Slik begynner det og sånn skal der utvikle seg (side 8)

Inaktiv bruker
Nå har jeg vært ute og plukket Stein under snøen fra skogen. Det var noen flotte steiner men de var litt skarpe håper at det går bra. Tror jeg må ta av mosen som vokser på dem så det ikke råtner i akvariet, så planter jeg Java mose på dem etterpå.
Den mosen som vokser på dem er sånn so har dannet seg etter at barnåler som har lagt seg og blitt til jord der mosen vokser. Er ca 10-12 kg med steiner.

[External Image][External Image][External Image]
Inaktiv bruker
I går testet jeg vannet i reke og snegle dammen. Supert. ph: 7 No2: 0.01, No3: 1
Fe 0.05 (jern) GH tester fulgte ikke med i settet men det er bestilt i dag sammen med diverse andre ting. Ekstra håv, medisiner og termometer. Tror det var det.
Nå skal jeg skrubbe ferdig steinene til 128L
Inaktiv bruker
Bah! Jeg blir overgitt... Måtte stå opp klokken 06.00 bare for at kjæresten min hadde kommet for seint til bussen på vei til skolen. Så da måtte jeg kjøre henne... 4 mil! FIRE MIL...
Jaja, hun gjør ikke det igjen med det samme, hun var noe trist da hun kom inn til meg og spurte om jeg kunne kjøre. ;P Nok om det...

Jeg har nettopp gjort rein 2 av filtrene, eller impellerne til dem iallefall. Det var MYE dritt ja. Nå surrer de og går, tok samtidig og luket andemat i 30L det ble så lyst oppi der... Hadde det oppi til de andre fiskene, nå har de snart spist dem opp, hahah!
Var ute og tittet etter noe som jeg kan ha 128Litern på. Fant et tv ish bord på Møbelringen... 1738,- GOD! Jeg får heller Onkelen til Kjærringa til og dra på IKEA. (Ble et rart ord)
I går vasket og kokte jeg steinene, så nå må jeg bare finne et bord så kan jeg fylle vann. Det skal bli et "Utstillings" pent kar. Gleder meg.

Det er lenge siden jeg har vært hos svigermor og sett på fiskene hennes. Men hun snakket om at mange var døde. Jeg frykter at hun ikke bytter vann... Tok noen alvorsord med henne om dette med dyr og dyrehold. Pufh! Inn det ene øret ut det andre. Sta kalles det. Hun skal og kjøpe seg noen nye på Tirsdag, hm skeptisk.
Ja, nei, jeg skal ikke legge meg borti det der lengre, har sakt at hun må tenke på fisken og ikke bare på at det skal se fint ut. hun bablet noe om Sølvhai... NEI! sa jeg. Hva skal man gjøre? Ikke mye skal jeg fortelle dere, for hun er 186 og stor å sterk, mens jeg er bare 175 og ikke fult så høy i hatten. :P

Jaja, tilbake til akvarielivet. Nå skal jeg grave sanden ut av 128Litern, så jeg får flyttet det.
oi! Var noen fine steiner der.... Blir vell bra når du får dem i akvariet Gleder meg til å se steinene i akvariet Følger med videre "_"
Inaktiv bruker
Var oppe hos svigermor en tur i kveld... Skuffende syn, En av platyene lå død rundt i akvariet...
Overgrodd med alger og alle Uten Sortneon og Rødmunntetraene var tynne.
Inaktiv bruker
OI. Oi, oi... Tror det er noen som ble happy for SKIKKELIG lys ja... Satte lystoppen til 128L på 70L Ble litt corny men men, det kan jo stå der til jeg har byttet bord. ;P
Ser at øksefiskene leker seg i strømmen fra filteret. ;P haha, tipper de koser seg. Fram og tilbake, fram og tilbake. :P
De prøvde seg på Egglegging i går kveld! :O Ser at jeg må skyndte meg og få opp et kar som de kan legge egg i uten at de andre spiser dem opp.
Hm, hvor skal man sette den da?!...

Jeg har fått kjæringa mi med på og ha Akvarium på soverommet, men da må jeg forsikre sånn at hvis det blir lekkasje så dekker forsikringa det.
Så nå blir det 60L med en Kampfisk og planter. Tror ikke det blir noe mer oppi der, skal ikke risikere at det blir slåssing. :P Så skal jeg bygge Moonlight inn i lys-toppen.
Fette Nays! Så vi sier her Nord. ;P
Inaktiv bruker
AH! For en flott fredag. Sitter her i godstolen og ser på plaskende akvarium, i et smatter fiskene i overflaten, i et annet kryper sneglene mens rekene surrer rundt.
I to andre er det tomt men slett ikke trasig, for det ene har sand og ikke vann, en liten plante står oppi der og vokser. I det andre så er det trasig. Der er det bare støv. skal planlegge bord og innhold, har kanskje litt mange jern i ilden nå, men deg gjelder og smi mens det er varmt.

Har tatt opp min ukjente L-Malle i dag, for og ta litt bilder av han. Så får vi se om den blir identifisert.
Hallais!

Måtte innom deg også vettu... Du driver på ser jeg! Synd du ikke finn kjøpt det der karet som du så på finn.no eller? Det var en steike flott bakgrunn i det karet!!!
Slike grove bakgrunner skal jeg ha, må ha!!! Vurderer å bygge disse sjøl da...

God helg, Spock! :P

-Stein-
Inaktiv bruker
Hallo hallo.
Jeg styrer og greiner så det spruter
Ja, det er trist, men innser jo at plassen er et problem. ( i følge min kjære)
Hvilket kar hadde fin bakgrund? Hvis det er malle bildene du tenker på så er det kjøkkenbenken ;P
Byggingen blir nok bra tipper jeg.
God helg


Målte nettopp vannverdien i reke dammen, plett fritt. Ph 7.0 og No2 0,01
Nei, men jeg ser at ei reke sliter... Disse rekene er noe tull har 4 stk igjen nå... Dette får jeg fa*n ikke til! Hva gjør jeg galt?
Tempen er 23 grader. Jeg skoller hender og armer før jeg putter dem i.
De mates en gang i uken 1 uke med reke mat 1 uke med malle tabeletter.
Huff... :/ Skal heller satse på og bruke skiten som vase...
Ville ikke gitt opp reker helt enda, bare la karet gå og ikke bry deg for mye med det. Så setter du inn en fin gjeng Sakurareker til våren når selgerne kan begynne å sende igjen.

Har du mineraler til rekene slik at de overlever skallbytte? Dette er viktig for dem, og jo yngre dem er jo oftere skifter dem skall i forbindelse med at de vokser. Jeg har masse mineralsteiner liggende, men må sjekke hvordan nye portoen påvirker prisen. Send meg en mail om du trenger. 

La karet gro skikkelig til, trenger ikke se stygt ut eller være fult av synlige alger så vil de nok trives. Kutt gjerne ut malletabletten også, reker skal ha lavprotein for. Gi dem heller miks av dedikert rekefor og f.eks. skviste erter.

Se også etter pellets av type løvetann osv, selges periodisk på forumet av rekeguru Michael. Tommy Tran fra Stavanger har nylig også hatt noen annonser for dedikert rekefor før jul. Prøv dette og se om det hjelper...
Inaktiv bruker
Lars Jamne
Ville ikke gitt opp reker helt enda, bare la karet gå og ikke bry deg for mye med det. Så setter du inn en fin gjeng Sakurareker til våren når selgerne kan begynne å sende igjen. Har du mineraler til rekene slik at de overlever skallbytte? Dette er viktig for dem, og jo yngre dem er jo oftere skifter dem skall i forbindelse med at de vokser. Jeg har masse mineralsteiner liggende, men må sjekke hvordan nye portoen påvirker prisen. Send meg en mail om du trenger.  La karet gro skikkelig til, trenger ikke se stygt ut eller være fult av synlige alger så vil de nok trives. Kutt gjerne ut malletabletten også, reker skal ha lavprotein for. Gi dem heller miks av dedikert rekefor og f.eks. skviste erter. Se også etter pellets av type løvetann osv, selges periodisk på forumet av rekeguru Michael. Tommy Tran fra Stavanger har nylig også hatt noen annonser for dedikert rekefor før jul. Prøv dette og se om det hjelper...


Hei. Takk for tipset. Jeg skal gjøre som du sier, de får ikke mer mallemat nå.

Nei, jeg har lite mineraler stående. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Eller jeg var på tanken og kjøpe en kalkstein, men regnet med at den kom til og ødelegge vannverdiene.

Skal på dyrebutikken på Tirsdag så da kan jeg høre der om de har pelets og mineraler.
Håper de har for det er 24Mil frem og tilbake. :P


Inaktiv bruker
AH! Nå skal jeg snart på jobb. Sitter og planlegger og kjøpe noen flere Kuhlii-åler.
Så den stakkars som er alene får selskap. Den jeg har, ser jeg så skjeldent uansett så da er han sikkert litt ensom. Så i morgen når jeg er i Bodø skal jeg se etter flere Kuhlii-åler og Eplesnegler.
Skal også se om de har mineraler som jeg kan gi til rekene. ^^

Nei, ha en FLOTT dag folkens, Coopen kaller. ;P
Inaktiv bruker
Her er bilde av min lille akvarie vegg, bordet helt til høyre skal byttes ut i morgen.
Mangler 54L på det bildet, det er på soverommet, mangler bord der og det er ikke koblet opp engang! :P heheh. Det som er mest artig med dette er at det er kun 30L jeg har betalt for. :P De andre har jeg fått GRATIS!
Inaktiv bruker
Jah! Da var det snart kveld! Skal tidlig opp i morgen, skal kjøre 12mil til nermeste dyrebutikk og se litt på hva de har sånn at jeg kan planlegge 128L siden de ikke kunne skaffe Grønn Dvergacara. Men, men, jaja. Så tenkte jeg og kjøpe noen flere åler så Kuhlii-åen får selskap.
De har inne indiske klorereker. Var inne på tanken om og kjøpe sånner, men tror jeg legger den bort! Er redd de skal ta god sneglene og rekene min! Og kan ikke ha de sammen med pygmeene, for da blir de mat!
Nei, jeg skal bare se etter det jeg har og planlegge det jeg skal ha! Hihi!

Skal også se om de har noe mineraler som rekene trenger.
Inaktiv bruker
HAHAH! Nå! Har jeg sendt forespørsel på 400L saltvannsakvarium.
Fikk klar signal fra min bedre halvdel! Må bare fjærne en av de andre akvariene!
Spennende,saltvann er utrolig fasinerende og spennende ,men håper du ikke kvitter deg meg alt av ferskvann.
Selv har jeg begge deler og kunne tenke meg å være foruten noen av de ,det er to vidt forskjellige verdener,begge like interessante på hver sin måte.
Inaktiv bruker
Sølvi Gullaksen
Spennende,saltvann er utrolig fasinerende og spennende ,men håper du ikke kvitter deg meg alt av ferskvann. Selv har jeg begge deler og kunne tenke meg å være foruten noen av de ,det er to vidt forskjellige verdener,begge like interessante på hver sin måte.

Åh! NEI! Det kan jeg ikke Er ALT for glad i de små rakkerne ;D Nei, skal ha begge deler ja, om jeg så må bygge eget hus for det!
Men, jeg vet hvem jeg skal spørre om råd i allefall. heheh ^^
Det var godt å høre ,ble litt bekymret nå
Ellers er det bare å spørre ,om jeg kan svare er en helt annen sak men prøver så godt jeg kan .
Les litt på saltvannsforum.no ,der får du svar og info om det meste ,veldig bra foreum
Inaktiv bruker
Heheh, nei ferskvann har jo så mye og by på. Er enklere og skaffe fisk og vesner også.
Takk for tipset. Skal melde meg inn i morgen.
Er enda en stund til jeg får penger til det så jeg har god tid til og forberede meg. Blir vell 30-40 tusen.i
Inaktiv bruker
Hei og hå! Hahaha! :P I går var jeg en tur i Bodø på Bodø Båt og fritisdenter ZOO
Der fikk jeg lagt av 5 Kuhlii-åler og jeg pratet med Merete (En av de ansatte)
Utrolig hyggelig og GOD service. Der er folk med peiling! Kjøpte meg 2 Eplesnegler. Fatso og Barbie! :P Var også en tur innom Nordland Zoosenter der kjøpte jeg meg nytt akvariebord til 128L var kanskje litt i smaleste laget... Håper at det går. Mål på Akvarium 80L*40B*40H Mål på bord. 83L*38B*76H hm... Må vell finne en annen plate til toppen...
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap