Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 8)

Takk også til animorpher og Trond for følging.
Her er bilde av dammen i kveld med vann og fisk. Det bor nå 7 mellomstore koi og 8 små gullfiker. Etter en varsomt fanging ble fiskene ikke stresset etter flytting. De svømmer rundt om i dammen og undersøker det nye bomiljøet.

Husker de gamle fiskene at de har bodd i dammen før man tror?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg tror ikke koien/gullfisken husker dammen fra i fjord.

Flotte vårdager i Oslo nå, ingen grunn til å reise på fjellet i påsken.
Bedre å kose seg i hagen.
Sant som du sier Øivind. De svømmer rundt og undersøker alle hjørne av dammen. De fikk kun en gang med mat men spiste heller ikke opp. Til vanlig så spiser de 3 ganger slike. Jeg og Jane var hos deg på Lørdag men fikk bare snakket med Kjetil. Du var på Gardemoen for å hente fisk. Må nok en tur til deg om ikke så lenge. Må se hva slags fisk dere har fått med hjem og kjøpe litt mer duk til sumpene.

Jeg er hjemme i hele påsken. Så hvis noen er selskapsyke eller litersyke så er det bare å komme. Kaffen severes ved dammen.
Skikkelig flott.
Husk å pøse på med bilder til oss som ikke har hage og dam.

Espen
Ja kanskje vi skulle tat en bytur, Vet du har mye spennende fisk i kjelleren også

I dag blir det en liten fisketur i Vannsjø på meg.
Har fått med meg fruen til-og-med

Vannsjø i Moss er et spennende fiskevann med hele 19 fiskeslag.
Husker jeg var med pappa hit som liten og fisket Hork. Disse hadde vi med hjem i akvarie mitt. Det var stor stas skal jeg si.
Det er deilig å være hjemme i Påsken når alle andre reise vekk. Kan ikke klager når solen står høyt oppe. Solskjerming må til så damfiskene ikke blir "solbrent".

[External Image]
se her ja.. her var det blitt hagedam gitt!!! stillig!!
Hallo der. Lenge siden sist. Vi her på Østland savner faktisk dere fra Vest. Kom innom på en kopp kafe ved dammen hvis du er i Oslo. For gamle vennskapsskyld.

Var ikke du som veddet en kake på om jeg klarer å bygge dammen med hånd?
veddemål?? hmm kjenner jeg ikke noe til.. hehe ikke som jeg kan huske iallefall. sikkert noen andre.. ja er vel ikke så mye på østdelen av landet fortiden da akkurat. men kanskje en vakker dag. hvem vet..
He...he... Bare hørte rykte om at L er kjempe flink å bakke sjokoladekake.
Som sagt, dere er hjertelig velkommen på besøk.
I dag er kongsvinter tilbake til Oslo. Det har vært kaldt 2 siste dagene. Temperatur var nærmere 0 tidlig på dagen og nå klokka 20 om kveld er det bare 5 grader i lufta. Jeg har plantet 3 knoller med vannlilje som jeg kjøpte på årets Hagemessen på den ene hylle og en stor busk med Iris på en annen. Det har kommet flere nye skudd på Iris men bare den ene vannlilje har fått noe skudd, de to andre har ikke vist tegn til liv.

Fiskene ligger stille i to grupper hel nede i bunn. Lite aktivitet og lite matlyst. Maten ligger fortsatt på vannoverflate. Filteret har fått flere blåmatter. Filtrering blir bedre tenker jeg. Skal prøve å skifte vann når det blir litt varmere i vann.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flere bilde tatt av mobil samme dag.
[External Image]
Buskbom ble plantet i fjor høst. Skal prøve å forme den til en koifigur. Det tar nok noe år.

[External Image]
Ser du har fått den samme kulda som her; idag var det faktisk -3 på morgenen, og tempen i dammen er nede i 8-9 grader :/ Får håpe det bedrer seg så det blir litt mere liv i fiskene, er litt kjedelig når det blir så kaldt for de...

Fine bilder, kan du friste oss med noen nærbilder av koiene dine?
Nærbilde... tja... skal prøve. Så fort jeg nærmer meg dammen så forsvinner de til bunn. Jeg tror årsaken er at dammen er hel gjennomsiktig og har ingen bunnsubstrat eller gjemmesteder.

Det har kommet 4 nye beboer i dammen. 4 stk. Kohaku på ca. 17-18 cm. Fiskene ble kjøpt inn av Hagedamsforening men selve importen stod Tropex for. En ser at kvalitet på japansk koi er mye bedre enn koi fra andre steder.

Her er noen bilde av dem som fortsatt var i fiskepose like før de ble slippet ut i dammen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Veldig fin og lærerik tråd og kjempe flott har den blitt den damen din.
Imponerende jobb du/ dere har gjort.
Tenker sjøl på og få lagd meg en dam, men den i litt mindre skala en den du har
Og ikke er det sikkert jeg kommer i gang i år.
Hvor stor dam bør jeg ha, om jeg tenker å holde et sted mellom 4 til 8 Koi?
Bengt M
Veldig fin og lærerik tråd og kjempe flott har den blitt den damen din. Imponerende jobb du/ dere har gjort. Tenker sjøl på og få lagd meg en dam, men den i litt mindre skala en den du har :-) Og ikke er det sikkert jeg kommer i gang i år. Hvor stor dam bør jeg ha, om jeg tenker å holde et sted mellom 4 til 8 Koi?

Hei Bengt M og takk for sist. Huske ikke hel hva det var sist gang vi truffet... men det spiller ingen roller. Hyggelig at du fant veien til tråden min. Jo, jeg er ganske fornøyd med den, selvom den er lang fra ferdig.

Stor eller liten har ingen betydning så lenge du forholder deg til det du har og innretter deg etter det. Det viktigste er å spille med og ikke mot naturen. Og om det blir i år eller neste år er heller ikke viktig når selve prossen som er gøy. Så... hel ferdig kommer dammen min ikke til å være... Noe må jeg gjøre med den hvert år... Det er dette som er poenget med hobbyen.

Har plantet litt mer rundt. Et hengde nåletre et annet nåletre og 2 grupper med Hosta.
Jeg kan se at Irisen har vokst mye siden sist.

[External Image]

[External Image]
badat
Det har kommet 4 nye beboer i dammen. 4 stk. Kohaku på ca. 17-18 cm. Fiskene ble kjøpt inn av Hagedamsforening men selve importen stod Tropex for. En ser at kvalitet på japansk koi er mye bedre enn koi fra andre steder.

Det bør nevnes at disse flotte fiskene i vekstkonkuransen til NHF er HQ koi. Altså High Quality koi.
Men ja, japansk koi er merkbart bedre selv som "standard koi".
Wow, dette ser virkelig vakkert ut! All ære til dere med evner og fantasi til å bygge opp noe så nydelig. Håper på masse fine sommerdager slik at dere kan tilbringe flest mulig dager utendørs og bare nyte kunstverket
Helt rått! Når kan vi komme på besøk alle brukerne her?
Hei Neon Bebop.

He...he... Jeg har holdt "treff" et par ganger og enkelt besøk men å invitere hele forumlaget har jeg hverken mulighet eller autoritet til å gjøre. Men du er hjertelig velkommen til å sette ord på dammen min. Belønning blir en god kaffekopp fra Vietnam.

Har du begynt å tjene penger eller fortsatt trives som "evighet student". For meg var studietiden en herlig tid. Bortsett fra leksene som går som en "lek" (ikke så nøye med karakter) så hadde jeg litt tid innimellom til litt musikk og filosophy. Hvilket fag holder du på med?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap