Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 8)

Nei, det burde ikke være nødvendig. Men prøv å legge litt skjellsand i en pose i filteret, kanskje det kan holde pH litt mer stabil. GH vil øke noe, men neppe mer enn hva som er tolerabelt.
Ønsket å øke GH uansett, så det går bra! Hvor får man tak i dette?
Dyrebutikkene har gjerne ksjellsand til bruk for burfugler. Bare pass på at den er ren, og ikke tilsatt vitaminer og annet tull. Mye mulig Felleskjøpet også har, ment for høner.
Da drar jeg innom nærmeste butikk og spør! Tusen takk!
Nå målte jeg:

NO2: på tetratesten var denne 0.3 mg/l. På JBL er det litt vanskelig å si, da jeg synes fargen på vannet er sterkere enn fargen på fargekartet.

pH: 6.8

Her ikke gjort noe med karet i dag foreløpig (ikke vannbytte).
pH på 6.8 er jo helt greit, så den kan bare være sånn. Men det produseres jo mye nitrat i karet, så det bør byttes vann en gang per uke ihvertfall.
Det er greit! Hadde tenkt på et vannbytte nå uansett. pH'en er fin, ja. Bare den ikke blir under 6.0, var det ikke sånn? Kanskje litt vanskelig å si, men det hadde vært supert om karet er fiskeklart til helgen! For mye å håpe på, men det er jo lov å håpe...
Egentlig burde det vært klart for lengst...det er et spørsmål om å finne opp hvorfor nitritt ikke omsettes tilfredsstillende mer enn annenhver dag
Det kan som sagt hende det hjelper hvis du ikk lar pH svinge så mye.
Prøver å regulere pH ved behov, ja! Det er derfor jeg bruker natron, da pH ser ut til å holde seg på den sure siden. Men skal jeg da bruke eddik hvis pH øker etter Salmi? Så vidt jeg husker da jeg målte pH etter tilsetting av Salmi (en stund siden nå) så var den på rundt 8.0 hver gang.

Tror forresten også at jeg hopper over vannbytte i dag, så kan jeg måle NO2 på kvelden før Salmitilsetting og se om den har synket noe mer.
Nei, ikke prøv å senke pH rett etter du har tilsatt salmi. Som sagt går du litt ned på mengden salmi, og lar karet være i fred ihvertfall i 3-4 timer etterpå (målinger kan du selvsagt gjøre).
Ok! Da prøver jeg det. Tar et vannbytte i morgen!
Da er NO2 lav igjen nå. Tilsatte Salmi, skal måle om det var riktig dose om 30 min!
Målte pH nå til 7.5 på tetratest og mellom 7.1-7.2 på JBL. Tok oppi litt for mye Salmi, da jeg fikk 4 ppm. Det kan ha vært en grunn til at nitritten har økt; at jeg har tilsatt litt for mye Salmi hver gang. Nå tok jeg oppi 5 ml, har pleid å bruke 7-8 ml! Så en feil fra min side! Sjekket ikke ammoniakknivået så ofte etter tilsetting.
Målte pH til 6.2 og NO2 er høy
Begynn å ta noen ammoniakk-målinger når du har tilsatt salmi og når du finner høy NO2 ! Det må være noe som avgir mer ammoniakk enn hva som er bra. Forstår ikke grunnen til at dette skjer hele tiden.
Foreløpig ingen ammoniakk i karet!
Målte nå!

NO2: lav
pH: 6.6 - skal jeg la denne være eller øke den?

Venter på ammoniakkmålingen nå. Hvis den viser 0, skal jeg tilsette litt Salmi (til 3 ppm) i tillegg til å tilsette på kvelden som jeg pleier? Eller skal jeg kun tilsette på kvelden?

Trengs det et vannbytte i dag muligens for å få ned NO3? Skal jeg måle NO3?
Gjør ikke noe om du tilsetter 1 ml eller 2, hvis den er på null nå.
Mål gjerne NO3...det er et brukbart mål på hvor mye som omsettes i karet. Holder du orden på målingene...noterer etter hvert ?
Ok! da sjekker jeg NO3 nå. Ammoniak er 0, så tilsetter 2 ml Salmi. Har orden i sysakene, ja! Skriver det meste her
NO3 har økt! Ligger på litt over 80 nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap