Anders' vannverden (side 8)

Plussmedlem
Er solgt nå, ja.

Men spurte derimot en annen person her på forumet som etterhvert skal selge en reol, og jeg syntes prisen var veldig bra, alt i alt. Jeg står nå på halve dagene med overtaling..

Tror også det blir lettere når det faktisk er en reol jeg lurer på, istedet for "jeg har såå lyst på en reol!"

Mamma er jo ikke veldig begeistret hun heller, men bedre enn pappa denne gangen.. han er ganske så negativ til dette. Dessverre. Tenk bare om de begge hadde vært akvarister selv.. :P Nei, tror jeg foretrekker å være eneste i huset.

De er nok bare redde for å bruke masse penger hvis det viser seg at det bare er en impulsgreie for deg.
Hvis du skjønner, de er redde du kommer til å gå lei og hvis dem da har brukt masse penger på en reol med utstyr osv...

Du burde nok forklare at de vil få tilbake pengene hvis du går lei ved å selge reolen igjen osv. Det er ikke akkurat noe som faller veldig i pris så lenge man holder det ved like og etterspørselen er der.

Du må overbevise dem om at det ikke er en impulsgreie som kanskje varer et halvt år, men noe som du kommer drive med leeeeenge fremover..
Dra frem alt det positive, med hvordan du lærer og ta ansvar, hva det vil gi deg tilbake, at det vil holde deg unna ting som rus osv... :p
Men aldri lov noe du ikke kommer til å holde, slik som å støvsuge stua en gang i uka eller noe sånt.. For det gidder du likevel ikke lenger etter 5 uker....

Vær ærlig er også en fin ting og angrip dette på en voksen måte, sett deg gjerne ned og lag en for og imot liste ang reolen, ta ibruk matte egenskapene fra skolen og lag en oversikt over hvor mye det vil koste all over.
Sand, planter, dekorasjoner, fisker osv...Lag gjerne en med billige løsninger og en med dyre. Bare sånn for å vise at du har satt deg inn i saken..

Lag gjerne også for og imot liste på hva man burde bruke penger på osv, kvalitet feks iallefal på pumper og slikt..

Kan jo gjerne lage liste over hva du faktisk har lært gjennom akvariehobbyen iforhold til skolen osv.. Hva du utnytter av det du lærer på skolen, osv..

Ja du skjønner jo pointet.
Nå er det vel bare og ønske deg lykke til
Plussmedlem
Tusen takk, Galemor

Hehe, vet at jeg har skrevet fryktelig masse om denne reolen i det siste, og har virket helt 3-åring-aktig.. men ikke misforstå meg!

Men, det er ikke mine foreldre som kjøper for meg. Det er meg selv. Joda, de har sponset meg med litt forskjellige ting altså, men nesten alt er det jeg selv som bruker pengene mine på. Det har jeg ikke noe imot, heller

Men de er nok redd for min økonomi, tenker nok på resten av ungdomslivet mitt, med tanke på hva jeg har lyst på.

I dag skal jeg, og har prata mye med mamma.. men hun sier ofte ikke så mye selv, egentlig. Har også tenkt på dette med å love å holde meg unna røyk, snus, rus og slikt. Det skal jeg selvsagt holde meg unna, det skal jeg også love mine foreldre. Har også forklart de, at det er dette jeg vil satse på, det er dette jeg vil drive med og bruke penger på! En reol er nok det siste jeg kjøper på en god stund nå, sier jeg også. Det tror jeg faktisk er sant..

Så dette er ikke noe mamma og pappa bruker mye penger på. I hovedsak meg selv.

Vet også at de alltid vil det beste for meg. Det er jeg selvsagt glad for!
Plussmedlem
Tiden går, og jeg blir bare mere, mere og mere oppslukt av reol..

Må vel si nå at jeg kanskje har en mulighet til å få kjøpt en reol med 3x98- litere. Det er den jeg sikler på og prøver å overtale mamma og pappa til å få kjøpe..

Det verste er jo at det virker som om plutselig pappa har blitt litt positiv! Satt i går og prata med de om dette, hvor lærerikt det var, hvor viktig det er å ha en hobby.. med masse slikt er det jo ikke rart de etterhvert mener det er positivt! Min overtalsevne er nesten nifs..

I dag prøver jeg på noe nytt. Når pappa kommer fra jobb i dag, får han 3 1/2 ark som er stiftet sammen, og som jeg har skrevet "info" om prosjektet mitt. Et av problemene er kanskje å få pappa til å gå med på å hente reolen, i Osloområdet. Men har jo bursdag om noen dager, blir tenåring. Da skal jeg ønske meg denne tjenesten som bursdagsgave..
Så flink du er! Håper du får det til ;D

Med en slik innsatsvilje og engasjement, så må du jo lykkes!
Plussmedlem
Tusen takk alle sammen for superhyggelige tilbakemeldinger her i tråden. Det er utrolig hyggelig.

Jeg må jo si at dere er en god del av grunnen for mitt pågangsmot. Deres tilbakemeldinger gir meg både mot og selvtillitt!

Tusen takk!
Helt ærlig tror jeg også jeg lykkes denne gangen.. har prøvd å fått det til 2 ganger før. Bare 3 akvarier til nå..
Plussmedlem
Hvordan fylle vann i reol uten hjelp av elektrisitet?
Da var det et spørsmål til dere! Er faktisk i ferd med å få lov til å kjøpe en reol.. tro det eller ei! Men pappa sa selvsagt at jeg ikke kunne fylle vann igjen med bøtte etter vannbytte, pga. for liten plass mellom akvariene. Da skjønte jeg at jeg hadde et lite problem.. *gulp!*

Men vil helst ikke bruke masse penger på elektrisk pumpe til å pumpe oppi vannet igjen med.. men kanskje jeg må kjøpe en slik spring-tilkoblings-greie da, eller? Nytter det ikke fylle vann med en vanlig bøtte? Noen erfaringer?
Hageslange koblet til springen. Trenger ikke noe mer fancy enn det..
Ved vannbytter fyller du slangen med vann, så er det bare å ha utløpet lavere enn akvariet og dermed går det av seg selv.
Ved å bruke en slangebøy fra feks eheim kan ha den hengende kanten uten å måtte holde fast. En svampbit på innsuget og du slipper være redd for fisker etc skal følge med ut..
Evnt kan man bruke en liten powerhead til å pumpe vannet fra akvariet og inn i slangen.

Sikkert noen som kan forklare det bedre..
legger ved et bilde som kanskje forklarer mer enn ord
Plussmedlem
Tusen takk for bilde Er selvsagt godt kjent med hevertprinsippet.. bruker selvsagt det ved vannbytter.

Men det er ikke så lett å koble vannslangen til springen uten noen mekanisme å feste slangen til springen med. Men kanskje de har noe hos en hageforretning.
du får slike nippler/overganger billig på biltema/clas ohlson.
Ellers finnes det flere slange systemer spesielt for tilkopling til krane ved at den suger ut vannet og ved å skifte en bryter spruter vann igjen.
Min er fra JBL. aqua all inn and out eller noe sånt.

Lykke til. Må begynne å tenke på reol eller noe slikt jeg også. Har egentlig lyst på et stort akvarium og flere små under for oppdrett og grupper.

Espen
Plussmedlem
Black_Flys
du får slike nippler/overganger billig på biltema/clas ohlson. Ellers finnes det flere slange systemer spesielt for tilkopling til krane ved at den suger ut vannet og ved å skifte en bryter spruter vann igjen. Min er fra JBL. aqua all inn and out eller noe sånt. Lykke til. Må begynne å tenke på reol eller noe slikt jeg også. Har egentlig lyst på et stort akvarium og flere små under for oppdrett og grupper. Espen


Reoler er kjempepraktiske

Blir bare litt stor overgang for mor og far fra 2 til 5 karr..
Reolen er tenkt til corydoras. Driver å tenker på en 3x98 liters reol. Nevnte det vel tidligre

Skal spørre om sånn krantilkoblings-mekanisme.. går neppe an med bøtte-bæring i en reol. Dessuten orker jeg neppe.. pleier å bytte ut 50% vann i uka i hvert kar. Derfor hadde det vært himmelsk med litt hjelp fra en slange. Også til 225-literen!
Plussmedlem
Ikke svulst på "didrik" likevel?
Dere har jo hørt om fisken som jeg har trodd hatt svulst tidligre. Nå er jeg mistenksom på om det kan være noe annet..

Når jeg slo på lyset og foret i dag, satt jeg meg ned for å kikke litt på gullfiskene. Da så jeg noe rart ved Didrik, den syke fisken.

Det var akkurat som om et skjell hadde åpnet seg, og noe hvis "krem" hang ut. Kanskje har han stukket seg på noe, men lite sannsynelig.. ikke annet skarpt enn en gaffel oppi der. Det verste er at jeg har sett det en gang før, men da ble det liksom borte ganske fort. Jeg trodde at jeg bare hadde sett feil, og at det var noe sand eller noe som hang fast på en eller annen måte. Fisken oppfører seg ikke egentlig annerledes, han spiste i dag også. Men er det noen som vet bedre hva som kan feile denne fisken nå? Noen som har opplevd det samme før?

Dumt at jeg må merke slikt akkurat på dager vi skal på hytta.. reiser i ettermiddag, blir kanskje borte helt til søndag.
Plussmedlem
Da tar vi en hyttetur. Ønsker de som har høstferie en fortsatt riktig god ferie! Blir borte kanskje til søndag, men er ikke sikker.

Både coryer og gullfisker er foret med røde mygglarver.. fiskene blir jo ikke foret på noen dager nå, så lurer på hvordan anubiasen i gullfiskkaret ser ut når jeg kommer tilbake..
Synd du ikke har et bilde av den syke fisken og hva du mener. Ville vært interesant og se..
Plussmedlem
Jeg er nå tilbake fra hyttetur. Kom hjem til en tabbe..

Jeg bruker ikke varmekolbe i storekarret, det har romtemperatur. Jeg har alltid varmekolbekontakten dratt ut. Også for noen dager siden, da vi reiste på hyttetur. Jeg kom hjem, og sae'n var død.. stein dau. Forstod først ikke hvorfor, hadde alltid gått fint med fiskene hjemme alene.. men skjønte alt da jeg tok håven for å fiske den døde fisken opp. Vannet var iskaldt! Temperaturen hadde sunket ned på knappe 12 grader, og det var kaldt å ta nedi der. Jeg tenkte; gibbien! Jeg pirka borti den også med håven.. den levde så vidt. Jeg flytta den i all hast bort til 54-literen over natta (klokka var over tolv, og jeg var trøtt..)

I dag tidlig ser det ut som om alt er bra igjen. Tempen var oppe i omtrent 18 grader når jeg stod opp, det er bra. Gibbicepsen er flyttet tilbake igjen, og ser ut til å ha det bra nå.. gullfiskene har hvertfall tålt det. Bra det var gullfisker og ikke discus..
Så av denne tabben har jeg lært litt av hvert. Skal hvertfall slå på varmekolben før vi reiser bort i noen dager om høsten/vinteren!

I dag er det også sannsynelig vis bestemmelsesdagen for om jeg får reolen eller ikke.. den må hentes utenfor Oslo i Ski, så det er vel kanskje største problemet. Men prøver å overtale pappa til at det kan bli en kjempehyggelig lørdagstur for oss to gutta..

Jeg kommer tilbake med mer!
Plussmedlem
Beslutningen er tatt!
Endelig! Nå kan jeg stresse ned uten å tenke for mye på ting.

Beslutningen er at jeg får kjøpe reolen! Jeg er hoppende glad, pappa gleder seg også masse (NOT!)
Har kikka litt på kjørerute fra Notodden til stedet reolen skal hentes (i Ski utenfor Oslo), og det viser seg heldig vis at vi ikke trenger å kjøre gjennom Oslo. Sikkert en lettelse for pappa

Tror det skal være greit å finne fram, også.. jeg kan sikkert lukte akvarievannet :P
Neida.. nå er det bestemt, hvertfall. Men det tar nok noen uker ennå, da det fortsatt er fisk i reolen som ikke er solgt. Men det gir meg jo tid til å tenke ut coryarter!
Gratulerer så masse!!!! Dette blir bra

Gleder meg til å følge med ;D
Plussmedlem
Jeg må takke hjertelig for alle tilbakemeldinger jeg får og har fått! Det har faktisk hjulpet meg masse her!

Er litt stolt over meg selv nå.. det var ikke på tale når jeg startet å snakke om det, men det "forbedret" seg etterhvert som jeg overtalte dem. Gradvis gikk det oppover.. :P

Reolen er som sagt mange ganger 3x98-litere, det blir den. Flotte størrelser!
Må snart begynne å tenke på å kjøpe inn utstyr. Filtre, kanskje varmekolber, mm.

Gratulerer så mye med beslutning om reol.
Håper du får stor glede av den.
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap