Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 8)

Hei

Ser at Apistogramma baenschi liker ph 4.1 - 6.3 (kilde akvaforum fiskedbase)

Har enkelt greid å holde en ph på 6,8 i A. wangenfleck karet,
ved litt løv og litt torv i hmf filteret, hva gjør du for å holde en stabil lav ph i dine apisto kar?
Jeg bruker en nylonstrømpe fyllt med torv.
Ellers tenker jeg å plukke litt svartor kongler og kanskje eikeblader til helga.
Orrekongler ser ut til å kunne være meget effektivt ved mellomlagring av vann, tror det går an å finne en tråd om dette om man søker på: "alkottar" skal se om jeg finner den senere. Mulig jeg må senke ph eller hardhet enda mer for å få til oppdrett på blackchin jeg tror de har lagt egg, men det kommer ikke ut noen yngel og gulfarven forsvinner. Det kan jo være de lurer meg da.

Jeg har også svært lite fisk i mine kar. Derimot er det mye snegler og reker som spiser opp matrester og råtnende plantemateriale slik at hardheten i vannet holdes lav.
I dag fant jeg et par yngel av nannostomus beckfordi i karet og de var svære (ca 5mm), skjønner ikke at jeg ikke har sett de før. Håper jeg finner flere etterhvert.
Gratulerer med yngel på beckfordi. Artig at slikt hender.

Og takk for tipset om at de hadde Apistogramma baenschi i dyrebutikken

Da har scalarene lagt egg. Jeg krysser fingre og tær.

baenschiene er skikkelig flotte, utrolig at de fikk dem inn her i byen.

blackchins ser ikke ut til å ville yngle hos meg. Sannsynligvis er jeg bare litt utålmodig.
Det er mulig at hannen skyter løsskrutt, men ikke særlig trolig.
Ph 6,5 kh og gh ligger begge mellom 2 og 3. Mulig torva trengs å byttes? lurer på om det ikke blir svartor kongler i stedet.
Det at masken ynglet under de samme forholdene og at jeg har drettet blackchins under dårligere vann før gjør at jeg blir litt bekymret.
Jeg gir de en uke og så forbredes jeg alle vannbytters mor om de ikke er i hulene sine.
Svartor kongler
Har masse svartor kongler i "hagen" rett bak huset
har du dem også i en nylonstrømpe eller putter du de rett i karet?
Har putta de rett i karet tidligere, men fikk sopp på de. Det går en tråd om dette inne på apistogramma forum, aldercones er stikkordet.
Du er sikker på at det er svartor? jeg vet ikke om det har noen betydning om det er gråor.

Denne gangen har jeg tenkt å ha de i en nylonstrømpe. Hvis jeg får ut fingeren og får plukka de da. Tenker vel å lage meg litt "te" også bare for å prøve.
Jepp du har nok rett det er nok gråor jeg har bak huset.
Sjokoladeciklidene har lagt en stor ladning egg, høy grad av befruktning. Hannen er fjernet, du verden det ble imponerende mye vann det ble utover meg og gulvet når han lå i håven.
Da er mora alene i karet, foruten noen få apistoyngel som jeg ikke har sett på en stund. Mulig de har blitt lørdagsgodt.

Herosene har skiftet atferd og blitt mye tøffere, hunnen har flyttet inn under ei rot. Usikker på om det har noen betydning.

Scalareeggene ser fine ut, høy grad av befruktning også her =-))
Sjokolademamma så mørkt på å ha eneomsorgen for hundrevis av unger og spiste opp alle eggene sine, da vet jeg det
Prøver å sette de sammen rett før eller etter påske.

Scalarene har fått wigglere.

Byttet på torvposene i dag. Må sjekke ph om noen dager for å måle effekten av de.
Har ikke sjekket ph senkningen enda, vannet er pissegult som min bedre halvdel beskriver det.

Scalarene har blitt frisvømmere og de får til å spise mikroorm. =-)
Ganske stort kull som ser friske og raske ut.

Kan være kull på gang i den ene blackchin hula.

Bytter 10% vann en gang daglig nå og framover, to ganger pr dag når jeg har tid og ork.

Har forresten satt opp et lite plastkar med snegler og et A. pebas "blue" par som midlertidig hus da herr pebas kranglet med alt og alle og er mistenkt for yngelspising. Her skal glassrekene bo etterhvert når det ikke blir oppdrett av Nannostomuser.

Hvilke Nannostomuser er det du tenkte å prøve oppdrett på?
Beckfordi og marginatus, og hvilke som helst ellers jeg får tak i (antakelig eques eller unifasciatus).
ohr
Beckfordi og marginatus, og hvilke som helst ellers jeg får tak i (antakelig eques eller unifasciatus).

Har selv
Nannostomus mortenthaleri - Korallrød smykketetra
og Nannostomus digrammus
Utrolig stilig fiskeart. Holder seg stort sett samlet og går i flokk.
Håper også på yngel når jeg får litt bedre tid. hehe
Flotte Nannoer der Espen. Fine bilder fra basen også, gratulerer.

Har idag plassert noen svært eggfulle Nannostomushuer i et kar med to hanner. De går i en svær håv som jeg håper skal slippe eggene gjennom.
Tempen i dette karet er noe lavere da det ikke er mulighet for varme.
Om det fungerer bør det vises svømmere etter en uke.

Mye av Scalare yngelen har overlevd at vi har vært bortreist 4 dager. De fikk endel eddikål når vi dro, det kan ha hjulpet. Nå blir det hvertfall masse foring og rent vann på dem framover. De virker lite intressert i mikroormen, men er antakelig mest trege i oppfattelsen.
Mor og far er svært aggressive, det er lite trolig at det blir lek på A. baenschi i dette karet med det første.

Hei hvordan går det med A. baenschiene dine? mine virker betraktelig mer aktive en A. wangenfleck og ikke minst mer territorielle.
Nå er det bare en noen timer til jeg flyr hjem til Trondheim.
Lander kl 13 i morgen.

Spennende å se om du får yngel på de.

Espen
Wangens er de roligste og mest bedagelige apistoer jeg har vært borti.
Vil du se "aktive" apistoer kan du jo komme og se på Herr papagei, jeg tror han er noe av det sinteste jeg har møtt. Han har også størrelsen til å bakke opp truslene sine. Han regjerer nå med sin kone i en 100 liter som Wangens bodde i før. De ser forøvrig ikke ut til å spise spesielt masse kirsebærreker, i motsetning til Herr og fru pebas som har gjort kål på de som bodde i deres midlertidige hjem. Som noen på en annen nettside så poetisk sa det: " I released them and worried about my cherry schrimp colony for about five minutes, then I did`nt have a cherry schrimp colony to worry about anymore."

Baenschi tilhører Nijsseni gruppen som vel også har et rykte på seg for å være tøffe i trynet og mot naboer. Baenschier skal ofte danne par i forbindelse med yngling og jeg hadde regnet med at et godt par skulle kunne hevde et territorie (en fin steinrøys og svær rot som fru pebas har fått fram et stort kull i) mot et par scalarer, den gang ei sa Tordenskiold. De vil liksom ikke holde seg der hvor jeg har tenkt. Mulig det hadde vært lettere med et par?
I en "face off" mellom Wangenflecken og baenschi ville jeg også utvilsomt satt alle pengene på baenschi.
Den måten hunnen spenner ut ansiktet på når hun er sint er intet mindre enn imponerende ikke sant?

Espen:
Du får være velkommen hjem til sivilisasjonen igjen (traktor, ljå og RBK). Jeg har noen F1 Masken barn som lurte på om de ikke skulle lære seg å skarre snart.
Ta gjerne kontakt om du får tid, jeg driver stort sett å ordner med hus før overtakelse på dagtid. Kveldene er forhåpentligvis ledig for fisk og øl.

Pakker og skåler. hehe

Får prøve å ta kontakt når jeg er i byen. Hvor bor du?
Blir rett på pub i morgen. Tottenham kamp. hehe
Gleder meg til Rosenborg og Lerkendal på mandagen. Årets første kamp.
Må jo få brukt sesongkortet også..

Espen
Jeg er Laderamp......99 59 34 46.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap