Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 8)

Lit å høre, VF rokker er en stor utfordring med en gang man får de , men når de først er innkjørt så er min erfaring at de er veldig hardføre fisk.

Men det krever mye av en som akvarist med mye vannbytter og riktig for..
På 4 rokker som dine foret jeg med over 30 mark de første dagene.. Siste import var de så røde under(ammoniaburn) at jeg måtte bare dumpe de i akvariet. 4 av 5 overlevde.. Første dagene = mye mark, mye vannbytter og relativt dust kar.
tror dere det er smittbart,det den dårlige rokka hadde?
Desverre så tror jeg nok ikke at det er det nr 2 røk med av. Om det er en smittsomt så hadde nok ikke rokke nr 2 død så tett på,sykdom\parasitt trenger mer tid for at utfallet skal bli død.. Det kommer ofte av stress, lang frakt, lite mat, dårlig behandling osv.Hvor lenge hadde karet ditt vært oppe? Hvilke filtre? Vannverdier? jeg spør kun for og kunne finne svar, ikke for og henge ut
Tor Erik Lindøe
Desverre så tror jeg nok ikke at det er det nr 2 røk med av. Om det er en smittsomt så hadde nok ikke rokke nr 2 død så tett på,sykdom\parasitt trenger mer tid for at utfallet skal bli død.. Det kommer ofte av stress, lang frakt, lite mat, dårlig behandling osv.Hvor lenge hadde karet ditt vært oppe? Hvilke filtre? Vannverdier? jeg spør kun for og kunne finne svar, ikke for og henge ut :)


karret har stått oppe siden april.filtrering er eheim 2180 og eheim 2080.og eheim 2225 powerhead innvendig.kjører også med uvc på dette karret.39w.ph er på 7.
Hvor ofte byttet du vann.... ? og hvilken belastning hadde karret før du fikk rokkene,(belastning på filtere)
Frode Berntzen
Hvor ofte byttet du vann.... ? og hvilken belastning hadde karret før du fikk rokkene,(belastning på filtere)


bytter 50% 1 gang i uka.har ikke hatt så mye fisk der,arowana,gjedde,sugemaller og noen bichirer.arowanaen,gjedda og tigerfisken går i samme kar som rokkene.det andre i ett annet kar.
det er nok som jeg og Tor -Erik tidligere har nevnt , du må bytte mye mere vann helst 40-50% annen hver til hver dag i starten ...... PH dropp og og nitritt intervaller er vanlig i starten de belaster karret enormt og selv om du har mye filtrering så tar det ikke unna fordi bakteriene i pumpene dine ikke har utviklet seg ennå.

med fire rokker inn i karret så er det en stooor økning i belastning i karret.

Så er det for og jokeren der er meitemark som nevnt tidligere.
Jeg byttet selv over 50% vann 2 ganger i uka i starten, gjør forsåvidt fortsatt det.. Hvorfor endre noe som funker! Avogtil kjører jeg også 2 store vannbytter 2 dager etter hverandre, for og fjerne mest mulig nitrat.. Lys bør ikke være på de første dagene, de trenger ro og fred..Synd med de du mistet Håper de siste klarer seg! Den minster der må ha SMÅ SMÅ biter med mark.
Tor Erik Lindøe
Jeg byttet selv over 50% vann 2 ganger i uka i starten, gjør forsåvidt fortsatt det.. Hvorfor endre noe som funker! Avogtil kjører jeg også 2 store vannbytter 2 dager etter hverandre, for og fjerne mest mulig nitrat.. Lys bør ikke være på de første dagene, de trenger ro og fred..Synd med de du mistet :( Håper de siste klarer seg! Den minster der må ha SMÅ SMÅ biter med mark.



ok.ja,synd dem døde.dem 2 som er igjen eter masse markmorro og se på.
bruker dere aquasafe eller liggnende?ved vannbytte.
jeg kjører gjennom finfilter og kullfilter og rett i karret.... se innlegg 18
Jeg kjører 1000l rett fra springen ved hvert vannbytte, ikke sett noe ille enda.. Men kommer nok til og gjøre som frode på storkaret, dryp system gjennom finfilter og kullfilter.
når motoron er ute og svømmer,så virmler det opp masse dritt fra bunn.tenkte kansje og få blåfilter på den ene kortveggen?synns lite av driten går i pumpene.hvordan er det hos dere ang det.
Samler seg en del drit på spesielt 1 plass i dammen min, men gjør ikke noe med det, generelt så ser alt bra ut. Har 2xfx5 og eheim 2080.
Hvordan står det til hos deg Glenn? Klarer de siste seg?
Tor Erik Lindøe
Hvordan står det til hos deg Glenn? Klarer de siste seg?


hei.her går alt bra.har igjen motoroen og rekticulatus(hvis det skrives sånn)motoroen spiser som bare det.reker,sei og mark.rekticulatus spiser bare mark ennda.men mye markhar også bestilt meg nytt rokke karr.250x100x60.1500L.gleder meg sykt kan man sifår det i januar.
Sinnsykt, slikt liker vi Så snart jeg har fått montert det elektriske og malt gulvet på akvarierommet så er jeg i gang med 4000l min, gleder meg som en unge Men det blir dyrt, veeldig dyrt :p Men sikkert verdt det
Da har jeg sett det meste tror jeg.. En multispinosa dame på 7 cm som jagde bort en rokke på 35cm over disken, LETT!(passer på en haug med egg) hehe...Morsomt syn, dog kansje en liten advarsel, den lille dama på 7cm gikk selvsagt etter øyet, og rokka forsvant fort.. At en så liten fisk skal kunne jage en så stor en, var et morsomt syn
rokkene var ikke like ivrige på mat i dag,som ellers.målte nitrit til 0.men hadde ett ph dropp fra 7,1 til 6,3 på noen dager.kan det være det?og hva kan jeg gjøre for og holde en stabil ph?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap