Velkommen til min akvarieverden :-) (side 8)

Vi får se hvem som får pakken først da

Men det ble dyr frakt,211 .- kroner + kortgebyr på ca.50.-.Og så kommer norsk moms + tollbehandling i tillegg.
Har kjøpt fra andre steder i Danmark før med samme antall kilo og det har aldri kostet så mye i frakt.
De har da hatt ewire konto,synes det er kjekt jeg da det ikke koster meg mer enn noen kroner ekstra.Må nevne at denne pakken er noe større i antall cm,siden det er en bakgrunn ogso sendes
Jeg betaler 82kr i frakt, men han skriver det ikke på fakturaen slik at den går under tollgrensa

Hvor har du handla fra i Danmark før da?
Tror ikke det blir iberegnet de 200.- det med frakt,gjør det?
Mener det kommer utenom den magiske grensen på 200.- Men det er kjekt å vite at det går an å prate med de.Det er ikke alle som er villige til det,bl.a i Tyskland.

Men i Danmark har jeg handlet bl.a hos Planteimporten.
Kjøpte avskallet artemia der for ikke så lenge siden,det ar ikke å oppdrive her i norge en periode
Dersom varen(e) du kjøper i utlandet kommer på mer enn 200 kroner, skal du betale moms på hele kostnaden (vare + frakt). Pluss fortollingsgebyr på en hundrelapp ca.

Fiskeutstyr til 199 kroner + 100 kroner i frakt = ingen mva eller fortollingsgebyr

Fiskeutstyr til 201 kroner + 100 kroner i frakt = mva beregnet på 301 kroner pluss forenklet fortollingsgebyr.

Husk at det er tollvesenets valutakurser den dagen pakken ankommer til fortolling som er beregningsgrunnlaget for hvor mye varen koster. Disse valutakursene finner du på toll.no. Det lønner seg derfor å ikke legge seg helt oppunder 200 kroner, siden kursen kan bli endret i din disfavør innen pakken passerer grensen
Ja da var jeg litt klokere
Jeg har fått tilsendt pakker fra Danmark før i en annen butikk,og da har de satt på den gode gamle grønne fortollings-deklarasjons-lappen eller hvadennåheter der de har notert 150.- norske kroner+innhold og det har funket gjennom norsk toll alle ganger.
Og så var jeg i gang med aquaristik shop...
Da var bestillingen fra tyskland bestilt og betalt,så blir det å hente den på kiwi/posten etterhvert.Tok sjansen på å kjøpe med en plante også,men blir det kaldt underveis så vil ikke planten tåle dette.Det var en cryptocoryne art med avlange blader.Går alt bra kommer det nok et bilde etterhvert.
Kjøpte to jbl pumper,og regulerbare utblåsningsrør til disse.Så da blir det å teste to kar med hmf-filtrering

Ellers ble ikke sajikaene hentet som avtalt i kveld.De var ferdig pakket i pose ,en riktig stor pose med god plass til begge.
Da jeg tok de ut igjen etter flere timers venting så hadde dama fått bank så jeg.
Nå ser jeg er de i full gang med lek ved hula si,det var tid for ny egglegging nå
Denne gangen kom ikke mitt bilde med i fotokonken,men jeg så fort hvorfor.Det var et annet bilde som var mye finere.


Her er mitt bilde:




[External Image]
Juhuu,yngler i fødekassa hos mayaene

Masse små mayae-sverddrager yngler i fødekassa.De går i et kar sammen med scalarer,og scalarene spiser slike som snacks.De prøvde å slurpe dem ut av den lille boksen de er født i.Hadde fødekasse av netting før,og det gikk like dårlig hver gang.Fiskene spiste av ynglene gjennom nettet.

Så jeg tok mammaen ut av fødekassa,og tok hele boksen med yngler over i et annet akvarium der det ikke står sultne scalerer rundt hele tiden og skremmer vettet av disse småttingene

Om 1 uke skal de over i en 5-liters aquabox sammen med guppy ynglene til de er store nok til å komme sammen med sine foreldre i 160-literen.Guppy ynglene er også griske,så hadde disse kommet sammen nå i kveld hadde de hatt fest.



[External Image]
Sånne levendeføder-yngel er kule - født med et par enorme øyne som tar hele huet. Som skapt til å se farer fra første stund, liksom
Det var en flott palettdame, Frosken! Nesten like fin som min. Og du har greid å fange den flotte gul(l)fargen på bildet ditt. Det er ikke lett (jeg snakker av erfaring).
He,He.Nybegynnerflaks
Synes paletter er kjempeflotte fisker,og spesielt når de går i leksdrakt.
Idag kom unimatipakken min
Det gjorde ikke min
Norsk toll tar sin tid,da ser jeg nok pakken min en gang til uken.

En gullgurami som går her hos meg forløpig,dette er jenta .Han kom dessverre ikke med på bildet:




[External Image]
Mayae yngler
Tok en opptelling på antall yngler i yngelboksen med sverddrager-mayaer,og jeg kom til 30 stykker.Ikke så lett å telle,men det er minimum 30 oppi der og jeg har ikke hatt noe frafall.
De har fått mikroorm,og dette setter de pris på som mat.Etterhvert får de vanlig knust flakfor også,når de blir større.

Synes denne sverddrager arten må ha mer enn bare flakfor i kosten,enn vanlige sverddragere.Vet ikke hvorfor,men ser når de har fått flakfor en stund så blir de tynnere.Noen dager med mygglarver,avskallet artemia(nei jeg har ikke begynt å klekke artemia selv enda) og mikroorm så er de veldig gode og runde.
Og det sier seg selv,mer foring med slik mat-mer vannskift og pumpe-rensing...
Har hatt en liten dachs på besøk her,og jeg måtte bare knipse noen bilder

Lille Lotta på ca.3 måneder:

[External Image]
og her er den store slampen vi eier
En labrador retriver:




[External Image]
Bedre sent enn aldri, men gratulerer så mye med tråden. Flotte bilder, ikke minst det siste av røverdatteren

Ingen pakke fra Unimati i dag heller.Norsk tollvesen må vel undersøke pakken min ekstra nøye *sukk*,den inneholder innvendig bakgrunn og sorte filtermatter.
Ellers så fikk jeg mail fra Tyskland i går om at det ikke var dekning på konto når de skulle pakke ned mine varer.Så måtte overføre fra en annen konto,og vips så tok det en dag ekstra.
Trodde de trakk penger fra konto når jeg oppga visanummeret ,men neida.

Så jeg lurer på om jeg skal begynne å silikonere inn bakgrunnen jeg har her i et annet kar og ta sjansen på at filtermatten passer.

Ståa i kara i dag:

Blå acara har lagt egg igjen,men svinser rundt i karet på jakt etter mat.
Klarer de det ikke denne gangen heller,så klipper jeg av bladet med eggene neste gang og legger de i oppdrettskaret for klekking.

Vanlig rød sverddrager har fått babyer,den gikk også i fødekasse.
Skal bli moro å telle disse også,om det er like mange her som hos mayaene.
Hadde jeg ikke hatt henne i fødekasse,så hadde yngelen blitt spist av acaraene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap