Kjetil´s akvarier (side 8)

Gratulere! Dette blir spennende.
Jeg har ikke hatt Gullsøm,men blå acara. Regner med at det ikke er så stor forskjell? De mine gjør alt selv. Samarbeider med vifting og yngelpass. Har du andre fisker i karet?
I tilfelle kan det være litt lurt å la en lampe i nærheten av karet stå på om natta slik at de lettere kan passe yngelen om natta også.
Ikke la akvarielyset stå på. det blir for stressende...

Lykke til!
Takker

De går i 320 L nesten helt alene, det er vel ca 5-6 maller i karet.
Tror du mallene vill ha interesse av eggene ? men jeg kan jo sette et lite lys på eggene
Ja, maller er intr i eggene
Sugemaller eller coryer? Coryer kan bli drept hvis de prøver seg. De er ikke så flinke til å skjønne dette med territorie grenser..
Det er sugemaller, skal sette et lite lys på eggene om natten.

Takk for tipset
Gullsøm
I dag kom småtassene til verden, litt vanskelig å se hvor mange det ble.
Det var mange egg som ikke det ble noe av, men en kan jo ikke regne at det blir full pott første gang.
Nå får vi bare håpe at vi får de til å leve opp.

I dag kom og 10 stk L144 i posten, alle levde og var i fin form.Disse skal gå i et av mine 128 L som netopp er satt opp
Corydoras sterbai
Etter lang tid har jeg endelig fått meg Sterbai, det var ikke lett å få tak i disse.
Har hatt mange på hånden ,men det har aldri ikke blitt noen av .Noen vill selge men så ombestemmer de seg, men nå fikk jeg gjenom butikken her i Kristiansand.
Det ble 7 stk som går sammen med mine L144 i et 128 L kar, senere skal de over i et eget kar når jeg får tak i noen flere.
Ble ikke så bra bilde for de holder seg i strømmen ved bakglasset.
Sterbai er bare helt skjønne. Har selv noen i 660literen i stua
Desverre så døde 3 stk av C Sterbai i løpet av de tre første dagene, men det er vel slik som skjer.Planen var at jeg skulle sette opp 6x128L i reol, men det ble bare 4 stk.

To av disse måtte jeg bare hive, nå var det ikke mye penger jag ga for de så dritt på.Det ene fikk jeg aldri tett, det andre hadde jeg fylt helt opp og det så tett ut.Jeg gikk ut for å slappe av i hagen, da hørte jeg et knekk og vann som sildret.

Ja ja det røk vel 70-80 L på gulvet, resten klarte jeg å suge opp med en støvsuger.Kona har altid lurt på hvorfor jeg har en støvsuger som tar vann, ok nå vet hun det
Gullsøm
Hei

Har prøvd å legge ut et spørsmål på Oppdrett, men ingen svar.Så da prøver jeg her.Har nettopp fått yngel på Gullsøm paret mitt, bør jeg fjerne yngelen fra foreldrene ?

Hvist det er noen der ute som har erfaring med gullsøm yngel, setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.
Hei

Du bør absolutt la gullsøm barna være hos foreldrene sine. De passer på dem. Klarer de ikke det så godt denne gangen vil de få det bedre til neste gang. Cicklideyngel som vokser opp med foreldrene vokser bedre,og virker friskere. Dessuten har de bedre sjans for å bli gode foreldre selv engang
Takk for tilbakemeldingen, da lar jeg de gå med sine foreldre.
Bør jeg mate disse med noe spesiel mat, eller spiser de det samme som foreldrene ?
frysetørket artemia fungerer flott. ellers kan du knuse litt av det du gir foreldrene. De har ikke så store munner. De skal ha mat da de begynner å bli frittsvømmende. Før det har de plommesekken
Ok, jeg får prøve meg på å få klekket noe artemia til i morgen.
Det er første gang jeg prøver dette, men jeg regner med at det går greit.Jeg få bare følge Mona´s oppskrift som ligger her på forumet
Det er ikke så vanskelig, har gjort det noen ganger. Men vi bruker den som er ferdigklekt mest vi, avskalla artemia. De har den på de fleste dyrebutikker og nettbutikker. Synes det er enklest, den er jo ferdig
Ok, er det noe spesielt en må gjøre med denne, tenker på noen forbredelser ?
Den avskallet artemia'n er ferdig til bruk. Behandle den omtrent som flakfor. Hvis du vil den skal synke så rør den litt nedi med fingeren eller noe.
Til cicklideyngel har jeg blandet litt artemia med litt vann i en kopp, sugd det opp med en engangssprøyte og sptøytet det ned i klyngen med yngel. Enkelt og greit
Takker, dette høres enklere ut, jeg tester dette
Gullsøm yngel
Ja da var yngelen ca 1 uke gamle, og de lever forsatt.Vet ikke helt hvor mange det er, men det er en hau.(som vi sier her på sørlandet)

De lever nå på avskallet artemia som Taina foreslo, og det ser ut som de koser seg. Takk for tipset Taina

Foreldrene er veldig flinke til å passe på, det er ingen av mallene som kommer i nærheten.Skulle en av de komme for nærme, ja da blir de jaget vekk.

En annen ting som skjedde her om dagen, jeg har gående 12 Rød Turkis Discus.Disse tenkte jeg at jeg kunne få kansje 2-3 par av hvist jeg var heldig, og tro det eller ei de la egg her om dagen.Det var to stk som byttet på å vokte over eggene hele tiden, så jeg regnet med at det var dette paret som hadde lagt og befruktet disse.
Så da var det bare å få fanget de inn, å få flyttet de til et eget kar.Tok også med eggene de hadde lagt på en rot, men de ble tatt av foreldrene etter en halv time.Regnet heller ikke med at de ville la de være i fred, litt for mye forandringer.

Så nå som jeg kan få begyndt å pelle ut parene, ja da kommer problemet alt for få kar.Skulle ikke forundre meg om det ble en 3-4 kar til, men nå må jeg snart slutte for det begynner å bli lite plass på akvarium rommet.

Skal nok få lurt inn 3-4 stk til, kona bare ler.
Taina
Det er ikke så vanskelig, har gjort det noen ganger. Men vi bruker den som er ferdigklekt mest vi, avskalla artemia. De har den på de fleste dyrebutikker og nettbutikker. Synes det er enklest, den er jo ferdig :)


Detaljer, detaljer...
Avskallede artemiaegg heter det, og de er ikke ferdig klekt. Det er uklekte egg.
Ikke ferdigklekt artemia altså.

Det som selges som "avskallede artemiaegg" er eggene til artemiaen uten skall. Skallene fjernes maskinellt i en spesiell prosess, og så frysetørkes de slik at de får lang holdbarhet.

Avskallede artemiaegg er kjempefin yngelføde, veldig næringsrikt. Hvis man ikke kan eller vil klekke levende artemiababyer, så er absolutt de avskallede artemiaeggene det nest beste

avskalla er det det heter ja, hehe.. sliter litt med ord nå i ammetåka.. men husket riktig ord i et senere innlegg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap