Sessas akvarietråd (side 8)

Kjekt med flere som har snegledilla her inne.. Du holder ikkje til på Sotra vel.. I så fall må du bare komme på besøk her)
Kommer gjerne på besøk


Har shoppet på Aquamanias i kveld.

JBL Nitrit Test
Tetra Pro Crisps 250ml
Tetra Pro Vegetable Crisps 250ml
Tetra Delica Krill 100ml
Tetra Tabimin 500 tabletter
Back to nature - Akvarieguide

Litt forskjellig mat, en bok, og mitrit testen til JBL.

Lurer på hvordan jeg skal flytte små eplene mine. Tenkte å ta en ordentlig slamsuging i morgen, ta ut de små, og ta ut røttene så jeg kommer skikkelig til. men det er jo ikke mulig å slamsuge med små sneglebarn overalt. De er + - 5 mm store.

Skal også bytte en god del vann når jeg gjør dette. kanskje også flytte litt på et par planter. har en sverdplante som er litt trykket sammen bak en rot nå, og den skal få komme frem i lyset, tror ikke den trives der, har også gjødselkuler som jeg skal sette nedi.

Dette er iallefall morgendagens plan.
Fikk ikke byttet vann da - men byttet i dag - onsdag.

Fremedeles utslag på nitrat og nye 50-60 liter ble byttet. Fremdeles utslag etterpå.

har drevet og lest meg opp på dette med slanger til å tømme og fylle akvariet fra springen. Ryggen min liker ikke all bæringen av bøttene med vann.

Hadde ut røttene, flyttet noen planter, og slamsugde grundig i dag ved vannbytte.

Sånn ser akvariet ut nå. FLyttet noen bacopa og cabomba i bakgrunnen, og flyttet sverdplantene frem på sidene.

[External Image]
Nitrat eller nitritt ?
Hva er verdien om det er nitrat ?
Nitrat. Får ikke sett skikkelig for jeg har ved et uhell kastet fargekartet, men sammenligner med ett på skjermen, og da tror jeg det er 25 omtrent.

Burde være lavere.



Nitrit vet jeg ikke nøyaktig da den nye testen ikke er kommet enda. men den viser gult på tetratesten, og det skal vist være "ok".

I dager jeg helt STIV i kroppen etter å ha bært vann. Får se om jeg kommer innom biltema i helgen, skal til byen. Se om jeg får fatt i det jeg trenger for å koble på slange til vannet , så jeg slipper bære.
var på midtun zoo i dag, og kikket på slikt hevertprinsipp - JBL sin "sug vannet ut av akvariet - og fyll på igjen" pakkeløsning. Men den var veldig dyr. 1000 lappen. Ser den er billigere på nett. Virket som en veldig grei, og enkel løsning på mitt "bære ørten bøtter med vann - og dårlig rygg " problem.

Men samtidig så kan jeg jo også gjøre det lettere ved bare å bruke en slange fra karet, og ut gjennom vinduet, og så sette på en pumpeløsning av en eller annen sort. Og så montere på en eller annen greie på kranen, og feste en slange på der også - og så fylle opp karet. Blir billigere, men kanskje mer arbeid. Iallefall om man skal gjøre dette hver uke.

Kjøpte også noe Gh Kh salt, eller hva det het, for å gjøre vannet hardere. Og noen annet salt som skulle være bra. Jeg invendte at coryer og snegler ikke liker salt, men ble beroliget med at alle har litt salt inni seg, og trenger litt påfyll, så derfor er det bra med litt salt i vannet. Og så skulle det hjelpe på og hindre sykdom. Så får jeg håpe at det stemmer.

(kom gjerne med kommentarer ang dette med salt, brukte vel en 300 kr på dette tilsammen, for at fiskene og sneglene skal ha det bra i karet mitt).



Ikke bruk dette saltet!!! Det kan brukes medisinsk til levendefødere, men ikke til coryer... Mange tråder om dette om du søker. Syns du det høres logisk ut at det skal være salt i ferskvann?
Plussmedlem
Jeg syntes heller ikke du bør bruke det! Salt hører absolutt ikke hjemme i ferskvann. Så jeg er enig med Sissimor der. Ja, det kan brukes medisinsk, også til Corydoras, men da veldig begrensede mengder, og er nok ikke anbefalt for alle og enhver, kanskje.

Sånt salt er bare så håpløst dumt, altså. De tåpelige selgerne skal bare tjene penger på helt unødvendige ting... de sier at man skal ha salt i ferskvann!? Bare tull og vas!
ja jeg stusset. For jeg har lært at bare mollyer godt kan ha litt salt i vannet.

men det er visst ikke vanlig rent salt, men en sånn komplisert blanding. Får prøve å få bytte dette inn i noe annet.

Men jeg leste også et annet sted på forumet, det med at fiskene har salt inni seg, og hvis de ikke får det tilført, så må de slite masse med å opprettholde saltbalansen.

Og så virket det jo SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye lettere å øke GH med dette saltet enn å slite med gips og håpløse regnestykker. Jeg kan rett og slett ikke regne når det blir litt avansert og fingrene ikke nytter lenger, derfor så virket det jo så lett å tilsette X antall skjeer med det GH saltet, og så få øke opp en grad med hver dosering.
Av fiskene dine er det kun molly som gjerne tar seg en tur i saltere vann. I naturen kan de være å finne i brakkvann og trives der. Brakkvann er en blanding av sjøvann og ferskvann. Men det saltet som er i sjøvann er ikke som det vanlige kjøkkensaltet, langt i fra! Det er en kompleks blanding av over 70 forskjellige mineraler og salter, det sjøvann faktisk består av.

Det saltet de prakket på deg i butikken tjente de rått med penger på. Det er vanlig kjøkkensalt til en blodpris pr kg. IKKE bruk det, og bytt det tilbake. Det er ingen som står og salter ferskvannsfisk ute i naturen, er det vel? Argumentet om at ferskvannsfisk trenger "å saltes", er galt og helt feil. Så ikke la dem lure deg igjen.

Hvis du noen gang har lyst å leke med salt i ferskvann, så sett opp et eget brakkvanns-akvarium, og let opp fisk som trives og lever i brakkvann, som f.eks. nettopp mollyer. De kan leve i både rent ferskvann og i brakkvann.
Skal i butikken nå og se om jeg får byttet det i noe annet eller får pengene tilbake.
GH-salt er vel ikke det samme som bordsalt? Gh-salt brukes for å øke GH.

Det er vel akvariesalt som er som bordsalt og her unødvendig? Ble også lurt her :P

Nå er jeg veldig amatør, men var noe som skurret litt med kommentarene her syns jeg.

Godt nyttår forresten
Godt nyttår

Jeg er fremdeles forvirret om dette med salt og GH salt. Leverte tilbake det jeg kjøpte. Men står fremdeles da i situasjonen at jeg må få økt GH på en eller annen måte. Iallefall et par hakk opp. Men jeg ønsker ikke å øke PH verdien .... så det er der problemene dukker opp tror jeg
Tilsett helt vanlig gips, den øker GH...
Jeg bruker en boks med GH/TH+ for å øke GH i mine kar. Det funker helt utmerket hos meg, og er lett å dosere.
Plaza
Jeg bruker en boks med GH/TH+ for å øke GH i mine kar. Det funker helt utmerket hos meg, og er lett å dosere.


Og dette er IKKE salt? Hvis jeg kan bruke dette så er det jo supert
Da fant jeg fram boksene mine og leste litt. Bruker de faktisk ikke men har de liggende fra forrige eier av akvariet. Fikk det med.

Noraq GH-salt: Kombinasjon av naturlige hardhetsdannende salter. Kalsium, magnesium og kloid ioner. Tolker det som CaCl (Kalsiumklorid) og MgCl (Magnesiumklorid). Står videre på pakningen at den inneholder 80 % kalsium og 20 % magnesiumioner.

Ønskes økning av totalhardhet uten tilførsel av klorid anbefales GH/TH+.

Regner med at en ikke ønsker å tilføre klor, så ville heller brukt det sistnevnte her tror eg.

Akvariesalt: Anbefales for å binde nitritt bladibla... Kloridioner hemmer visstnok opptak av nitrittioner. Det står faktisk bare mye info, men ikke hva det inneholder. Antageligvis bare vanlig salt med en rar rosa farge.

Men fra kjemi: Salt i dagligtale er NaCl (natriumklorid). Salter i kjemisk forstand er en forbindelse mellom positive og negative ioner. Ofte inneholder salter klorid (ladet klor).

Håper dette var til nytte. Konklusjonen min er å bruke GH/TH+ for å slippe å tilsette unødvendig klor.
Brukte noen timer i dag på akvarie stell. har blitt forsømt nå i julen.

Slamsugde, og skrapte alger i 128 literen. har fått noen alger der som minner om langt hår. har latt være å ha lyset på noen dager men tror ikke det hjalp. Tok ut røttene og vasket av disse og så slamsugde jeg.

Hadde 50% vannbytte.

Så fikk 5 av mine røde fantomtetraer og en hann og hunn anzistrus flytte inn.

Nå må jeg følge med på om filteret klarer dette. Får vel gi lite mat til å begynne med. Noen eplesneglebabyer ble også med over.


I 160 literen luket jeg, og kastet alle cabombaene, de var ikke pene, og løser seg opp i vannet. bacopaene vokser som bare det, men er ikke lenger lys grønne med rødaktige i den øverste delen.

Endte med å ta ut alt, slamsuge godt, og sette alt på plass igjen, stakk nedi to kuler med gjødning ved sverdplantene. Satte også tre huler inn til ancistrusene. har prøvd å plassere dem så de andre fiskene kan bevege seg uten å bli jaget. Ser jeg må bytte enda mer vann, for det i nitrat krise. De voksne eplene var døde, untatt Lill Gul. barna lever, og jeg talte 60+. Regner med at råtnende snegler har ført til at Nitrat har steget. Men det var jo litt utslag før også

Verdiene i dag var som følger etter vannbytte:

128 literen
Nitrat - lys orange, ser ok ut i følge fargeskala - tetra test
Amoniakk - ok, lavest på skala tetra test
PH- 7,5 litt høy kanskje- tetra test
Nitrit - 0,025 JBL test

160 literen
Nitrat- RØD - ikke bra, må bytte mer tetra test
Amoniakk - ok tetra test
PH 7- ok tetra test
Nitrit - 0,025 JBL test

Synes forøvrig JBL sin test er vanskelig å lese av.

Får ikke tak i gips her, så jeg skal se om dyrebutikken har GH/TH+ så jeg får gjort vannet hardere på korekt måte.

Her er bilde av nytt oppsett
[External Image]
sessan
Får ikke tak i gips her, så jeg skal se om dyrebutikken har GH/TH+ så jeg får gjort vannet hardere på korekt måte.

Hvilke fisk er det du har som vil ha hardere vann enn vanlig? Og vil alle fiskene du har ha hardt vann, eller bare noen?
Fiskene mine er sammensatt så de trives i bløtt vann.
MEN - sneglene vil ha hardere vann. Og jeg vil jo gjerne at de skal trives også.

Vannet har rundt 4 , og det er for bløtt for sneglene, så derfor ønsker jeg å øke opp noen hakk, så både fisker OG snegler trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap