Leifs verden (side 8)

Tid for ny oppdatering igjen

I går kom det nye 18 mellomstore sverddragere i hus og di har sammen med noen av di mindre jeg hadde fra før, fått det bua 54L karret som nå står i stua. (artskarr). I går kom det platy yngel i 160L og guppy yngel i samme karret. Denne yngelen er nå satt ned i egne karr i kjelleren. Corydoras eggene er også begynt å klekke og det ser ut som en haug med knappenåls hoder som vimser rundt. Platy/guppy yngelen er jo store i forhold, men ikke så skjønne som corydorasene da ;- =)

Nede i kjelleren er det nå 4 oppdrettskarr og alle har nå div yngel. Har også 2 andre karr der. Det ene på 80L går det ei mosambiccus alene meg egg i munn og kan vel også kalles oppdrettskarr. I 120L går det ei salig suppe med bl.annet jordspisere, tetraer, en forvirret corry som skal oppi 160L ved anledning, det er et parr malawi maller der, ja og enda litt som jeg heller oppi bordet her når karret trengs til ny yngel. Har liksom blitt sånn utenfor fisk, vansklig å forklare. Malle karret er i sving også etter helgens jobbing. Ser ut som fleste parten nedi der har funnet ut hvor hulene står, så da gjenstår det å se om di finner ut hva di skal brukes til da.....

Som dere skjønner er det full aktivitet her om dagen
Jaja, det var ikke lenge 120L i kjelleren fikk stå i fred. Fisken der måtte over i akvariebordet oppe da sebra ciklidene hadde lagt egg inne i en velvet pyntegjenstand. Synes den vesle hua jaget litt mer enn vanlig "murring" så lommelykten ble hentet og som litt ventet lå det egg der. Hua er ikke stor så det ble ikke like mange egg denne gangen, men mer en nok. Så da er alle 6 karrene i kjelleren fulle av yngel, fisk med egg og fisk med egg i munn. Kommer det annen yngel nå.... ja da har jeg plassproblemer..... Tja finner vel en løsning om det så skulle skje. Har jeg blitt bortskjemt med 11 karr mon tro?

Inaktiv bruker
jøssenavn.. du har det fult opp med yngel du nå leif:P
jaja, fikk mailen din ang plassmangel, så jeg tar kontakt med deg seinere i dag på andre kanaler om akkurat det
jess da, du er litt bortskjemt med så mange karr, uff ameg
Her er det også 11 akvarier som står å går, men å finne plass til nye yngler er alltid like vanskelig.
murerbaljer kan være fint å ha til yngel
Men da ser du dem ikke....
i ikkeabaljer ser d de litt da bare så de ikke ender opp på for liten plass
Svarte ...... hvor dum går det ann å bli??? Trodde jeg hadde nok erfaring med disse ciklidene nå, men nei. Tror dere ikke det at jeg tok feil hoe å flyttet sammen med eggene. Ja det endte som det gjør i dyrenes verden. Den hoa SPISTE alle eggene som da selvfølgelig ikke var mora "#¤%&/(

Jaja jeg får ta meg litt bedre tid senere til denne type flytting. Men iveren tar en som regel og ting skjer litt for fort. Har en del for mye av disse sebra ciklidene og skal nå gi bort en del av dem, sammen med en del av Malawiene.

Ellers er alle corry eggene fra 2.kullet klekket og er alle fritt svømmende. Noen få egg var hvite og ikke befruktet, men alikevel antar jeg at antallet er et sted mellom 90-100. De andre som er fra 1.kullet vokser fort og "vimser" rundt med den lille malle yngelen i et av oppdretts karrene nede. Skal få tatt noen nye bilder fra akvarierommet nede å få di ut her. Tre like 54L står nå ved siden av hverandre (det 4. her oppe med corry yngel) og et 60L, et 80L og et 120L karr er også hva som nå er oppdrettskarr i kjelleren.

Driver stadig å plukker bittesmå yngel ut av 160L her å flytter dem ned. Venter spent på om mine Svarte Molly kommer med yngel også. Ser ut til at disse jeg har er noe trege av seg

Mvh Leif
Ting skjer
og ting skjer ofte når en har 11 karr i hus

Det er lagt nytt kull med egg på samme sted som i går av et annet sebra ciklide parr og denne gangen skal jeg forsikre meg om at jeg tar rett hue.

Også i 80L nede har det skjedd ting. Mosambiccus hua har klekket eggene i mnn og det har blitt yngel. Så et par ute nå og hua strevde med å få dem inn i kjeften igjen.

Nå er det virkelig gøy, og kroppen dirrer av spenning. På en-to uker har det kommet

platy yngel
sverddrager yngel
guppy yngel
corydoras yngel
sebra yngel og nye egg
mosambiccus yngel
ancistrus yngel

ja var det noe mer??? Husker ikke mer i farten, men skal si dette er kjempe gøy dere

Leif
Må først rette opp en skriveleif... Har hele tiden skrevet mosambiccus, men det skrives mossambicus. Oreochromis Mossambicus så er det rettet opp.

Det er et yrende liv i karret jeg hadde hua med yngel i (overnevnte fisk)
Når hua hadde spyttet all yngelen ut fikk jeg med tid og tålmodighet henne flyttet tilbake til hovedkarret i stua, 500L. Så nå yrer det av yngel der og gud må vite så mange ;- =) Ja det må minst være.... jeg har ikke tall, men skal etterhvert prøve en opptelling, om mulig. Ellers er enda en del yngel flyttet fra 160L og ned i yngelkarrene (levende fødere)

bilde 1+2 er fra denne yngelen og bilde 3 fra det siste kullet med corydoras
Yngelen av ancistrus (som jeg trodde skulle være albino) vokser også veldig fort. Se bilder........
Inaktiv bruker
nå,nå nååå leif, nå kan jeg gjerne få noen mossambicus yngel av deg du fikk 20 stk av meg, å nå som du har fått så mange, kan jeg få av deg bra du fikk yngel igjen da, grattis kommer oppover om noen dager, torsdag eller fredag å henter noe fisk som avtalt
grattis forresten, den meldinga jeg fikk av deg i stad, jeg satt i timen på skolen:P haha, det var litt morsomt da:P
å det var som jeg sa leif, det ei mossambicus på 13 cm, det blir mye yngel
Oppdatering
Ja i dag har det skjedd en del ting her, og di siste parr dagene. Har fått et nytt karr på 54L, og karr nr 13 i "samlingen". Alt av det siste corry kullet mitt har dødd og er litt lei for det, men får glede meg over det første kullet som går i oppdrettskarr nede. Nytt L-144 par har kommet i hus og 10 corydoras paleatus ble kjøpt inn i dag. Skjønne som bare det. Regner med at det går 2-4 mnd før disse er kjønnsmodne og evnt er klare for lek. Reol for 2x2 karr har også kommet i hus i dag og skal muligens komme inn på akvarommet i løpet av helgen. Er en del jobb med å tømme karrene som skal inn da jeg ikke klarer løfte karrene fulle inn i reolen. Bilder kommer etterhvert. Står nå 7 oppdretts karr i kjelleren og når vegar var å hentet fisk her før i dag ristet han bare oppgitt på hodet og mente jeg var gal. 13 KARR sa han og var vel litt misunnelig tenker jeg, hehe. Vet du leser dette vegar, så bare innrøm det. Ellers noe mer som har skjedd her da? Ja som sagt var vegar innom her i dag og ribbet meg atter en gang for fisk. 15-20 malawi;ciklider og et parr maller, plecoer var det vel. Var alt for mye fisk i 500L i stua nå så noe måtte vekk. Da er det gøy å gi bort til andre, spesielt ungdommen

Inaktiv bruker
det var 1 pleco å 2 gibbier leifegutt
du da din pingle, du tør ikke ta på en 30 cm pleco engang
haha
har litt vel mye vondt u huet nå, så tror jeg busselaller snart
natta leif, natte resten
Etter at corry kull nr 2 døde har det karret stått et parr dager uten å bli gjort noe med, litt i fortvilelse. Men i kveld har jeg gjort rent og hatt oppi nytt vann fra et annet karr, renset sand og hatt inn nyinnkjøpte planter(takk for handelen MonaO) Synes selv det ble fint med en rot oppi der også. Denne gangen har jeg dobbelt så mye planter som sist og det ser ut som leksgruppen som igjen er på plass trives. Lar di gå noen dager før jeg tar et kaldtvanns bytte.

Ellers har jeg tatt å flyttet yngelen av mossambicusen over i et mindre karr, et nyinnredd 54L karr, også i dag. Oppdrettskarret på 80L ble litt stort, og mindre trivelig da det var lite planter der. Nå går di i et godt beplantet og mindre karr i kjelleren.

Ellers har jeg også hatt vannbytte på 8 av 13 karr i dag

Bildet er av det nyinnredde corry karret mitt i 2.etg
Har også tenkt å gjøre i stand et 54L karr til mine 10 nyinnkjøpte corydoras paleatus (tror det var det dem het). Reol er også skaffet/lånt for 2x2 karr. Blir å bruke litt tid på byggingen og plasseringer neste uke
Inaktiv bruker
siden jeg er overtrøtt å my annet leif, så tok jeg regnestykket ditt for deg
160+54+150+500+54+120+60+54+54+54+54+80+240L=1634 liter
vegar haugerud
siden jeg er overtrøtt å my annet leif, så tok jeg regnestykket ditt for deg:) 160+54+150+500+54+120+60+54+54+54+54+80+240L=1634 liter:)
Coyoppdrett bør foregå i egne artskar, men dertil tilpassede vannverdier. No probs. Noe som jeg syntes er lurt er å ha et tynt fin sandlag, og ikke minst ta begge foreldrene ut etter at ynglene er i gruppe, For med tabimin, før du gå over til nyklekket artemia.... --------------------------de spiser for opphakket mygglarver er min erfaing. ----------------------lykke til
janhenno
[QUOTE=vegar haugerud]siden jeg er overtrøtt å my annet leif, så tok jeg regnestykket ditt for deg:) 160+54+150+500+54+120+60+54+54+54+54+80+240L=1634 liter:)
Coyoppdrett bør foregå i egne artskar, men dertil tilpassede vannverdier. No probs. Noe som jeg syntes er lurt er å ha et tynt fin sandlag, og ikke minst ta begge foreldrene ut etter at ynglene er i gruppe, For med tabimin, før du gå over til nyklekket artemia.... --------------------------de spiser for opphakket mygglarver er min erfaing. ----------------------lykke til


Hei janhenno. Ja takk for opplysningene, men dette vet jeg, men takker for din intresse, og nå på morran i sitt nye karr gikk aeneus gruppen min i lek å holder på å legge egg. Har gjort klart klekkekarret og begynt eggflyttingen. Som jeg skrev i natt så det ut til at dem trivdes, og her kommer resultatet, mindre enn 10 timer etterpå.
Du sier at sitat; og ikke minst ta begge foreldrene ut etter at ynglene er i gruppe.

Det er ikke to foreldre her, men en leksgruppe på 6 aeneus. Første gangen di la egg her flyttet jeg dem over i klekkekarr slik som nå me luftestein og det gikk veldig greit. Sist gang flyttet jeg foreldrene, alle 6, da gikk det skeis for meg. Så jeg velger igjen å flytte eggene. Corryene fra mitt første kull vokser enormt fort og er en glede og inspirasjon å se. Men at dem skulle legge egg igjen etter bare noen timer i sitt nye karr (artskarr) hadde jeg aldri trodd. Jeg har med andre ord fått 3 kull på veldig kort tid og ender vel opp med en Corydoras farm til slutt, hehe. Ja dette er virkelig gøy. Takk for ditt innspill janhenno, og håper du fortsetter med å følge tråden

Mvh Leif
Oppdatering
Ja så er det tid for litt oppdateringer igjen. Reolen er endelig på plass i kjelleren og 4 stk 54L med heldekkende lystopp er plassert. Ble endel arbeid med flytting etc og mange skjøte ledninger. Etterhvert skal jeg kople alle lyskontaktene inn på en skjøte ledning med bryter, slik at jeg slipper å ta hver enkelt bryter. Ellers har sebra ciklide parret jeg plasserte i kjelleren i 120L, sammen med noen c. Gold stripes, lagt egg i kokkos nøtta og har fått eget karr i dag. Corry eggene er vel også straks klare for klekking og regner med i morgen, eller dagen etter at di er frittsvømmende. En del mugg rundt en del av eggene, men håper iallefall å få frem 50-60 aeneus yngel, minst. Corry yngelen i kjelleren vokser fort og er noen yndige vimsete og skjønne individer. En del eple -snegler er også klekket siste parr dagene-se bilde 3. Venter spent på et nytt kull med ancistrus, men lar vente på seg ser det ut til. Trenger vel litt mer tid i det nye mallekarret. Håper at det blir plass til di 3 siste (av 7) som er i kjelleren, på det lange bordet jeg har der. Det ville lette arbeidet med karrene. En reol og et langbord, ville vært fint. Men TTT, ting tar tid. Greit å gjøre litt hver dag, så har en litt å gjøre i sykemeldingsperioden . 1.april fikk jeg en finger klemt/krøstet og kutt og brudd som ikke gror, ender med en amputasjon i oktober en gang håper jeg. Brudd i yttere ledd som er delt i tre bein splinter, betennelser, operasjon og masse smerter ender altså med at en del av fingeren må vekk, amputeres. Men det finnes di som har det betraktelig værre enn meg og må på beregne noe venting/kø på ny operasjon. Aldri så ille at det er godt for noe, akvariehobbyen får mange timer ut av ventetiden hver uke.

Mvh Leif
Ja se der ja, nå ble det jammen fint når du fikk karene i reol. Flink du er Leife gutten
Dakaj deg da som har en ødelagt finger:-/ Ønsker deg masse god bedring og krysser fingrer og tær på at det snart blir operasjon på deg..
Gooooe klem
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap