Ikke akkurat akvarist.... (side 8)

mye flott fisk du har.
Og ikke minst mange akvarier.
Du får ta deg en fotorunde så får vi bedømt akvariene.

Espen
Er fornøyd selv også med utvalget av fisk, Black_Flys.
Setter inn et par bilder. Ett er av et par Nannacara aureocephalus som går alene i en 160 liter med mange gjemmesteder. Han jeg hentet dem hos fortalte om denne arten at når hunnen passet egg/yngel var hun "den sinteste kjerringa" han hadde sett! Hun tok fart fra den ene enden av akvariet til den andre og dunket inn i ham. Han reddet livet ved at det var mange steder å gjemme seg. Etter et par tre uker fikk han imidlertid være med på barnepass! Håper jeg får dem i lek.

Neste viser et par Apstogramma sp. Nadelstreifen som går i en 54 liter i reolen.

Det siste bildet viser 230 literen etter omgjøring. Den er nå delt i to med en glassplate som er ca 10 cm smalere enn karet slik at den siste delen av skilleveggen mot bakveggen er en blåsvamp, eller retttere svart svamp. PÅ den måten kan jeg bruke det samme utvendige Eheim filteret som tidligere. Har satt inn en liten powerhead i den delen som ikke har utløp fra filteret slik at jeg får bevegelse i overflaten også der. I dette karet går nå noen Apistogramma cf. lueling fra Rio Uruamba i den ene delen og noen ungfisk av A. cf. borelli i den andre delen. Passer sammen fordi de har samme krav til pH. Skulle gjerne tatt bilde av dem, men de er noen kløppere til å gjemme seg så jeg ser dem bare glimtvis under en rot eller eikeblader. Foreløpig blir det altså bare bilde av "heimen" deres.
Herlige bilder der. Mine cf Borellii er også ganske så skye av seg, iallefall sammenlignet med f.ek Apistogramma nijsseni. Sistnevnte er overhode ikke skye og er som regel fremme, og dem elsker å bli tatt bilde av ser det ut til.

Sistnevnte er forøvrig flyttet inn på mitt røykerom i et nytt kar sammen med 250L. (mitt tidligere akvarierom) Skal bli gøy å se disse vokse seg frem til flotte individer.

Er fortsatt cf Borellii yngel å se, men tror kun det er det ene kullet igjen, så ikke noe til det andre.
Håper borelliynglene dine lever opp Loffa, du har jamen strevet med disse.
Hurra! Apistogramma sp. Nadelstreifen med yngel! Jeg mistet alle unntatt en hann av denne arten i vår. Fikk lov å supplere med endel ungfisk og nå har to av dem funnet sammen og idag så jeg små yngel beite på hjørnefilteret. Hun er ganske liten, men du verden som hun passer de små. De andre innbyggerne i karet blir resolutt jaget over til den andre siden, untatt den største hannen som sannsynligvis er faren og som derfor aksepteres. Han ser da også ut til å ta en liten del av vakttjenesten.

Forer med avskallet artemia inntil varene fra Aqvaristikshop kommer. I pakken skal det være en ekstremt stillegående JBL luftpumpe, to korker med slange passende vanlige brusflasker samt en boks artemia. Nå skal jeg ta meg sammen og forsøke å klekke artemia på alvor.

I tillegg er det liv eller begynnelsen til det i etasjen over. Der går A. barlowi hunnen vakt foran inngangen til kokosnøttula. Åpningen har hun nesten "murt" helt igjen med sand, så hun må legge seg på siden og åle seg inn og ut. Venter å se yngel om noen dager. Da er det fire generasjoner i dette lille karet og noen må nok snart få nye hjem.

Hurraa! Ekstra moro når du har hatt motgang. - Gleder meg til forsettelse, og til å høre mer om stillegående luftpumpe. Det hadde vært noe det :o)
Bilde av et par Apistogramma sp. nadelstreifen. De forsøker seg på lek, men har ikke riktig fått det til ennå. Et yngre søskenpar har klart det, så det kommer nok her også.
KJEMPE GØY! Morro dette.

Da jeg kjøpte mine Barlowi for en tid tilbake, kjøpte jeg to par. Per Gunnar (trym81) kjøpte det ene paret. To av ynglene deres (hans) overtok jeg for ca 1 mnd siden. Dette viste seg og være en av hvert kjønn.

Hannen har allerede nå blitt pappa. Ikke med den lille frøkna, men med min store hue. Han er mindre enn halve str hennes, men jaggu viste han seg som mann for sin....

Kun et par dager siden eggene klekket, så håper å se hun slippe ynglene i løpet av uken. Hun har båret dem i munn di gangene jeg har sett henne ute i karet.

Dette kan bli gøy, 530.

Ser frem til en vinter med masse oppdrett. Ønsker deg lykke til med oppveksten av yngel

Bilde 2, spesielt, viser hvor liten hannen er. Sterbaiene blir nesten giganter i forhold. Hua med yngel går alene i hovedkaret (100L)
Begge hunnene i karet med A. sp. nadelstreifen har kledt seg i gult! Enten har den andre lille A. sp. nadelstreifen hunnen "stjålet" endel av yngelen jeg så i går, eller også har hun fått sitt eget kull! I allefall går de med hver sin flokk i hver sin ende av et lite 54 liters kar, med den største hannen og derfor trolig pappaen i midten. De øvrige gjemmer seg i midten bakerst i karet. Nå er det foring på fire steder, avskallet arteima i begge kortender og oppvekstfor fint granulat midt foran og midt bak. Jo før sendingen fra Aquaristikshop kommer, jo bedre.

Morsomt med barn! Og så så lette å ha med å gjøre!
I går så jeg yngel i A. barlowi karet. De er så små at først trodde jeg det var rusk på bunnen som ble flyttet på av strømmen fra filteret, men det var faktisk yngel. Trolig mellom 20 og 30. Denne gangen tror jeg hun har ruget eggene og hatt yngelen i munnen inntil de ble frittsvømmende. Kunne ikke se plommesekk, men på den annen side kunne jeg jo nesten ikke se selve yngelen heller.

Forer med Liquifry 1 og håper at hunnen klarer å holde de andre i karet unna lenge nok.

Fortsatt yngel i begge ender av karet med A.sp Nadelstreifen. Disse er betydelig større enn A. barlowi yngelen og får avskallede artemiaegg.
Er enig med deg 530 at apisto yngel kan virke som rusk på bunnen til tider. Som jeg sier tidt og ofte synes jeg det er rart at så smått har alt i kroppen for å kunne leve.

Akkurat nå har jeg ikke noe nyklekket yngel, men har flyttet noen av mine cacatuoides yngler til større kar. Mulig du har lest dette i tråden min?

Har tatt bilder av di 3 største og jeg har da både f1 og oppdr var i karet. Tror alle disse tre er f1, men kanskje du kan hjelpe?

Legger ved tre bilder, ett av hvert individ. Jeg tipper bare men tipper på 2 hanner og ei hue av F1 utgaven. Har jeg rett? Jeg antyder dette ut fra oransje plettene på halen., eller burde jeg kunne skille dem på bukfinne og om di er sorte eller ikke?

Glad for hjelp 530

Leif

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Hei Leif,
så at du har "møblert om". Det ble ordentlig bra i akvarierommet.

Jeg liker Apistogramma, men kan ennå altfor lite. Har for ikke lenge siden printet ut en artikkel av Mike Wise : A description of Apistogramma species-groups fra hjemmesiden til TomC, apistosites.no side 116. Den er på 14 sider og på engelsk og i sort/hvitt med røde henvisninger, så ikke helt enkelt for en sann amatør å finne ut av.

Jeg så etter på Apistogramma macmasteri-Complex og der står det bare litt som kan hjelpe til å skille kjønn. Hannene har en rød og/eller svart bord på øvre og nedre del av halafinnen. To av bildene viser en bord på nedre del som for meg ser orange ut, men som er det nærmeste jeg kan komme til for å mene at de to nederste er hanner. Som vanlig blir det lettere når de er i leksstemning eller passer egg/yngel fordi hunnen blir sterkt gyllengul og med svart sjakkbrettmønster på rygg og side.

Så ja, jeg er enig med deg i at du har vist bilder av to hanner og en hunn.

Om det er F1 eller ikke, har jeg ikke peiling på, dessverre. Har oppdretterne forsøkt å endre/forsterke enkelte utseendemessige ting, så kan kanskje det hjelpe til med å skille dem fra hverandre?

Enig i at der er utrolig at så små yngel faktisk er ferdige individer med alt de trenger for å vokse opp. Det gikk nok lenger tid fra klekking til jeg så yngelen hos A.sp. Nadelstreifen, men synes nok allikevel at barlowiyngel er enda mye mindre. Trolig fordi arten er munnruger og store egg/yngel ikke vil være praktisk, har utviklingen ført til dette. Spennende med yngel er det i alle fall, selv om barlowiparet nå er oppe i 6 eller 7 kull! Mener de lurte ut ett i vår uten at jeg fikk det med meg fra start.

Nå må jeg foreta en langsom tilvenning til høyere pH enn knapt 5 som de går i hos meg slik at det er mulig å ta med et par grupper på MAK´s storauksjon 13.11.
Takk for svar 530. Ja så små kryp er for meg et under, et under en av og til får gleden av å følle helt frem til at di selv blir foreldre. Slik som dem som er avbildet i mitt forrige innlegg.

Det å få egg og yngel håper jeg aldri vil bli en selvfølge for meg. Har like stor glede av det hver gang, og like overrasaket. Går å venter på at barlowi hua skal bli klar igjen for ny leik, samt at det hadde vært gøy med småttisser på mine nijsseni. Hasr sett lekstendenser, men mulig dem er litt unge enda. Iallefall en flott apisto.

Mest gøy akkurat nå hadde vært å få til cf borelliiene mine. Har satt et glass til laging av ifusorier i dag. Skal vel stå en uke om jeg ikke husker feil.

Sterbaiene hadde også gjort meg glad om di kom med noen egg.Har tidligere hatt en god del cory, men ikke hatt oppdrett på sterbai.
Fin tråd, artig å følge med fra nå av.
Brukt søndagsformiddagen til å lese igjennom, og latt meg friste av apistoer og "akvarieromløsninger" :P
Lykke til videre!
Takk for hyggelig melding!
Det er lett å bli fanget av denne hobbyen, men som du skriver, man skal ha plass også. Hadde jeg visst det jeg vet nå da jeg startet opp igjen i begynnelsen av 2009, hadde det ikke blitt et 530 liters kar, men to reoler med tilsammen 6 stk 110 litere. Nå er nok det løpet kjørt dessverre, for kona synes at selskapskar er mer å se på enn en reol med artsakvarier. Så 530 literen er nok alibiet for å ha resten av karene og allikevel være vel tilfreds begge to.

Litersyken som mange omtaler, er nok heller ønsket om stadig flere arter, og da følger selvsagt antall kar etter. Det er jo så mye interessant fisk!
Har fått og såvidt testet lydnivået på JBL luftpumpen jeg bestilte hos Aquaristik-shop.
Nå bråker boblene fra luftesteinen som jeg puttet i akvariet sp mye at jeg ikke hører luftpumpa! Den har bare ett uttak, men er selvsagt regulerbar. Også ved laveste ytelse blir det plenty bobler når jeg setter igang klekking av artemia i morgen.

Måtte kjøpe to 1/2 Farrisflasker. Bestilte også to slangesett med propp slik at jeg kan kjøre to klekkinger med ett døgns mellom hver. Håper jeg får det til denne gangen. Det er nok også på tide både for yngelen til Apistogramma sp. Nadelstreifen og A. barlowi. De har hittil fått Liquifry 1, avskallede artemiaegg og infusorier fra potetskiver i vann. Levende artemia må jo bli en opptur etter den menyen!
530
Måtte kjøpe to 1/2 Farrisflasker. Bestilte også to slangesett med propp slik at jeg kan kjøre to klekkinger med ett døgns mellom hver. Håper jeg får det til denne gangen. Det er nok også på tide både for yngelen til Apistogramma sp. Nadelstreifen og A. barlowi. De har hittil fått Liquifry 1, avskallede artemiaegg og infusorier fra potetskiver i vann. Levende artemia må jo bli en opptur etter den menyen!

Slangesett med propp...? Kunne du kanskje illustrere din løsning på klekkeri med bilder?

Alltid interessant å se hvordan andre gjør det, det gir inspirasjon til nye infallsvinkler!
Da kan jeg kanskje bestille en sånn da! Ett utak holder det, du finner en flerveisdings hos Dahls når de bare får flyttet inn tirsdag, hadde med opp til åtte individuelt regulerbare forgreninger, noe lignende denne. Planen her er en kraftig pumpe som går på full fart med x antall forgreninger til yngelkar, breeding-bokser og artemiaklekkeri. Lov å drømme, er det ikke det da?

Henger meg med på Monas ønske om bilder, du prøver kanskje ut det vi lærte på klubbforedrag?
Det var jo en beskjeden drøm Linda, så den må være lov! Må skaffe meg en slik treveis kobling, hvis de finner dem igjen etter flytting.... og hvis ikke slangesettene kan seriekobles, hviket jeg egentlig antar.

Det er nok foredraget, og det apparatet jeg så hos Tom C. som trigget dette, samt at jeg så gjerne vil gi Apistoene artemia som de er vant til.

Det er i prinsippet samme sak som lufteslange og hull gjennom selve bruskorken Mona, men jeg tror at dette gir bedre tetting enn det jeg fikk til sist gang. Dessuten brukes flasken uten å skjære bort bunnen fordi det er et returrør ut av proppen som settes i flaskeåpningen. Produsenten foreslår at man kan la returluften slippe ut i akvariet via en luftestein. Eller i yngelboksen, eller et klekkesett nr to, eller....

Tror at ved å la luften gå ut i akvariet, reduserer man boblelyden, i et hvertfall med en liten luftestein i flasken også. Den var temmelig sjenerende sist gang jeg forsøkte meg.

Skal sette en treveis slangekobling på innløpet, med slangeklemme, slik at jeg kan tappe ut artemia den veien. Så en slik løsning hos Tom C i Stavern i høst. Nå pleide han riktignok å suge opp artemia, men jeg prøver i alle fall.

Når jeg har satt det opp, og fått tak i fotoapparatet som barnebarnet mitt og jeg har sammen, men som hun har mer sammen enn jeg, skal jeg ta bilder.
530
Det var jo en beskjeden drøm Linda, så den må være lov! Når jeg har satt det opp, og fått tak i fotoapparatet som barnebarnet mitt og jeg har sammen, men som hun har mer sammen enn jeg, skal jeg ta bilder.

Nja, beskjeden og beskjeden, man må jo ha egg som klekker og yngel som trenger mat hvis den drømmen skal ha noen som helst slags mening...

Den siste kommentaren din var helt ubetalelig, skikkelig ordentlig bestefar og akkurat etter min smak, gleder meg til farmorstatus kjenner jeg ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap