, og det er :
VF Apistogramma (cf.) bitaeniata fra Rio Tigre fanget høsten 2010 av Tom C. Disse har jeg nå yngel på, ble desverre ikke så mange ved første egglegging. Men regner med at det blir egg igjen om ikke så lenge.
og
Apistogramma sp. "Black-chin/Schwarzkinn"
For mere info om apistogramma, sjekk ut siden til Tom C
Lurer også på å konvertere siste karet i reolen til apistogrammaer, men får se hva fremtiden bringer. Men man skulle helt klart hatt flere akvariereoler :P
Har i det siste skaffet meg 2 nye arter med apistogrammaer, og det er :
VF Apistogramma (cf.) bitaeniata fra Rio Tigre fanget høsten 2010 av Tom C. Disse har jeg nå yngel på, ble desverre ikke så mange ved første egglegging. Men regner med at det blir egg igjen om ikke så lenge.
og
Apistogramma sp. "Black-chin/Schwarzkinn"
For mere info om apistogramma, sjekk ut siden til Tom C
Lurer også på å konvertere siste karet i reolen til apistogrammaer, men får se hva fremtiden bringer. Men man skulle helt klart hatt flere akvariereoler :P
Postet 17.04.11 kl 03:04
Ingen tvil om at dette er nydelig apisto, Tom K, og er litt misunnelig på Bitaeniataene dine, spesielt. Mistet den hua jeg hadde, så har bare hannen igjen. Mine er fra "Momon", så en annen lokasjon.
Ellers legges det egg over en lav sko her hos meg også. Har hatt egg på både Barlowi og "Oregon" som overrasket meg stort. Ikke sett noe til yngel enda, men håper at det dukker opp noe etter hvert.
Har funnet ut at hyppige vannbytter og sorte mygglarver virkelig trigger til leik. Forer med sorte mygglarver der jeg ønsker leik, og som regel tar det kun få dager til "aladins lampe" gir resultater.
Lykke til med Bitaeniata ynglene dine
Ellers legges det egg over en lav sko her hos meg også. Har hatt egg på både Barlowi og "Oregon" som overrasket meg stort. Ikke sett noe til yngel enda, men håper at det dukker opp noe etter hvert.
Har funnet ut at hyppige vannbytter og sorte mygglarver virkelig trigger til leik. Forer med sorte mygglarver der jeg ønsker leik, og som regel tar det kun få dager til "aladins lampe" gir resultater.
Lykke til med Bitaeniata ynglene dine
Postet 17.04.11 kl 11:18
Postet 25.04.11 kl 17:34
Endret: 25.04.11 kl 17:37
Postet 25.04.11 kl 17:38
Endret: 25.04.11 kl 17:39
Nå er det på tide at du oppdaterer litt Tom. Snart ett år siden du skrev noe her. Har siden sist fått bitaeniata fra Rio Tigre, og det tok kun 8 dager fra de var i hus til det var yngel her. Hva er et "normalt" antall med yngler på disse?
Her går det første kullet med et antall på ca 25-30 og synes ikke det er dårlig ved første forsøk. Hannen holder seg unna men til tider er han bortom for å titte litt. Da snur hua seg og slår litt med halen.... Synes dette er kjempe artig å følle, samtidig som en av mine andre favoritter, Barlowi også har yngler.
Hva har du av apisto akkurat nå Tom, og hva har du fått yngler på siden sist?
Leif
Her går det første kullet med et antall på ca 25-30 og synes ikke det er dårlig ved første forsøk. Hannen holder seg unna men til tider er han bortom for å titte litt. Da snur hua seg og slår litt med halen.... Synes dette er kjempe artig å følle, samtidig som en av mine andre favoritter, Barlowi også har yngler.
Hva har du av apisto akkurat nå Tom, og hva har du fått yngler på siden sist?
Leif
Postet 01.04.12 kl 11:44
Postet 01.04.12 kl 15:15