Dammen i stua... (side 8)

Min søte, lille frøken gir meg stadig en tilbakemelding på akvariet som gjør meg veldig glad:
"Mamma, hadde det ikke vært for den der algevaskeren, hadde det sett ut som naturen!"

Her er noen bilder fra i dag:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Rot
Kjøpte en rot til karet i dag. Før den nesten var kommet under vann var ottoene på den. Satt fast mens jeg styrte og ordna, de er jaggu ikke skvetne. De ga fingrene mine en liten skrubb i samme slengen Søte fisker.

Nå som det er litt problemer med å få tak i sortkrabbe, har jeg virkelig fått øynene opp for microkrabber. Tror jeg går for disse. Har jo bare smådyr i vannet, så de vil jo ikke akkurat bli spist.

[External Image]
Curiosity killed the otto...
Trodde en av ottoene lå og kosa seg i en rot, men etter å ha oppdaget at den hadde ligget der i hele dag, skjønte jeg at den satt fast. Jeg fikk pirka den ut. Håper den overlever..

Liker ottoene, altså. De finner på så mye rart. De bruker å henge opp ned i flyteplantene og se døde ut. Første gangen skulle jeg til å plukke den "døde" fisken opp, og da den begynte å sprelle mellom fingrene mine. Skvatt sånn passe :p

De er også veldig nysgjerrige. De svømmer rett bort til alt som er nytt i karet, inkludert hender. Søtingene.

Den uheldige ottoen. Nå spiser den agurk. Håper den klarer seg.
[External Image]
Helt utrolig hvor disse ottoene klare presse seg mellom. Har måtte dratt noen ut selv. Skjønner godt du skvatt
Ja de er noen rare skapninger. Skjønner jeg må holde øye med den rota fremover.
Ottoyngel
Jeg har vært plaget av lav toppluesnegl en stund, så jeg er vant til å knuse dem mot glasset. Her en dag så jeg mange ved siden av hverandre, og først da fingeren knuste "sneglene" mot glasset, skjønte jeg det var egg. Otto-egg! Jadda..

Alle ble knust og jeg satt sikkert og sa unnskyld i 10 minutter til akvariet. :p

I dag fikk jeg derfor en hyggelig overraskelse da jeg så to avlange, hvite flekker på glasset. Det var to Otto-yngel!!

Artig! Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få dem til å overleve..

Har ikke hatt dødsfall på lenge. Har mistet en fisk siden oppstart og vannverdiene er overraskende stabile. Det er ingen forskjell om jeg bytter hver uke eller annenhver uke. Om det blir for varmt skifter jeg oftere for å få ned temperaturen.
Ottoyngel ser ut til å overleve
Endelig tør jeg tro på at ottoyngelen kommer til å overleve. Ottoene har lagt egg siden de kom i karet for 1 år siden, men yngelen har ikke overlevd.

For en tid tilbake satte jeg inn en yngelkasse men heller ikke det gikk bra. De satte seg fast i sprinklene og døde. Satte på myggnetting og nå svømmer det 5 stk, 2 cm lange miniottoer i yngelboksen. Jippi! Skal ha de der til de blir store nok til å forsvare seg mot andre fisker og pumpa.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap