Tjernet (side 8)

Oreichthys-yngelen nærmer seg vel centimeteren og begynner å få tegn til artstypiske svarte markeringer. Har fire stykker. Hadde de voksne i lekskaret igjen nå i helga, nå tok jeg med en hel liten stim på sju stykker siden det virker som det kommer få egg om gangen.

Plukket rundt 20 egg fra Corydoras trilineatus i dag. De la eggene på en garnmopp som jeg hang ved utblåset fra filteret.
Her er et par bilder av den grønne varianten av Betta rutilans som munnruger.

Mens vanlig Betta rutilans normalt lager skumreir, hadde jeg lest et par steder at den grønne varianten munnruger. Morsomt å få bekreftet at det stemmer i akvariet hjemme. Nå er jeg spent på om det blir yngel også! Forrige gang var jeg uforsiktig og forstyrret hannen så han slukte eggene.

Vanlig Betta rutilans kalles rød dvergkampfisk. Den grønne varianten har også rød grunnfarge, men med grønne markeringer på skjell og finner i tillegg. De omtales iblant som Betta sp. cf. rutilans "green" (eller mer fantasifulle handelsnavn som "green fire betta" e.l.). Det spekuleres i om de kan være en egen art, men det er ikke avklart.
Hvis én variant lager skumrede og en annen munnruger, kan jeg ikke tro noe annet enn at dette er en egen art? Snodig hvis én og samme fisk formerer seg på to forskjellige måter.

Uansett interessant med en munnruger
Ja hvis det er helt systematisk slik at de to typene bruker forskjellige rugemetoder så tyder jo det på at de er forskjellige arter.

Men jeg har også sett at noen akvarister oppgir at rutilans og andre bettaarter i coccina-gruppen kan veksle mellom skumreir og munnruging, uten at de er sikre på hva som styrer det.

Så vidt jeg forstår er det slik at munnruging har oppstått flere ganger uavhengig av hverandre i Betta-slekten som tilpasning til vann med for mye strøm til å bygge skumreir. Det kan vel i alle fall virke som en slik tilpasning (helt eller delvis) foregår hos en eller flere av artene i coccina-gruppen.
Da jeg kom hjem i ettermiddag var det minst en ørliten yngel å se hos bettaene. Den gjemte seg i vannflaten inne mellom vannplantene.

Faren så ut til å ha sluppet alt han hadde, og kjakene var smale igjen. Men etter en stund virket det som han ble stresset, og fôr opp mellom flyteplantene. Han gjorde en slags ristende bevegelse der en stund, og viste seg etterpå med full munn igjen. Jeg antar han kalte inn avkommet til trygghet i munnen!

Nå har han holdt dem der i noen timer. Virker som han blir stresset av hunnen, og kanskje også av at jeg stadig henger ved akvariet... Vanskelig å la være, for dette er spennende!
Her er et dårlig bilde av indianergoby-hannen som vokter egg for litt siden. Jeg tok ikke sjansen på å blitse inn i den mørke hulen (redd hannen skulle forlate eller spise opp eggene i panikk) så bildet er tatt i lyset fra en lommelykt!

Nå har jeg en fin stim frittsvømende yngel som trives og vokser. De tok nyklekket artemia første gang de fikk sjansen - det var vel et par dager etter at de begynte å svømme fritt.
Her er en av betta-ynglene fra hannen som munnruget på bildene jeg la ut tidligere.

Minst 11 stk fra to kull trives og vokser. De er veldig glad i små waltermark (ligner mikromark) og samler seg ved frontglasset når jeg forer. Yngelen gikk med foreldrene i starten og overlevde det, men jeg flyttet de voksne etter hvert for å være sikker på at de små var trygge og fikk spist godt.

Disse dvergkampfiskene omtales ofte som Betta sp. cf. rutilans "green" eller lignende. Siden flere akvarister har erfart at disse pleier å munnruge er det vel mye som taler for at det er snakk om en egen, ubeskrevet art.
Var hos Geir som bor like i nabolaget og kjøpte noen flotte killifisk.

Et par unge Nothobranchius cardinalis (har ikke fått tatt noen bilder selv ennå men se på dette!) - de jeg kjøpte har opprinnelse fra Lisinjiri River i Tanzania.

Fikk også med meg en trio Nematolebias papilliferus som stammer fra fra Inoa i Brasil. Hannene er virkelig flotte, her er noen andres bilde...

Geir har mange flere flotte arter til salgs, kan anbefale en tur innom.


Etter en veldig lang økt med munnruging har den ene Betta channoides-hannen endelig sluppet yngelen. Det er mine første småtasser av channoides, skal fore dem godt med waltermark og artemia og satser på at de klarer seg i karet til foreldrene.

Den andre hannen fikk seg en munnfull egg for noen dager siden så det er flere på vei. Fikk se leken begge gangene, det er litt av et skuespill. Har lest om hvordan selve paringen skjer og hvordan hunnen samler opp eggene etter hvert og spytter dem over til hannen. Det jeg ikke kjente til er at hun stadig driver og erter hannen ved å spytte ut ett eller flere egg men skynder seg å snappe det tilbake når han prøver å få tak i det! Virker som det er en måte å holde på interessen hans. Han er i hvert fall veldig motivert for å få tak i eggene. De holder på lenge før alle eggene er befruktet og overlevert og han tar over ansvaret alene.
Skikkelig Betta-fest her i dag... Ikke før hadde jeg skrevet om channoidesene så oppdaget jeg at B. albimarginata-hannen er "gravid" (han munnruger, altså) for første gang. Det er helt nytt for han hadde ikke noe i munnen i går kveld.

Jeg oppdaget at det var noe på gang i karet på grunn av en voldsom slåsskamp mellom de to hunnene. De var nok litt uenige om hvem som skulle få levere egg til hannen, skjønte jeg etterpå! Det gikk så hardt for seg at jeg måtte skille dem - foreløpig har jeg isolert den ene hunnen i en fødekasse for levendefødere, så får jeg tenke på en mer permanent løsning. Det stemmer tydeligvis det jeg har hørt at det er bedre med flertall av hanner av munnrugende bettaer.

Stas. Men ikke så lett å få utnyttet hjemmekontor-fredagen min til det planlagte arbeidet når det skjer så mye morsomt i akvariene som står rett ved siden av skrivebordet!
På torsdag, hele 20 dager etter at Betta albimarginata-hannen begynte å munnruge, så jeg yngel på frifot i karet jeg hadde flyttet han til.
Favorittfisker for tiden... Hemirhamphodon tengah fra Borneo.
Her for litt siden så jeg tegn til lek i karet med Indostomus crocodilus.

Det dukket etter hvert opp en enkelt yngel og jeg fikk fotografert den. Fulgte med på den i flere timer den kvelden (altså, jeg satt ikke der i flere timer, men gikk til og fra). Den sto bom stille på samme sted under en vannplante, men hoppet iblant fram og snappet noe mikroskopisk med munnen. Dette er akkurat samme jaktmetode som foreldrene bruker på nyklekket artemia o.l.

Dessverre døde yngelen i løpet av kvelden, vet ikke hvorfor. Nå håper jeg på nye kull...

Ellers har det kommet yngel hos halvnebbene (Hemirhamphodon tengah) - skriver om det i en egen tråd.
Hvordan går det med halvnebbene? Og har det kommet flere yngel hos I. crocodilus?
Hei Ronnyho, så en Indostomus-yngel som hadde vokst seg ganske stor nå i dag. Så der går det visst bra, men karet er veldig overgrodd med planter så det er vanskelig å følge med. Fikk tatt et (dårlig) bilde som jeg skal legge ut etter hvert.

Har litt problemer med frafall av halvnebb-yngel. Men ser på hunnene at det kommer nye egg, så det blir vel nye sjanser.

Noen tegn til at dine halvnebb formerer seg?
Fantastisk spennende fisk denne Indostomusen, prøvde en liten gjeng selv men mistet en etter en. Tror de hadde gått en stund hos forhandler uten tilgang på levendefor, men de tok artemia hos meg men virket sarte....kult at du får de til!

Har ikke merket noe lek på halvnebbene mine, men de er friske og raske og spiser som bare det. Er en del småjaging mellom de. Får snart ett eget artskarr så får vi se.
Lurer på om eg skal prøve å gi de skikkelig surt vann. Kjøre torvlag på bånn, litt som ett killi-oppsett. Hva tror du om det?

Sendte deg en epøst anngående bananfluer forresten!

Ronny
Joda ronnyho, surt og bløtt vann er nok tingen for H. tengah. De er funnet i helt bløtt vann med pH fra 4,1 til 4,5 står det i en artikkel i bladet Amazonas (den tyske utgaven, mars/april 2008). Jeg bruker eikebarkekstrakt på flaske for å senke pH. Halvnebbene er jo helt uinteressert i det som skjer på bunnen, og hvis du fôrer med flak skjer det lett at noen havner på bunnen og blir glemt, så skulle jeg innrede et nytt artskar ville jeg kanskje gått for bar bunn. (Og takk for mail, svarte nå)
Her er dagens bilde av Indostomus-yngelen! Den har vokst seg ganske mye større og ligner mer på en voksen fisk nå. Gjetter at det er noen til rundt i karet, men har bare sett en av gangen.
Og her er bilde av en voksen Indostomus crocodilus.
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap