Liten hagedam planer! (side 8)
Postet 22.09.09 kl 17:31
Postet 23.09.09 kl 08:26
Irisen kan du plante i blomsterbedet eller plenen om du vil, til ny dam er klar. Bare det er litt fuktig jord som ikke tørker opp.
Noen gang sett et vann med vannliljeblader i isen om vinteren?
Dette er som sagt sesongplanter, som de fleste andre stauder og planter. De mister de fleste bladene om høsten. (alle flytebladene)
Når våren kommer med sol og varme kommer det nye skudd, og blader.
Dette skjer hvert år.
Står den i en plantekurv hos deg?
Det anbefales siden du da slipper å "plante den om" hver gang du tar den opp for vinteren.
Står den i kurv, tar du bare hele greia inn på høsten, og setter hele greia ut igjen på våren. Husk å tilsette nye "gjødsel tabletter" hver vår.
Noen gang sett et vann med vannliljeblader i isen om vinteren?
Dette er som sagt sesongplanter, som de fleste andre stauder og planter. De mister de fleste bladene om høsten. (alle flytebladene)
Når våren kommer med sol og varme kommer det nye skudd, og blader.
Dette skjer hvert år.
Står den i en plantekurv hos deg?
Det anbefales siden du da slipper å "plante den om" hver gang du tar den opp for vinteren.
Står den i kurv, tar du bare hele greia inn på høsten, og setter hele greia ut igjen på våren. Husk å tilsette nye "gjødsel tabletter" hver vår.
Postet 23.09.09 kl 19:50
Ja denne står i en slik plantesekk. på ca 30x30cm.
Ok da tar jeg inn hele greie å setter den i balje i kjellern
Jeg er klar over åssen stauder fungerer,har endel av de som tas inn hver høst. men aldri hatt vannliljer så måtte spørre litt, hadde vært så utrolig kjedelig å mistet denne liljen
Takk for innspill.
Ok da tar jeg inn hele greie å setter den i balje i kjellern
Jeg er klar over åssen stauder fungerer,har endel av de som tas inn hver høst. men aldri hatt vannliljer så måtte spørre litt, hadde vært så utrolig kjedelig å mistet denne liljen
Takk for innspill.
Postet 23.09.09 kl 20:38
Postet 28.09.09 kl 07:43
Postet 28.09.09 kl 09:11
Mine står også ute hele året. Aldri mistet noen jeg heller. Henter man noen av de norske typene, så tåler de faktisk å fryse inn i isen. De mer tropiske "kjøpe plantene" tåler ikke frost på røttene. Settes disse på et så dypt sted i dammen at det ikke bunnfryser der de står, så fungerer det likegreit. Hvorfor har du tømt dammen da?
Postet 28.09.09 kl 09:20
Trond StegarudEr det frostfritt der de står? iåmed at dammen min nå er helt tom uten noe i. men lilja står i kjellern nå i en stor balje, står i den plantesekken sin. håper det ordner seg.
Nei det er nok ikke frosttfritt der de står. Jeg har kun "kjøpeplanter" av de vanlige typene. De som står grunnest er også gule dvergtyper som blir regnet som de mest ømfintlige av de "vanlige" typene.
Selv disse har det gått helt fint med. Alle mine planter står direkte i bunnlaget, og min filosofi her er enkel, det som ikke tåler å stå her hele året dør Vannliljene tåler frost rundt røttene bare den ikke blir for streng. Pga økt sukkerinnhold i stengelen fryser ikke denne før -4*C. Detter høres kanskje ikke så kaldt ut, men under isen og snøen blir det ikke mange kuldegradene. Her jeg bor kan det være skikkelig kaldt om vinteren med temp ned mot -30*C.
Hvis de overvintres i kjeller må de ikke stå for varmt, da vil de begynne å skyte og trenger da mye lys. Hvis de vokser for mye i en kjeller vil de dø av lysmangel.
Postet 28.09.09 kl 10:00
Postet 28.09.09 kl 14:30
En ting jeg lurer på nå er grunnet at jeg skal bygge denne dammen ut til, å tilsette mer fisk. Holder det utstyret jeg har? burde jeg tenke på større pumpe? filter? her er en tegning over utstyret!
Dammen blir ca 2000-2500liter.
Fisk som skal bo her er:
6 stk gullfisk som er fra 6-10cm den dag idag.
2 stk koi som er 15cm den dag i dag.
Burde jeg gå for en større pumpe enn denne Flow 4800?
Evt holder dette filtret jeg har, usikker på antal liter med filtermateriale men filtret er vel ca 40-50cm høyt, diagonalmålet er ca 30-40cm.
Jeg vil at fisken skal trives, at jeg kan fore endel, å ikke ligge på grenseland ang nitritt oppbygging osv.
Dammen blir ca 2000-2500liter.
Fisk som skal bo her er:
6 stk gullfisk som er fra 6-10cm den dag idag.
2 stk koi som er 15cm den dag i dag.
Burde jeg gå for en større pumpe enn denne Flow 4800?
Evt holder dette filtret jeg har, usikker på antal liter med filtermateriale men filtret er vel ca 40-50cm høyt, diagonalmålet er ca 30-40cm.
Jeg vil at fisken skal trives, at jeg kan fore endel, å ikke ligge på grenseland ang nitritt oppbygging osv.
Postet 01.10.09 kl 13:37
Det er bare en måte å få vite det sikkert på.. Å prøve Du finner jo ut det hvis du tar noen vannprøver underveis.
Hvis du fòrer maksimalt for å få koien din til å vokse tror jeg dette blir i minste laget. Men det er jo ikke noe i veien for å kjøre 2 filtre og 2 pumper, så du kan starte med dette og supplere utover sommeren hvis du får problemer med vannkvaliteten
Hvis du fòrer maksimalt for å få koien din til å vokse tror jeg dette blir i minste laget. Men det er jo ikke noe i veien for å kjøre 2 filtre og 2 pumper, så du kan starte med dette og supplere utover sommeren hvis du får problemer med vannkvaliteten
Postet 05.10.09 kl 12:21
hei arne.
ja sant det du sier der. Jeg får jo bare teste. Planen er ikke å fore helt vilt.
Jeg har jo ett filter liggende, det første jeg hadde. Men da må jeg vel ha enda en pumpe til å drive denne. Blir vel bare kaos å byggeom slik at denne ene pumpa mi driver begge filtrene.
Men da blir det sikkert stille her en stund, så kommer det bilder av utbyggingen påslutten av vintern igjen
ja sant det du sier der. Jeg får jo bare teste. Planen er ikke å fore helt vilt.
Jeg har jo ett filter liggende, det første jeg hadde. Men da må jeg vel ha enda en pumpe til å drive denne. Blir vel bare kaos å byggeom slik at denne ene pumpa mi driver begge filtrene.
Men da blir det sikkert stille her en stund, så kommer det bilder av utbyggingen påslutten av vintern igjen
Postet 05.10.09 kl 12:35
Postet 05.10.09 kl 14:57
Endret: 05.10.09 kl 14:58
Postet 05.10.09 kl 19:18
Postet 08.10.09 kl 10:24
Postet 08.10.09 kl 10:27
Postet 08.10.09 kl 14:16
Postet 08.10.09 kl 17:59
Postet 08.10.09 kl 18:04
tusen takk, er så moro når man først setter igang at det går av seg selv
faktisk skal denne dammen graves igjen, da den ikke kan bygges ut pga vannrør rundt hele.
Derfor blir det gravd ny dam til våren på andre siden, kommer bilder.
Der kan jeg grave stort, så får se hva som skjer, tenkte noe rundt 5000liter, må se ann pumpa å filtret mitt, evt hva som må kjøpes inn.
Blir moro!
faktisk skal denne dammen graves igjen, da den ikke kan bygges ut pga vannrør rundt hele.
Derfor blir det gravd ny dam til våren på andre siden, kommer bilder.
Der kan jeg grave stort, så får se hva som skjer, tenkte noe rundt 5000liter, må se ann pumpa å filtret mitt, evt hva som må kjøpes inn.
Blir moro!
Postet 31.10.09 kl 18:41