Ragnar´s reker og sånt (side 8)

Bee reker er egentlig søte, selv om jeg ikke er noen fan av reker i det hele tatt. :P

Får håpe disse 4 lever opp da..
Håper og det..

Har talt minst 5, men de er ikke lette å se. Forer lett med yngelfor da de er ganske stasjonære.

Bilde av yngel 1 dag gammel
Da var yngel ett døgn gammel. Forer med Ebi gold yngelfor. Har ikke talt flere, men ser at de har begynt å bevege seg litt mer. Spretter unna når en voksen reke vifter borti med antennene. Jeg kan sitte og se lenge uten å se en eneste en, men så plutselig ser jeg 3-4 stk.

Fikk 10 gule reker, 15 krystallreker og 5 gule "neon back" reker i posten idag. Tilvenning er unnagjort, og kun et dødsfall (krystall). Legger ved to bilder av neon back rekene. De er flotte. (Tusen takk Kaja)

Har hatt to dødsfall blandt krystallrekene de siste dagene. Alle målinger er ok, men synes det er trist at noen forsvinner. De gjemmer seg litt mer, så håper ikke det er noe galt. De nye havnet i samme kar, så får følge med.

De gule er i bee-kuben, mens neon back havnet i tigerstaden. Og gid de mange små må få

Rengjorde filter i rioen idag. Det var til og med en liten rekefamilie nedi der. Forstår ikke hvordan de kommer seg oppi, men nå er de tilbake i lyset. Tror kirsebærkolonien teller 100+ nå, og øker stadig.

Kjekk dag, med en liten bismak (dødsfall)
Planarier i tigerstaden. Hadde en del av dem tidligere, og ble ikke glad når jeg så at de tok yngel. Så det selv, og satte umiddelbart et par platy yngel på saken. Kuttet foring en stund, og snart så var de borte vekk. Problemet nå er at det er bee yngel i karet, og da vil jeg ikke gjøre noe som helst... Så bare en bitteliten, så satser på at det ikke er full oppblomstring ennå. Får sette inn noen platy yngel når bee yngel har vokst litt.

Det er masse lopper i tigerstaden, men ingen i bee-kuben. Etter å ha lest på diverse fora har jeg forstått at disse bare trives i "frisk" vann, så det er nesten så jeg håper det kommer noen i bee-kuben og

Ellers forstår jeg godt hvorfor fisk spiser rekeyngel. Så et par frittsvømmende rekeyngel idag, og de vrikket sånn på seg at jeg nesten hadde lyst å ta en bit selv. Snakk om selvmordsbevegelser..

Den ene neon back reken er overnervøs. Spretter rundt omkring som en gal bare jeg nærmer meg glasset. Forstår ikke hvorfor den ikke gjemmer seg heller...
Dag 3 for yngel, og det ser ut til at de fleste klarer seg. Tror det er yngel fra 2 eller 3 hunner, da det er full gang med paringsdans igjen nå. Talte 10 yngel i går, mens jeg i dag talte 8. Men det er så mange gjemmesteder at det kan være 40.

De gule rekene er gått i skjul, men det er vel kanskje skallskifte på gang i ny bolig. Neon back rekene er iallefall i full mundur idag igjen.

Fyller på minimalt med vann omgangen, slik at det blir minst mulig endringer.

Bilde: Gjemmeleken, men jeg så den
Bilde 1: Krysatt reke
Bilde 2: Bee-yngel
Bilde 3: Bee reke
Fant den første døde yngelen nå. Hulk....
Hang i halen, og svingte bare frem og tilbake i strømmen. Håper det er et engangstilfelle
Dag 4. Talt 7 yngel i dag. De er blitt mer mobile, og gjemmer seg når det store hodet mitt skygger for lyset. Av de jeg har sett er det flest røde, men det kan jo være pga synligheten. Lettere å se de røde.

Har fyllt på vann i begge rekekar, og matet med ebi gold sadako i yngelkaret. Masse liv i de voksne rekene også her, mens det er stillere i det andre.
Dagens Bilder:

Bilde 1: gul "neon back" hann
Bilde 2: gul "neon back" hunn
Bilde 3: Gjemmeleken fortsetter

Flotte reker Spennende å lese tråden, og lære litt
Takk for det. Om ikke annet går det an å lære hva som er feil

Dag 5 for yngel, og i dag talte jeg 6. I kveld rett før jeg skriver dette talte jeg 1.... Tror de er blitt mye flinkere til å gjemme seg. Kanskje noe skallskifte på gang el. Håper iallefall det.

Kjøpte meg forstørrelsesglass på claes Ohlson i dag. 2X bare, men det gjorde det mye letere å lete. Kan absolutt anbefales. Kom tilogmed med lys, slik at jeg kunne lyse litt på mørkere plasser. Ville ikke stresse rekene for mye, så jeg brukte ikke lyset noe særlig.

Bilde 1: Dagens yngel bilde
Bilde 2: Gul Neon Back med ett "1" egg....
Trist dag.

Fant en død krystallreke i tigerstaden. En jegersnegle var i full gang med å fortære den, men regner ikke med at den hadde tatt livet av den. Noen som har opplevd at jegersnegler tar reker?

Har sett lite yngel. 2 eller 3 er alt jeg har sett. Er kommet til 6 dagen, og det er rundt nå de har forsvunnet før. Like før jeg gir opp disse vanskelige rekene.... Begynne med frimerker heller kanskje?

Godt det er fint vær iallefall.
Den fluval stratum du bruker,er det mange negative omtaler av,hvis du sjekker litt. Mange som har mista reker. Vurderte den selv,men kjøpte noe annet.
Rags
Trist dag. Noen som har opplevd at jegersnegler tar reker?

99.9% sikker på at den jegersneglen kom over reka når den lå død på bunnen. Ser ikke helt for meg hvordan en treig snegle uten fangarmer eller noe skulle få tak i ei spretten reke

Ikke skift vann mens du har rekeyngel. De første ukene bare avventer du, og fôrer veldig sparsomt. Må ikke overfôre når det ikke byttes vann.
Rekeyngel ser ut til å være sensitive for nytt vann/endringer i vannparameterne den første tiden i livet. Bruker du noen form for vannforbedringsmiddel før du bruker vannet fra springen? Det kan være lurt å mellomlagre og lufte vannet før du bruker det i karet, sånn at det står og får rom-temperert seg før bruk. Reker er sarte skapninger ofte, og ikke godt å si hva som tar kverken på dem bestandig. Det kan være tilsynelatende alt vel og null problemer, før man neste dag finner halve bestanden dau - uten påviselig årsak.

Men reker er jo utrolig interessante å ha og artige å se på da, så de er verdt litt ekstra trøbbel
Har lest negative omtaler om fluval stratum ja, men har også lest om oppdrettere som har brukt den uten negative erfaringer. Heller mer mot vannkvalitet som grunn.

Takk for tips Mona. Jeg tilsetter jbl biotopol+ i veldig små mengder. Har ikke byttet vann etter at yngel kom, men fyller på med vann som jeg har mellomlagret og luftet. det fordamper et par desiliter hve dag (har ikke dekkglass for å holde temp nede.)

Lurer litt på om jeg kan ha foret for mye. Bruker yngelfor, men det er jo ikke så mange av dem... Fikk tips om å fore 5 dager - 2 dager pause osv.

Dag 6: there can be only one (sitat Highlander). Har med andre ord bare sett en yngel i dag.

Det som var rart med den jegersneglen, var at reken var fullt farget. Synes de blir litt blasse når de dør, men ikke denne. Samtidig har jeg sett jegersnegler krype over bee reker når de krangler om maten, så har egentlig ikke tro på at de tar reker.

Hadde jeg hatt et akvarium til kunne jeg godt tenke meg å begynne ene karetpå nytt. Føler jeg har lært en del, men vanskelig å få til nå uten å krysse alle rekene mine. Har ikke lyst å blande dem nå gitt. Har alt jeg trenger utenom karet, så kanskje jeg skal sette opp et i boden... Mmm farlig tanke..
Har et kar med mange jegersnegler og en haug med Sakurareker og har sldri sett de ta rekene , så tror nok ikke disse skal få skylden

Ellers så fikk jeg et råd av Michael Nieser(rekeguruen vår) at hvis det var et fiskeløst kar,altså bare reker,så måtte en ikke fore mer enn 2 -3 gg. i uken. For mye for tok livet av reker ,så kanskje det kan være årsaken?
Takk for tips Sølvi.
Jeg forer vanligvis bare et par ganger i uken, men har økt til flere ganger nå med yngel. Har ikke økt mengden dog..

Godt å høre at jegrene er snille. Er jo fine å se på, så kjekt å ha dem i karet. Ser at de har lagt masse egg og nå.
Lenge siden sist.
Hei.

Lenge siden fine bilder og oppdatering nå, Rags.
Skjer det noe spennende?

Mine første cory yngel.

4 dager gamle, og 5-10 i antall.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap