Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 8)

Da har drømmen min gått i oppfyllelse. Mine reker får bli flere. De jeg kjøpte som kirsebær har jo vist seg å være sakura (ikke så ille dumt det da ) I morgen skal vi inn å hente 40 stykker. Så har planer i kveld om en del ommøbbeleringer i karene mine ja. Har lenge tenkt på det, men har insturert så mye på ridebanen at jeg ikke har fått overskudd til å gjøre så mye i karene. Annet enn å kose meg. Men det blir karbytte og ommøbbelering i den grad da
Skal forresten til Oslo området, vurderer å få med meg noen snegler også, men litt usikker ennå. Og så er jeg så dårlig kjent, orker ikke kjøre sånne kjempe strekkninger der inne så vil helst ha det ca i nærheten av hverandre da
Vel hjemme og rekene vel i karet. Det har vært en lang dag, en god reise for rekene, mye tilvenning før de fikk lov til å slippe ut.

Jeg endret mitt om å kjøpe 40 reker til 60 reker. Fikk "noen" på kjøpet. Det er reker fra bitte små "tråder" til store fullvoksne saker

Vi tok oss jobben å telle over da vi slapp dem ut i karet. Og hold dere fast, det ble 112 reker med stort og smått. WOW. Dette er sakura av god kvalitet. Ble veldig skuffa da jeg så i isboksen, men endret veldig fort meninga da de entret karet mitt ja. Flotte disse her! Gleder meg til enda mer rekebabyer enn jeg alt har. For det har blitt noe på de to tre jeg hadde igjen fra det enorme frafallet pga vannslangen ved pumpehuset sprang lekk og ble dermed ville verdier

Nok prek, tid for bilder.
Litt mer fra rekekaret.

Sterbaiene ble meget forvirra over selskapet. Viftereka ble ikke blid da en liten rød tass prøvde å bruke den som transportmiddel og den røde måtte gi tapt og ta sine egene ben fatt. Jegersneglene ble virkelig sure da noen prøvde å klusse med skalle dens så den stakk! Og det fort. Tetraene begynte å stime og undersøke vilt rundt i karet. Dette var stas for dem :P
Før vi dro i morges så var det fult vannbytte på alle fiskene. Og endring i flere kar.

72 literen og 128 literen står pr nå uendret.

180 literen mistet sine haralder og inn kom paleatusene mine. Flekkene var litt forvirra, men nå leker de i strømmen.

i 60 literen går nå haraldene. Men jeg vurderer å flytte dem til enten 90 literen (da må alle mine små reker flytte også da) eller 128 literen.

63 literen står akkurat nå tom, men jeg har vel planer der også, bare rakk ikke i morges. Godt fornøyd så langt asså.
Stod opp til 17-19 egg fra haraldene mine! JEg som hadde gitt de opp. Vel, fulgte ungene til sfo, var i stallen og kom hjem og det var egg der ja. Noen var nok spist, men jeg redda 17-19 egg.

De har nå fått plass i en egen plastboks oppå ene akvariet. Ergo, lys og varme er sikkret. Siden jeg ikke har luftpumpe og luftstein så la jeg oppi en sirkulasjonspumpe med blåsvamp rundt så ikke noe skulle gå inn der!

Regner med at det er smart å bytte vann der daglig siden pumpa ikke er innkjørt lengre (dumme mannen tok den ut av karet den stod i og la den tørr og nå har jeg altså ny blåsvamp på den)?

Jeg har bestilt meg medisiner + artemiaegg og skal lage meg et klekeri. Lager vel klart og har ting i huset. Bestilte også luftpumpe med stein. Sil er også i boks.

Eier ikke forventninger denne gangen, men men.
Plussmedlem
Oy, oy, oy, det var jo kult!? Gratulerer så mye med egg fra "haraldene" Tror nok kanskje ikke disse er de vanligste å drette, hvis ikke jeg tar helt feil. På PlanetCatfish står det "Unreported" under "Breeding".

Akkurat det stemmer nok ikke, men det kan vel tyde på at de ikke er helt normale å få drettet.

Jeg håper eggene klekker

Jeg har også sett at de er lite dretta ja. Så sånnsett hadde det vært veldig kult da. Men så langt har jo ingen tidligere klekket heller uansett type så vet ikke. Får bare følge med å håpe denne gangen i det minste En eller to er bedre enn ikke noe Men var jo ikke forberedt på dette da.

Hadde vel vært typisk at de som er mindre vanlig å drette bare klarer seg mens de helt vanlige fikser jeg ikke *ruller oppgitt med øyne*
Eggene har blitt skikkelig brune/gyldene og har en sort prikk inni seg. Ene ser nesten ut som noe er i ferd med å stikke ut av. Men jeg kjente at øyne gikk i kryss da jeg sjekka dette her så jeg ga meg og tenkte at om det er noe der kommer det ut De er i alle fall ikke lik noe annet jeg har sett av eggene mine tidligere, så kanskje det er håp?

Pakka fra webzoo ligger på posten. Det er full rulle i sentrum i dag og jeg nekter helt å kjøre opp der. Mannen har jeg sysselsatt ute og en unge som ikke er helt i form så da er det uaktuelt å trosse yrende folkeliv, skrekk for folk etc. Og i går kunne jeg hatt henta den, men sovna fra det og rakk det ikke før jeg hentet ungene. Og etterpå måtte jeg leke megler og da var det ille nok å kjøre hjem uten stopp. Så er litt frustrert å lei for at jeg ikke fikk henta denne. Har bedt om hjelp til å sette opp mitt klekkeri, men det tviler jeg på at jeg kommer til å få så må nok krige med flaskene og skjære til der sjøl. Men nåde den som da prøver seg å RØRE dette mens det står å går + å mate MINE fisker med det asså

Ellers har vi hatt ulykke på paleatusene mine. Dvs bare den ene. Mens lyset var av en del timer midt på dagen i går så har den ene litt store satt seg fast mellom glasset og pumpa. Trodde den var død så skulle fiske den ut, men oppdaget at den da levde! Kjære vene, jeg har helt vondt i magen for den har nok sotti der en stund. Å tenk om jeg ikke hadde slitt så med synet. Da hadde jeg nok sett den. Ergo, skulle hatt en god dag! Men tilbake til min lille Flekk. Med en gang denne kom seg løs med hjelp av min hov og ligg dytt i rett rettning så svmøte den skjevt. Trodde svømmeblæra var ødelagt så tenkte jeg skulle knerte den. Ingen skal lide. Men beklager, den hadde egene meninger. (alle dyra mine har vist egene meninger, i dag ga jeg opp å DRA gampen ut av beite nemlig, bikkja og jeg har hatt slosskamp før kosestund, katten nekta å gå ut av min seng som den snek seg inn i, følte nok at jeg har en dårlig dag ja). Ser på bartene at de er like hele men dem er RØDE som i blodig alvor.

Foret i går kveld med frossen artemia. Den svinser noe sykt, men legger seg ikke innpå å spiser slik som jeg ser. Ok, jeg gir meg ikke. Før lyset blir slukket forer jeg med en malletablett, men heller ikke denne kommer den innpå. Veldig nær så jeg tørr ikke si at den IKKE får noe i seg, men jeg ser ikke noe. Jeg gir litt rekefor som jeg vet de liker og da ser det ut som den finner seg litt, men ikke klarer å holde det i ro. Pumpa tuller jo med vannet så det er bevegelse i vannet, noe som igjen fører til at maten svever avgårde og fisken må etter Den kampen så det ikke ut som denne lille utsatte flekken min var med på. Dog så det ut som den fikk i seg noe.

I dag så har den vært like aktiv som de andre, foreløpig ikke foret noen ennå, men ser ikke slapp eller blass ut og svinser rundt. Så jeg har et ørlite håp om at det kan gå bra. Vurdert å sette den alene i kar så den kan få seg litt mat uten kamp (de er jo 15 totalt), men veldig lite lyst til å skille den. Evt kan jeg ta ut fire til så det blir en liten gruppe så klart. Men da er jo flere om maten så usikker på om det har noe for seg.

Håper dette er det som blir med drama på en stund. Et ørlite håp om små babyer har jeg også, men forventer det ikke, denne gangen heller Ingen mugg i alle fall.

God helg!
Spennende med eggene, er ganske artig å se dem klekkes.
Butikker på lørdager er noe skikkelig pes. Skulle nesten tro verden gikk under ettersom hamstrer og står timesvis i køer.
Cathy
Spennende med eggene, er ganske artig å se dem klekkes. Butikker på lørdager er noe skikkelig pes. Skulle nesten tro verden gikk under ettersom hamstrer og står timesvis i køer.

Ja det er noe skikkelig dritt. Så jeg styrte unna selv om jeg ikke burde gjort det med tanke på at jeg gjerne skulle prøvd å klekke og vet at jeg KAN det OM det blir noe av de eggene! Men regna på det og om de klekker på femte dag er det i morgen eller mandag og da har jeg tid til å klekke en runde før de små trenger mat om det er at plommesekken holder et par dager. Alt er jo OM. Æsj, hater det der :P
Hvis om atte kanskje ja Det går nok bra ser du, dem overlever nok på knust for en dag, 2 eller 10 om det skulle være så.
coryene jeg har dretta har alltid tatt såkalt dødt for fra begynnelsen av (de har ikke fått noe annet), men er vel ikke de vanskeligste artene jeg har hatt
Sanne
coryene jeg har dretta har alltid tatt såkalt dødt for fra begynnelsen av (de har ikke fått noe annet), men er vel ikke de vanskeligste artene jeg har hatt :)

Hva har du hatt? Skal jo ha et par dager på meg sier dem. Men nå lurer jeg nok mer enn jeg vil være med. MEn skal laget et helt eget innlegg om akkurat det.
Yngel
Stod opp nå nettopp. Ja jeg er treg i dag. Ryggen er i eget modus og jeg har ikke hatt sjanse til å få bena ut av senga før. Frustrerende å ligge der så låst og VIL opp. I alle fall. På vei fra badet mitt og til soffaen (ja det er slitsomt å gjøre noe med en rygg som har streika så her tas det i etapper) flytta jeg litt på pumpa som lå i min bakebolle med 2 liter vann sammen med 17-19 egg. Å telle egg er nesten umulig nå for mange sitter jo i blåfiltersvampen så det er et prosjekt jeg ikke tar på meg.

Men hva i alle dager oppdager jeg? Fire små "streker" som baser rundt og opp og ned og bort og fram! I går kveld så det ut som en liten hale som stakk ut av ene egget, men jeg hadde jo ikke trua.

Da krysser jeg fingrene for at jeg klarer de neste dagene og ukene. Og klekkeriet må fortere i gang enn jeg først trodde ja. Det store spørsmålet er vel om vi skal la de gå i den lille bollen eller finne samme vannstand å ha dem i et kar med godt innkjørt pumpe? Har veldig lyst til det siste egentlig. Og da kun en rot i bunnen samt bitte litt sand så jeg holder kontrollen. Lille karet er jo hele 60 liter så er jo ikke særlig lite faktisk.

Får se hva vi finner på. Bytte vann i tanken må jeg uansett etterpå. Øh, bakebollen min :P Dvs ny så klart pga evt belegg. Og det er det sannelig nok av. Et døgn mellom hver bytte og man kjenner de beleggene der ja.

Må se om jeg finner en pipette også, tror jeg har en ubrukt en fra jeg laga drops. Om ikke, ja da må jeg vel til Sverige og panduro i dag da De har.

Ja, jeg hadde ikke tro på at Haraldene mine skulle klekke. Nå har det skjedd og jeg er forfjamset. Må bare huske å finne noe mat selv. Men så ikke noe plommesekk? Den kan da ikke være borte så fort?
C pygmaeus og cw023 har jeg hatt oppdrett på. pygmeene har bare lagt noen få egg sporadisk, så jeg har aldri tatt ut egga, de har fått være i karet og klare seg selv.
cw023 har jeg fått opp en del av, og av en eller annen grunn så likte de godt sera viformo og yady energy tabs. viformoen har en del grøntfor i seg, men coryene digger dem fordet. begge disse to tablettene løser seg opp til pulver ganske kjapt, og er smått nok for coryer
Det er første gangen jeg har fått de til å klekke her. De har nekta å klekke i karet med coryer, da blir de enten spist eller ikke klekka, og egga har nekta å klekke i karet alene uten noe, vet ikke helt hvordan dette har gått til :P

Men kan virkelig ikke se noe plommesekk?
Da har jeg satt i gang klekkeriet. Var jo en grei oppskrift oppi der. Så da får vi se hvor dette bærer da. Tid og dato er skrevet på samt dag faktisk.

Nok en ny luftpumpe er på vei hjem. Kjøpt den minste på Dahls, ser behovet for en til ja
Plussmedlem
Godt å høre at det går bra med klekkingen, dette blir spennende Rart du ikke ser plommesekken, men de vesenene der er jo rimelig små, så kan jo være at det er veldig vanskelig å se. Sjekket med forstørrelsesglass?
Nei jeg har ikke forstørrelsesglass en gang. Bare mine egene briller Kan være synet som driver gjøn med meg igjen. Men de to som er igjen svinser noe sykt rundt og spreller og styrer så ser ikke ut til at de er "sultene" ennå Men klekkeriet satt i gang så får vi se når det er ferdig. Om ikke disse lever opp så har jeg i alle fall kommet et steg videre og lært underveis. Tenkte jeg skulle sette mine albinoer for seg igjen og se om jeg får snakke dem til fornuft Men først vil jeg konsentrere meg litt om de som som ruller rundt i bollen her
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap